مقالات تخصصی

با روش های اجرای نمای آجری آشنا شوید

اجرای نمای آجری

یکی از ظریف ترین کارهای عملیاتی مربوط به ساختمان نصب آجر نما است که باید طبق استانداردهای خاصی انجام شود. روش های اجرای نمای آجری و نحوه چینش آن ها با یکدیگر تفاوت دارد. یکی از نکات مهم برای نصب آجرنما استفاده از یک نصاب ماهر و کاربلد است که با اصول و نحوه چیدن آجرنما ها آشنا باشد. با آجر دوران همراه باشید تا شما را با انواع روش های اجرای نمای آجری آشنا کنیم.

روش های اجرای نمای آجری

اجرای نمای آجری با ملات سیمان

قدیمی‌ترین روش اجرای نمای آجری که از گذشته تا به امروز کاربرد داشته، به وسیله سیمان است. این روش به حدی جا افتاده که برای برخی از افراد هنوز هم روش‌های دیگر ناشناخته است و تصویر آجر را تنها در کنار ملات تصور می‌کنند و این دو را جدایی‌ناپذیر می‌دانند. به همین دلیل هنوز هم بسیاری این روش سنتی را به سایر راه‌ها ترجیح می‌دهند چرا که به آن از نظر مقاومت و سایر آیتم‌ها اعتماد بیشتری دارند.

در ادامه با برخی از این موارد و دلایل علاقه‌مندی افراد به این روش اجرای نما آشنا می‌شویم.

  • مناسب جهت تراز کردن و پوشاندن عیوب موجود در بسیاری از ساختمان‌ها
  • ایجاد پیوندی محکم بین نما و آجر
  • بی‌نیاز به محاسبات مهندسی دقیق و پیچیده‌
  • مقرون به صرفه

با توجه به این مزایا، همانطور که پیشتر بیان شد، معایبی هم که در زیر آورده شده، بر این روش وارد می‌شود .

1. زمان اجرای آن نسبت به سایر روش‌ها طولانی تر است چرا که دوغاب و سیمان به کار رفته در آن به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند.

2. میزان نخاله و ضایعات باقی مانده از این روش بیشتر از سایر روش‌ها است.

3. این روش در صورتی که با ظرافت انجام نشود، نما را کثیف می‌کند.

4. با استفاده از ملات برای نصب آجر، وزن نما به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و این عامل ضعف بزرگی برای این روش محسوب می‌شود.

اجرای نمای آجری

اجرای نمای آجری با چسب

دومین روشی که برای اجرای نماهای آجری به کار می‌برند، با استفاده از چسب‌های مخصوص است که برای اتصال مصالح مختلف مانند کاشی و سنگ و آجر و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول ابتدا به شکل پودری است و به صورت خشک به کار برده می‌شود.

در این روش چسب مورد استفاده مانند یک ماده الاستیک عمل می‌کند و ضربات و ارتعاشات وارده به ساختمان و نما را خنثی می‌کند. بنابراین باعث مقاومت نما و دیوار زیر کار نما می‌گردد. از این رو از نظر فراهم آوردن ایمنی کافی گزینه مناسبی است. پس شباهت بسیاری به روش قبل دارد و فقط چسب جایگزین ملات شده است.

با این روش اجرا به سادگی چسب را به زیر آجر می‌زنند اما باید به دو نکته مهم توجه داشت:

1. هیچ قسمتی از سطح زیرین آجر بدون چسب نماند و به طور کامل چسبیده شود.

2. بندکشی با دقت و ظرافت و به صورت اصولی انجام شود چرا که در غیر این صورت آب از درزها به زیر آن نفوذ می‌کند و در فصول سرد سال دچار یخ‌زدگی و در نهایت کندن آجر از نما می‌شود.

اجرای نما به صورت نمای خشک

سومین روش اجرای نمای آجری به صورت خشک است. این روش که جدیدترین و متداول‌ترین روش نیز است، با توجه به مزیت‌های ویژه‌ای که نسبت به سایر روش‌ها دارد، از محبوبیت خاصی برخوردار است. برای بسیاری از افراد هنوز هم این روش ناشناخته است و برای برخی دیگر قابل اعتماد نیست چرا که از ایمنی و دوام آن اطمینان کافی ندارند. اگر شما نیز از این دسته از افراد هستید، نگران نباشید چرا که این روش از زمانی که به ایران وارد شده، امتحان خود را در دوام و کیفیت به خوبی پس داده است.

در این روش از هیچگونه ملات و یا چسبی استفاده نمی‌شود اما اجزای خاصی آن را تشکیل می‌دهد. با هم با این روش مدرن آشنا می‌شویم.

  1. چارچوب نگهدارنده (که خود به عنوان الگویی برای اجرای نما عمل می‌کند)
  2. اتصالات و ریل‌های مخصوص فلزی (که وظیفه نگهداری آجر را به عهده دارد)
  3. عایق حرارتی
  4. فضایی خالی جهت تهویه

با توجه به اجزای نام برده، روش اجرای نما خشک با استفاده از یک سازه فلزی نگهدارنده انجام می‌گیرد که وظیفه اتصال پوسته به سازه و تحمل بار را بر عهده دارد. این سازه که معمولا از جنس استیل یا گالانیزه است، در مقابل تنش‌های به وجود آمده ناشی از زلزله، باد و تغییرات دما از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. همین دلیل منجر به افزایش طول عمر بنا می‌شود.

مراحل کار به این صورت است که ابتدا یک عایق حرارتی را با چسب به دیوار وصل می‌کنند. سپس سازه‌ای که به عنوان چارچوبی نگهدارنده است، روی آن قرار داده می‌شود تا آجرها با فاصله روی آن نصب شوند. این فضای خالی که بین عایق و نما ایجاد می‌شود، به عنوان عایقی دیگر عمل می‌کند و به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی بسیار مناسب است. پس از طی این مراحل آجرها را با فاصله بر روی چارچوب در کنار هم می‌چینند.

مزایای اجرای نمای آجری به روش خشک

همانطور که پیشتر بیان شد، هر کدام از روش‌های بیان شده مزایای خاص خود را دارند و هر فرد با توجه به نیاز خود یکی از آنها را انتخاب می‌کند. در ادامه با نکات مثبت روش خشک آشنا شوید.

1. سرعت اجرا به دلیل استفاده از تجهیزات آماده بسیار بالاست.

2. با این روش به میزان قابل توجهی از وزن نما کاسته می‌شود.

3. امکان اجرا بر روی هرگونه قوس، گنبد و هر نوع دیوار با هر ساختاری وجود دارد.

4. عاری بودن سطح آجر از هر گونه آلودگی به دلیل اینکه این روش اصطلاحا “خشک” است و ملاتی وجود ندارد که منجر به کثیفی نما شود.

5. به دلیل عدم استفاده از ملات و به تبع نبود رطوبت، امکان ظاهر شدن سفیدک و شوره بر روی سطح آجر در این روش بسیار کم است.

6. این روش جهت جلوگیری از هدر رفتن آب بسیار مناسب است چرا که به صورت خشک اجرا می‌گردد.

7. در اجرای نمای آجری به روش خشک، چیدن و مجددا برچیدن آجرها تا رسیدن به حالت مورد نظر بدون تخریب نما به سادگی امکان‌پذیر است.

8. روش اجرای نما به صورت خشک به عنوان نوعی عایق صوتی نیز عمل می‌کند.

9. امکان اتصال آجر با انواع نماهای دیگر مانند سنگی و شیشه‌ای و… در این روش وجود دارد.

10. در این روش بر خلاف دو روشی که پیشتر به آنها اشاره شد، نخاله و ضایعات بسیار کمی تولید می‌کند.

اجرای نمای آجری

نکات مهم بعد از اجرای آجرنما

۱.شست و شوی نما پس از پایان کار نصب آجرنما

۲.استفاده از آجر نانو برای جلوگیری از شوره زدن آجرنما و ضد آب کردن آن

آجر نانو روی نماهای ساختمان، پوششی نامرئی ایجاد می‌کند که به دلیل ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند مزایای بسیاری را برای نماها به دنبال داشته باشد. یکی از ویژگی های مهم آجر نانو نما عدم نفوذ آب و رطوبت به داخل مصالح است که از ایجاد قارچ و شوره روی نما جلوگیری می‌کند و سبب افزایش کیفیت اولیه سطح و طول عمر نما می‌شود.

آجر نانو قابل استفاده در نماهای ساختمان های سیمان شسته یا رومی نیز هست؛ زیرا این نوع نماها در طول زمان خیلی زود آلودگی‌ها و کثیفی‌ها را به خود جذب می‌کنند. همچنین در اثر تابش نور خورشید این آلودگی‌ها در منافذ این نماها رسوخ می‌کند و ظاهر ناخوشایندی را به وجود می‌آورد. بنابراین آجر نانو نما می تواند از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

آجر نانو معمولا یک محصولی نیست که از اول خریداری شود، آجر نانو را، معمولا افرادی که ساختمانی را دارند یا در پروژه ساخت و ساز ساختمانی، مشغول هستند و قصد دارند کیفیت و طول عمر مصالح ساختمانی خود را حفظ کنند. با استفاده از مواد نانو مخصوص آجر؛ آجر معمولی خود را به آجر نانو شده تبدیل می‌کنند.

اهمیت آجر نانو در صنعت ساختمان

اهمیت آجر نانو در صنعت ساختمان سازی، بحث بهینه کردن مصرف انرژی یک مسئله بسیار مهم و اساسی است. به خصوص در شرایط امروز که بحران کاهش انرژی یک مسئله جهانی تلقی می شود. در این زمینه برنامه های زیادی برای مدیریت مصرف انرژی در جهت سهولت نگهداری، بهبود مداوم، ایمنی و بهره وری ساختمان و افزایش عملکرد اجزای ساختمان صورت گرفته است.

در صنعت ساختمان سازی، مواد و مصالح بسیاری استفاده می‌شود که توجه به نحوه تولید آن ها و به کارگیری روش های جدید مثل استفاده از فناوری نانو در طراحی و تولید آن‌ها می تواند تا حد زیادی از اثرات مخرب زیست محیطی آن ها بکاهد. انتخاب مصالح ساختمانی که بتوانند در برابر رطوبت و جذب سرما و گرما در فصول مختلف سال مقاوم باشند از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا داشتن چنین قابلیت هایی سبب کاهش هزینه و مصرف انرژی می‌شود. مثل آجر نانو شده که مثال بسیار خوبی در این زمینه می‌تواند باشد.

نکاتـی در مـورد نحـوه ی بند کشـی آجـرها

  • قبل از نصب آجرها محل اتصال آجر بر روی دیوار باید مرطوب گردد.
  • حداقل و حداکثر ملاتخور پشت آجر بین ۲ تا ۴ سانتی‌متر باشد
  • جهت نصب آجر در نمای داخل و خارج ساختمان در صورت صاف بودن سطح زیرین می توان از چسب بتن یا کاشی مناسب استفاده نمود. (جهت نمای خارج ساختمان در صورت کاربرد روش غیر دوغابی می‌بایست از چسب مخصوص نمای ساختمان استفاده گردد.)
  •  بهترین دما جهت نصب بین ۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد است و هرگز در زمان یخبندان نباید عملیات نماکاری انجام شود.
  • قبل از بندکشی محدوده مورد نظر باید مرطوب گردد.
  • به منظور همگن شدن ملات مناسب برای بند کشی حداقل چند دقیقه باید آن را ورز داد.
  • هیچ گاه از صفحه ملات برای این منظور استفاده نشود. هنگام بندکشی باید ملات را روی قلم بندکشی قرار داد و سپس آن را بین شیار دو آجر فرو برد.نباید از راه های دیگری این کار انجام شود چون ممکن است ملات به خورد آجر رفته و رنگ آجر را کدر نماید .
  •   بهترین گزینه برای تمیز کردن آجرها پس از اتمام کار و بندکشی بکار بردن برس مویی نرم پس از گذشت ۲ ساعت است. نباید از دستمال مرطوب یا گونی برای این کار استفاده نمود .
  • – آجرهای دکوراتیو چنانچه از رزین یا انواع مواد نانو به منظور ضد آب نمودن بیشتر آجر استفاده شود باید سازه کاملا خشک باشد.
  • – در صورت نیاز برای برش آجرهای دکوراتیو از دستگاه برش سنگ استفاده نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید