مقالات تخصصی

تفاوت بازسازی و نوسازی

تفاوت بازسازی و نوسازی

تفاوت بازسازی و نوسازی: یکی از سخت‌ترین تصمیم‌ها هنگام بهبود بخشیدن به وضع یک خانه این است که تصمیم بگیرید آیا قصد نوسازی دارید یا بازسازی؟ برای این کار ابتدا لازم است تفاوت بازسازی و نوسازی را درک کنید.
تفاوت بازسازی و نوسازی در پروژه‌ها شامل چندین مورد مهم است و انتخاب بین آن‌ها تصمیمی بزرگ است که نیاز به بررسی دقیق دارد. با شناخت نیازها و خواسته‌هایتان و درک تفاوت بازسازی و نوسازی می‌توانید گزینه درست را انتخاب کنید. برای آنکه درباره تفاوت بازسازی و نوسازی در ساخت‌وساز بیشتر بدانید با آجر دوران همراه باشید.

بازسازی شامل چه کارهایی می‌شه؟

بازسازی معمولا شامل اقدامات زیر است:

  1. تخریب دیوارها و یا ایجاد تیغه های داخلی در ساختمان
  2. تعمیر حفره‌های دیوارها با مصالح مشابه مصالح اصلی
  3. تعمیر ساختار قدیمی و تقویت کلی ساختمان
  4. تغییرات تاسیسات ساختمان (تغییرات سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان، تغییرات سیستم لوله کشی و..)
  5. مرمت نمای ساختمان
  6. کاشی کاری کف یا دیوارهای خانه
  7. تعمیر و تغییر کف ساختمان
  8. تغییر نورپردازی ساختمان
  9. تعویض درب و پنجره‌ها
  10. تعمیرات مرتبط با سرویس بهداشتی و حمام

البته برخی دیگر از فرایندهای بازسازی که نیاز به گرفتن مجوز از شهرداری دارن به شرح زیر هستن:

  1. جابه‌جا کردن دیوارهای پارکینگ اگر منجر به از دست رفتن فضای پارکینگ بشه.
  2. جابه‌جا کردن راه پله در ساختمان
  3. تخریب تیغه‌های داخلی خانه که نقش باربر رو دارن.

شما ممکن است به دلایل مختلفی دست به بازسازی خانه خود بزنید ولی معمولا بازسازی به دو دلیل اصلی زیر انجام میشه:

  1. تغییرات کلی خانه
  2. تعمیرات اساسی خانه

بنابراین اقداماتی مثل تعمیر یا تعویض تاسیسات، تغییر نمای بیرونی خانه و یا تغییر نقشه داخلی آن، همگی بازسازی به حساب میان. این تغییرات حتی می‌تونن تا جایی پیش برن که نقشه خانه به کلی عوض بشه و تغییر کاربری داده بشه.

نوسازی چیست و شامل چه کارهایی می‌شه؟

تعریف نوسازی:

“هر اقدامی که منجر به نو کردن ساختارهای قبلی خانه بشه و معمولاً تغییری در نقشه اصلی ساختمان ایجاد نکنه ، نوسازی نام داره”

یک نکته در مورد قیمت نوسازی:

نوسازی معمولا از بازسازی کم خرج‌تر هست، زیرا شما تخریب و یا جایگزین کردن تاسیسات رو ندارین و معمولا اگر قصد فروش خانه خودتون رو دارین، انجام نوسازی می‌تونه مقرون به صرفه‌تر باشه.

هدف از نوسازی چیست؟

همانطور که از نام نوسازی مشخص هست، هدف از انجام دادن آن، نو کردن خانه است و معمولا در اسکلت و فونداسیون ساختمان تغییری ایجاد نمی‌شه. نوسازی برای زمانی است که شما نقشه کلی خانه خودتون رو دوست دارین، همچنین خانه شما نیاز به تعمیرات اساسی نداره و فقط می‌خواین جلوه زیباتر و مدرن‌تری به خانه بدین.

نوسازی شامل چه کارهایی می‌شه؟

نوسازی معمولا شامل اقدامات زیر است:

  • تغییر طراحی داخلی ساختمان
  • تغییر پوشش دیوارها، مانند رنگ آمیزی و یا نصب کاغذ دیواری جدید
  • تعویض کابینت‌های آشپزخانه
  • تغییرات در نورپردازی ساختمان
  • تعویض و نصب شیرآلات جدید
  • نصب سقف کاذب
  • تغییر پوشش کف ساختمان
  • تعویض دستگیره درها
  • نصب وان در حمام
  • ایجاد کارایی برای فضاهای پِرت و بدون استفاده ساختمان

تفاوت بازسازی و نوسازی

بازسازی و نوسازی ساختمان می تواند چه دلایلی داشته باشد؟

دلایل ایمنی

بسیاری از خانه ها به دلیل گذشتن زمان زیادی از ساخت آن ها، ممکن است استحکام خود را از دست دهند و یا گاهی دیده می شود که بخشی از قسمت های ساختمان شروع به تخریب می کنند.

از این رو این مورد می تواند برای افرادی که در آن جا زندگی می کنند، بسیار خطرناک باشد. بنابراین می توان گفت، مهم ترین دلایل بازسازی ساختمان ها، افزایش ایمنی آن ها است.

دلزدگی و یکنواختی محیط

بسیاری از افراد وقتی سالیان زیاد در یک محیط زندگی می کنند، ممکن است از آنجا خسته شوند و تصمیم به تغییر خانه خود شوند.

با توجه به این موضوع که تعویض خانه می تواند هزینه های زیادتری نسبت به بازسازی داشته باشد، از این رو انتخاب بازسازی می تواند بسیار به صرفه تر باشد.

خرابی بخش تاسیسات ساختمان

یکی از مهم ترین بخش های تاسیسات هر ساختمانی، بخش لوله کشی آن است. امروزه در بخش انواع لوله و اتصالات تغییرات بسیاری ایجاد شده است و دیگر مانند زمان های قدیم دیگر از لوله و اتصالات آهنی و یا فلزی برای لوله کشی استفاده نمی کنند.

از این رو با توجه به ساختار و جنس لوله های بسیاری از ساختمان های قدیمی، ممکن است هزینه های زیادی را بر دست مالکان ساختمان بگذارد. بنابراین با انتخاب بازسازی ساختمان و تعمیر و یا تغییر تاسیسات لوله کشی ساختمان می توان در صرف هزینه های اضافی صرفه جویی کرد.

تفاوت بازسازی و نوسازی : مزایا و معایب نوسازی

در نوسازی برخلاف بازسازی که باید یک‌باره انجام شود، تعمیرات مرحله‌به‌مرحله انجام می‌شود و این یک تفاوت بازسازی و نوسازی است که می‌تواند در انتخاب شما تأثیرگذار باشد.
در نتیجه در زمان نوسازی برخلاف بازسازی می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که در خانه بمانید. عامل مهم دیگر زمان است چون در نوسازی تغییرات جزئی است، می‌تواند در مدت‌زمان کوتاه‌تری تکمیل شود.
از اشکالات نوسازی این است که نیاز به برنامه‌ریزی و توجه زیادی قبل و در طول فرآیند موردنیاز است. در نوسازی عناصر جدید خانه باید با المان‌های قدیمی مطابقت داشته باشد که ممکن است همیشه ساده نباشد.
از معایب دیگر نوسازی سرمایه‌گذاری بیش‌ازحد است که به معنای بهبود ملک فراتر از ارزش فروش مجدد آن است. برای جلوگیری از این معضل ابتدا باید با متخصصان مشورت کنید تا ببینید آیا نوسازی مقرون‌به‌صرفه هست یا خیر.

تفاوت بازسازی و نوسازی: مزایا و معایب بازسازی

بودجه و هزینه لازم برای انجام پروژه یک تفاوت بازسازی و نوسازی است که به آن اشاره کردیم. از معایب بازسازی این است که می‌تواند گزینه گران‌تری نسبت به نوسازی باشد زیرا به منابع بیشتری نیاز دارد.
علاوه بر این، بازسازی زمان بیشتری می‌برد و ممکن است مجبور به یافتن مسکن جایگزین شوید و برای مدت‌زمان قابل‌توجهی نتوانید در خانه خود بمانید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که وقتی بازسازی می‌کنید، خانه ارزش احساسی و عاطفی قبلی خود را از دست می‌دهد.
از سوی دیگر، خوبی بازسازی در این است که مدیریت خانه‌های جدید آسان‌تر است و نیازی به نگرانی در مورد تطابق و هماهنگی بین عناصر قدیم و جدید نخواهید داشت.
علاوه بر این، بازسازی معمولاً نیازی به مشارکت بیش‌ازحد در فرآیند ندارد. شما به‌سادگی می‌توانید پروژه را به یک تیم حرفه‌ای بسپارید و ازآنجایی‌که در حین بازسازی آن در خانه نخواهید بود، می‌توانید تا زمان تمام شدن پروژه کمتر درگیر مراحل کار شوید.

تفاوت بازسازی و نوسازی

تفاوت بازسازی و نوسازی

با توجه به مزایا و معایب و تفاوت بازسازی خانه و نوسازی اگر به طراحی فعلی خانه خود دل‌بسته‌اید و بودجه کمی دارید و ملک شما نیاز به تغییرات جزئی که کم‌وبیش ساده هستند نیاز دارد، نوسازی را انتخاب کنید.

اگر موارد خاصی وجود دارد که می‌خواهید تغییر دهید، مانند ارتقاء سازه، برداشتن سقف‌های قدیمی، جایگزینی سیستم‌های الکتریکی قدیمی، یا تغییر اساسی در کف ممکن است بازسازی ضروری باشد.
در نوسازی معمولاً کار کمتری برای انجام دادن وجود دارد و بر خلاف بازسازی به مجوزهای کمتری نیاز است. اگر نوسازی شما مستلزم نصب کف‌پوش جدید یا انجام حداقل کارهای لوله‌کشی باشد، ممکن است اصلاً نیازی به مجوز نداشته باشید.

جمع‌بندی

در این مطلب کوشیدیم به طور اجمالی درباره تفاوت بازسازی و نوسازی صحبت کنیم. اگر به دنبال تعمیرات جزئی و غیر ساختاری هستند نوسازی و اگر ایده خانه‌ای کاملاً جدید شما را هیجان‌زده می‌کند بازسازی را انتخاب کنید. امیدواریم با توجه به نکات مطرح‌شده درباره تفاوت بازسازی و نوسازی بتوانید، نیازها و خواسته‌هایتان را بهتر بسنجید و برای بهبود بخشی وضعیت خانه خود راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید