مقالات تخصصی

بهترین متریال برای نمای ساختمان کدام است؟

بهترین متریال برای نمای ساختمان

بهترین متریال برای نمای ساختمان کدام است؟ نمای ساختمان از مواردی است که همواره تحت تاثیر شرایط بیرونی و عوامل جوی قرار دارد؛ بنابراین انتخاب بهترین متریال برای نمای ساختمان اهمیت زیادی دارد. نما به عنوان بخش مهمی از ساختمان قلمداد می‌شود که می‌توان گفت هویت بناست و در معاملات ملک نیز تاثیر دارد. به همین علت امروزه متریال‌های بسیاری همچون:آجر نسوز، ورق سیمانی، چوب طبیعی یا مصنوعی، چوب پلاست، سنگ، شیشه و … برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. نماهای ساختمانی باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند و برای اجرای آنها از متریال و محصول مناسب استفاده شود. در ادامه برای آشنایی بهترین متریال برای نمای ساختمان با آجر دوران همراه باشید.

انتخاب متریال نمای ساختمان مناسب

بسته به اینکه ساختمان شما در کجا واقع شده است، عوامل مختلفی برای انتخاب بهترین متریال برای نمای ساختمان شما باید در نظر گرفته شود. فراتر از سلایق زیبایی شناختی شخصی شما، ویژگی های مهمی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • ماندگاری
  • هزینه
  • جذب نویز
  • عایق
  • پایداری
  • کنتراست با ساختمان های مجاور

البته طراحی شما نقش مهمی در تعیین انتخاب شما خواهد داشت. متریال های مختلف ظاهر متفاوتی دارند و ویژگی های منحصر به فردی را برای یک ساختمان به ارمغان می آورند.
اگر چیزی جسورانه، مدرن و تاثیرگذار می‌خواهید، باید در نظر بگیرید که چه چیزی به شما کمک می‌کند تا به این هدف برسید.

بهترین متریال برای نمای بیرونی ساختمان چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین متریال برای نمای بیرونی ساختمان با ویژگی‌های خاصی عرضه می‌شود؛ این متریال بهتر است از درجه بالای استحکام برخوردار باشد. نماهای بیرونی در برابر شرایط محیطی قرار می‌گیرند؛ گاهی تحت تاثیر فشار انبساط و انقباض دمایی هستند. روزها به شدت بر اثر تابش نور خورشید گرم می‌شوند، تحت تاثیر اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرند. موریانه، حشرات موذی و … می‌توانند بر روی متریال نمای بیرونی تاثیرگذار باشند.

نمای بیرونی ساختمان و برخورداری از مقاومت و استحکام بالا

بهترین متریال برای نمای بیرونی ساختمان از مقاومت بالا در برابر رطوبت، آب باران، گرد و غبار و… برخوردار است. محصولات ضد رطوبتی گزینه خوبی برای نمای ساختمان هستند. نماهای بیرونی تحت تاثیر نم صبحگاهی، آب باران و عناصر رطوبتی قرار دارند. بنابراین باید متریال ساختمانی از نوع ضد رطوبتی و مقاوم به آب باشند . بهترین متریال برای نمای بیرونی ساختمان باید از مقاومت بالایی در برابر گرما و سرما برخوردار باشد. نماهای بیرونی از تعدیل گرما و سرما بی‌بهره هستند و در چهار فصل سال تغییرات آب و هوایی بسیاری را تجربه ‌‌می‌کنند. در واقع بهترین متریال برای نمای بیرونی ساختمان در برابر تغییرات دمایی شبانه روز و فصلی مقاوم است.

انتخاب نمای بیرونی ساختمان با توجه به شرایط محیطی

امروزه جهت انتخاب بهترین متریال برای نمای بیرونی ساختمان تحقیق و بررسی زیادی انجام می‌شود. برای انتخاب متریال باید به نوع آب و هوا، جهت تابش نور خورشید، وضعیت دمایی شهر، پایین‌ترین و بالاترین حد دمایی و … توجه کرد. شهرهای کوهستانی نوسانات دمایی زیادی را تجربه ‌‌می‌کنند و نیاز به مصالح مقاوم‌تری دارند. با این حال شما باید بدنبال محصولی باشید که در برابر هر نوع شرایط آب و هوایی مقاوم باشد؛ سرما یا گرما به داخل ساختمان نفوذ نکند و همچون عایق و پوششی مستحکم برای بنا باشد.

امکان شست و شوی نمای بیرونی ساختمان

بهترین متریال برای نمای بیرونی ساختمان نیاز به شست و شو دارد. در طی ایام سال عوامل مختلفی از جمله گرد و غبار و آلودگی‌ها برروی ظاهر نمای ساختمان تاثیر می‌گذارند. بنابراین بیشتر مالکان و افراد ساکن در آن تمایل دارند، ظاهر کثیف نمای ساختمان را شست و شو دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مواد ترکیبی قدرت بیشتری برای استحکام نماهای ساختمانی دارند. به همین خاطر بهترین متریال برای نمای بیرونی ساختمان شناخته می‌شوند. نماهای ترکیبی می‌توانند چندین ویژگی مشترک از عناصر قدرتمند و ضد رطوبت را با هم عرضه کنند و عمر مفید مصالح را به خوبی افزایش دهند.

بهترین متریال برای نمای ساختمان

مراقبت و نگهداری از متریال منتخب برای نمای ساختمان

اگر چه ما همواره به دنبال نماهای ساختمانی مستحکم هستیم اما در صورت تخریب نما چاره‌ای به جز ترمیم و بازسازی نداریم. بهترین متریال برای نمای بیرونی ساختمان موجب کاهش هزینه‌ها و رسیدگی دائم خواهد شد. برخی از اعمال مراقبتی نماهای ساختمانی مربوط به شست و شوی مکرر سالانه آن می‌باشد. بخشی دیگر از مراقبت‌ها نیز می‌تواند مربوط به بازسازی و ترمیم نما باشد که همگی به طور مستقیم به متریال انتخابی برای اجرا در نما خواهند داشت. شما می‌توانید محصولی را انتخاب کنید که نیاز به تعمیر دائمی یا نگهداری و مراقبت آنچنانی نداشته باشد؛ این امر همچنین تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های مرتبط با نمای اجرا شده خواهد داشت.

عایق صوتی و حرارتی از ویژگی های متریال مناسب

نماهای بیرونی می‌توانند عایق صوتی و حرارتی باشند. در واقع بهترین متریال برای نمای بیرونی ساختمان می‌تواند عایق حرارتی و صوتی نیز باشد. متریال نمای ساختمان باید به شکل یک عایق در برابر گرمای روزانه عمل کند و اجازه خروج گرمای درون ساختمان را ندهد. همچنین در تابستان نیز از ورود گرمای بسیار به داخل ساختمان ممانعت نماید. کلیه این نکات از ویژگی‌های متریال مناسب برای نمای بیرونی ساختمان است. متریال نمای بیرونی باید عایق صوتی باشد. عایق صوتی می‌تواند شما را از محیط پر سروصدای شهر در امان نگه دارد. متریال مناسب باید به عنوان یک عایق صوتی برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

متریال های قابل‌ استفاده در نمای بیرونی ساختمان‌

متریال سنگ در نمای بیرونی ساختمان

متریال سنگ یکی از درجه یک‌ترین متریال به‌کاررفته در نمای خارجی ساختمان است. درواقع، مقاومت سنگ در برابر آلودگی‌های محیط، گردوغبار و رطوبت بالا بوده و دوام بالایی دارد. همچنین سنگ‌های ساختمانی در رنگ‌ها و جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند و رنگ آن‌ها ثابت است.

بنابراین با استفاده از سنگ‌های روشن مرغوب می‌توانید یک نمای جذاب در ساختمان ایجاد کرده و ایمنی آن را افزایش دهید. ازنظر قیمت، پیاده‌سازی نمای سنگی هزینه‌بر است و نیاز به سرمایه زیادی دارد. به‌این‌ترتیب، اگر هزینه طراحی و ساخت نمای بیرونی ساختمان برای شما اهمیتی ندارد این متریال انتخاب بسیار مناسبی به‌حساب می‌آید و بر ارزش ملک شما می‌افزاید.

کاربرد شیشه در نمای بیرونی ساختمان

شیشه یکی دیگر از متریال پراستفاده در نمای بیرونی ساختمان است. این متریال، بیشتر در ساختمان‌های ویلایی، اداری و تجاری به کار گرفته می‌شود و باعث نورگیر شدن فضای داخلی آن‌ها می‌شود.

درواقع، این متریال برای ساختمان‌هایی مناسب است که طراحی مدرنی داشته و در معرض دید دیگر ساختمان‌های اطراف قرار ندارند. البته برای گرفتن دید ساختمان‌های اطراف می‌توان از تکنیک‌های مختلفی استفاده کرد و در این مدل طراحی بیشتر مدل ساختمان و مدرن بودن آن اهمیت دارد.

بهترین جنس شیشه برای نمای بیرونی ساختمان هم شیشه‌ای است که در برابر اشعه‌های آسیب‌زا و ضربه‌های سنگین مقاوم باشد. ضمن اینکه، برای پیاده‌سازی این متریال باید به فکر چهارچوب مناسبی هم بود و همراه با شیشه، چهارچوب مناسبی را خریداری کرد.

این متریال را می‌توان به‌صورت ترکیبی همراه با دیگر متریال ساختمانی به کار برد. برای مثال، می‌توان بخشی از نمای بیرونی ساختمان را با چوب و بخش دیگر آن را با شیشه پوشش داد. همچنین این متریال در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود و آن را می‌توان در زمان کوتاهی اجرا کرد. از طرفی هم با نصب شیشه در نمای خارجی ساختمان دید ساکنان آن بیشتر شده و حس بهتری خواهند داشت. البته همان‌طور که اشاره شد متریال شیشه قابل‌استفاده در هر ساختمانی نیست و باید بعد از تأیید کارشناس نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کرد.

متریال چوب در نمای بیرونی ساختمان

نمای چوبی یکی از جذاب‌ترین و شیک‌ترین نماهای ساختمانی است که نصب آن مزایا و معایب مختلفی دارد. توجه داشته باشید که اگر چوب با مواد پوششی ادغام شود مقاومت بسیار بالایی پیدا کرده و دوام آن‌ در برابر حرارت، رطوبت و سرما افزایش می‌یابد. درواقع، با کمک تکنولوژی روز می‌توان مقاومت چوب را افزایش داد و از آن در نمای خارجی ساختمان استفاده کرد. بنابراین نیازی نیست نگران مقاومت چوب در برابر تغییرات آب‌وهوا باشید.

ضمن اینکه، چوب به محافظت زیادی نیاز دارد و باید هر چند وقت یک‌بار مواد پوششی آن‌ را مجدد تمدید کرد. نحوه پیاده‌سازی و نصب نمای چوبی هم بسیار آسان بوده و با سرعت بالایی می‌توان آن را نصب کرد به همین خاطر هزینه اجرایی آن نسبت به دیگر نماهای ساختمانی کم‌تر است. از قابلیت‌های ویژه این متریال می‌توان به عایق سازی صدای محیط، دفع موریانه و حشرات، تنوع بالا در مدل و رنگ‌ اشاره کرد.

https://doranbrick.ir/shop/

متریال سرامیکی در نمای بیرونی ساختمان

سرامیک یکی از متریال پراستفاده در نمای داخلی و خارجی ساختمان است. از این متریال در انواع ساختمان‌های مسکونی، ویلایی، اداری و تجاری و … استفاده می‌شود. سرامیک‌های مدل پرسلانی نیز که نوعی تایل سرامیکی هستند مقاومت بالایی داشته و با نصب آن‌ها می‌توان ایمنی و مقاومت ساختمان را افزایش داد.

این متریال در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود و هر شخصی می‌تواند بنا بر سلیقه خود نسبت به انتخاب یک نوع آن اقدام کند. همچنین سرامیک‌ استاندارد یک عایق مناسب در برابر رطوبت، آتش و صدا به‌حساب می‌آید و با نصب آن می‌توان ایمنی ساختمان‌های مختلف را افزایش داد.

استفاده از سیمان‌ سفید در نمای بیرونی ساختمان

سیمان‌سفید یکی از متریال‌های مورداستفاده در طراحی ساختمان‌های مدرن است. در طراحی مدرن از مواد اولیه ساده و تک‌رنگ استفاده می‌شود و این متریال نیز دقیقاً همین مشخصات را دارد. سیمان‌سفید همان‌طور که از نامش مشخص است رنگ سفیدی داشته و طرح آن ساده است به همین خاطر در نمای بیرونی ساختمان‌های مدرن به کار گرفته می‌شود.

ضمن اینکه، ماندگاری سیمان‌سفید بالا بوده و نصب آن در مدت‌زمان کوتاهی صورت می‌گیرد. هزینه نصب این متریال هم بسیار مناسب است و در بین متریال‌های خوش قیمت قرار دارد. همچنین کثیف شدن بافت آن از نقاط ضعف این متریال به‌حساب می‌آید به همین خاطر سیمان‌سفید مناسب ساختمان‌های ویلایی بوده و چندان در ساختمان‌های مسکونی به‌کارگرفته نمی‌شود.

جذابیت کامپوزیت در نمای بیرونی ساختمان

جنس کامپوزیت‌های ساختمانی از پلی‌اتیلن بوده و سطح آن را نیز لایه‌های آلومینیومی تشکیل می‌دهند. این مواد موجود در کامپوزیت باعث انعطاف‌پذیری بالای آن شده است که خود این انعطاف‌پذیری نیز باعث شده این محصول به طرح‌های مختلف تبدیل شود. درواقع، دست معماران در طراحی نمای ساختمانی با کامپوزیت باز بوده و آن‌ها می‌توانند ایده‌های خود را به‌راحتی پیاده‌سازی کنند.

این متریال از مواد ساختمانی جدید و جذاب است که معماران حرفه‌ای به آن علاقه دارند. ضمن اینکه، کامپوزیت باوجود انعطاف خوب از مقاومت بالایی هم برخوردار بوده و در عایق سازی ساختمان عملکرد خوبی دارد. از قابلیت‌های ویژه این کامپوزیت می‌توان به مقاومت آن در برابر حرارت و صوت، رنگ‌های زیبا، نصب راحت و سریع و همین‌طور طول عمر بالای آن اشاره کرد.

متریال آجر در نمای بیرونی ساختمان

متریال آجر نسوز یکی از قدیمی‌ترین و مستحکم‌ترین متریالی است که در نمای بیرونی ساختمان به کار گرفته می‌شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که آجر تنها در ساختمان‌های قدیمی به کار گرفته می‌شود که این تصور کاملاً اشتباه است. معمارهای امروزی با استفاده از آجر موفق به ساخت ساختمان‌های مدرن و بسیار زیبایی شده‌اند.

ضمن اینکه، با نمای آجری می‌توان محیط داخلی ساختمان را گرم نگه داشت و یک ظاهر مدرن به ساختمان بخشید. همچنین آجر از متریالی است که در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود و اگر از آجر مناسبی استفاده کرد می‌توان نمای جذابی در ساختمان به وجود آورد. ازنظر قیمت هم این متریال مقرون‌به‌صرفه است و باقیمت مناسبی عرضه می‌شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید