مقالات تخصصی

آجر ماشینی یا آجر دست ساز ، کدام مناسب شما است؟

آجر ماشینی یا آجر دست ساز

آجر ماشینی یا آجر دست ساز ، کدام مناسب شما است؟ بررسی تفاوت های آجر فشاری و ماشینی، می تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کند. در واقع، هنگام ساختن یک خانه جدید یا انجام یک پروژه بازسازی، یکی از تصمیمات کلیدی که باید گرفته شود، نوع آجر مورد استفاده است. در حالی که آجرهای ماشینی در سال های اخیر به دلیل اندازه و شکل سازگار بسیار محبوب شده اند، بسیاری از سازندگان و صاحبان خانه ها هنوز آجرهای دست ساز را به دلیل زیبایی و جذابیت هنری خود انتخاب می کنند. اما آجر فشاری بهتره یا آجر ماشینی؟ برای بررسی تا انتهای مقاله همراه آجر دوران باشید.

تفاوت های آجر فشاری با ماشینی

آجر فشاری یا آجر ماشینی هر دو برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرند اما این آجرها دارای تفاوت‌هایی نیز هستند.آجر فشاری یا آجر ماشینی هر دو به کمک دستگاه قالب ‌گیری شده و توسط پرس محکم می شوند.

آجر فشاری یا گری در برابر حرارت و فشار از استحکام بالایی برخوردار است و به همین علت به آن فشاری می ‌گویند. آجر فشاری از انواع قدیمی آجرها محسوب می ‌شود که هم با استفاده از دست و هم با به کارگیری دستگاه ساخته می ‌شود.

وزن هر آجر فشاری تقریباً نزدیک ۲.۵ کیلوگرم می ‌باشد و جذب آب بسیار زیادی دارد. مقاومت این نوع آجر در برابر رطوبت زیاد و سرما زدگی بالا بوده و مناسب سازه هایی است که در آب و هوای مرطوب قرار دارند. همچنین از آن ها در نمای ساختمان، از جمله نمای خشک آجری نیز ممکن است استفاده شود. اما سطح آجر ضد بخار است و گرد و غبار در اثر باران از بین نخواهند رفت.

آجرهای ماشینی آجرهایی هستند که روی سطح بزگترشان هشت یا ۱۰ سوراخ دیده می‌شود. این سوراخ ها باعث نفوذ ملات به داخل سیمان شده و در نتیجه مقاومت بالایی برای سازه ها به ارمغان می ‌آورند. آجرهای ماشینی خاصیت ضد اسیدی دارند و قدرت جذب آب کمتری دارند.

در ادامه تفاوت آجر فشاری و آجر ماشینی را از نظر ظاهر، مواد اولیه، کاربرد و قیمت بررسی می ‌کنیم.

۱- شکل و ظاهر

آجرها در رنگ و انواع مختلفی تولید می ‌شوند و هریک مصارف خاص خودشان را دارند. رنگ آجر های فشاری تماماً یکدست بوده و سطح آن‌ ها زبر است. نامگذاری این آجرها به نام آجر زبره نیز به همین علت است. اجرهای فشاری معمولا در سایزهای (۵x10x20) و (۵x11x22) تولید می‌شوند.

آجرهای ماشینی دارای سوراخ بر روی سطح بزرگترشان‌ بوده و تعداد سوراخ‌ها نیز هشت الی ده عدد می ‌باشد. همچنین برخلاف آجرهای فشاری، سطوح‌ صاف و صیقلی دارند. ابعاد آجر ماشینی CM ۵.۵×۱۱×۲۲ است و اضلاع این آجر حالت گونیاتری دارند.

۲- مواد اولیه آنها

آجر ماشینی از ترکیباتی ساخته می ‌شود که مکندگی کمتری نسبت به آجر فشاری دارد و نیز جنس آن شکننده و ظریف است. کم بودن خاصیت جذب و مکش در جنس این نوع آجرهای ماشینی باعث شده تا ملات به راحتی به آنها نچسبند و در نتیجه برای تیشه داری مناسب نباشند. همچنین از آجر ماشینی در ساخت طاق ضربی شکل استفاده نمی ‌شود.

آجر ماشینی یا آجر دست ساز

آجرهای ماشینی از لحاظ کیفیت و استاندارد به انواع زیر دسته بندی می‌شوند:

  • ممتاز: کیفیت ساخت بسیار بالا بوده و به صورت تمام اتوماتیک تولید می شوند.
  • درجه یک: به حالت نیمه اتوماتیک تولید می شوند .
  • درجه دو: آجرها توسط حرارت آفتاب خشک می شوند.

روش ساخت آجر ماشینی در کشورهای مختلف متفاوت است. در ایران به صورت سنتی و با گل نرم، در آمریکا به صورت گل سفت و در کشورهای دیگر به صورت رس خشک تولید می شوند.

آجر فشاری با گذاشتن خاک رس در قالب تحت فشار خیلی زیاد و پخته شدن در کوره آجرپزی تولید می شود. آجر فشاری در کرسی چینی یا همان فونداسیون با ضخامت ۲۰ CM به صورت دیواری کم ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرند. البته ارتفاع این دیوارها ثابت نیست و ممکن است دچار تغییر شود.

هدف اصلی استفاده از این نوع آجر، تعبیه یک ارتفاع استاندارد بر روی فونداسیون دیوارهای داخلی و خارجی یک سازه است. همچنین این آجرها دوستدار محیط زیست هستند؛ زیرا مصالح مورد استفاده در آنها خاصیت بازیافت شدن دارند.

۳- تفاوت آجر گری با آجر ماشینی در کاربرد

بالابردن طول عمر آجرهای فشاری و نیز برخورداری از مقاومت بسیار زیاد، باعث شده تا از آن ها در فعالیت های ساختمانی مانند زیرکاری، سفت کاری، تیغه چینی، طاق ضربی، دیوار حمال و …. استفاده شود.

با توجه به اینکه روی سطح آجر ماشینی چندین سوراخ وجود دارد، موقع چیدن دیوار و ریختن ملات به صورت عمودی به درون آجر نفوذ پیدا کرده و استحکام آن‌‌ را چندین برابر بالا می‌برد. در واقع مهمترین دلایل ایجاد سوراخ روی آجر عبارت هستند از:

  1. کاهش وزن آجرو هزینه های تولید
  2. کاهش مصرف مواد اولیه هنگام تولید
  3. کیفیت بهتر پخت آجر
  4. نفوذ بیشتر ملات و استحکام سازه

افراد برای ساختن دیوارهای حمال نیز از آجرهای ماشینی کمک می ‌گیرند. در واقع این دیوارها به دلیل عبور میلگرد از بین سوراخ ‌های آجر ضد زلزله می ‌شوند. همچنین از رنگ‌ زرد و قرمز آجرهای ماشینی در ساخت نمای ساختمان استفاده می ‌شود.

با توجه به اینکه آجر های فشاری از مقاومت خوبی برخوردار هستند؛ برای ساخت دیوارهای بارکش بسیار گزینه مناسبی به شمار می‌ روند. دیوارهای بارکش وزن طبقات بالایی را متحمل می‌ شوند و در مکان هایی که نیاز به جداسازی فضا دارند کاربرد دارند.

۴- قیمت آجر ماشینی یا آجر دست ساز

آجرهای ماشینی را به صورت تکی می ‌فروشند؛ اما نحوه فروش آجرهای فشاری به صورت تنی می‌ باشد. هر تن از آجرهای فشاری شامل ۴۵۰ تا ۵۰۰ عدد آجر است و از قیمت بهتری برخوردار است.

به صورت کلی، قیمت آجر ماشینی سوراخ دار با در نظر گرفتن عواملی چون کیفیت مواد اولیه به کار رفته، نحوه ساخت، برند سازنده، ابعاد و … متغیر است. معمولا آجرهای نسوز در بازار از قیمت بالاتری نسبت به بقیه برخوردار هستند. اغلب قیمت آجرها از ۳۰۰ تومان شروع شده و با توجه به نوع آن افزایش می‌یابد.

اگر قصد خرید آجر در تعداد بالایی دارید پیشنهاد می کنیم حتما خرید فله ای را انتخاب کنید؛ زیرا از نظر قیمتی بسیار به صرفه تر از فروش تکی است.

آجر ماشینی یا آجر دست ساز

آجرهای دست ساز با استفاده از روش سنتی ریختن خاک رس در قالب ساخته می شوند. سپس آنها را قبل از پختن خشک می کنند. نتیجه محصولی است که ظاهری روستایی را با ارزش ملکی سنتی ترکیب می کند. اینها با مقاومت فشاری بالا تولید خواهند شد تا سایش طولانی مدت را به حداقل برسانند.

آجر ماشینی یا آجر دست ساز

اگر می خواهید بدانید که آجر فشاری بهتره یا آجر ماشینی؟ باید اضافه کنیم که آنها بسیار گران تر از آجرهای ماشینی هستند. ساخت آنها بیشتر طول می کشد و خرید این نوع از آجرها هزینه بیشتری دارد. این آجرها را می توان در طیف وسیعی از رنگ ها و بافت ها تولید کرد.

در بیان تفاوت های آجر فشاری و ماشینی، باید گفت که آجرهای فشاری را می توان متناسب با هر سبک معماری طراحی کرد و در کاربردهای مختلف تهیه نمود. با این حال، قیمت بالای آنها می تواند برای برخی افراد چندان مناسب نباشد.

انتخاب آجر ماشینی یا آجر دست ساز با توجه به ویژگی های آن

آجرهای ماشینی ویژگی های خاص خود را دارند. این آجرها به دلیل دقت و کیفیت بالا معروف هستند. آنها با استفاده از روش اکستروژن و سیم برش تولید می شوند. تولیدکنندگان آجرهای ماشینی، مقادیر زیادی آجر با کیفیت بالا را مطابق با مشخصات دقیق تولید می کنند. این دقت و یکنواختی را در کل پروژه ساخت و ساز تضمین می کند.

اکستروژن پرکاربردترین روش برای ساخت آجر است. یک ماشین باید خاک رس و گاهی اوقات مواد دیگر را از طریق قالب فشار دهد تا آجرهای معمولی یا حتی آجرهای نسوز در اندازه و شکل تولید شود.

جمع بندی

انتخاب بین آجرهای دست ساز یا ماشینی به چندین عنصر از جمله قدمت ساختمان و منطقه شما بستگی دارد. آجرهای دست‌ساز انعطاف‌پذیری، تنوع، و شخصیت و جذابیت آنی را ارائه می‌دهند و ارزش هزینه‌های اضافی را برای پروژه‌های مربوط به ساختمان‌های تاریخی یا پروژه‌هایی که در مناطق حفاظت‌شده انجام می‌شوند، دارند.

از سوی دیگر، آجرهای ماشینی خطوط تیز و دقیقی را برای طرح های مدرن تر ایجاد می کنند که بازسازی آنها با آجرهای دست ساز دشوارتر است.

تنها تفاوت بین آجر دست ساز و ماشینی قیمت و ظاهر آن است زیرا هر دو نوع آجر کاملا بادوام هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید