دسته‌بندی نشده

آجر شاموتی کوره

آجر شاموتی کوره
آجر نسوز کوره یا دیرگداز به تمامی موادی گفته می‌شود که در درجه حرارت بالا خاصیت فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و ترمومکانیکی آن تغییر نمی‌کند و بخصوص در برابر فشار،‌ سایش، شوک حرارتی و خوردگی شیمیائی از خود پایداری لازم را نشان می‌دهند. چنین محصولی مثل اجر نسوز شاموتی کوره در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارند و به عنوان کالای استراتژیک تلقی می‌شوند.

روند تولید آجر شاموتی
ماده اولیه اساسی آجرهای شاموتی، رس میباشد. قسمتی از رس لازم است تحت عملیات پیش‌پخت قرار بگیرد. این کار در دمای ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد در کوره‌های قائم، کوره‌های دوار یا کوره‌های تونلی صورت می‌گیرد. محصول این روند شاموت است که لازم است خرد و دانه‌بندی شود. شاموت دانه‌بندی شده،  آن گاه با مقدار مناسبی رس و آب مخلوط می‌شود. مرحله های بعدی عبارت است از فرم دهی، خشک کردن و پختن. پخت آجرهای شاموتی معمولاً در دمای ۱۲۵۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد در کوره تونلی صورت می‌گیرد.

آجر نسوز شاموتی کوره
با تحمل دمایی ۱۴۵۰ درجه سانتیگراد
آجر های نسوز شاموتی در محدوده گسترده ای از کوره های صنعتی بکاربرده می شود. به علت دوام حرارتی بالای این آجرها نسبت به شوک حرارتی همچنین خواص کشسانی بالای آجرهای شاموتی کوره می توان جهت کوره های صنعتی تا دمای ۱۴۵۰ درجه سانتیگراد از این محصول استفاده نمود.

مواد اصلی دیرگداز
مواد نسوز یا دیرگداز بر اساس شش اکسید اصلی، SiO۲ ،ZrO۲ ،MgO ،CaO ،Cr۲O۳ ،Al۲O۳ و ترکیبات میان آن‌ها که به‌ تازگی اغلب در ترکیب با کربن هم هستند، قرار دارند. مواد اولیه صنعت نسوز عبارت است از منیزیت، بوکسیت، سیلیس، دولومیت، رس‌های دیرگداز، پیروفیلیت، سیلمانیت، کرومیت، گرافیت، زیرکون، ورمیکولیت و دیاتومیت و اولوین

دیدگاهتان را بنویسید