مقالات تخصصی

آجر سبک چیست؟ مزایا آن چیست؟

آجر سبک

آجر جزو کاربردی‌ترین و پر مصرف‌ترین مصالحی است که در ساخت بنا و ساختمان، مورد استفاده قرار می‌گیرد و در انواع و اشکال مختلفی تولید و عرضه می‌شود. کیفیت و ویژگی‌های هر کدام از انواع آجر‌های ساختمانی، بر روی مقاومت و زیبایی سازه تاثیر مستقیم می‌گذارد. یکی از انواع آجر‌های موجود در بازار، آجر سبک است. در ادامه، با فرآیند تولید آجر سبک، انواع و ویژگی‌های آن آشنا می‌شویم با آجر دوران همراه باشید.

آجر سبک چیست ؟

درواقع ترکیبات اولیه مورد استفاده در ساخت این محصولات مسبب کاهش وزن نهایی این بلوک ها شده است. به عبارت دیگر این مقاطع با استفاده از سنگدانه های ریزدانه طبیعی و یا مصنوعی به همراه مخلوط حباب زا و همچنین مخلوط گازی تولید می شود. به این صورت که با وارد کردن هوا میان این ذرات باعث این خواص می شوند. از دیگر مزایای استفاده از متریال طبیعی و ارگانیگ علاوه بر کاهش وزن محصول کاهش آسیب به محیط زیست نیز می شود. بتن سبک یکی از مواردی می باشد که به دلیل دارا بودن گاز سیلیکا و خاکستر لای علاوه بر دارا بودن وزن کم، خاصیت ضد تعریق داشته و تمایلی به تبادل حرارتی ندارد. علاوه بر آن تاثیرات مخرب زیست محیطی آن به حداقل رسیده است.

آجر سبک برای دیوار چینی

در ادامه این مطلب انواع بلوک های فوق سبک را به همراه کاربرد و معایب و مزایای آن مورد بررسی قرار می دهیم:

بلوک سیمانی سبک

این محصولات به طور کلی در دو گروه سبک و معمولی قرار می گیرند. این محصولات از ترکیب آب با مخلوط سیمان و ماسه و برخی سبک دانه ها تولید می شوند. چگالی این محصول بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب بوده که هرچه چگالی بیشتر می شود محلول در دسته نیمه سبک و سنگین قرار می گیرد. این محصولات دارای ابعاد متفاوت بوده اما در یک حالت استاندارد در سه اندازه ۲۰*۳۰*۴۰ – ۲۰*۲۰*۴۰ و ۲۰*۱۰*۴۰ تولید و روانه بازار می گردد. لازم به ذکر است این بلوک ها عایق مناسبی به حساب می آیند.

بلوک سبک سه جداره

عمده کاربرد این محصولات در احداث دیوار های داخلی و خارجی می باشد چرا که با دارا بودن پوکه معدنی، ماسه بادی و همچنین سیمان تیپ دو در درون خود وزن کم و مقاومت فشاری بالا دارد و عایق خوبی هم می باشد. قیمت آجر سه جداره با توجه به مزایای زیاد آن مقرون به صرفه است.

بلوک سیمانی سبک لیپر

در ترکیبات اصلی این محصول دانه های صنعتی پرلیت، پوکه های پومیس و اسکوریا همچنین الیاف های پلی پروپیلن می باشد محصول بسیار مناسبی در ساخت جداکننده و تیغه کشی دیوارهای داخلی می باشد. وجود چنین ترکیباتی در درون این محصولات موجب افزایش ۱۵ درصدی مقاومت خمشی، افزایش ۳۴ درصدی مقاومت کششی برزیلی و افزایش ۱۸درصدی مقاومت فشاری خواهد شد. از دیگر مزایای آن افزایش سرعت اجرا، سهولت در شاقول دیوار، افزایش مقاومت در برابر زمین لرزه و عایق بندی می باشد.

بلوک سبک لیکا یا صنعتی

این بلوک نیز با استفاده از ترکیب آب به همراه سیمان و برخی سبک دانه های ریز طبیعی تولید می شود. عمده کاربرد آنها در ساخت نمای ساختمان، دیوارهای داخلی و یا خارجی، دیوارهای جدا کننده و همچنین سقف های سبک می باشد. از خواص آن علاوه بر سبک بودن می توان به ضد حریق بودن آن اشاره کرد. نا گفته نماند این بلوک دارای ۱۱۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب وزن می باشد.

بلوک سبک هبلکس

این نوع از بلوک با استفاده از بتن متخلخل و همچنین با استفاده از ترکیبات سیمان، آهک، آلومینیوم و سیلیس تولید می گردد. وزن این محصولات برابر با ۵۵۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در مترمکعب است. یکی از مزایای جالب توجه در این محصول علاوه بر کاهش وزن سازه و افزایش مقاومت آن کاهش مصرف مقاطع فولادی در پروژه می باشد. همچنین میزان تولید نخاله و پرتی محصول آن بسیار اندک می باشد.

بلوک سبک گازی

این محصول یکی از انواع بتن های سبک متخلخل به حساب می آید که با استفاده از متریال بر پایه سیلیس، سیمان و آهک تولید می گردد. در دو گروه اتوکلاو (AAC) و غیر اتوکلاو (NAAC) دسته بندی می شوند، این بلوک ها دارای وزن بسیار اندک بوده که ضمن کاهش وزن سازه موجب بالا بردن استقامت آن و همچنین عایق بندی ساختمان می شود. از این رو با استفاده از این محصول شما عزیزان می توانید در مصرف منابع انرژی و همچنین هزینه های ناشی از آن صرفه جویی نمائید. ذکر معایب این محصول در کنار تمامی مزایای آن خالی از لطف نیست. به همین منظور رنگ آمیزی این بلوک ها به دلیل دارا بودن برخی ترکیبات کاری دشوار است علاوه بر آنکه در مناطق مرطوب استفاده از یک لایه عایق بر روی آن الزامی است.

آجر سبک

چرا از آجر سبک در ساخت و ساز استفاده کنیم؟

آجر‌های سبک چه مزایایی برای مصرف‎ کنندگان‎شان به همراه دارند؟ در ادامه، برخی از مهم‌ترین مزایای آجر‌های سبک را عنوان می‌کنیم…

۱. حفظ گرمای ساختمان

آجرهای هوادهی شده‎ی سبک، متخلخل و پر منفذ هستند. این ویژگی به حفظ گرمای ساختمان کمک می‌کند. این نوع آجر‌ها می‌توانند دمای داخلی را بهتر حفظ کنند و همچنین به کاهش بیش از ۱۵ درصدی قبض برقی که به منظور استفاده از کولر گازی صادر می‌شود، کمک می‌کنند. در نتیجه، می‌توانند جایگزین مناسبی برای محصولات عایقی مانند آجر سفال باشند.

۲. افزایش ضریب ایمنی ساختمان

صرفه جویی در ساختار. با توجه به اندازه و وزن بلوک‌های بتنی سبک، بار تیرها، ستون‌ها و فونداسیون‌ها باعث کاهش وزن نمی‌شود و در نتیجه، مصرف این محصول باعث صرفه جویی در سازه می‌شود و ضریب ایمنی ساختمان را افزایش می‌دهد.

۳. اندازه استاندارد

آجری با اندازه‌های استاندارد تهیه می‎کنید! بلوک‌های سبک دارای ویژگی‌ها و ابعادی خاصی هستند و دقیقا مطابق با استانداردهای موجود تولید می‌شوند. از این رو، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با توجه به مساحت مورد نیاز محاسبه شده، باشند. بنابراین، نگرانی از بایت این که فضا و شکافی بین دیوار وجود داشته باشد، نخواهید داشت. علاوه بر این، این آجر‌ها دارای اندازه دقیق و شکلی زیبا و صاف هستند.

۴.عایق صوتی

عایق صوتی خوبی هستند. در گذشته، برای افزایش مقاومت و جلوگیری از عبور حرارت و صدا از بین دیوار‌ها، از آجر‌هایی مانند آجر سه گل استفاده می‌شد. در حال حاضر، بلوک‌های سبک، جایگزین مناسبی برای چنین محصولاتی به شمار می‌روند. دیواری که با آجرهای سبک ساخته شده باشد، انواع صداها را در خانه نگه می‌دارد، صدایی که از بیرون خانه وارد خانه می‌شود را کاهش می‌دهد، مزاحم همسایه‌ها نمی‌شود و حریم خصوصی را فراهم می‌کند. این ویژگی به دلیل حباب‌های زیادی است که در داخل این محصول وجود دارد؛ بنابراین می‌تواند صدا را به خوبی جذب کند.

۵. انعطاف‌پذیری کمتر

کاهش مشکل ترک خوردگی. بلوک بتنی هوادهی شده (سبک)، دارای اندازه دقیقی است. موادی که در ساخت این آجر به کار می‌رود، انعطاف‌پذیری کمتری دارند و ترک‌های کمتری ایجاد می‌کنند.

۶. عمر طولانی تر سازه

می‌تواند لرزش‌ها را به خوبی مدیریت کند. از آنجایی که مواد اولیه مورد استفاده در تولید این محصول شامل سیمان، ماسه، آهک، گچ، پخش‌کننده حباب و میلگردهای فولادی است، می‌تواند به خوبی فشار را تحمل کند. بنابراین دیواری که با این نوع آجر ساخته می‎شود، عمر طولانی تری نسبت به دیوارهای معمولی دارد.

۷. نصب سریع و عدم نیاز به گچ‎کاری

از آن جایی که سطح بلوک‌های سبک، بسیار صاف و تمیز است، نیازی به رنگ آمیزی یا گچ‎کاری سطح دیوار وجود ندارد. با این‎حال، در مناطق آب و هوایی مرطوب، برای محافظت از دیوار در برابر نشت آب باران، می‌توان آن را گچ‎کاری کرد.
همچنین، به دلیل ابعاد زیاد این آجر‌ها، نصب و دیوار چینی بسیار سریع‌تر و راحت‌تر بوده و با دقت بیشتری انجام می‌شود.

آجر سبک

۸. نصب تمیز تر

برای نصب بلوک‌های سبک، بر خلاف آجر‌های معمولی، به جای استفاده از مخلوط ماسه و سیمان، تنها به سیمان فوری نیاز است. مخلوط ماسه و سیمان می‌تواند لکه‌های شن و ماسه به جا بگذارد و از زیبایی بصری ساختمان کم کند. در حالی که سیمان فوری چنین نیست و کمترین میزان لکه را از خود به جا می‌گذارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید