مقالات تخصصی

انتخاب رنگ آجر نسوز برای نمای ساختمان

انتخاب رنگ آجر نسوز

انتخاب رنگ آجر نسوز برای نمای ساختمان: آجر نما یکی از نماهای نسبتا نو ظهور و چشم نواز دنیای معماری و ساختمان سازی به شمار می رود. قیمت آجر نما بسیار مناسب و به صرفه می باشد و از این رو با توجه به زیبایی آن طرفداران بیشتری را به خود جذب کرده است. توانایی انتخاب انواع رنگ های آجر نما و آجر نسوز، همواره یکی از مهم ترین گزینه ها برای خریداران و مصرف کنندگان بوده است. یکی از مشخصات قابل توجه این محصول، رنگ های آجر نما است که بسیار متنوع می باشد. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که چطور رنگ آجر نسوز برای نمای ساختمان را انتخاب کنیم با آجر دوران همراه باشید.

آیتم های انتخاب بهترین رنگ آجر نسوز

  • پهنا و ارتفاع ساختمان
  • شمالی و جنوبی بودن نمای ساختمان

در صورتیکه رنگ آجر نمای ساختمان به درستی انتخاب شود، نمای سازه بزرگتر و چشمنواز تر دیده می شود. و برای طیف وسیعی از سلایق دلنشین تر خواهد بود در نتیجه به ارزش ساختمان افزوده خواهد شد.

پهنا و ارتفاع ساختمان

برای ساختمان هایی که از ارتفاع کم و یا پهنای کمی برخوردارند انتخاب رنگهای تیره مناسب نیست. بهتر است زمینه کار آجر نما با رنگهای روشن مانند آجر نما نسوز سفید، آجر نما نسوز طوسی روشن و یا آجر نما شاموتی استفاده شود .

جهت تابش نور خورشید به نمای ساختمان

  • ساختمان شمالی (پشت به آفتاب)

بهترین آجر نمای ساختمان برای این دسته از سازه ها، آجر نما با طیف رنگی روشن می باشد. استفاده از آجر نما با رنگ تیره، سازه را تیره و کوچک تر از حد معمول نشان می دهد.

  • ساختمان جنوبی ( رو به آفتاب)

در ساختمان هایی که رو به آفتاب هستند‌، بهترین آجر نمای ساختمان از رنگ‌های تیره است.

رعایت نکات مهم در انتخاب رنگ آجر نسوز

پس از بیان دلایل اهمیت انتخاب رنگ آجر نسوز، اینک به نکاتی اشاره خواهیم کرد که در هنگام انتخاب رنگ این آجر باید به آن توجه کرد تا در نهایت یک نمای آجری با رنگی شیک و زیبا داشته باشیم. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

  • هنگام انتخاب رنگ آجر نسوز جهت طراحی داخلی باید به نور و انعکاس آن توجه کرد. به طور مثال: ممکن است رنگی که برای آشپزخانه مناسب است، برای اتاق خواب مناسب نباشد.
  • زمانی که قصد دارید در نمای خارجی ساختمان نیز از آجر نسوز استفاده نمایید باید به سطح و متراژ ساختمان توجه داشته باشید. سعی کنید جهت انتخاب رنگ آجر نسوز با استفاده از راهنمایی‌های طراحان، ترکیب رنگی را به کار ببرید که با ارتفاع و پهنای ساختمان متناسب باشد.
  • نکته‌ی دیگری که موقع انتخاب رنگ آجر نسوز در نمای بیرونی مهم است، توجه به نحوه‌ی قرار گرفتن ساختمان نسبت به آفتاب است. برای مثال اگر ساختمان مورد نظر رو به روی آفتاب است، می‌توانید جهت پس زمینه‌ی نما از رنگ‌های تیره آجر نسوز استفاده کنید اما در صورتی که ساختمان پشت به آفتاب است، می‌توان رنگهای روشن این نوع آجر را برای نما به کار برد.
  • یکی دیگر از مواردی که در انتخاب ترکیب رنگ باید مد نظر قرار داد، استفاده از دو یا سه طیف رنگی متضاد است. با ایجاد کنتراستی زیبا، می‌توان مهم‌ترین حسن آجر نسوز نسبت به مصالح دیگر؛ یعنی رنگ‌های متنوع آن همراه با طیف‌های مختلف را به رخ کشید و نمایی زیبا و چشم نواز خلق کرد.

انتخاب رنگ آجر نسوز

چه عواملی در رنگ شدن آجرها نقش دارند؟

قبل از اینکه در مورد رنگ‌های آجر نسوز صحبت نماییم، به برخی از عوامل موثر در رنگ شدن آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • عامل اول، شیوه‌ی قرار گرفتن آجر نسوز در کوره‌ی پخت و میزان حرارت برای پختن آن است. همانطور که می‌دانید آجرهای نسوز در دو رنگ کلی تیره و روشن تولید می‌شوند. برای تولید آجرها به رنگ تیره، آن‌ها را در نزدیک مرکز حرارت قرار داده و جهت تولید رنگ‌های روشن آجر، باید دورتر از مرکز حرارت گذاشت.
  • عامل موثر دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، کاربرد اکسید فلزات در آجر نسوز است. اکسیدهایی چون: سیلیس، آهن، آلومینیوم و… در رنگ آجر نسوز نقش دارند.

رنگ‌های مختلف آجر نما

برای انتخاب رنگ آجر نسوز بهتر است ابتدا با رنگ‌های مختلف آن جهت کاربرد در نما و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید.

  • آجر نما رنگ زرد: آجر نمای زرد از خاک رس تولید شده است. این رنگ آجر نما، طیف‌های رنگی روشن تا تیره را شامل می‌شود. از ویژگی‌های این آجر نما می‌توان به استحکام و لبه‌های منظم آن اشاره کرد.
  • آجر نما رنگ قرمز: این آجر نما نیز در طیف‌های مختلفی تولید می‌شود. در واقع دلایل تنوع طیف‌های آن، متفاوت بودن خاک معادن و میزان حرارت کوره است که قبلا نیز به آن اشاره شد. ترکیب آجر نمای قرمز با رنگ‌های روشن‌تر و تیره‌تر، جلوه‌ی زیباتری به آن می‌بخشد.
  • آجر نما رنگ قهوه‌ای: این رنگ جزء آجرهای تیره به شمار می‌رود. جهت اجرای نمای ساختمان می‌توان از آن به صورت تکی یا ترکیبی استفاده کرد. طیف‌های مختلف این رنگ شامل: قهوه‌ای طرح چوب، قهوه‌ای سوخته و قهوه‌ای کلاسیک است. نکته‌ی مثبت این آجر این است که به دلیل داشتن رنگ تیره، می‌توان در شهرهای بزرگ به دلیل کمتر نشان دادن آلودگی هوا از آن استفاده نمود.
  • آجر نما رنگ مشکی: علت تیره بودن این آجر، میزان منگنزی است که در آن وجود دارد. طیف‌های رنگی این آجر نما نیز شامل: مشکی تیره، مشکی کمرنگ، مشکی دودی است. این نوع آجر نما بهترین گزینه برای کاربرد در مناطق سردسیر و خشک است. همچنین از آن می‌توان برای نمای ساختمان‌هایی با طرح و ظاهری مدرن، تاریخی و سنتی استفاده کرد.
  • آجر نما رنگ سفید: یکی دیگر از رنگ‌های آجر نسوز بسیار پرطرفدار و زیبا، آجر نما سفید است. طیف‌های رنگی این آجر عبارت‌اند از: سفید رندوم، سفید ساده‌ی معمولی، سفید صدفی، سفید طرح چرم و… .

بهترین ترکیب رنگ برای آجر نمای ساختمان

تا اینجا مشخص شد که زمینه اصلی نما چگونه انتخاب شود. ولی لازم است برای جلوگیری از یکنواختی نما و زیبایی بیشتر، نمای ساختمان یا با سنگ و شیشه تلفیق گردد که مقرون به صرفه نیست. و یا با یکی از انواع دیگر آجر نما ترکیب گردد. برای  روشن تر و بزرگتر دید شده ساختمان باید از آجر نمای روشن بیشتر از آجر نمای تیره استفاده شود و درصد رنگ روشن دو برابر رنگ تیره باشد. این ترکیب معمولا با رنگهای متضاد زیبا تر خواهد شد. در اینجا نمونه هایی از اجرای آجر نما با ترکیب های متنوع مشاهد می شود.

  • نمای ساختمان با آجر طوسی و آجر سفید
  • آجر شاموتی با آجر نسوز قهوه ای
  • آجر نسور سفید با آجر نسوز قهوه ای تیره

رنگ کردن نمای آجری

در نمای برخی از ساختمان ها برای ایجاد تنوع از روش رنگ کردن نمای  آجر استفاده می شود. این روش با اینکه بسیار آسان، ارزان و سریعتر می باشد ولیکن نکات منفی آن، هزینه های جبران ناپذیری را همراه خواهد داشت.

  • رنگ به مرور زمان، کم رنگ خواهد شد.
  • پوسته پوسته شدن رنگ.
  • حداکثر بعد از پنج سال باید تجدید شود.
  • رنگ به خواص اصلی آجر نما که مقاومت در برابر رطوبت و مقاومت در برابر گرما می باشد آسیب می رساند.
  • بعد از رنگ زدن نمای آجری، باید با رنگ طبیعی آجر نما خداحافظی کنید. چون تراشیدن رنگ از روی آجر نما، نما را به کلی از بین خواهد برد.

انتخاب رنگ آجر نسوز

خرید آجر بر اساس رنگ بندی آجر نسوز

هنگام خرید آجر نسوز، علاوه بر رنگ بندی، چه استانداردهایی را باید کنترل کرد ؟ اول از همه، باید بدانید که استانداردهای ملی برای ظاهر محصولات آجر نسوز وجود دارد. این روش استاندارد بازرسی برای ظاهر، ابعاد و بخش محصولات نسوز شکل دار، برای ظاهر آجرها و رنگ بندی آجر نسوز مورد نیاز است.

نکته دیگر اینکه هنگام سفارش آجر نسوز باید محتوای مواد، ماده اولیه و ناخالصی و ترکیب رنگ را در نظر بگیرید. زیرا تولیدکنندگان فرسوده اغلب در مورد نسبت مواد خام به مواد مانند موادی با محتوای مواد اصلی پایین، موادی با نسبت نادرست مواد، موادی با آلاینده‌های بیشتر و غیره سر و صدا ایجاد می‌کنند. سطح این نوع آجر معمولا زبرتر است و هنگام ساختن رنگ آن نامنظم است.

اگر به دنبال خرید بهترین آجر نسوز هستید، شرکت آجردوران، انتخاب مناسب شماست. در این شرکت، مواد با کیفیت بالا، در انتخاب بهترین رنگ آجر نما وجود دارد که با نرخ مناسب ارائه می شود. فقط کافی است با کارشناسان این شرکت در تماس باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید