مقالات تخصصی

بررسی علل شوره در آجر نسوز و راه های جلوگیری از آن

شوره آجر نسوز

شوره آجر نسوز در اصل رسوب نمک های محلول در آبی است که طی فرایند نصب آجر بکارگرفته می شود.  پس از نصب و طی فرایند تبخير آب، این نمک در درون و یا بر روی سطح آجر باقی مانده و با تاثیر بد بر نمای ساختمان جلوه ظاهری ساختمان را به کلی دگرگون می کند.
شوره ها عموماً همزمان با ساخت يا پس از اتمام ساخت در مدت کمی بر روی نمای ساختمان ظاهر می شوند. رنگ شوره کاملاً وابسته به نوع نمکی است که آنرا ایجاد می کند. شوره ممکن است در تابستان ناپدید شده و یا کمرنگ تر شود، اما اغلب در طول سال باقی می ماند. برای بررسی بیشتر تا انتهای مقاله همراه آجر دوران باشید.

عوامل موثر در شوره زدن نمای آجری ساختمان

شوره زدن نمای آجری ساختمان ، می تواند سطوح بزرگ یا آجر جزئی را پوشش دهد. این واکنش‌ها، نمک را در محلولی به سطح می‌آورند که وقتی با دی‌اکسید کربن (CO2) موجود در هوا ترکیب می‌شود، کریستال‌ها را تشکیل می‌دهند.

از جمله عواملی که می تواند در این امر موثر باشد، می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  •  نمک‌های آزاد در ملات، همراه با رطوبت، باعث ایجاد سفیدک و عمل گالوانیکی شود.
  • شوره های ایجاد شده ناشی از زهکشی نامناسب و عدم عایق رطوبتی در پشت دیوار حائل باشد.
  • یک سایبان فلزی نامناسب که رطوبت را به لنگه بتنی هدایت می کند و باعث پوسته پوسته شدن و خراب شدن نما و شوره زدن نمای آجری ساختمان می شود.
  • سفیدک همراه با آثار کپک روی نمای آجری ناشی از مهاجرت رطوبت از پایه محافظت نشده از دیگر دلایل موثر است.

لازم به ذکر است که هنگامی که نمک ها در اثر رطوبت حل می شوند، می تواند در نمای آجری وجود داشته باشد، اما رطوبت به سطح منتقل نشده باشد. وجود شوره در ظاهر نمای ساختمان، نشان از نفوذ نمک های ایجاد شده به سطح نما می باشد.

چه عواملی بر شوره آجر نسوز تاثیر می گذارند؟

شوره آجر یکی از مشکلات رایج در ساختمان های قدیمی است که می تواند به شکستگی و خرابی دیوارها منجر شود. عوامل مختلفی بر شوره آجر تاثیر می گذارند، از جمله رطوبت، نور خورشید، تغییرات دما، باران و برف و حتی آب. رطوبت یکی از عوامل اصلی در شکل گیری شوره آجر است و می تواند از طریق نفوذ آب به دیوارها و یا تراکم بالای هوا در مناطق با آب و هوای مرطوب به دیوارها منتقل شود. نور خورشید همچنین می تواند باعث خشک شدن سریع دیوارها شده و به شکل گیری شوره آجر کمک کند. در نهایت، تغییرات دما و باران و برف نیز می توانند باعث تغییرات فیزیکی در دیوارها شوند و به شکل گیری شوره آجر کمک کنند.

شوره در آجر نسوز

بهترین روش برای جلوگیری از شوره آجر نسوز

یک نکته مهم قبل از اینکه نما آجری ساختمان شما دچاره شوره شود، استفاده از محلول های نانو بر روی آجر نسوز می باشد.

همچنین برای پیشگیری از شوره زدن آجر، نکته دیگری که به هنگام نصب آجر نسوز حائز اهمیت است، تذکر به نصاب آجر برای نریختن ملات روی آجر می باشد.

اگر ملات یا سیمان روی آجر ریخت و یا آجر خیس بود، آن را با دستمال یا پارچه خیس آن را تمیز کنیم، اصولی ترین کار در این مواقع از بین بردن عامل خارجی با کاردک مخصوص می باشد.

عایق نانو

محلول نانو علاوه بر اینکه نمای شما را در مقابل هر گونه گرد و خاک و شوره یا سفیدک ضمانت میکند، باعث افزایش جلا و زیبایی نمای آجری شما می گردد و آجر نما را ضد قارچ می کند.

مواد نانو بر روی آجر از جنس رزین هستند و خاصیت ضد آب بودن را برای آجر نما فراهم می کند.

عایق نانو آجر نما کاملا بی رنگ می باشد و صرفا نمای آجری شما را کمی براق می کند و به آن روح تازه ای می بخشد.

مصون بودن آجر ها قبل از نصب از آب باران

آجر ها را روی سکوی بلندتر از زمین بگذاریم تا با چیزی بر روی زمین برخورد نکند و روی آجر ها را نیز برای دفاع از برخورد با آب باران های اسیدی بپوشانیم.

ملات مناسب

برای اینکه آب در سطح آجر نما جاری نشود بهتر است از ملات غلیظ استفاده شود تا تمامی فضاهای خالی پوشانده شود و آب نتواند روی آجر حرکت کند تا شوره ای بر جای نماند.

حذف رطوبت

با حذف رطوبت و آب بعد از نصب آجر دیگر شوره ای روی آجر نسوز پدیدار نمی شود. (معمولا در آجر نسوز هایی که برای دکوراسیون داخلی استفاده می گردند.)

ایجاد راه آب در نصب

با ایجاد راه آب در آجر نسوز آب را به خارج از نمای آجری هدایت میکنیم تا روی آجر نسوز جاری نشود و بدین ترتیب دچار صدمات شوره زدایی نخواهیم شد.

شوره در آجر نسوز

بهترین روش ها برای برطرف کردن شوره آجر نسوز

شستشو آجر با فشار آب (شستشو نما با واتر جت)

طریقه پاک پردن شوره آجر نسوز نما با واتر جت: همان طور که از نام آن پیداست شستشوی آجر نسوز با فشار بالای آب یا به انگلیسی Power Washing Brick مد نظر است. آب را با فشار زیاد روی نما متمرکز میکنند تا دیوار از هرگونه آلایندگی و شوره عاری شود.

نکته قابل توجه در این روش خشک کردن آجر نسوز پس از نظافت آن می باشد، خشک کردن باعث می شود تا آب روی سطح آجر جاری نشود تا مجددا با تبخیر آب روی آجر نما سفیدک ظاهر نگردد.

برس یا فرچه خشک

راحت ترین و کم هزینه ترین روش از بین بردن شوره روی آجر نما استفاده از برس یا فرچه برای پاکسازی آجر سفیدک زده می باشد. بهتر است برای این کار از فرچه سیمی یا مینی فرز استفاده گردد.

پاک کردن شوره با مواد اسیدی (جوهرنمک یا سرکه)

  • استفاده از اسید مانند سرکه به همراه آب گرم ساده ترین راه برای رفع شوره آجر نما می باشد.
  • استفاده از ترکیب جوهر نمک با آب – نسبت ۱۲ به ۱ برای رفع شوره نمای آجری
  • استفاده از ترکیب اسید فسفریک با آب – نسبت ۹ به ۱ برای رفع شوره نمای آجری

ساب‌پاشی یا سند پلاست روی آجر

در این فرایند ذرات ساینده با فشار هوا روی آجر نسوز پاشیده می شود، این ذرات ساینده ممکن است قطعات فولادی ریز یا پرتاب ماسه و شن روی آجر نما باشند.

هزینه این روش نسبت به سایر روش ها کمی بالاتر است، نکته قابل توجه این است که بعد از سند پلاست آجر، بهتر است که سطح نما را با رزین پر کنیم تا ضد آب شود و مجددا شاهد شوره زدن در آجر نباشیم.

شوره در آجر نسوز

خلاصه مقاله

شوره آجر نسوز، رسوب نمک های محلول در آب است که بعد از نصب و تبخیر آب، درون و بر روی سطح آجر باقی می‌ماند و جلوه ظاهری ساختمان را به کلی دگرگون می‌کند. عواملی مانند رطوبت، نمک های آزاد در ملات، زهکشی نامناسب، سایبان فلزی نامناسب و سفیدک همراه با آثار کپک، بر شوره تاثیر می گذارند. رطوبت یکی از عوامل اصلی در شکل گیری شوره آجر است و می تواند از طریق نفوذ آب به دیوارها و یا تراکم بالای هوا در مناطق با آب و هوای مرطوب به دیوارها منتقل شود.

– استفاده از محلول های نانو بر روی آجر نسوز برای جلوگیری از شوره آجر
– تذکر به نصاب آجر برای نریختن ملات روی آجر
– حذف عامل خارجی با کاردک مخصوص در صورت برخورد ملات یا سیمان با آجر
– استفاده از عایق نانو برای ضد قارچ شدن و جلوگیری از شوره آجر
– قرار دادن آجر ها روی سکوی بلندتر از زمین و پوشاندن آن ها برای دفاع از برخورد با آب باران های اسیدی
– استفاده از ملات غلیظ برای جلوگیری از جریان آب روی آجر
– حذف رطوبت بعد از نصب آجر برای جلوگیری از شوره آجر
– ایجاد راه آب در آجر نسوز برای جلوگیری از شوره آجر
– استفاده از شستشو با فشار آب، برس یا فرچه خشک، مواد اسیدی، ترکیب جوهرنمک و آب، ترکیب اسید فسفریک و آب، ساب‌پاشی یا سند پلاست برای پاکسازی شوره آجر.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید