مقالات تخصصی

دلایل انتخاب آجر برای نما مسکونی

انتخاب آجر برای نما مسکونی

دلایل انتخاب آجر برای نما مسکونی: نمای ساختمان به هر مقدار که دارای جذابیت و زیبایی باشد به همان اندازه نیز بافت شهری، کوچه و محله نیز زیبایی قابل قبولی را بدست خواهند آورد. نمای ساختمان ها با استفاده از سنگ، کامپوزیت، سیمان، آجر و … نماکاری می شوند تعیین نوع متریال استفاده شده در نمای ساختمان بستگی به گزینه های متعددی از جمله سلیقه، کاربری ساختمان، بودجه و بافت محله بستگی دارد.

در ادامه دلایل انتخاب آجر برای نما مسکونی را باهم مورد بررسی قرار می دهیم با آجر دوران همراه باشید.

تاریخچه استفاده از آجر در ایران

ایرانیان از زمان‌های قدیم از آ‌جر استفاده می‌کردند. پختن آجر همزمان با پیدایش آجر ابداع شد.

بدین صورت نیز نخستین بار از پخته شدن گل دیواره‌های اجاق‌ها پی به این خاصیت بردند.

در دوران ساسانیان مصرف آ‌جر پیشرفت زیادی کرد. در آن زمان بناهای ساسانیان با آجرها به ابعاد 77 ×40 ×40 سانتیمتر ساخته می‌شده است.

دالان مسجد جمعه اصفهان با آجرهای دوران ساسانیان فرش شده است. این آ‌جرها مربوط به آتشکده‌های ساسانیان است که بعد از خراب کردن از آ‌جرهای آن‌ها در ساختن و فرش نمودن مسجد استفاده کرده‌اند.

ساختمان‌های بزرگ و زیبای آ‌جری که از زمان‌های خیلی قدیم به جا مانده مانند:

  • طاق کسری
  • برج گنبد کاووس
  • پل‌های مختلف و کاروانسراهای متعدد

که در اغلب نقاط ایران هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمونه هنر آ‌جرکاری معماران ایرانی است.

قبل از جنگ اول روس‌های تزاری در ساختن قزاقخانه‌های خود آ‌جر با ابعاد 5 ×10 × 20 سانتیمتر بکار بردند که بنام آ‌جر قزاقی در ایران معروف است و با روش دستی تهیه شده است.

نخستین کارخانه آ‌جرپزی در ایران توسط حاج امین الضرب مهدوی در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه در اطراف شهر ری ساخته شده که بعد از فوت نامبرده به حالت تعطیل درآمد.

انتخاب آجر برای نما مسکونی

مزایای انتخاب آجر برای نما مسکونی

ماندگاری

آجرهای نما با اکسیداسیون خاک رس در دمای بالا ساخته می شوند. از آنها در برابر آب و هوا و سطوح فلزی محافظت می کند. این آجرها خورده نمی شوند، زنگ نمی زنند و نمی سوزند. این آجرها را می توان بدون استفاده از رنگ حاوی ترکیبات آلی فرار تکمیل کرد. آجرهای نما بیش از 100 سال عمر می کنند و جاذب آب هستند.

نگهداری آسان از دلایل انتخاب آجر برای نما مسکونی

برای حفظ زیبایی آجرها نیازی به مراقبت بیشتری ندارید. آنها هزینه های رنگ یا سفید کاری را از بین می برند. بنابراین استفاده از این آجرها در نما یک مرحله صرفه جویی در هزینه است. آجرهای نما قابل بازیافت هستند و با محیط زیست مهربان هستند. علاوه بر این، آنها در برابر موریانه ها، زنگ زدگی، محو شدن، تاب خوردگی، دندانه دار شدن و تاب خوردگی محافظت می کنند.

سهولت نصب آجرنما ساختمان

آجرنما  سبک وزن و نصب آسان است و راه حلی سریع برای هر پروژه تجاری یا مسکونی ارائه می دهد. آجرنما باریک تر و سبک تر از آجرهای سنتی هستند و با استفاده از ریل های آلومینیومی سبک نصب می شوند.

آجرنما اغلب بر روی پانل های عایق که به دیوار بیرونی ساختمان های موجود ثابت می شوند، اعمال می شود. این به ‌عنوان «بهسازی» شناخته می ‌شود و برای ساختمان‌ هایی که نمی ‌توانند از طریق حفره‌ های دیوار عایق ‌بندی شوند یا فضای داخلی در آن ‌ها برتر است، عالی است.

لایه جدیدی از لایه های عایق، ساختمان را از نظر حرارتی کارآمد و بدون تراکم، در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می دارد. همچنین عایق صدا را نیز بهبود می بخشد. بسیاری از چنین سیستم های عایق در حال حاضر با در نظر گرفتن آجر ساخته می شوند.

سازگار با محیط زیست از دلایل انتخاب آجر برای نما مسکونی

آجرهای سطحی زیست تخریب پذیر هستند زیرا از مواد معدنی آلی موجود در شیل و خاک رس محلی ایجاد می شوند. اجزای آجر کاملا طبیعی و مطابق با استانداردهای محیطی است. این آجرها خانه‌ها را برای زندگی ایمن می‌سازند، زیرا قابل استفاده مجدد، ماندگاری طولانی، بدون آلودگی هستند و به طور طبیعی در برابر آتش، آفات و هوا مقاوم هستند.

کارآمد در صرفه جویی در انرژی

آجر نما به افزایش بهره وری انرژی ساختمان ها کمک می کند. آنها این توانایی را دارند که به عنوان عایق حرارتی عمل کنند. ساختمان با مصالح آجری می تواند گرما را ذخیره کند که منجر به صرفه جویی در انرژی می شود. آنها با جذب و آزادسازی آرام گرما، خانه را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می دارند. در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

دسترسی

آجرهای نما زیبایی و کاربردی هستند. همراه با سطوح مختلف و اشکال متمایز، آنها در تعدادی رنگ و ضخامت وجود دارند. آجرهای نما در رنگ‌های مختلفی از جمله سفید فوق‌العاده، قرمز سنتی و مشکی زغال‌سنگ وجود دارند. تغییرات ارائه شده شامل اشکال گسترده، کشیده، صاف، خشن و لعاب است.

مقاوم در برابر آتش

فرآیند ساخت آجرهای نما باعث می شود که در برابر آتش مقاوم باشند. پس از شکل دادن به مواد اولیه در معرض آتش قرار می گیرند. پخت این آجرها در دمای فوق العاده بالا تضمین می کند که آجر های نسوز در برابر آتش مقاوم هستند و هرگز به گسترش آتش کمک نمی کنند.

انتخاب آجر برای نما مسکونی

نکاتی که باید قبل از انتخاب آجر برای نما مسکونی

آجرنما ممکن است برای همه طرح ها مناسب نباشد و می توانند گران تر از سایر انواع روکش ها مانند رندر یا الوار باشند. گاهی اوقات، آجرنما با رندر یا الوار ترکیب می شوند که می تواند از نظر هزینه کمک کند و کیفیت زیبایی شناسی متفاوتی را اضافه کند.

نکات مهم هنگام انتخاب آجر برای نما مسکونی

الف) جایی که قرار است از آنها استفاده شود :ساختمان جدید، تجاری، مسکونی، این ممکن است بر سبک یا سیستم استفاده شده تأثیر بگذارد.

ب) ضخامت آجرنما مورد نیاز معمولاً 7، 9، 15 یا 20 میلی‌متر

ج) نحوه تثبیت آجرنما ساختمان که یک تصمیم طراحی باید از قبل در نظر گرفته شود.

د) ملاحظات سبک سنتی تا مدرن بسته به تنظیمات مختصر طراحی یا ترجیحات معماری شما.

نکاتی در حین اجرای نمای ساختمان

در هنگام اجرای آجر نمای ساختمان و مجتمع مسکونی نکاتی باید مورد توجه قرار گیرد که شامل موارد زیر می باشد

  • آماده سازی محل نصب: قبل از نصب آجر باید محلی که آجر در آنجا نصب می شود مرطوب باشد تا ملات بهتر آجر را به دیوار متصل کند.
  • نصب در شرایط آب و هوایی مناسب: نصب آجر را در فصل گرم سال و در دمای مابین ۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد انجام دهید.
  • اجرای بند کشی منظم: بندکشی بین آجرها دقیق انجام شود تا از نفوذ آب به میان آجرها جلوگیری شود.
  • ملات مناسب: سنگدانه های داخل ملات درشت تر از یک میلیمتر نباشد.

طراحی ساختمان های مسکونی با طراحی ساختمان های تجاری و اداری باید دارای تفاوت محسوسی باشد. نمای ساختمان، کاربری ساختمان را بیان می کند معمولا المان ها و طرح های هنری که در ساختمان های غیر مسکونی اجرا می شود نمایانگر کاربری ساختمان مدنظر هستند و بر اساس خدمات و فعالیت هایی که در آن ساختمان ها انجام می شوند در طراحی گنجانده می شوند.

در نماهای غیر مسکونی معمولا تنها از آجر استفاده نمی کنند و برای ایجاد طرحی مدرن آجر را با متریال های دیگر ترکیب می کنند به عنوان مثال ساختمان های خدمات درمانی را از ترکیب کامپوزیت و آجر نماکاری می کنند و یا نمای ساختمان های تجاری را با ترکیب آجر، شیشه و سنگ طراحی می کنند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید