مقالات تخصصی

آجر سه گل اصفهان چیست؟

آجر سه گل اصفهان

آجر سه گل اصفهان معروف به اجر سه گل شیرازی یکی از پر مصرف ترین آجرها در صنعت ساخت و ساز و ساختمان سازی به خصوص در مناطق جنوبی و شمالی ایران می باشد. به دلیل ویژگی های منحصر به فرد اجر ۳ گل، وجود سه سوراخ بزرگ در قالب آجر سفال سه گل ، عایق قوی رطوبت، حرارت و صدا و هم چنین مقاومت فشاری بالای آجرسه گل، می توان در ساخت دیوارهای بیرونی ساختمان، دیوار باربر و نیمه باربر،دیواره ها و تیغه درونی ساختمان به عنوان آجر تیغه دیوار اتاق ها، زدن طاق ضربی با اجر سفال ، ساخت سوله و اماکن تاریخی و …  از آجر سه گل شیرازی استفاده نمود. برای آشنایی بیشتر تا پایان مقاله همراه آجر دوران باشید.

سوراخ ها و حفره های درشت اجر سه گل موجب نفوذ ملات در این سوراخ ها شده و باعث می گردد دیواری محکم ، مقاوم و یک دست ایجاد شود. از دیگر محاسن این نوع آجر وجود شیارهایی روی آجر سه گل اصفهان می باشد که باعث چسبندگی بیشتر ملات و دوغاب کاشی کاری و از طرفی چسبندگی گچ و یک دستی عملیات سفید کاری اشاره کرد.

آجر سه گل اصفهان چیست ؟

آجر سه گل اصفهان معروف به اجر سه گل شیرازی یکی از پر مصرف ترین آجرها در صنعت ساخت و ساز و ساختمان سازی به خصوص در مناطق جنوبی و شمالی ایران می باشد. به دلیل ویژگی های منحصر به فرد اجر ۳ گل، وجود سه سوراخ بزرگ در قالب آجر سفال سه گل ، عایق قوی رطوبت، حرارت و صدا و هم چنین مقاومت فشاری بالای آجرسه گل، می توان در ساخت دیوارهای بیرونی ساختمان، دیوار باربر و نیمه باربر،دیواره ها و تیغه درونی ساختمان به عنوان آجر تیغه دیوار اتاق ها، زدن طاق ضربی با اجر سفال ، ساخت سوله و اماکن تاریخی و …  از آجر سه گل شیرازی استفاده نمود.

آجر سه گل اصفهان

سوراخ ها و حفره های درشت اجر سه گل موجب نفوذ ملات در این سوراخ ها شده و باعث می گردد دیواری محکم ، مقاوم و یک دست ایجاد شود. از دیگر محاسن این نوع آجر تولید شده در آجر سفال ایران وجود شیارهایی روی آجر سه گل اصفهان می باشد که باعث چسبندگی بیشتر ملات و دوغاب کاشی کاری و از طرفی چسبندگی گچ و یک دستی عملیات سفید کاری اشاره کرد.

مشخصات فنی آجر سه گل اصفهان

علت نام گذاری این آجر به اسم آجر سه گل اصفهان وجود سه سوراخ در آن است. این آجر به آجر سه سوراخ نیز معروف است و ماده اولیه پایه تولید آجر سه گل اصفهان از خاک رس تهیه شده است و این آجر سه گل محبوب ترین آجر در شهر اصفهان است. قطر هر سوراخ آجر سه گل حدود ۴/۵ سانتی متر است. آجر سه گل با دو کیفیت (درجه ۱ و درجه ۲) در اصفهان تولید می شود.

بهتر است این را هم بدانید! که استان اصفهان یکی از قطب های اصلی تولید آجر سه گل در کشور می باشد.آجر سه گل اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و … قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

مشخصات فنی 

  • ماده اولیه پایه تولید آجر سه گل اصفهان : خاک رس
  • ابعاد اجر سه گل :19*9*7 سانتی متر
  • وزن تقریبی :1 کیلو گرم
  • رنگ: زرد روشن (مایل به سفید)

کاربرد آجر سه گل

ایجاد دیوارهای خارجی ساختمان و دیوارهای بین فضای داخلی ساختمان و یا جدا کردن اتاق ها، زدن طاق ضربی، ساخت سوله، ساخت و باز سازی اماکن تاریخی و … از کاربردهای آجر سه گل اصفهان می باشد.

شایان ذکر است بیشترین کاربرد آجر 3 گل شیرازی حصار کشی، دیوار کشی و طاق ضربی می باشد که در مناطق کویری و یا شهرستان های جنوبی ایران مانند شیراز، یاسوج، بوشهر، اهواز، بندرعباس، زاهدان، زابل، بیرجند، طبس و … و کشورهای منطقه مانند عراق طرفداران بیشتری دارد.

آجر و سفال سه گل اصفهان به علت استفاده از خاک و مواد اولیه  با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های تولیدی ایران می باشد که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و … مورد بهره برداری قرار می گیرد و علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات مهندسی بسیار مناسبی برای زیر سازی دارند.

محاسبه تعداد آجر سه گل مورد نیاز در هر متر مربع

  1. تعداد 60 قالب آجر ۳ گل برای ساخت دیواری با ضخامت ۱۰ سانتی متر (برای تیغه چینی و طاق ضربی)
  2. تعداد 120 قالب آجر ۳ گل برای ساخت دیواری با ضخامت ۲۰ سانتی متر (برای دیوار نیمه باربر)
  3. تعداد 180 قالب آجر ۳ گل برای ساخت دیواری با ضخامت ۳۵ سانتی متر (برای دیوار باربر، دیوار کشی و حصار کشی دور باغ، پادگان های نظامی ، گاوداری ها و ….)

آجر سه گل اصفهان

بسته بندی آجر سه گل

آجر سه گل اصفهان معمولا به صورت فله بارگیری می شود به طوری که پس از حضور ماشین در کارخانه آجر ها توسط کارگران(نوار نقاله) به صورت مرتب کنار یکدیگر چیده شده و سپس در مقصد کمپرس می گردد . برای سفارش های خاص و یا ارسال به مشتریان خارجی نیز امکان پالت و شیرینگ کلی در تعداد 1000 تایی وجود خواهد داشت  .

ظرفیت بارگیری آجر سه گل اصفهان

  1. تعداد بارگیری در کامیون ده تن ( شش چرخ ): 10.000قالب
  2. تعداد بارگیری در کامیون پانزده تن ( ده چرخ ) : 15.000قالب
  3. تعداد بارگیری در تریلی کمپرسی ( هیجده چرخ ) : 24.000 الی 25.000 قالب

شایان ذکر است کامیون تک (ده تن) و کامیون جفت (پانزده تن) برای همه مسیرها به صورت کمپرسی موجود نبوده و ناچارا بایستی در ماشین های اتاقدار بارگیری کرده و با دست تخلیه کرد . اما در صورت بارگیری با تریلی کمپرسی (تقریبا برای همه مسیرها امکان ارسال تریلی کمپرسی وجود دارد) تخلیه آجر سه گل شیرازی به صورت کمپرسی می باشد.

قیمت آجر سه گل اصفهان

با توجه به ابعاد این آجر که تقریباً برابر با آجر لفتون ۷ سانتی است، ولی قیمت آجر سه گل حدود ۴۵% کمتر از قیمت آجر لفتون ۷ سانتی یا عراقی می باشد. و همانطور که باید بدانید نحوه ی عرضه آن ها به بازار به صورت بسته بندی ، فله ای یا پالت شده می باشد که تعداد هر تعداد آجر در هر پالت یا بسته متفاوت می باشد برای خرید آجر سه گل اصفهان می توانید به نمایندگی های معتبر فروش این محصول مراجعه نمایید و یا از سایت های اینترنتی معتبر نسبت به خرید خود اقدام نمایید.

نکته پایانی :

مجموعه آجر دوران با عرضه ی مرغوب ترین آجر ها در انواع مختلف مانند آجر سه گل شیرازی ، اجر بهمنی، آجر ده سوراخ ، آجر ماشینی ، آجر فشاری ، آجر سفال تیغه ، سفال سقفی، آجر قزاقی، آجر اتوماتیک ، آجر پلاک ، آجر نسوز ، آجر نما و … آماده ی خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی و ارسال بار به سراسر کشور می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید