مقالات تخصصی

آجر نسوز نما چیست؟

آجر نسوز نما

آجر نسوز نما چیست؟  آجر نسوز یکی از مدرن ترین آجرهایی است که با خاک چینی و نسوز تولید می شود. این آجر، حرارت بالای ۱۰۰۰ درجه را به خوبی تحمل می کند و به همین دلیل یکی از مناسب ترین متریال ها برای پوشش دیواره های کوره های صنعتی، ساخت شومینه و تنور و… می باشد.

آجر نسوز با توجه به درجه حرارت پخت، رنگ، ابعاد و… انواع مختلف و متنوعی دارد. این مطلب را از دست ندهید تا در ادامه متوجه شوید دقیقا آجر نسوز نما چیست و چه انواع و کاربردهایی دارد؟

آجر نسوز چیست؟

آجر نسوز از ترکیب خاک چینی و نسوز تولید شده که ساختار مولکولی متراکم و ظریفی دارد. همچنین این آجر در دمای ۱۵۰۰ درجه تولید می شود که با توجه به میزان حرارت کوره، طیف رنگی های مختلفی از آن ایجاد می شود. به همین دلیل آجر نما نسوز از محبوبیت ویژه ای بین معماران و مهندسین برخوردار است.

ترکیبات آجر نسوز چیست؟

از اصلی ترین ترکیبات آجر نسوز سیلیس و آلومینیا است که وجود دانه های سیاه شکل در آجر نسوز به دلیل سیلیس موجود در این آجر می باشد که ۷۳ درصد آن سیلیس و ۲۳ درصد آلومینیوم است.

سایر مواد تشکیل دهنده آجر نسوز همچون فریک اسید، تیتانیوم و سایر اکسیدهای فلزی، این آجر را تشکیل می دهند. علاوه بر این ترکیبات خاک نسوز از اصلی ترین مواد اولیه تولید آجر نما نسوز می باشد.

خاک نسوز چیست؟

خاک نسوز همانطور که از نامش مشخص است نوعی خاک که در برابر حرارت بسیار مقاوم است و ترک بر نمی دارد. این خاک را می توان در کوره تا دمای ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد حرارت داد. ۲ ترکیب اصلی این خاک، سیلیس و آلومینا است، که می توان در زیر لایه های ذغال سنگ آن را پیدا کرد.

خاک نسوز مهم ترین ترکیب برای تولید انواع آجر نسوز نما است که با تغییر ترکیب مواد معدنی موجود در این خاک می توان رنگ های بسیار متنوعی را تولید کرد.

آجر نسوز چگونه ساخته می شود؟

در پروسه ساخت آجر نسوز ابتدا سنگ ها و مواد اولیه آن آسیاب شده و به خاکی نرم تبدیل می شوند. در ادامه این خاک نرم وارد کوره ها با درجه حرارتی مشخص شده و در آن سایر عناصر مورد نیاز باهم ترکیب می شوند. بعد از ترکیب عناصر و رطوبت کافی، برای قالب گیری و پرس هدایت می شوند.
پس از مرحله قالب گیری ملات موردنظر در واگن ها کوره چیده شده و وارد مرحله پخت می شوند؛ در آنجا رطوبت خود را کاملا از دست داده و عملیات پخت در دمای بالای ۱۵۰۰ درجه آغاز می شود. پخت آجر نسوز معمولا ۳ روز طول می کشد که پس از آن مراحل خنک سازی و بسته بندی انجام می شود.

آجر نسوز نما

مزیت های استفاده از آجر نما نسوز

آجر نما نسوز به دلیل مزیت هایی که دارد مورد توجه بوده و بازار خرید و فروش بالایی را از آن خود کرده است. مقاومت بالا به دماهای بسیار بالا تا 1200 درجه سانتی گراد از ویژگی های مطلوب و مهم این آجر نما هاست. همین ویژگی سبب کاربرد گسترده ی این آجر در صنعت و ساختمان شده است.

اگر دقت کرده باشید بسیاری از آجرها در اثر تماس با هوای مرطوب و نم دچار سفیدک و شوره می شوند، این موضوع سبب می شود تا نمای ساختمان ها زیبایی و جذابیت خود را از دست بدهد، در حالی که استفاده از آجرنما نسوز این معضل را به وجود نمی اورد و اجری ضد شوره و ضد سفیدک می باشد.

آجر نسوز نما در مقایسه با آجر نما سوز ضخامت کمتری داشته و تنوع رنگ، سایز و طرح بیشتری دارد.
آجر نسوز نما در برابر عوامل محیطی، ضربات فیزیکی و عوامل شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و همچنین باعث عایق شدن ساختمان در برابر سرما و گرما می شود.

آجرنما نسوز در برابر سایش و فرسایش مقاوم بوده و سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارد.
در مناطقی مانند شمال ایران که در اثر رطوبت زیاد ممکن است نمای ساختمان ها جلبک بزند،آجر نسوز بهترین گزینه می باشد، چرا که در برابر رشد جلبک ها و میکروارگانیسم ها مقاوم بوده و شرایط را برای رشد و تکثیر ان ها فراهم نمی کند.

آجر نسوز نما ثبوت رنگ بالایی داشته و در اثر عوامل محیطی مختلف چون تابش خورشید، رطوبت و دمای بالا و یا پایین رنگ خود را حفظ می کند.
گران بودن آجر نسوز نما نسبت به سایر آجر نماها، نصب سخت تر آن و مهارت بیشتر برای نصب آن از محدودیت های اجرایی آجر نسوز می باشد. اما با توجه به مزیت های زیادی که دارد این معایب به چشم نمی آیند.

استفاده از آجر نسوز در نمای ساختمان

آجرنما سوز به صورت سنتی در کوره های مختلف اجرپزی در شهرهای مختلف ایران مانند یزد و اصفهان تولید شده و مورد عرضه قرار می گیرد. این آجرها در طرح های مختلف برای کف، پله، دیوار، حوض تولید شده و طرح های آن می تواند به صورت آجرهای مدرن، اجرهای سه سانتی، آجرهای قزاقی یا اجرهای بناهای سنتی و قدیمی باشد.

این آجرها در ابعاد گوناگون و در رنگ های زرد، نارنجی و قرمز موجود بوده و با کیفیت بالا و قیمت بروز عرضه می گردند. و مناسب ساختمان های مسکونی و تجاری بوده و برای کوره ها مناسب نمی باشد.

علاوه بر مقاوت حرارتی، مقاومت فشاری، کیفیت پایدار، ماندگاری و انعطاف پذیری در برابر شرایط مختلف اقلیمی، از جمله عواملی هستند که کاربرد آجر نسوز را در نمای ساختمان ها سبب شده اند. در صورت استفاده از آجر‌های نسوز با فرمولاسیون استاندارد، می‌توان اطمینان داشت، نمای ساختمان چندین سال جذاب و همانند روز اول باقی می‌ماند‌. رعایت استانداردهای ثبات رنگ و ضد شوره بودن آجر نسوز در زمان تولید آن، کیفیت لازم را در دراز مدت تضمین می‌کند، و بعد از گذشت چند سال از زمان نصب، تغییر رنگ یا تغییر شکل، جلبک یا شوره در سطح آن مشاهده نخواهد شد. نماسازی در ساختمان یک بحث هویتی و فرهنگی است.

نحوه نصب آجر های نسوز

توجه داشته باشید که برای نصب آجرنسوز می توانید از چسب استفاده کنید، اما با استفاده از ملات و سیمان هم قابل نصب هستند. نکته مهم این است که طرح و ترکیب رنگ ها و همچنین ترکیب سنگ و آجر باعث می شود تا کار زیبایی را در نهایت ارائه دهید. توجه داشته باشید که اگر از گران ترین آجرنسوز هم برای نمای ساختمان استفاده کنید، اما در زمان اجرا، طرح و ترکیب مناسبی را در نظر نداشته باشید، بی فایده خواهد بود و تمام هزینه هایی که کردید به هدر خواهد رفت. از این رو توصیه می کنیم که برای نمای ساختمان طرحی مناسب و زیبا را با کمک طراحان در نظر گرفته و اجرا نمایید.

از مزایای آجر نسوز نما در نمای بیرونی

1. به علت پخت در دمای زیاد در مقابل فرسایش و سرما وگرما مقاوم می باشد.

2. به علت پخت ، شامل طیفهای رنگی زیبا می باشدکه در پایان کار زیبایی نما صد چندان می شود.

3. سبک بوده ونیاز به اسکوب و نگه دارنده ندارد و در نتیجه هزینه اضافی برای مشتری ندارد.

4. جذب زیادی با ملات وسیمان دارد و هرگز از ساختمان نمی افتد و خطر سقوط مصالح صفر است.

5. هرنوع طرح و الگویی را میتوان با آجر اجرا کرد ومحدودیت اندازه در محل نصب ندارد.

6. در نهایت عایق سرما وگرما بوده و از اتلاف انرژی در همه فصول جلوگیری می کند.

آجر نسوز نما

رنگ آجر های نسوز

معروف ترین رنگ های آجر نسوز قرمز و قهوه ای می باشد، اما فراموش نکنید که تنوع رنگ در آجر های نسوز زیاد بوده و از مشکی گرفته تا سفید می توانند تغییر رنگ داشته باشند. حتی وجود رنگ های زنده و به رنگ طبیعت هم در آجر های نسوز به چشم می خورد که باعث می شود نمایی منحصر به فرد ایجاد شود.

قیمت آجر نسوز

قیمت آجرهای نسوز نسبت به سایر آجرها بالاتر بوده و دلیل آن هم بالا بودن قیمت خاک نسوز است. البته قیمت خاک نسوز هم به دلیل مشکل بودن تولید آن بالا می باشد.

قیمت آجر نسوز به طور کلی به عوامل مختلفی وابسته است و می‌تواند بسیار متغیر باشد. برخی از عواملی که قیمت آجر نسوز را تحت تأثیر قرار می‌دهند عبارت‌اند از:

  1. نوع آجر: وجود انواع مختلف آجرها با اندازه‌ها و ویژگی‌های متفاوت، تأثیر زیادی بر قیمت دارد. آجرهای نسوز، آجرهای سفالی، آجرهای خرده‌کوب و غیره ممکن است قیمت‌های مختلفی داشته باشند.
  2. کیفیت آجر: کیفیت و استحکام آجر نقش مهمی در تعیین قیمت دارد. آجرهای با کیفیت بالاتر معمولاً هزینه‌ی بیشتری دارند.
  3. ناحیه‌ی تولید: هزینه‌های تولید آجر و توزیع آن بین مناطق مختلف ممکن است متفاوت باشد و این امر می‌تواند تأثیری در قیمت نهایی آجرها داشته باشد.
  4. بازار و عرضه و تقاضا: عرضه و تقاضا در بازار می‌تواند باعث تغییرات قیمت آجرها باشد. در دوره‌های بازار رونقی، قیمت‌ها ممکن است افزایش یابد و در دوره‌های رکود، کاهش یابد.
  5. ابعاد و اندازه آجر: آجرهای بزرگتر معمولاً قیمت بالاتری دارند، زیرا نیاز به مواد بیشتری برای تولید آن‌ها وجود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید