مقالات تخصصی

تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی

تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی

استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت تاثیر مستقیم در دوام و استحکام یک ساختمان دارد. آجر نسوز و آجر معمولی از جمله مصالح ساختمانی پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است که متناسب با نوع ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه می‌خواهیم شما را با تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی آشنا کنیم با آجر دوران همراه باشید.

به چه آجری نسوز می گویند؟

این آجر همانند بلوکی مستطیل شکل طراحی می شود که ماده اصلی آن، خاک رس است. خاک رس این آجر در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و برای طولانی مدت دوام می آورد.

محصولات مختلف آجری نسوز به دو نوع سبک و سنگین تقسیم می شود و به خوبی می تواند گرمای شدید را برای مدت طولانی حفظ کند. از دیگر ترکیبات کاربردی در ساخت آن می توان اکسید آلومینیوم و دی اکسید سیلیکون است. همچنین سیلیس و آلومینا به نسبت های مشخصی در ساخت آن استفاده می شود.

معمولا خرید آجر نسوز برای دیواره چینی یا طراحی شومینه، جعبه های آتش و کوره ها پیشنهاد می شود و براساس مشاهدات، دمای تا حدود ۱۸۰۰ درجه فارنهایت را تحمل می کند.

تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی

تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی (غیر نسوز) چیست ؟

عایق بودن

این آجر بهترین مدل عایق در برابر حرارت است که دمای بالا را به خوبی تحمل می کند. این نوع آجر، برای روکش شومینه و کوره قابل استفاده است و درجه جرارت تا ۳۲۰۰ درجه فارنهایت را تحمل می کند.

مدل های سبک وزن بودن آن، موجب طراحی دیواره های نازک تر کوره می شود و راندمان کاری را ارتقا می دهد. همچنین در کاهش هزینه اجرایی تاثیرگذار است.

یکی دیگر از موضوعات داغ این آجر از نظر عایق، عایق صوتی است. مدل های نسوز نسبت به آجر عایق صوت نیستند و معمولا با این عنوان به فروش نمی رسند.

دمای قابل تحمل

یکی از اصلی‌ترین موارد تفاوت آجرهای معمولی و آجرهای نسوز، مقاومت آن‌ها در برابر حرارت است. آجرهای معمولی تنها تا دمای حدود ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد در برابر حرارت مقاومت دارند اما آجرهای نسوز می‌توانند تا ۱۸۰۰ درجه سانتی‌گراد را نیز به‌راحتی تحمل کنند. دلیل اصلی این تفاوت، علاوه بر مواد سازنده و مقاوم به حرارت آجر نسوز، فرآیند پخت آن است. آجر نسوز، تحت دمای بالاتری پخته می‌شود تا بتواند در برابر حریق مقاوم‌تر عمل کند.

تراکم

آجر های معمولی یا غیر نسوز در دسته عایق سبک وزن قرار می‌گیرند و چگالی آنها ۰٫۸-۱٫۰g/cm3 است؛ در حالی که چگالی آجر نسوز بالاتر از  ۲٫۰g/cm3 می باشد.

همین مسئله سبب شده است تا مقاومت مکانیکی آجر های نسوز افزایش پیدا کند. همچنین این نوع آجر عمر طولانی داشته و پایداری شیمیایی بالایی دارد؛ یعنی با سایر مواد کمتر واکنش نشان داده و می تواند حرارت تا دمای ۱۹۰۰ درجه سانتی گراد را نیز تحمل کند.

علاوه بر این آجر نسوز در مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی داشته و ضریب انبساط حرارتی آن نیز کم است.

رنگ و شکل

این آجر به صورت طبیعی به رنگ سفید است. رنگ دلخواه آن به صورت دوغاب تولید می شود که طی مراحل تولید، آجر تغییر رنگ دهد. برخی رنگ ها همچون قرمز، مشکی، سبز خزه ای، اسپرسو و … بسیار پرطرفدار هستند و این امکان را می دهد هر فردی با توجه به سلیقه اش خرید کند.

رنگ آجرهای معمولی نیز با توجه به نوع خاک متفاوت هستند، اما تنوع رنگی آجرهای نسوز را ندارند و به صورت یکنواخت تولید نمی شوند. زیرا ناهمواری روی سطح آن ها وجود دارد.

مقاومت در برابر ضربه و خراش

چگالی بالا و پخته شدن تحت دمای بسیار زیاد، سبب شده است که آجر نسوز، بسیار بیشتر از آجر معمولی در برابر ضربه و خراش مقاوم باشد. درحالی‌که یک آجر معمولی با افتادن از فاصله دو متری نیز می‌تواند بشکند؛ آجر نسوز از این نظر بسیار مقاوم است و در صورت تولید در شرایط استاندارد حتی خراش سطحی هم برنمی‌دارد. به همین دلیل، حمل‌ونقل آجر نسوز با اطمینان و خسارت کمتری انجام می‌شود.

جذب رطوبت

جذب رطوبت، یکی از اصلی‌ترین مشکلات و چالش‌های انواع مصالح ساختمانی است. آجر معمولی به مقدار زیادی رطوبت جذب می‌کند و ازاین‌رو برای ساختمان‌سازی در مناطق با آب‌وهوای مرطوب، توصیه نمی‌شود. جذب رطوبت بالا معایب زیر را در پی دارد:

  • افزایش وزن دیوار و ساختمان
  • یخ‌زدگی آب موجود در آجر در فصول سرد و درنتیجه ترکیدن آن
  • فراهم شدن محیط مناسب برای رشد میکروارگانیسم‌هایی مانند قارچ و کپک
  • انبساط آجر و فشار به دیگر مصالح و درنتیجه، وارد شدن خسارتی مانند ترکیدگی رنگ و گچ به دیوار و حتی افزایش احتمال ریزش

    آجر نسوز اما عملکرد کاملاً متفاوتی در برابر رطوبت دارد. این محصول به دلیل تراکم بالا، پخته شدن در دمای بسیار زیاد و عدم وجود آهک در ترکیباتش به‌خوبی در برابر رطوبت مقاوم است. به همین دلیل، نصب آن روی نما و دیوارهای داخلی، سبب افزایش طول عمر مصالح زیرین نیز خواهد شد.

عایق صوتی

استفاده از آجر معمولی سبب میشود تا صوت به راحتی از بین دیوارها عبور کند؛ این در حالیست که آجر های نسوز به علت تراکم بالایی که دارند، به راحتی صوت را از خود عبور نمی دهند. در نتیجه گزینه مناسبی برای عایق صوتی هستند.

 ترکیب بندی

ترکیبات آجر نسوز سامل ۲۳ درصد آلومینا و ۷۳ درصد سیلیس است که اکسید آهن، تیتانیوم و دیگر اکسیدهای فلزی در روند ساخت آن ها مشاهده می شود. ترکیبات اصلی آجر معمولی نیز شامل سیلیس، منیزیم، آهک، اکسید آهن، قلیاها و آلومینا است.

کمتر یا بیشتر بودن هر کدام از موارد، تاثیر زیادی روی ساختار آجر می گذارد. البته نحوه ترکیب موارد نام برده برای آجر معمولی بسیار ساده تر است آجر نسوز است، در حالی که آجرهای نسوز تراکم بالایی دارند و با ساختار منسجم تر تولید می شوند.

تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی

تفاوت کاربرد آجر معمولی و آجر نسوز

همه موارد تفاوتی که در بخش‌های قبل ذکر کردیم، منجر به تفاوت کاربرد آجر معمولی و نسوز شده‌اند. آجر معمولی تنها مصارف ساختمانی داشته و به‌ویژه در دیوارچینی از آن استفاده می‌شود. این در حالی است که کاربردهای آجر نسوز، بسیار متنوع‌تر بوده که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

نمای ساختمان

دکوراسیون داخلی

کف ساختمان

ساخت شومینه

ساخت انواع کوره‌های صنعتی در مقیاس‌های متفاوت

تفاوت نصب آجر معمولی و نسوز

درحالی‌که آجر معمولی با مصالح و روش‌های سنتی نصب می‌شود؛ آجر نسوز با مواد چسبنده مدرن‌تر و کارآمدتری اجرا می‌شود که آن‌ها نیز در برابر رطوبت، صوت و حریق مقاومت بالایی دارند. همچنین، نصب آجر نسوز، تخصصی‌تر بوده و نیاز به دقت بیشتری دارد. استفاده از پودر بندکشی مخصوص نیز هنگام نصب این متریال ضروری است.

جمع بندی

حال که با تفاوت آجر نسوز با معمولی آشنا شوید و می دانید هر کدام چه کاربرد و ویژگی هایی دارد، بهتر می توانید تصمیم بگیرید در چه زمینه ای از کدام آجر استفاده کنید. هر دو، جز رایج ترین آجرهای موجود در بازار است که مزایای فوق العاده ای دارند و می توانند به عنوان اصلی ترین مصالح ساختمان سازی استفاده شوند.

آجر معمولی گزینه مناسبی برای دیوارچینی است و از آجر نسوز می توان برای نمای داخلی و خارجی استفاده کرد که با ویژگی های چشمگیر همچون مقاومت حرارتی، عدم جذب رطوبت، زیبایی بیشتر و عایق صوتی طرفداران زیادی دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید