مقالات تخصصی

آجر نسوز مناسب دیوار کدام است؟

آجر نسوز مناسب دیوار

هر کدام از مصالح در صنعت ساختمان سازی ویژگی و مشخصات منحصر به خود را دارند. یکی از پرکاربردترین مصالح آجر نسوز نما برای کف و دیوار حیاط است، این آجر نما با اجرای صحیح می تواند زیبایی فضای باغ و ویلا شما را دو چندان کند. اگر به دنبال خرید آجر نسوز مناسب دیوار هستید با آجر دوران تا پایان همراه باشید.

مصالحی که برای کف و دیوار حیاط یا باغ و ویلا خود انتخاب می کنید باید ویژگی های خاص و کیفیت بالایی داشته باشد. زیرا این مکان ها در معرض فشار، ضربه و تغییرات آب و هوایی بسیار قرار می گیرند و این مسئله باعث می شود آجر و مصالح نامرغوب خیلی زود خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشند. برای خرید آجر مرغوب و با کیفیت رعایت چند نکته در هنگام خرید بسیار مهم است، پس تا پایان مطلب همراه ما باشید تا شما را در خرید آجر نسوز مناسب دیوار و کف حیاط راهنمایی کنیم.

انواع آجرهای نسوز شامل:

آجر نسوز کروم اکسید کروم: حدود 95 درصد این نوع آجر را اکسید آلومینیوم و 5 درصد باقیمانده را اکسید کروم تشکیل می دهد. آجر نسوز اکسید کروم کروم در داخل کوره بلند برای ذوب آهن استفاده می شود.

آجر نسوز کونیوم: مقاومت حرارتی آجر نسوز زیرکونیومی بسیار بالاست، بنابراین در کوره های ذوب شیشه و کوره های ذوب آهن آلومینیوم استفاده می شود.

آجر نسوز اکسید کروم: این نوع آجر در کوره های شیشه استفاده می شود و ۹۵ درصد آن را اکسید کروم تشکیل می دهد.

آجر نسوز صنعتی: آجر نسوز صنعتی آجرهایی هستند که شکل خاصی دارند. این گونه آجرها به آجرهای کوره ای نیز معروف هستند.

آجر نسوز سنتی: همانطور که قبلا ذکر شد، استفاده از آجر از دیرباز مورد توجه معماران و طراحان ساختمان بوده است. در گذشته از این عنصر بعنوان آجر نما و قسمت های مختلف استفاده می شد. امروزه نیز از آجر سنتی در طراحی نما و دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

آجر نسوز دستی: آجر نسوز دستی نمونه دیگری از آجرهای نسوز است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای این نوع آجرها می توان به مواردی مانند عدم ایجاد شوره سر، جذب کم آب، مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی، مقاومت در برابر آتش، قابلیت ساخت بر اساس نیاز مشتری، عدم تغییر رنگ در برابر اشعه خورشید و قیمت اشاره کرد.

آجر نسوز مناسب دیوار

کاربرد آجرهای نسوز:

صنعت یکپارچه تولید فولاد: کوره بلند، بخاری، مجموعه کوره های کک سازی، میکسرهای چدنی، جرثقیل ملاقه ای، واگن های قطار، کوره های برقی.

صنعت فولاد: کوره های الکتریکی، مبدل ها، چاله ها، کوره های گاز زدایی، کوره های عملیات حرارتی و پالایش، کوره های نورد برای تیرهای تحت فشار و متحرک.

صنعت شیشه: ذوب کوره های شیشه ای توخالی و مسطح، حمام های قلع، کوره های آنیلینگ.

صنایع فلزی: کوره های ذوب مس، کوره های آلومینیوم، کوره های پخت آند، کوره های ریشه زایی پیریت، کوره های سرب، برج های ذوب.

صنعت سیمان: کوره های دوار، مبدل های حرارتی، هودهای کوره، رنده و کولرهای ماهواره ای.

صنعت زباله: زباله سوز، کوره های بستر سیال برای زباله های شهری و صنعتی، اتاق های احتراق.

صنعت سرامیک: کوره های تونلی، کوره های محفظه ای، واگن ها.

صنایع پتروشیمی: کوره های بنزین، کوره های اتان و فرآیندهای مربوطه، دیگ های بخار، کوره های کراکینگ.

صنایع مختلف: کوره های شفت عمودی، خشک کن های قند، مولدهای گاز داغ نیروگاه ها، کوره های قوس برای ریخته گری، کوره های عمودی برای آهک، کوره های دوار برای بخش های کاغذ، کوره های پخت و دودکش این آجرها ضد شوره هستند و جلبک بر روی آنها تشکیل نمی شود. سطح هیچ محدودیتی برای اندازه این نوع آجر وجود ندارد.

ساختار و مشخصات آجر نسوز مناسب دیوار و کف حیاط

آجر نسوز به طور کلی از خاک چینی با ترکیب درصد مشخصی از مواد معدنی و عناصر شیمیایی ساخته میشود. آجر ها بعد از قالب زنی درون کوره هایی با سوخت و ساختار متفاوت قرار میگیرند تا کامل خشک و پخته شوند.

از مهم ترین عوامل در کیفیت آجر نسوز ابتدا جنس خاک و ترکیب درصد مواد معدنی و ترکیبات شیمیایی می باشد و بعد از پخت صحیح و یکدست آجرنما در کوره است.

ساختار یکدست و منسجم آجر نسوز باعث شده تا جایگاه ویژه ای در طراحی و ساخت باغ و ویلا داشته باشد. همچنین با این ساختار مولکولی قوی و یکدست، رنگ های بسیار زیبا و جذابی دارد که تنوع و زیبایی را به محیط هدیه می کند.

آجر نسوز کف و دیوار های باغ باید کیفیتی بالا و ساختی عالی داشته باشد تا در مقابل سردی و گرمی هوا و همچنین راه رفتن افراد و باد، باران، برف و نور خورشید مقاومت خوبی داشته باشد.

آجر نسوزی که به طور صحیح ساخته نشده باشد و پخت کاملی نداشته باشد در مدت زمان کوتاهی شوره میزند و یا در برابر سرد و گرم شدن هوا و همچنین فشار و ضربه به آسانی می شکند.

پس خرید آجر نسوز نما کف و دیوار حیاط مرغوب، باید اولین اولویت شما در این خرید باشد.

انواع آجر نسوز مناسب دیوار و کف حیاط

در ساخت دیوار و کف حیاط باغ و ویلا از آجر های بسیار متنوعی می توان استفاده نمود که مختصر به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

  • آجر سنتی یا قزاقی: این آجر با مقاومت بسیار خوب در برابر عوامل محیطی و رنگ های زیبا و جذاب یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت کف حیاط یا دیوار ها به شمار می رود. سبک سنتی با آجر قزاقی و یا آجر رستیک به خوبی قابل لمس می باشد.
  • آجر نسوز شاموتی: اگر به دنبال بهترین آجر نما نسوز برای کف و دیوار حیاط هستید، بهترین گزینه آجر نما شاموتی است. این آجر با ظاهری زیبا و جذاب و همچنین رنگ بندی کامل، یکی از بهترین گزینه ها برای طراحی کف و دیوار های حیاط به شمار می رود.
  • آجر نسوز رستیک: این آجر به دلیل طرح طبیعی که دارد بیشتر برای دیوار های حیاط مناسب است و میتواند زیبایی فضا را دوچندان نماید. ترکیب این آجر با دیگر عناصر طبیعی مانند گل و گیاهان و یا چوب و فلز می تواند ترکیبی بسیار زیبا ایجاد نماید.
  • آجر نسوز انگلیسی: این آجر نسوز از مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار و ضربه برخوردار است و در برابر تغییرات آب و هوایی شوره نمی زند. پس اگر باغ یا ویلای شما در مکانی قرار دارد که باران و برف یا گرمای زیاد وجود دارد، این آجر می تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

آجر نسوز مناسب دیوار

مزایای استفاده از آجر نسوز نما برای کف و دیوار حیاط

در ساخت ویلا و استفاده از آجر نسوز نما برای کف و دیوار حیاط، علاوه بر کیفیت آجر دقت به قیمت نیز مهم است. زیرا این فضاها اکثرا متراژی بالا دارند و انتخاب مصالح گران قیمت اصلا به صرفه نخواهد بود.

استفاده از آجر نسوز نما برای کف و دیوار حیاط مزایای بسیاری دارد که عبارتند از:

  • مقاوم بودن آجر در برابر ضربه، فشار و راه رفتن های طولانی مدت بر روی آن
  • نصب آسان و وزن کم آجر نسوز
  • استحکام بالا در برابر تغییرات آب و هوایی
  • مقاومت بالا در برابر یخ زدگی
  • رنگ بندی متنوع و بسیار زیبا
  • نداشتن شوره و مقاومت خود برابر فرسایش
  • هماهنگی با محیط زیست
  • امکان سفارش در سایز های مختلف
  • نداشتن پرتی و امکان استفاده از آجر های شکسته در گوشه ها
  • نگهداری آسان
  • قیمت بسیار مناسب نسبت به دیگر مصالح قابل استفاده در این فضاها

تمامی عوامل بالا می توانند مهر تاییدی باشند بر انتخاب آجر نسوز نما برای کف و دیوار حیاط باغ شما تا خریدی خوب و به صرفه داشته باشید.

آجر نسوز و دیگر عناصر طبیعی

استفاده از آجر نسوز نما برای کف و دیوار حیاط در کنار دیگر عناصر می تواند فضایی زیباتر و چشم نواز تر را ایجاد نماید. به همین منظور چند مورد را با هم مرور خواهیم کرد.

  • ترکیب آجر نسوز در کف حیاط با سنگریزه می تواند محیطی زیبا و در عین حال طراحی متفاوت را نشان دهد. شما می تواند با پوشاندن کف حیاط با آجر نسوز و استفاده از سنگ ریزه در اطراف آن، فضایی زیبا را ایجاد نمایید.
  • استفاده از آجر در کنار چوب نیز بسیار زیبا و چشم نواز خواهد شد. حال این چوب می تواند نیمکتی چوبی یا نرده های باغچه باشد.
  • استفاده از آجر نسوز نما برای کف و دیوار حیاط در کنار گل و گیاهان نیز فضایی بسیار زیبا ایجاد می کند. آجر نما عنصری سازگار با محیط زیست است و در کنار دیگر عناصر محیط زیست ترکیبی بسیار زیبا خواهد داشت.
  • در بعضی نماها ترکیب آجر نسوز و فلزات نیز بسیار زیبا است. یکی از این مکان ها می تواند باربیکیو آجری باغ یا دیوار های خارجی ویلا باشد که زیبایی منحصر به فردی با آجر نسوز نما پیدا می کنند.

برای انتخاب آجر نما نسوز برای کف و دیوار حیاط، دقت به کیفیت اهمیت بسیاری دارد زیرا زیبایی این آجر ها زمانی به خوبی دیده می شود که آجر ها بعد از گذشت زمان تغییر شکل ندهند و نشکنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید