مقالات تخصصی

دلایل محبوبیت آجر کف در معماری ساختمان چیست؟

محبوبیت آجر کف در معماری ساختمان

دلایل محبوبیت آجر کف در معماری ساختمان چیست؟ آجر از جمله مصالحی می باشد که بر خلاف تصور بسیاری از مرم از گذشته تا به امروز علاوه بر ساخت و ساز در کف سازی نیز به کار برده می شوند . این مصالح در اجرای کف برای فضای داخلی خانه و یا حیاط و پارکینگ به فراوانی به کار برده می شوند .

محبوبیت آجر در اجرای کف بی علت نمی باشد و عوامل بسیاری هست که دست به دست داده اند و موجب شده اند تا آجر ها از مصالح بسیار مهم و پر کاربرد باشد . در زیر به عواملی که موجب محبوبیت آجر شده است اشاره می کنیم .

  • آجر ها مصالحی می باشند که دوستدار محیط زیست می باشند و آسیبی به محیط وارد نمی کنند .
  • خاصیت ضد لغزش دارند .
  • از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار می باشند .
  • گرما بخش محیط می باشند و گرمای ذاتی برخوردارند .
  • با سبک های متفاوت قابلیت سازگاری دارند .

خانه های آجری با توجه به زیبایی و جذابیتی که دارند احساس صفا و صمیمیت را برای خانه ها به ارمغان می آورند که این حس بسیار دلنشین و دوست داشتنی می باشد . به جرات می توان گفت که این احساس را فقط می توان در خانه های آجری به دست آورد و خانه هایی با نماهای غربی و طراحی داخلی بیگانه فاقد آن می باشند . البته در بدست آوردن این احساس تنها آجر ها نقش نداشتند ، بلکه این احساس بی نظیر به دلیل ترکیب بی نظیر با مصالح مختلف ، طرح های متنوع که به وسیله مردم طراحی می شد و در نهایت استفاده از آجر ها که پای ثابت در ساخت خانه ها بود به دست می آمد . قطعا یکی اصلی ترین دلایلی که باعث روی آوردن مردم به این سمت شد نیز یافتن همین مورد بود . یافتن گمشده ای که در میان روزمرگی های روزانه خبری از آن نبود و آن هم چیزی جز صمیمیت نیست .

و در این بین هیجان به دست آوردن این احساس در پایان یک روز کاری خسته کننده در محیطی آرام  که بتواند این احساس را در ما زنده کند ، موجب گرایش ما انسان ها به سمت آجر و استفاده مجدد از آن در ساخت خانه هایمان شد .

آجر همان متریال صنعت ساختمانی می باشد که حس تاریخی ، سنتی ، نوستالژیک و مدرنیته را به ساختمان های شما هدیه می کند و کاربرد آن ها فقط برای استفاده در دیوارها نمی باشد ، بلکه استفاده از آن ها با توجه به تنوع فراوانی که در طرح و رنگ دارند برای کفپوش های آجری نیز بسیار انتخاب شایسته ای می باشد و می تواند احساس نوستالژیک را بیشتر و بهتر القا کند .

استفاده از آجر برای کف مربوط به امروز نمی باشد بلکه مدت هاست که این متریال در حال تبدیل شدن به گزینه ای مرسوم به خصوص برای مکان هایی همچون فضاهای باز و مکان های پر رفت و آمد می باشد .

استفاده از آجر برای بخش های داخلی خانه ها همچون آشپزخانه ها نیز گزینه ی بسیار مناسبی می باشد و توصیه می کنیم تا در صورتی که در بین انتخاب چند متریال با تردید روبه رو شدید با آجر دوران همراه باشید .

 محبوبیت آجر کف در معماری ساختمان

آجر کف چه کاربردی دارد؟

آجر یکی از مصالح ساختمانی نام‌ آشناست که همواره معرف همه بوده و برای ساخت و ساز بنا از آن استفاده می‌شود و خرید آجر آن هم از نوع مرغوب بسیار اهمیت دارد. اما مطمئنا کمتر کسی با انواع آجر ویژگی‌های آن‌ها آشنا هست. آجر کف یکی از انواع آجر بوده که مهمترین کاربرد آن کف سازی است. آجر کف را می‌توان یک نوع سنگ مصنوعی کف خواند که از گل رس یا سنگ معدن تحت حرارت بالا به دست می‌آید.

امروزه در هنر معماری از مصالح مختلفی برای ساخت کف استفاده می‌شود که آجر کف نیز یکی از آن‌ها بوده و با توجه به ویژگی‌های مثبت و برتری‌هایی که نسبت به سایر موارد دارد، بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. حتی به جرات می‌توانیم بگویم که امروزه مهندسان معماری بیش از هر چیز دیگری، این مورد را در کف سازی به کار می‌برند. زیرا این محصول در فرایند تولید به شدت تحت فشار قرار گرفته و علی‌رغم زیبای بی‌نظریش از دوام و مقاومت بسیار بالایی بهره‌مند است.

 دلایل محبوبیت آجر کف در معماری ساختمان

  • با دوام و مقاوم است

روکش‌های سطحی از جنس آجر کف بسیار مقاوم و مستحکم هستند. آنها مقاومت زیادی در برابر سایش و آتش نشان می‌دهند.

  • نمایی ملایم‌تر و روستایی‌تر دارد

با گذشت زمان، در واقع جذابیت آجر کف به تدریج افزایش می‌یابد و به آن ظاهری ملایم‌ و روستایی می‌دهد. نمای گرادیان می‌تواند متفاوت باشد اما مطمئناً یک روش ساده اما موثر برای ایجاد جلوه‌ای طبیعی و مقاوم در اتاق است.

  • هزینه کم از دلایل محبوبیت آجر کف در معماری ساختمان

آجر کف به صورت سنگفرش در دسترس است، یعنی ضخامت آجر در صورت استفاده برای روکش سطحی کف، همانند ساخت و سازهای بنایی نیست. بنابراین هزینه برای کاربر کاملاً مناسب است. در واقع، بسته به نوع ماده، یعنی کلاس و ماده‌ی بومی آجرِ مورد استفاده، می‌توان هزینه را بیشتر کاهش داد.

  • دمای بالا (گرما) را حفظ می‌کند

ما می‌دانیم که در فصل سرما، راه رفتن روی کفپوش‌های سنگی بسیار دشوار است. این مسئله در مورد آجر کف صدق نمی‌کند زیرا آنها حتی در فصل سرما نیز گرم می‌مانند. می‌توان گفت که دما کاملاً معتدل و ثابت است. اگر در ترکیب با گرمایشِ کف زیرین استفاده شود، نتایج فوق‌العاده خواهد بود.

  • هم برای استفاده‌ی داخلی و هم برای استفاده‌ی خارجی مناسب است

یکی دیگر از ویژگی‌های کاملاً شایان ستایش آجر این است که، برخلاف سایر مصالح، کمرنگ شدن معمولاً نگران کننده نیست. بنابراین می‌توان از آجرها در داخل و خارج استفاده کرد.

  • نگهداری آسان و سریع از دلایل محبوبیت آجر کف در معماری ساختمان

بهترین بخشِ کفپوش آجری این است که ظاهر خالدار طبیعی آن لکه‌ها و آلودگی‌های زیادی را پنهان می‌کند. علاوه بر این، به دلیل سطح زبر و ناهمواری که دارد، نگهداری از آن آسان و سریع است.

  • گزینه‌های متنوعی در دسترس است

گزینه‌های متنوعی برای طراحی در دسترس است. شما می‌توانید با شکل، رنگ و اندازه‌ی آجر بازی کنید (یعنی شکل، رنگ و اندازه‌های متنوعی را برای آجر کف طراحی کنید). انواع الگوهای موجود برای کفپوش نیز متنوع و متفاوت است. هر الگو می‌تواند مانند دیگری منحصر به فرد باشد و هیچ دو آجر کفی یکسان نیستند.

  • پایدار است

آجرها از خاک‌های رس‌ طبیعی ساخته شده‌اند و به همین ترتیب تحت هیچگونه فرآیند شیمیایی قرار نمی‌گیرند که به محیط زیست آسیب برساند.

همچنین، از آنجا که آجرها می‌توانند برای مدت طولانی دوام داشته باشند بدون اینکه شکسته شوند، می‌توان آجرها را به راحتی مورد استفاده‌ی مجدد قرار داد و برای استفاده در پروژه‌های دیگر بازیافت کرد، که از بار زیست محیطی مرتبط با ایجاد مصالح ساختمانی جدید می‌کاهد.

 محبوبیت آجر کف در معماری ساختمان

مقایسه آجر کف با سایر متریال‌های کف

در چند سال اخیر استفاده از سنگ و لمینیت برای کف بسیار به چشم می‌خورد. اما این متریال‌ها محدودیت‌هایی را در اختیار طراح قرار می‌دهند که موارد استفاده از آن را منع می‌کنند.

برای مثال یکی از محدودیت‌ها این است که برای کفپوش‌های با جنس لمینیت با وجود ظاهری چشم‌نواز، نگهداری سختی دارند و به همین دلیل بسیاری از افراد را از انتخاب آن منصرف می‌کنند. در صورتی که تجربه استفاده از آن را داشته باشید، دیده‌اید که مبلمان و سایر وسایل سنگین خانه را باید بسیار با احتیاط بر روی این سطوح جابجا کرد. چرا که با ذره‌ای غفلت در مدت زمان کوتاهی تخریب می‌شوند.

تفاوت دیگر غیر لغزنده بودن آجر نسوز نسبت به سایر کفپوش‌ها است که پیشتر به آن اشاره شد. به جرات می‌توان گفت آجر در هر کاربردی که باشد به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد، متمایز از سایر متریال‌ها است. کفپوش آجری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مزایای استفاده از آجر کف

مهمترین نکته ای که در انتخاب مصالح قبل از هر چیز دیگری حائز اهمیت می باشد کیفیت و دوام آن ها می باشد . آجرها مصالحی می باشند که علاوه بر زیبایی وصف ناپذیری که دارند از دوام و کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشند .

در ادامه مقاله بیشتر به مزایای این محصول می پردازیم .

انعطاف پذیری در طراحی

تنوع بسیار زیاد آجرها در طرح و رنگ موجب می شود تا بتوان انواع چیدمان ها در طرح های بسیار جذاب و متنوع را به وسیله ی آن ها ایجاد کرد . این مزیت در آجرها بسیار بیشتر از سایر مصالح خودنمایی می کند .

استحکام

استحکام آجرها بسیار بالا می باشد و درستی این امر را می توان با مشاهده ی آثار و بناهای قدیمی که در تمامی نقاط دنیا با شرایط اقلیمی مختلف وجود دارد به اثبات رساند .

نکته : تخریب آجر به سادگی امکان پذیر نمی باشد و آسیبی در هنگام راه رفتن یا کشیدن اجسام بر آن ها وارد نمی شود . این متریال نیازی به رنگ کردن مجدد ندارد و سال های زیادی کیفیت و زیبایی خود را حفظ می نماید . استحکام آجر ها دائمی و بسیار زیاد می باشد به شرطی که کیفیت و جنس آجری که انتخاب می نمایید مناسب باشد، زیرا آجرها نیز مانند هر محصول دیگر در کیفیت ها و جنس های گوناگون ساخته می شوند .

زیبایی خاص

هر آنچه ریشه در طبیعت داشته باشد زیبا می باشد و زیبایی را به ارمغان می آورد . زندگی به وسیله ی متریال های طبیعی معنا و مفهوم پیدا می نماید و حس و حال خوبی به فضا می دهند . به همین علت زیبایی آجر ساختگی و مصنوعی نیست و در واقع بخشی از طبیعت می باشد و به همین دلیل هیچ گاه از میان نمی روند .

برای پی بردن به زیبایی بناهایی که با آجر ساخته می شوند می توان گنبد سلطانیه یا برج مهماندوست را مثال زد که با گذشت چندین سال هنوز سالم باقی ماننده و هر بیننده ای را مجذوب می نمایند .

عایق حرارتی و ضد احتراق

آجر متریالی ضد احتراق می باشد که به همین علت می توان از آن ها در هر مکان یا خانه ای نزدیک شومینه ، فضای داخلی و بیرونی و … از آن استفاده کرد .

جمع‌بندی

در این مطلب به دلایل محبوبیت آجر کف پرداختیم و همچین برخی از مزایای استفاده از آن را که در زیر نیز بیان شده، با هم بررسی کردیم. با استفاده از آجر کف از این مزایا بهره‌مند شوید.

  • انعطاف‌پذیری در طراحی
  • استحکام
  • زیبایی خاص
  • عایق حرارتی و ضد احتراق

آجر دوران مفتخر است با تولید آجر نسوز نما با متریالی خاص و بی‌مثال می‌تواند شما را برای بازگشت به سبک‌های معماری اصیل ایرانی همراهی کند. در صورتی که شما نیز از افرادی هستید که به معماری ایرانی تعلق خاطر دارید و خواهان دوری از فضاهای غربی و رومی در منظر شهری هستید، همین حالا با متخصصان ما تماس بگیرید و تجربه خریدی لذت‌بخش را برای خود به ارمغان بیاورید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید