مقالات تخصصی

آموزش بندکشی آجر نما ساختمان

بندکشی آجر نما

بندکشی آجرهای نما، نسوز، آنتیک، قزاقی یا سنتی یکی از موارد مهم در اجرای نمای آجری ساختمان ها می باشد. از این رو تصمیم داریم در این مقاله به بندکشی کردن آجرهای نما بپردازیم. تا پایان مقاله همراه آجر دوران باشید.

بند کشی آجر نما چیست؟

بند کشی آجر نما در اصل به ملاتی گفته می شود که در فاصله بین اجر نماها قرار می‌گیرد. مواد تشکیل دهنده ملات بندکشی آجر نما از پلیمرهای پودری، سنگدانه‌های مناسب، سیمان، غلیظ کننده و افزودنی‌های شیمیایی مجاز تشکیل شده است که با ترکیب آن با آب، مخلوطی چسب مانند بدست می آید.

بندکشی آجر نما باعث چسبندگی بیشتر آجر به سطح می شود.
با این ترکیب می توان درزهای خالی بین آجرها را با استفاده از ابزار بندکشی آجر که شامل: قلم بندکشی آجر یا دستگاه بندکشی آجر نما است، پر کرد. همچنین بندکشی دیوار آجری باعث استحکام و چسبندگی بیشتر آجر نما روی سطح کار شده و به زیبایی کار می افزاید.

علت بندکشی کردن آجر نما

قبل از آموزش بندکشی آجر نما بهتر است با دلیل اجرایی آن آشنا شوید. آجر نماها در طرح و رنگ های مختلف قابل اجراست و عوامل مهم در روند اجرای آن باعث می شود کار نمای ساختمان جذابیت فوق العاده ای داشته باشد.

برای این کار از ملات خاصی استفاده می کنند که مهمترین متریال های آن، پلیمرهای پودری، سیمان، سنگدانه های مناسب و افزودنی های شیمیایی است. با پر کردن فضای خالی بین آجرها استحکام و زیبایی آجرنما افزایش پیدا می‌کند و از نفوذ آب داخل دیوار جلوگیری می شود. با افزایش مقاومت آجرهایی همچون آجر نسوز در برابر رطوبت دیگر نگران نم زدگی و پذیرش تغییرات آب و هوایی دیوار نخواهید بود. از آنجا که قیمت آجر نما روبه افزایش است، ماندگاری زیبایی آن به کاهش هزینه ها برای تعمیر کمک می کند.

طریقه آماده کردن ملات مناسب برای بندکشی

برای بندکشی ابتدا پودر بندکشی آماده می شود. برای هر متر آجر نسوز نما یک فضای یک سانتی متری برای بندکشی لازم است. پودر بندکشی شامل پودر سیمان سفید، پودر خاک سنگ و مقداری پودر آهک است. پودر بندکشی در رنگ های متنوع ساخته می شود و به دلیل تنوع رنگی که دارد ترکیبش با رنگ های آجر نما ظاهر جذابی را به وجود می آورد. سیمان سفید موجود در پودر بندکشی باعث ایجاد مقاومت و جلوگیری از هرگونه ترک خوردگی و انقباض ملات بندکشی می شود.

درصد مواد ملات

پودر آهک موجود در ملات بندکشی باعث قوام دار شدن ملات می شود. به مخلوط خمیر بندکشی آب اضافه می شود تا ملات غلظت مناسب و یکدستی داشته باشد. آب لازم برای ملات بندکشی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد وزن پودر خشک را شامل می شود. برای درست کردن ملات بندکشی یک پیمانه پودر سفید با  ۳ پیمانه پودر سنگ  با هم مخلوط می شوند و برای یکدست شدن مخلوط از الک استفاده می شود. سپس مواد را داخل ظرف قرار داده شده و به ازای میزان پودر سنگ و پودر سیمان ۳۰ درصد آب ولرم به آنها اضافه می شود. غلظت مناسب ملات باید شبیه به ماست باشد و خمیر خیلی سفت و یا آبکی نباشد.

برای بندکشی آجر نسوز از ملات شل تر و برای آجرهای آنتیک از ملات سفت تر استفاده می شود. برای به دست آوردن خمیر بندکشی مناسب باید به  مواد ۱۰ دقیقه فرصت داده شود.

حجم موادی که برای بندکشی آماده می شود نباید خیلی زیاد باشد زیرا این خمیر بعد از گذشت نیم ساعت قابل استفاده نبوده و فرم خود را از دست می دهد.

برای درست کردن ملات بندکشی رنگی به پودر سنگ و پودر سیمان مقدار مناسبی پودر رنگ اضافه می شود. در بعضی مواقع برای رنگی کردن بندکشی ها از رنگ اکرولیک استفاده می شود. رنگ اکرولیک به مخلوط خمیر اضافه نمی شود بلکه بعد از اتمام کار بند کشی و خشک شدن ملات رنگ را رقیق کرده و با یک قلمو خطوط تعیین شده برای بند کشی را رنگ می کنند.

بندکشی آجر نما

انجام عملیات بند کشی به چه صورت است؟

بندکشی آجر نما در ضخامت ۸ الی ۲۰ میلیمتر انجام می شود.
سنگدانه های داخل پودر بندکشی باید یک میلی متر باشند و سیمان مورد استفاده حدود ۴۰۰ کیلو گرم در متر مکعب در نظر گرفته می شود.
برای انجام این کار ابتدا باید سطح دیوار کاملا تمیز شود و قسمت بندکشی رطوبت کافی داشته باشد. زیرا ملاتی که برای این کار انجام می شود شامل ۱۵ درصد آب است.
قبل از شروع بندکشی خطوط افقی و عمودی کشیده می شود و بعد از اتمام کار خطوط ملات اضافی با فرچه پلاستیکی از بین می رود.

نکات مهم در هنگام بندکشی آجر نما

  • توجه به زمان مناسب برای بندکشی بسیار ضروری است. توصیه می شود ۴۸ ساعت بعد از آجر کشی بند کشی انجام شود.
  • برای ایجاد ملات یکنواخت و مناسب لازم است ابتدا مواد با یکدیگر به خوبی ترکیب شود.
  • توجه به درجه دمای هوا نیز نکته بسیار مهمی است که باید بین ۵ الی ۳۵ درجه سانتیگراد در نظر گرفته شود و در صورت کاهش یا افزایش دما شروع عملیات بندکشی توصیه نمی شود.
  • استفاده از نانو رزین برای ضدآب نمودن آجر نما انتخاب مناسبی است که برای اجرای آن باید ابتدا دیوار کاملاً خشک شود.
  • سعی کنید حجم مواد بندکشی زیاد از حد نباشد، زیرا در صورت عدم استفاده از آن به راحتی فرم خود را از دست می دهد.
  • اگر دوست دارید رنگ ملات بندکشی را تغییر دهید می توانید از رنگ های اکرولیک استفاده کنید، اما اضافه کردن این رنگ به خمیر امکان پذیر نیست. باید در پایان بندکشی و بعد از خشک شدن ملات، رنگ را رقیق کنید و با استفاده از قلم روی بندکشی را رنگ کنید.

مزایای استفاده از پودر بند کشی آجر نما چیست؟

مواد بند کشی آجر سنتی، نسوز و…. از برخی مصالح و مواد شیمیایی لازم کار و چسباندن آجر به دیوار تشکیل شده است. در کل بندکشی برای استحکام آجر و چسبندگی آن به دیوار و همچنین برای جلوگیری از نفوذ آب به سطح زیرین آجر و جلوگیری از تخریب آجر نما و افتادن آن بسیار لازم است. از دیگر خواص و مزایای پودر بند کشی آجر نما می توان گفت:

  • افزایش کیفیت و سرعت عمل بندکشی آجر نسبت به سایر مصالح بندکشی؛
  • چسبندگی و انعطاف پذیری؛
  • منع ترک خوردگی درزهای آجر نما؛
  • عدم انقباض؛
  • شیک کردن نمای آجری
  • و… .

خلاصه مقاله

بندکشی آجرهای نما با استفاده از ملاتی که شامل پلیمرهای پودری، سنگدانه‌های مناسب، سیمان، غلیظ کننده و افزودنی‌های شیمیایی است، انجام می‌شود. این کار باعث استحکام و چسبندگی بیشتر آجر نما روی سطح کار شده و به زیبایی آن افزوده می‌شود. هدف این کار، جلوگیری از نفوذ آب داخل دیوار، افزایش مقاومت آجرهایی همچون آجر نسوز در برابر رطوبت و کاهش هزینه‌های تعمیر است.

  • – برای بندکشی ابتدا پودر بندکشی آماده می شود که شامل سیمان سفید، خاک سنگ و پودر آهک است.
    – درصد آب لازم برای ملات بندکشی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد وزن پودر خشک را شامل می شود.
    – برای بندکشی آجر نسوز از ملات شل تر و برای آجرهای آنتیک از ملات سفت تر استفاده می شود.
    – بندکشی آجر نما در ضخامت ۸ الی ۲۰ میلیمتر انجام می شود.
    – برای ایجاد ملات یکنواخت و مناسب لازم است ابتدا مواد با یکدیگر به خوبی ترکیب شود.
    – استفاده از نانو رزین برای ضدآب نمودن آجر نما انتخاب مناسبی است.
    – مزایای استفاده از پودر بند کشی آجر نما شامل افزایش کیفیت و سرعت عمل بندکشی، چسبندگی و انعطاف پذیری، منع ترک خوردگی درزهای آجر نما، عدم انقباض و شیک کردن نمای آجری است.

سوالات متداول

1. چه موادی در پودر بندکشی آجر نما استفاده می شود؟
– پودر سیمان سفید، پودر خاک سنگ و پودر آهک

2. برای بندکشی چه فضایی برای هر متر آجر نما لازم است؟
– یک فضای یک سانتی متری

3. برای بندکشی آجر نما از چه نوع ملاتی استفاده می شود؟
– ملات بندکشی

4. چه نکاتی در هنگام بندکشی آجر نما باید مورد توجه قرار گیرد؟
– توجه به زمان مناسب برای بندکشی، ترکیب صحیح مواد، درجه دمای مناسب، استفاده از نانو رزین برای ضدآب کردن، حجم مناسب مواد بندکشی، استفاده از رنگ اکرولیک برای تغییر رنگ

5. چه مزایایی در استفاده از پودر بند کشی آجر نما وجود دارد؟
– افزایش کیفیت و سرعت عمل بندکشی، چسبندگی و انعطاف پذیری، منع ترک خوردگی درزهای آجر نما، عدم انقباض، شیک کردن نمای آجری.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید