مقالات تخصصی

آجر سنتی (قزاقی) چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟

آجر سنتی

نما سنتی یکی از ابتدایی‌ترین و محبوب‌ترین نماهای ساختمانی از بدو شروع ساخت‌وساز انسانی بوده است و همچنان هم طرف‌داران پروپاقرص خودش را دارد. نمای آجری سنتی از قدیم‌الایام نقش و جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ اصیل ایرانی و حتی بعدها در هنر و معماری اسلامی داشته است. بسیاری از آثار قدیمی با استفاده از آجرنمای سنتی ساخته و طراحی شده‌اند.

هر سبک از معماری با یک سری از مصالح و ادوات لازم گره می‌خورد و سنگ بنای آن سبک می‌شود. معماری سنتی و قدیمی نیز ارتباط مستقیمی با نمای آجری سنتی داشته و هنوز هم دارد.

شاید برایتان تعجب‌آور باشد که چرا هنوز نما سنتی محبوب است و در طراحی آن از آجرنمای سنتی استفاده می‌شود. این اجرها به دلیل سادگی و استحکام بالایی که دارند همچنان مورد تأیید طراحان و سازندگان است و در بسیاری از مواقع جزو اساسی‌ترین مصالح ساختمانی بشمار می‌روند.

نمای آجری سنتی در کنار ظاهر مورد قبولی که دارد، در عمق وجودش یک تاریخچه با اصلت و پر رمز و راز هم دارد که یادآور تاریخ معماری سنتی است.

اجر نمای سنتی قابلیت استفاده در اکثر شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی را دارد و می‌توانید این محصول را باتوجه‌به مدل‌های زیادش با دیگر مصالح ساختمانی ترکیب کنید. برای آشنایی بیشتر با آجر دوران همراه باشید.

آجر سنتی چیست؟

آجر سنتی (Traditional Brick) که در بازار به نام های آجر خشتی، آجر ختایی و آجر قدیمی نیز معروف است، یکی از پر مصرف ترین مصالح ساختمانی از گذشته تا به امروز می باشد. آجرهای سنتی یا همان آجر آگور، برگرفته از واژه بابلی است که در گذشته از آنها برای نوشتن قوانین و دستورات حکومتی استفاده میشد. این  لوح ها در نهایت در کوره پخته شده و در مکان مناسب خود نصب میشدند. در واقع آجرهای دست ساز جایگزین سنگ هایی است که در گذشته برای ساخت ساختمان ها استفاده می کردند؛ آجر های سنتی رسی قدمتشان به چند هزارسال نیز می رسد.

استفاده از آجرهای سنتی در ساختمان سازی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. قیمت این نوع آجر نسبت به سایر آجرها مناسب تر بوده و به همین دلیل از آن برای کف و یا نمای اصلی ساختمان استفاده می کنند. استفاده از انواع آجرهای سنتی برای کفپوش و نمای ساختمان، زیبایی آنجا را چند برابر می کند.

همان ‌طور ‌که از نام آجر سنتی پیداست، جزو آن دسته از محصولاتی است که به ‌صورت دستی تولید می‌گردد. این محصول می‌تواند علاوه‌ بر ساخت سازه‌ های جدید، برای بازسازی نمای قدیمی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. اما امروزه حتی نماهای مدرن نیز از آجر سنتی استفاده می کنند. ترکیب سبک سنتی و نمای مدرن انقلابی جدید را در نمای ساختمان ایجاد نموده است. زیرا نمای سنتی جزو نماهایی می باشد که بیشترین سابقه را در ساختمان دارد. همچنین آجر سنتی سبب ایجاد حس آرامش نیز می شود.

کاربرد آجر سنتی چیست؟ در چه مکان هایی از آن استفاده کنیم؟

جواب های متعددی می توان به پرسش کاربرد آجر سنتی چیست داد. از آجر سنتی می توان در بازسازی خانه های قدیمی اما با اصالت، طراحی رستوران ها و سنتی سراها، قهوه خانه ها، طراحی سنتی نمای داخلی منزل و… استفاده نمود. نکته حائز اهمیت دیگری که وجود دارد این است شما با ترکیب نمای آجر قزاقی به همراه متریال های مدرن می توانید طرحی شگفت انگیز و فوق العاده را ایجاد نمایید.

سنتی سرا و رستوران خود را با استفاده از نمای آجر سنتی به اوج رسانید!

این روزها سنتی سراها بسیار محبوب شده و مورد توجه مشتریان قرار گرفته اند. علت محبوبیت این مکان ها تنها به غذاهای لذیذشان اختصاص ندارد، بلکه طراحی و معماری مکان نیز بسیار اثرگذار است. در واقع مردم با حضور در مکان های سنتی انرژی مضاعفی دریافت کرده و با حس نوستالژیک و آرامشی که پیدا می کنند هوس گرفتن عکس و به اشتراک گذاشتن آن نیز در وجودشان بیشتر می شود.

شما می توانید دیوارهای رستوران را با طاق هایی از جنس نمای سنتی آجری طراحی کرده و در کنار آن تعدادی پله آجری سنتی به همراه جویبار آب به وجود آورید. این کار بسیار جذاب خواهد شد و باعث می شود مشتریان شما فضای رستوران را حتی از غذای آن بیشتر دوست داشته باشند.

در واقع اگر بخواهیم بگوییم مهمترین خاصیت آجر سنتی چیست؟ می توان گفت که تداعی کننده طرح های سنتی و به وجود آورنده حس گرم و آرامش بخش، مختص آجر نما سنتی می باشد.

آجر سنتی

منزل خود را با دکوراسیون آجر سنتی منحصر به فرد کنید!

طراحی یک دیوار با نمای آجر قزاقی در خانه شما به همراه وسایل دکوری تزئینی مانند ساعت، سماور سنتی، رادیو و… می تواند دکوراسیون زیبا و خاصی را برای شما به وجود آورد. از این رو در بازسازی خانه خود از طراحی های سنتی هرگز غافل نشوید.

و اما مزییت اصلی آجر قزاقی چیست که باعث محبوبیت فراوان این متریال شده است؟ ترکیب بی نظیر این آجر با سایر مصالح از جمله سرامیک، سنگ، چوب و… در سبک های مختلف سنتی، کلاسیک، فانتزی و مینیمال مزییت اصلی این آجر محسوب می شود. در واقع شما می توانید آجر نما سنتی را در هر سبک طراحی استفاده کرده و با انواع مصالح به زیبایی آن را ترکیب نمایید.

مسجد، کتابخانه و فرهنگسرا با آجر سنتی دلنشین تر است!

در صورتی که تمایل به طراحی و ساخت مکان هایی هم چون کتابخانه، فرهنگسرا و مسجد دارید حتما در طراحی خود نماهای سنتی را لحاظ کرده و با مشاهده نمونه تصاویر آجری در سایت آجر آنلاین سعی در ایده گرفتن نمایید. نماهای آجری حس نوستالژیک و دلنشینی فراوانی دارند و می توانند هم خوانی بسیاری با محیط های فرهنگی به وجود آورند.

آجر سنتی مناسب چه آب و هوایی است؟

اینکه بتوان آجر را در همه نوع آب و هوایی استفاده کرد، به عوامل گوناگونی بستگی دارد. آجر سنتی تولید کارخانه آجر دوران استحکام فوق العاده ای دارد. همچنین کارخانه آجر دوران خاک را سه مرحله آسیاب می کند. همین باعث می شود آجر سنتی بسیار همگن و یکدست باشد و میزان جذب آب آن بسیار کم باشد.

میزان جذب آب عاملی مهم در آجر سنتی است. هر چقدر میزان جذب آب کمتر باشد، در زمستان مقدار آب کمتری وارد آجر می شود و آجر در دمای زیر صفر آسیبی نمی بیند. به همین علت آجر سنتی کارخانه آجر دوران را می توان در انواع شرایط آب و هوایی گرمسیری و سردسیری کار کرد. در واقع یکی از نقاط قوت محصولات کارخانه آجر دوران مقاومت بالای آجرهای تولید شده در این مجموعه میباشد. به طوری که در مناطق سردسیری همچون دماوند، آبسرد، فیروزکوه، همدان، تبریز و اردبیل مورد استفاده و استقبال زیادی قرار گرفته است.

انواع آجرنمای سنتی

۱- آجر لعابی

از معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین آجرهای سنتی می‌توان به اجر لعابی اشاره داشت که دارای سطوح مختلفی از لعاب است. این آجر به دلیل داشتن لعاب بسیار زیاد، در برابر فرسایش مقاومت خوبی را از خودش نشان می‌دهد.

اجر لعابی دارای سطحی صاف است که بافت‌های متراکمی دارد. این سطح و بافت اجر باعث می‌شود که آب به‌راحتی به داخل منافذ آجر وارد نشود و استحکام اجر را هم بالاتر می‌برد.

درواقع آجر لعابی یکی از چندین آجر سنتی محسوب می‌شود که از محبوبیت بسیار بالایی هم برخوردار است. این آجر پس از پخته‌شدن به روش سنتی در داخل قالب‌های مخصوص قرار می‌گیرد و بر روی سطح آن مقدار زیادی لعاب ریخته می‌شود.

آجر لعابی به دلیل مقاومت بالا در برابر سرما و گرما و همچنین هوازدگی، عمر مفید بالایی دارد و برای اکثر نواحی آب‌وهوایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

آجر سنتی

۲- آجر قزاقی

یکی دیگر از انواع آجرنماهای سنتی، آجر قزاقی است که در تنوع رنگی بالا طراحی شده است. این آجرها از ابتدا تا کنون دچار تغییر و تحولات اساسی شده‌اند. در واقع بهتر است بگوییم آجر قزاقی کاملاً به‌روز شده است و در قیاس با آن آجرهای قدیمی تغییرات زیادی پیدا کرده است.

اجر قزاقی دارای طرح‌های مختلفی است که می‌توانید از آنها در کنار معماری مدرن هم استفاده خوبی داشته باشید. رنگ‌های این آجر عبارت‌اند از: زرد، گلبهی، قرمز، آتشی و ازاین‌دست طیف رنگی که جذابیت ظاهری خوبی هم دارند.

البته رنگ آجرقزاقی ارتباط مستقیمی با درجه حرارت و مدت‌زمان پخته‌شدن آجرها دارد. یعنی هرچقدر آجر قزاقی بیشتر در کوره آجرپزی بماند، رنگ نهایی هم به طبع تیره‌تر خواهد شد.

۳- آجر رستیک

یکی دیگر از انواع آجرنمای سنتی، آجر رستیک است که شباهت بسیار زیادی به آجرهای گری دارد. بیشترین کاربردی که آجرهای رستیک دارند، استفاده به‌عنوان شبیه‌ساز نوستالژیک است.

اگر قصد دارید تا یک‌خانه یا نمای مدرن را به حال و هوای سنتی و قدیمی نزدیک کنید، بهترین راه استفاده از آجر رستیک است.

آجر رستیک یک راه میان‌بر برای بازگشت به گذشته است. این آجرها علاوه بر این که حس و حال قدیمی و نوستالژی را در فضای شهری گسترش می‌دهند، می‌توانند در ساخت‌وسازهای ویلایی هم مورداستفاده قرار بگیرند.

با استفاده از آجر رستیک می‌توانید بناهای قدیمی را بازسازی و مرمت کنید. بناهای سنتی و با قدمت را نمی‌توان به‌راحتی با مصالح جدید مرمت کرد. به همین دلیل بهترین گزینه برای این کار استفاده از اجر رستیک است.

۴- آجر آنتیک

آجر آنتیک از آجرهای پرکاربرد در صنعت ساخت‌وساز است که بیشتر برای طراحی نمای سنتی بکار می‌رود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این سبک آجرها درواقع از روی آجرهای طبیعی و قدیمی الگوبرداری شده‌اند.

این آجرنمای سنتی سطح نسبتاً صافی و تیزی ندارد؛ اما از مقاومت خوبی برخوردار است. این آجر را می‌توانید هم در نمای داخلی مورداستفاده قرار دهید و هم در نمای خارجی ساختمان.

از مهم‌ترین مزایای این آجر می‌توان به تنوع رنگی بالا و ابعاد مناسب آن نام برد. این آجرها در برابر تابش مستقیم نور خورشید بسیار مقاوم هستند. وزن آجر آنتیک یا آجر هلندی در قیاس با سایر آجرنماهای سنتی پایین‌تر است که این می‌تواند به کاهش وزن نهایی نما کمک شایانی کند.

۵- آجر آب‌ساب

اجر آب‌ساب همان‌طور که از اسمش پیداست، در آب خیسانده می‌شود تا کمی حالت نرم و انعطاف‌پذیری را پیدا کند. پس از تراشیدن آجر به‌وسیله دستگاه‌های مخصوص، باید اطراف و گوشه‌های آجر ساییده شود.

البته این سایش از مقاومت اجر کم می‌کند؛ اما به شکل و شمایل آجر ظاهری جذابی می‌دهد. قدمت این محصول به زمان صفویه باز می‌گردد و از جمله اجرهای سنتی کم‌مصرف محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید