مقالات تخصصی

آجر شاموتی کرکره ای چیست چه ویژگی هایی دارد؟

آجر شاموتی کرکره ای

آجر شاموتی کرکره ای یکی از مدرن ترین و پرکاربردترین انواع آجر در نما و صنایع است. دلیل این محبوبیت نوع خاک و نحوه تولید، مقرون به صرفه بودن قیمت آجر شاموتی نسبت به کارایی های آن و… است. مزیت های این آجر به قدری زیاد است که در این دو خط نمی گنجد. بنابراین به همراهی آجر دوران که یکی از معتبرترین مراکز فروش انواع آجر نما و بنا در سراسر کشور است، در ادامه به طور مفصل درباره آجر شاموتی کرکره ای و آجر نما شاموتی صحبت کردیم.

آجر شاموتی کرکره ای

یکی دیگر از انواع محبوب‌ترین آجرها که برای نمای بیرونی ساختمان مناسب هستند، آجر شاموتی کرکره ای است. این آجرها در هر شرایطی دما و مقاومت خود را حفظ می کنند و معمولاً به رنگ های تیره یا قهوه ای مایل به قرمز تولید می‌شوند. این آجرها از خاک نسوز تولید شده اند و قابلیت تحمل حرارت تا دمای بالاتر از ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد را دارند. طراحی نمای بیرونی ساختمان با آجر کرکره ای موجب دوام و استحکام بیشتر نمای خارجی شده و همچنین مقاومت بنا را در برابر ایجاد شوره روی سطح آجر تامین می کند. همانند سایر انواع آجرنما، آجرنما کرکره ای نیز در دسته آجرهای نسوز قرار دارد.

آجر شاموتی کرکره ای از لحاظ ابعادى زیبا بوده و از این رو در اجرای نمای بیرونی ساختمان کاربرد فراوانی دارد. متریال اصلی این نوع آجرها خاک نسوز می باشد و به همین دلیل این محصول را در دسته ی آجرهای نسوز قرار می دهند. آجر نما کرکره ای همانند آجر نما نسوز در مقابل حرارت، رطوبت و بارندگی و سرما مقاوم می باشد.
آجر کرکره ای در رنگهاى مختلف؛ قهوه ای ،قهوه اى رندوم ،سفيد،طوسى،گلبهى،ابلق در آجرچى ارائه ميشود،عرض این نوع آجر ها باریک ميباشد. اندازه هاى آن حدودأ ٣٣*٣*٢ ميباشد و به همین دلیل به آن ها آجرهای کرکره ای می گویند. آجرهای کرکره ای به دلیل زیبایی که به نمای ساختمان می بخشند، مورد توجه معماران و طراحان و سازنده ها قرار می گیرند.

انواع رنگ آجر شاموتی

پایه رنگ آجر شاموتی نما زرد می باشد که طیف رنگی آن بسیار گسترده است، و به گونه ای است که عامه پسند و پر طرفدار می باشد. همچنین ترکیب این رنگ در سایر رنگ ها برای نمای خارجی و داخلی ساختمان ترکیبی بی نظیر را رقم می زند.

طیف رنگ شاموتی به 3 دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  • روشن: کرم و استخوانی
  • متوسط: زرد و پرتقالی
  • تیره: خردلی و قهوه ای

آجر شاموتی کرکره ای

نحوه تولید آجر نما شاموتی

همانطور که گفتیم علت نامگذاری این آجر به شاموت، نحوه پخت و تولید آن است. در پخت این آجر ابتدا مواد اولیه آن یعنی اکسیدهای آلومینیوم، آهن، منزیم، سیلیسیوم با طی کردن مراحلی پخته می شوند تا در نهایت تبدیل به گِل شوند.

بعد از پخت مواد اولیه آن را با خاک رس و آب به میزان مشخصی مخلوط می کنند. میزان دقیق خاک رس در این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کم و زیاد کردن آن در میزان با کیفیت بودن آجر تاثیر به سزایی دارد.

بعد از مخلوط کردن مواد آن را قالب بندی می کنند. قالب های شاموت در چند مرحله مختلف در کوره پخته می شوند. به این صورت که در کوره های قائم، تونلی و دوار پخته می شوند. میزان حرارت و دمایی که برای پخت آجر شاموتی به کار می رود بین 1250 تا 1500 درجه سانتی گراد است.

مرحله خشک کردن آجر هم از مهم ترین مراحل تولید آجر نما شاموتی است. در این مرحله با توجه به میزان رس و آب به کار رفته در ترکیبات، نحوه خشک کردن آجرها متفاوت می شود.

در آجر دوران، خاک آجر شاموتی کرکره ای چیست؟

خاک شاموت از ترکیب چند ماده اولیه که در پاراگراف بالا ذکر کردیم بدست می آید. اصلی ترین خاک این آجر رس است که کیفیت این خاک و میزان آن در ترکیبات، می تواند آجر شاموتی با کیفیت یا بی کیفیت را تولید کند.

با کیفیت ترین خاک شاموت را از معادن طبس استخراج می کنند. معادن طبس با کیفیت ترین خاک های نسوز و رس را دارا می باشند. این امر باعث می شود تا قیمت آجر شاموتی کمی افزایش یابد.

در آجر دوران هم انواع آجرهای شاموتی با کیفیت بالا و قیمت درب کارخانه به فروش می رود. فروشگاه اینترنتی آجر دوران که از معتبرترین مراکز خرید آجر نمای شاموتی در سراسر کشور است، این آجر را تضمینی و با کیفیت بالا به فروش می رساند.

کاربردهای آجر شاموتی کرکره ای

آجر شاموتی به دلیل ویژگی هایی که دارد، نه تنها در نما بلکه در صنایع مختلف نیز کاربرد دارد. نسوز بودن این آجر باعث پیدایش طرفداری های بسیار در صنایع مختلف شده است. در ادامه به صورت جزئی تر بیان شده است که از آجر شاموتی در چه مکان ها و صنایعی می توان استفاده کرده.

کاربرد صنعتی آجر شاموتی

از جمله صنایعی که می توان از آجر شاموتی کوره استفاده کرد موارد زیر است:

  • کوره های آجر پزی
  • کوره ذغال سازی
  • کوره های ذوب فلزات
  • صنایع ذوب شیشه
  • صنایع آهن و ریخته گری
  • ساخت شومینه و باربیکیو

کاربرد آجر شاموتی در نما

از جمله مکان هایی که برای نما سازی و دکوراسیون از آجر نما شاموتی استفاده می شود، موارد زیر است:

  • نمای خارجی ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری و…
  • نمای داخلی
  • دکوراسیون نشیمن
  • سرویس های بهداشتی
  • دکوراسیون اتاق خواب
  • نمای داخلی کافی شاپ ها
  • نمای داخلی مغازه ها
  • دکوراسیون اداری
  • نمای آشپزخانه

یکی دیگر از ویژگی های برتر آجر شاموتی نما، ضد شوره بودن آن است. بنابراین جای تردیدی برای به کاربردن آجر شاموتی در نما باقی نمی ماند.

آجر شاموتی کرکره ای

آجر نسوز شاموتی و مزایای استفاده از آن

با توجه به اینکه آجر شاموتی نوعی آجر نسوز است بنابراین مقاومت دمایی بالایی دارد و از کانی‌های معدنی و پوکه‌هایی با مقاومت بالا ساخته می‌شود. مواد تشکیل دهنده آجر نسوز از جمله آجر نسوز شاموتی باید خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود را در برابر عوامل محیطی و درجه حرارت‌های بالا حفظ کند.

مزیت‌های استفاده از آجر نسوز شاموتی می‌تواند شامل: مقاومت بالا، تنوع رنگ، سازگاری با محیط زیست، عایق بودن در برابر سرما و گرما و همچنین تنوع سایز زیاد باشد.

دلیل انتخاب آجر دوران برای خرید آجرنما

آجر دوران یکی از مراکز تخصصی و کامل در زمینه انواع آجر نما در ایران است که آجر‌نما‌های مختلف با انواع سایز و رنگ و کاربرد‌های مختلف در آن وجود دارد.

شاید برای افرادی که قصد خرید آجرنما برای ساختمان خود دارند و در این زمینه از اطلاعات و دانش کافی برخوردار نیستند و از طرفی نمی‌خواهند هزینه و انرژی خود را به دنبال مراکز فروش آجرنما هدر بدهند یکی از بهترین کار‌ها فقط یک تماس با کارشناسان آجر دوران باشد.

در این صورت دیگر لازم نیست شخصا زمان خود را صرف رفت و آمد و انتخاب کنید چون بعد از تماس با کارشناسان آجر دوران؛ آنها در اسرع وقت همراه با محصول و کاتالوگ محصولات خود به شما مراجعه می‌کنند و از این طرق مشاوره‌های لازم را در رابطه با فروش و طراحی و اجرای متناسب با کارتان را به شما ارائه می‌دهند و دراین صورت شما راحت‌ترین راه ممکن را برای انتخاب آجر نمای ساختمان خود به کار گرفته‌اید.

از طرفی آجر دوران پس از ارائه مشاوره و راهنمایی‌های خود در زمینه طراحی، فروش و غیره و در عین اینکه محصولاتش از تنوع بالا، کیفیت و سرعت و ارزانی در خدمات مشاوره برخوردار است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید