مقالات تخصصی

دلایل استفاده از آجر نما سفالی

آجر نما سفالی

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که در فعالیت و کار ساخت و ساز و طراحی سازه هستید، به احتمال زیاد گزینه‌های مختلفی برای ساخت ساختمان پیش روی شما بوده است و با توجه به سلیقه و صلاح دیدهای متفاوت، مصالح و نماهای مختلفی را برای ساخت بنای خود استفاده کرده‌اید. یکی از معروف‌ترین‌ و مشهورترین‌های نما، مربوط به استفاده از آجر نما سفالی در ساختمان است.

عده زیادی هستند که به منظور ساخت بنا و ساختمان خود از آجر سفال استفاده می‌کند. بنابراین ما نیز در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با مزایای استفاده آجر سفال در نمای ساختمان را شرح داده و توضیحات لازم و مرتبط با آن را ارائه دهیم. لطفاً تا پایان مقاله همراه آجر دوران باشید تا شما را با جنبه‌های مختلف آجر سفال و فواید استفاده از آن در نمای ساختمان آشنا کنیم.

آجرهای نما سفالی

در ساخت نما از آجرهای سفالی نما استفاده می شود. به عبارت دیگر، از آنها برای ساختن “نمای” اصلی ساختمان استفاده می شود. آجرهای نما به گونه ای ساخته می شوند که قابل رویت باشند و بنابراین در طرح های زیبا و دلپذیر در بازار عرضه می شوند. جدا از طرح‌های زیبایی‌شناختی و ظاهر جذاب، آجرهای نما نیز دارای بسیاری از ویژگی‌های عالی دیگری هستند که در ادامه در وبلاگ مورد بحث قرار گرفته‌اند.

آجر نما از نظر زیبایی شناسی و مقاومت در برابر آب و هوا نسبت به آجرهای معمولی الزامات بسیار بیشتری دارد. به عنوان یک ماده روکش دار کلاسیک و رسا، آجر نما سفالی می تواند جلوه های بصری مختلفی را از طریق پوشش ها و بافت های مختلف آجر، الگوهای تخمگذار، رنگ ها، اتصالات سیمانی و همچنین روش های نصب به دست آورد.

علاوه بر این، می توان آن را در ترکیب با مواد دیگر مانند آجر شیشه ای برای افزایش نما و جلوه فضایی استفاده کرد. این محصول چه در ساختمان های سبک مدرن یا سنتی استفاده شود، این محصول انعطاف پذیری و آزادی بیشتری را به معماران ارائه می دهد.

رنگ‌ها و بافت‌های آجر نما سفالی

آجرهای نما در طیف وسیعی از رنگ‌ها از قرمز، سفید، خاکستری، زرد و قهوه‌ای تا فلزی یا حتی سیاه کربنی موجود هستند. از نظر بافت سطح، سطوح طبیعی صاف، درگ، رو به شن، بافت رول شده و سایر سطوح معمولی و همچنین انواع سطوح دست ساز نیز موجود است. رنگ، شکل، و بافت سطح غنی همراه با تکنیک های مختلف بنایی و رنگ های ملات، امکانات متعددی را برای طراحی نمای ساختمان ارائه می دهد.

نصب آجرهای نما سفالی

در ساخت و سازهای مدرن، آجرهای نما می تواند هم در سنگ تراشی سازه ای و هم در بنایی غیر سازه ای به عنوان پوسته معماری استفاده شود. با توجه به هدف طراحی و نیاز تولید، آجرهای نما را می توان به صورت آجرهای توپر یا آجرهایی با سوراخ هسته تولید کرد که از سیستم های نما برای نصب استفاده می کنند. آجرهای نما معمولاً به روش زیر ثابت می شوند:

از طریق آجرکاری دیوار آجری با ضخامت معین تشکیل می شود. سپس توسط قطعات اتصال فلزی یا میلگردهای فولادی از پیش تعبیه شده با سازه اصلی ساختمان متصل می شود و در نتیجه به صورت یکپارچه در می آید. نگهدارنده های افقی و میلگردهای عمودی ساختار آن را تقویت می کنند، شکل پذیری آن را بهبود می بخشند، ایمنی و پایداری را تضمین می کنند و عملکرد ضد لرزه خوبی دارند.

آجر نما سفالی

استفاده از آجر سفال در نمای ساختمان

همانطور که مطلع هستید، خاک رس و خاک سفال از جمله مواد خام اولیه و اصلی مورد استفاده در ساخت آجرها هستند. در میان افراد عام، به صورت کلی به این نوع آجرها، آجر سفال گفته می‌شود. آجر سفال قسمتی از مصالح ساختمانی است که از زمان‌های قدیم، افراد برای چینش دیوار و همچنین دیوار کشی ساختمان‌ها استفاده می‌شده است. همچنین در منازل و سازه‌ها از آن استفاده می‌­کنند.

این گروه از آجرهای رسی از لحاظ ساخت، شکل و رنگ و همچنین مشخصات فنی در نهایت دقت و ظرافت تهیه می‌گردند؛ و وابسته به شکل آن‌ها در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شوند. چون آجرهای سفالی دارای قدرت کم جذب آب هستند، به منظور چسبندگی مناسب و بهتر، آن را با انواع ملات‌های سوراخ دار مورد استفاده قرار می‌دهند.

از دیگر خواص آجرهای رسی، داشتن وزن سبک است که سبب افزایش سرعت اجرای کار می‌گردد. پیشنهاد می‌شود که به علت سطح یکپارچه و همچنین یکنواخت آن‌ها برای نمای آجری، نوع سفالی بهتر است.

روش‌های ساخت آجر سفال

استفاده از آجر سفال به صورت قالبی، پرکاربردترین و کم‌ هزینه‌ترین روش است. بنابراین آجر قالبی سفال از لحاظ دید خرید مصالح، کمترین هزینه را برای سازندگان ساختمان‌ها در برخواهد داشت. ساختن آجرهای سفالی به صورت دستی، توسط اشخاص انجام می‌شوند. بدین طریق که گل سفال را در قالب‌های مخصوصی می‌ریزند؛ و سپس خشک می­‌کنند.

هرچند آجر سفال صنعتی از لحاظ رنگ بسیار شبیه آجر سفال دستی است، اما ویژگی‌های ظاهری آن‌ها در طرح نمایان می‌شود. جالب است بدانید تولید کنندگان از مواد دیگری نیز برای ساخت آجر استفاده می‌کنند ولی ماده اصلی برای آجر واقعی و اصلی، خاک رس است.

مزیت‌های استفاده از آجر سفال در نمای ساختمان چیست؟

۱- اولین مورد از مزایای استفاده از آجر سفال در نمای ساختمان، مصرف کمتر ملات ماسه سیمان است. به این صورت که با استفاده از تیغه سفالی تقریباً ۵۵ درصد از مصرف ملات ماسه سیمان نسبت به آجر لفتون کاهش می‌­یابد.

۲- از مهم‌ترین مزایای استفاده از آجر سفال در نمای ساختمان، می‌توان به صرفه جویی زیاد در زمان و هزینه کارگران اشاره کرد. سرعت کار با آجر سفال به مراتب بسیار بالاتر است. ابعاد ثبت شده برای هر تیغه سفالی، تقریباً معادل ۲ تا ۳ آجر لفتونی است. این نکته را نیز باید یادآور شویم که ابعاد بزرگ‌تر، موجب جابجایی آسان، نصب راحت‌تر و سریع‌تر تیغه سفالی می‌شود. با استفاده از این محصول می‌توان گفت سی و پنچ درصد، در زمان و هزینه کارگرانی که مشغول به کار هستند، صرفه جویی می‌شود.

۳- عایق حرارتی بودن آجر سفال از مزایای مناسب دیگر این نوع آجر است. تیغه‌های سفالی دارای سوراخ‌هایی هستند که هوا در آن‌ها به دام می‌افتد. این ویژگی (وجود سوراخ‌ها)، آجر سفال را نزدیک ۲۵ درصد، عایق بهتر و قدرتمندتری نسبت به آجرهای معمولی می‌کند. میزان تبادل حرارت آجر سفال در آزمایش‌ها w/m2 726/0 ثبت گردیده است. صد البته این ویژگی، موجب صرفه جویی انرژی مورد نیاز برای تنظیم شرایط محیطی مناسب می‌شود. لازم به ذکر است که داخل بعضی از آجرهای سفالی فوم نیز قرار می‌دهند. آجر سفال فوم دار به مراتب عایق بهتری نسبت به آجرهای معمولی است.

آجر نما سفالی

و مزایای دیگر:

۴- جالب است بدانید یکی دیگر از دلایل استفاده از آجر سفال در نما ساختمان این است که نسبت وزن به ابعاد در آجر سفال، از دیگر انواع آجرها به مراتب کمتر است. به علت استفاده از آجر سفالی، به اندازه %۲۰ در کل هزینه‌های مربوط به اسکلت ساختمان صرفه جویی می‌شود. آن هم به دلیل کاهش بار مرده بر روی سقف‌ها است. همانطور که اطلاع دارید، هزینه انتقال آجرها به کارگاه ساختمانی بسیار زیاد است.

۵- عایق صدا بودن از دیگر مزایای آجر سفال است. سوراخ‌های موجود در تیغه سفالی که قبلاً اشاره نمودیم، به عنوان موانع آکوستیکی عمل می‌­نمایند.

۶- در پایان اگر بخواهیم یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای آجر سفال را ذکر کنیم، باید به پایداری و مقاومت بالای آجر سفال اشاره کرد. همین موضوع، به طور نسبی، سبب ایمنی بالا در آجر سفال و سازه‌های ساخته شده با آن می‌­گردد. علاوه بر آن، موارد ذکر شده باعث افزایش کارایی ساخت و ساز در آجر سفال و ساختمان‌های مربوطه می‌شود.

بلوک‌های سفالی با رویه لعابدار

جالب است این نکته را بدانید که بلوک سفالی با رویه لعاب‌دار در رنگ‌های گوناگون و متنوعی عرضه شده و به فروش می‌رسد و در انواع محل‌هایی که نیاز به مصالح رنگی که ارزان‌ قیمت باشند، وجود دارد؛ به عنوان مثال در سالن‌ها، انبارها، آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان طور که اشاره شد، بلوک با رویه لعاب‌دار دارای طرح‌های متنوعی است. شما می‌توانید با توجه سلیقه خود نسبت به انتخاب یکی از انواع آن اقدام نمایید.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی نمودیم اطلاعاتی هر چند مختصر ولی مفید و پرکاربرد در رابطه با آجر سفال و مزایای استفاده از آن در بنای ساختمان ارائه دهیم. ابتدا توضیحاتی در رابطه با آجر سفال ذکر کرده و سپس ویژگی‌ها و خصوصیت‌های آن را توضیح دادیم. همان طور که گفتیم، از ویژگی‌ها و مزایای آجر سفال می‌توان به عایق حرارتی مناسب بودن و داشتن وزن کم نسبت به آجرهای دیگر اشاره کرد.

بنابراین اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که تصمیم به ساخت یک بنای مسکونی یا هر ساختمان دیگری گرفته‌اید، می‌توانید از آجر سفال در نمای ساختمان خود استفاده کنید. زیرا با این کار، هم در هزینه‌ها و هم در وقت خود صرفه جویی کرده‌اید. همچنین اینکه دوام و مقاومت سازه خود را به مقدار زیادی افزایش داده‌اید. امیدواریم که از این مطلب، نهایت استفاده را برده باشید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید