مقالات تخصصی

تفاوت آجر قزاقی و آجر نسوز

تفاوت آجر قزاقی و آجر نسوز

علاقه مندان به طراحی نما و سبک های دکوراسیون داخلی از نوع آجری باید در هنگام خرید به تفاوت آجر قزاقی و آجر نسوز بسیار توجه کرده و با توجه به نیاز و سلیقه خود آن را خریداری نمایند.

شناخت تفاوت آجر نسوز و قزاقی کمک شایانی به علاقه مندان نمای آجری کرده و باعث می شود بتوانند نمای مناسب تر و دلنشین تری طراحی کنند. از این رو در ادامه سایت آجر دوران به عنوان بزرگ ترین مرجع اینترنتی فروش آجر در سراسر ایران به شما کمک می کند تا پاسخ مناسب در خصوص “آجر قزاقی یا آجر نسوز کدام مناسب تر است؟” را به راحتی پیدا کنید.

در ادامه به صورت کامل و با جزئیبات به تفاوت آجر قزاقی و نسوز پرداخته ایم. با مطالعه این بخش از محتوا می توانید خرید آجر برای نما و دکوراسیون منزل خود را با شناخت بیشتری انجام داده و طرح دلچسب تری خلق کنید.

آجر نسوز چیست؟

آجرهای نسوز جزو مدرن‌ ترین آجر‌ها محسوب می‌شود که کاربرد زیادی‌ در انواع فرایندهای ساخت و ساز دارد. این نوع آجر از ترکیب خاک چینی و نسوز تولید می‌شود و ساختار مولکولی متراکم و ظریفی دارد. دمای مورد نظر برای تولید این نوع آجر ۱۵۰۰ درجه می‌باشد که درجه حرارت و زمان پخت طیف رنگی مختلف را بر روی آجر نسوز ایجاد می‌کند. به همین علت آجر نما نسوز از محبوبیت بالایی بین معماران و مهندسین برخوردار است. مواد تشکیل دهنده آجر نسوز در واقع کانی‌های معدنی خاص و پوکه‌های معدنی می‌باشند که نسوز هستند.

یعنی در واقع مقاومت دمایی آنها بالا است. مواد تشکیل دهنده آجر نسوز، مواد نسوز می‌گویند که همچنین به مواد سرامیکی و غیر فلزی نیز گفته می‌شود ویژگی این مواد آن است که می‌تواند در درجه حرارت زیاد پایداری خود را حفظ کنند. این یک ویژگی مهم است که سبب حفظ خصوصیت‌های فیزیکی و شیمیایی آنها می‌شود. در این نوع آجر دانه‌های سیاه به علت وجود سیلیس می‌باشد که ۷۳ درصد سیلیس و ۲۳ درصد آن آلومینیوم است.

تفاوت آجر قزاقی و آجر نسوز

آجر قزاقی چیست؟

یکی از قدیمی ترین انواع آجر، آجر قزاقی می‌باشد که مواد تشکیل دهنده آن خاک رس سرند است. نام دیگر آجر قزاقی آجر سنتی نیز می‌باشد. روشی که برای تولید این نوع آجر استفاده می‌شود می‌تواند به صورت سنتی و دستی صورت گیرد. در روش سنتی تولید آجر قزاقی ابتدا خاک رس سرند شده را گل کرده و داخل قالب‌های چوبی قرار می‌دهند. پس از خشک شدن خشت‌های آجر تشکیل شده را در کوره گذاشته تا فرآیند پخت اتفاق بیفتد. زمان‌هایی که برای پخت آجر قزاقی سپری می‌شود می‌تواند تعیین کننده رنگ آن باشد.

این آجر دارای ویژگی‌هایی است که سبب میشود در فرایند ساخت و ساز بسیار کمک کننده باشد. یکی از این ویژگی‌ها ماندگاری بالا آجر قزاقی است. علت این امر وجود سوراخ‌ها و تخلخل‌های داخل آجر می‌باشد که در نهایت از یخ زدگی و گرمازدگی جلوگیری می‌کند. وضعیت دیگران جذب ملات بالای آجر قزاقی می‌باشد که می‌تواند از سست شدن و سقوط آجر در روی نما جلوگیری کند.

بررسی تفاوت آجر قزاقی و آجر نسوز

تفاوت آجر قزاقی و نسوز در ساختار

ماده اولیه آجر نسوز خاک نسوز و ماده اولیه آجر قزاقی خاک رس می باشد؛ از این رو تفاوت اصلی این دو آجر و سایر تفاوت های آنها از همین ماده اولیه شان نشات می گیرد.

آستانه تحمل خاک رس ۵۰۰ درجه سانتی گراد و آستانه تحمل خاک نسوز ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد است؛ به همین دلیل با توجه به مقاومت بالای آجر نسوز از آن بیشتر در ساخت شومینه و باربیکیو استفاده می کنند؛ اما آجر قزاقی کاربرد بسیار کمتری جهت ساخت شومینه، باربیکیو و تنور دارد.

مقایسه آجر نسوز و قزاقی در زودتر لب پَر شدن

با توجه به اینکه آجر نسوز به وسیله دستگاه پرس می شود، مقاومت و استحکام بسیار زیادی داشته و در مقایسه با آجر قزاقی بسیار کمتر لب پر و خراب می شود. از این رو تفاوت آجر نسوز و قزاقی در خصوص میزان استحکام و مقاومت بسیار مشهود است اما این بدین معنا نیست که آجر قزاقی زود خراب شده و استحکام پایینی دارد بلکه این موضوع کاملا نسبی می باشد.

تفاوت آجر قزاقی و نسوز در جذب آب

تفاوت آجر نسوز و قزاقی در خصوص جذب آب بسیار مهم و حائز اهمیت است. این تفاوت نیز بیشتر به نوع خاک و مواد اولیه آنها بر می گردد؛ یعنی خاک رس به نسبت خاک نسوز جذب آب بیشتری دارد. چنانچه در محیط سرد، مرطوب و بارانی زندگی می کنید بهتر است از آجر نسوز برای نمای بیرونی خانه خود استفاده کنید.

 مقایسه آجر قزاقی و آجر نسوز در شوره زدن

درباره تفاوت آجر قزاقی و نسوز در خصوص میزان شوره زدن می توان اظهار داشت که میزان شوره آنها تقریبا هیچ است و شوره زدن آجر به کیفیت تولید آن در کارخانه باز می گردد. در واقع هر چه در ساختار یک آجر میزان آهک کمتری به کار برده شود کیفیت آن افزایش می یابد.

تفاوت  در نصب آجر 

آجرهای قزاقی و نسوز هر دو به صورت خشک، دوغابی با ملات سیمان خور و یا جسب نصب می شوند و از لحاظ طریقه نصب و قیمت نصب این دو آجر تفاوتی با هم ندارند. معمولا برای نمای بیرون ساختمان از روش نصب آجر به وسیله ملات سیمانی و یا چسب پودری آجر استفاده می شود، همچنین از روش نصب آجر به روش خشک نیز برای نما بیرون کاربرد دارد که به نسبت هزینه بالاتری دارد. برای نما داخلی نیز از روش دوغاب پشت ملات خور و یا اگر به دنبال روشی تمیز تر هستید از روش نصب آجر با چسب خمیری استفاده می شود.

آجرهای قزاقی و نسوز هر دو بندکشی می شوند و در آن از انواع رنگ پودر بندکشی آجر استفاده می شود. بندکشی آجر قزاقی و آجر نسوز باعث افزایش زیبایی و استحکام بیشتر آجرها و نمای ساختمان می شوند.

تفاوت آجر قزاقی و آجر نسوز

تفاوت ظاهری آجر نما نسوز و آجر نما قزاقی

آجرهای قزاقی دارای لبه های نامنظم می باشند که همین موضوع باعث شده است که به این نوع آجرها، آجر سنتی یا روستایی نیز میگویند. اما آجرهای نسوز دارای لبه های صاف و منظم و ظاهری مدرن تر می باشند.

آجر قزاقی در دو نوع آجر رستیک و پلاک می باشد که در آجرهای نسوز نیر به همین صورت می باشد و تفاوتی ندارند.

آجرهای قزاقی در ۴ رنگ اصلی ۱-نخودی رنگ یا کرم ۲-زرد رنگ ۳-گلبهی رنگ یا پوست پیازی که به حنایی و یا آتشی رنگ نیز معروف می باشد. ۴-قرمز رنگ یا اخرائی. اما تنوع رنگ و طرح در آجرهای نسوز بسیار گسترده تر می باشد به گونه ای که آجر نسوز از رنگ سفید شروع می شود و تا مشکی ادامه میابد در این میان انواع طیف رنگی زرد، قرمز، قهوه ای و… نیز مشاهده می شود. اخیرا طرح های جدیدی مانند گرادیانت و خال دار نیز به آجرهای نسوز نما اضافه شده است.

 تفاوت در تنوع رنگی

شاید بتوان گفت بارز ترین تفاوت آجر قزاقی و نسوز در میزان تنوع رنگ آنها است. طیف رنگی آجر نسوز بسیار گسترده تر از آجر قزاقی می باشد، از این رو دست شما کاربران عزیز در انتخاب رنگ و ایجاد طرح مورد علاقه تان بسیار باز است.

آجر نسوز شامل رنگ های زیر است:

  • قرمز
  • سفید و طوسی
  • مشکی و قهوه ای
  • پرتغالی و خردلی
  • طلایی
  • و…

تفاوت قیمتی آجر نسوز نما و آجر قزاقی

به دلیل تولید دستی و سنتی توسط کارگران، قیمت انواع آجر قزاقی در مقایسه با قیمت آجر نسوز که به صورت ماشینی تولید می شود، کمی بیشتر می باشد. این تفاوت قیمتی ممکن است تا ۳ برابر باشد و بسته به ابعاد و کارخانه تولیدکننده آجر متغیر می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید