مقالات تخصصی

راه های جلوگیری از رشد کپک روی آجر

جلوگیری از رشد کپک روی آجر

حتماً تا به حال میوه کپک‌زده دیده‌اید، اما کپک دیوار آجری چیزی نیست که دائماً با آن مواجه شویم. کپک دیوار ظاهر ساختمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زیبایی خانه را از بین می‌برد. همچنین باعث می‌شود استحکام ساختمان هم کاهش پیدا کند. برای جلوگیری از رشد کپک روی آجر راهکارهای زیادی وجود دارند که در این مقاله به بررسی این راهکارها می‌پردازیم. با آجر دوران تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کپک دیوار آجری چیست؟

برای اینکه بدانیم کپک دیوار آجری چیست، اول بهتر است بدانیم اصلاً کپک چیست و چگونه به وجود می‌آید. کپک ممکن است هم در داخل ساختمان و هم خارج از آن وجود داشته باشد. مطمئناً هیچ‌کس نمی‌خواهد در خانه‌ای زندگی کند که دارای کپک و شوره است. این کپک‌ها علاوه بر اینکه ظاهر ناخوشایندی روی دیوار به وجود می‌آورند، برای سلامتی هم مضر هستند. بنابراین در صورت مشاهده باید هرچه زودتر برای از بین بردن آن اقدام کنید. در ادامه اقدامات لازم برای از بین بردن کپک دیوار را به شما می‌گوییم.

چه چیزی باعث رشد کپک روی آجر می شود؟

مطمئناً در هر جایی که آب ته نشین می شود و در محیط های مرطوب، کپک سفید را مشاهده خواهید کرد. این به این دلیل است که کپک سفید برای تولید مثل به آب نیاز دارد. بنابراین تمایل به لذت بردن از مکان های مرطوب دارد. در داخل خانه، همچنین می تواند در مکان های مرطوب مانند حمام و اتاق لباسشویی رشد کند. با این حال، برای جلوگیری از رشد کپک روی آجر اتاق، اتاق های خود را به خوبی تهویه کنید.
این نوع همچنین در جاهایی رشد می کند که گردش هوا کم باشد یا اصلا وجود نداشته باشد. هاگ های کپک همیشه در هوا شناور هستند و اگر ناحیه داخل یا خارج خانه شما گردش مناسبی نداشته باشد، حتماً ته نشین می شود و ریشه می گیرد.

جلوگیری از رشد کپک روی آجر
این نوع کپک در اتاق زیر شیروانی، زیرزمین و فضاهای خزنده که گردش هوای ضعیفی دارند نیز رشد می کند. اگر دیوارهای آجری در داخل خانه دارید، باید پنکه های زیر شیروانی نصب کنید و خانه خود را تهویه کنید.
اگر نگران دیوارهای آجری بیرون از خانه خود هستید، مطمئن شوید که آجرها را از آلودگی و کثیفی پاک نگه دارید.
کپک آجر برای بسیاری از صاحبان خانه اجتناب ناپذیر است. با این حال، اگر بلافاصله تمیز شود، آسیب زیادی وارد نمی کند. می تواند به آجرهای داخل خانه شما آسیب برساند. در واقع، هر چه بیشتر به حال خود رها شود، مشکل بزرگتر خواهد شد.

بنابراین برای جلوگیری از آسیب دیدن آجرها و خانه‌تان، باید به‌طور مرتب آجرهایتان را تمیز کنید و از عاری بودن آن از کثیفی مطمئن شوید.

کپک مزاحم را بهتر بشناسید

کپک نوعی قارچ است که در محیط‌های مرطوب و تاریک رشد می‌کند. این قارچ مزاحم قادر است به میزان زیادی تولید مثل کند. تولید مثل کپک از طریق لقاح نیست، آن‌ها برای این کار از هاگ استفاده می‌کنند. هاگ نوعی سلول جنسی است که توسط قارچ‌ها تولید می‌شود و نقش آن تولید مثل است. ابعاد هاگ میکروسکوپی بوده و با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست.

چرخه تولید کپک

هاگ‌ها با جریان هوا جابه‌جا می‌شوند و در محیط‌های مناسب، مثل دیوار خانه شما مستقر خواهند شد. پس از طی شدن این چرخه و پیدا کردن محل مرطوب و تاریک، این سلول جنسی تقسیم می‌شود و کپک را به وجود می‌آورد. درست است که خود هاگ بسیار ریز و غیرقابل مشاهده است، اما بعد از تقسیم سلولی به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. کپک‌ها پس از تشکیل از خود ردی به رنگ طوسی، سبز یا سفید بر جای می‌گذارند.

مضرات کپک در خانه

کپک دیوار آجری در داخل خانه مشکلات بیشتری به وجود می‌آورد. آن‌ها هم سلامت انسان را به خطر می‌اندازند و هم به خود دیوار آسیب می‌زنند. کپک‌ها رطوبت را در خود نگه می‌دارند. به این ترتیب دیوار خشک می‌شود و ترک می‌خورد. علاوه بر این کپک باعث تحریک چشم و بیماری‌های تنفسی می‌شود.

با وجود این میزان لطمه‌ای که کپک دیوار آجر نسوز به مال و جان شما می‌زند، وقت آن رسیده که ببینیم برای خلاص شدن از شر آن‌ها چه‌کار باید کرد.

چگونه با پاک کننده های طبیعی خانگی از شر کپک روی آجر خلاص شویم؟

1- آب (بلاست تحت فشار یا ساینده)

اگر تا به حال اصطلاح “شستشوی تحت فشار” را شنیده اید و همیشه فکر کرده اید که چیست، به بیان ساده، این پاشش آب با فشار بالا است که کپک، کثیفی و …. را از بین می برد.
می توان از آن در سطوح مختلف و اشیاء مختلف مانند سطوح بتنی و سازه های ساختمانی استفاده کرد. در نهایت میزان فشار مکانیکی واشر برابر با گالن های داخل پمپ است.

شستشوی تحت فشار در از بین بردن کپک از سطوح مختلف بسیار موثر است. شستشوی تحت فشار به عنوان شستشوی قدرتی نیز شناخته می شود.
شستشوی فشاری به شستن سطح با استفاده از ابزار مخصوص اطلاق می شود و شامل 2 تا 4 تراشه پرفشار است که بر روی یک میله چرخشی قرار دارند که به این فرآیند کمک می کند. در نهایت، این یک الگوی تمیز کردن یکنواخت ایجاد می کند و سطوح صاف را خیلی سریع تمیز می کند.
بسیاری از مردم از شستشوی تحت فشار برای تمیز کردن عرشه، پیاده روها، پاسیوها، کناره ها، سقف ها، ناودان ها و سطوح آجری نیز استفاده می کنند.

2- سرکه

سرکه یک اسید ملایم است که تقریباً 82 درصد و بیشتر از گونه های کپک را از بین می برد. در برخی موارد، بسته به نوع کپکی که می‌خواهید از بین ببرید، از جوش شیرین همراه با سرکه استفاده می‌شود.

با این حال، سرکه سفید مقطر به تنهایی، آب شده و در یک بطری اسپری قرار داده شود، به تنهایی موثر است. سرکه را باید مستقیماً روی سطح کپک زده اسپری کنید و بگذارید یک ساعت بماند.
در نهایت، باید محل را پاک کنید و اجازه دهید خشک شود. بوی سرکه نیز باید ظرف چند ساعت از بین برود.

جلوگیری از رشد کپک روی آجر

3- صابون و نمک

اگرچه از صابون ظرفشویی برای از بین بردن کپک استفاده شده است، اما خیلی موثر نیست. صابون ظرفشویی یک پاک کننده نسبتا ملایم و ملایم است و بنابراین استفاده از این ماده به تنهایی کمکی به از بین بردن کپک نمی کند.
صابون ظرفشویی را می توان به کلر، مخلوط سفید کننده یا مخلوط سرکه اضافه کرد تا اثربخشی آن افزایش یابد.
با این حال، به تنهایی به عنوان یک پاک کننده ملایم عمل می کند و کپک را از هیچ سطحی پاک نمی کند.

4- اسید بوریک

اسید بوریک نیز در از بین بردن کپک روی آجر بسیار موثر است. آب گرم بسیار عالی است زیرا اسید بوریک را سریعتر حل می کند.
با این حال، هرگز نباید از آب جوش همراه با این اسید استفاده کنید. در برخی موارد، می توانید از پراکسید هیدروژن استفاده کنید و به مخلوط اضافه کنید. با این حال، اجباری نیست.
هنگام استفاده از مخلوط، آن را روی سطوح آسیب دیده اسپری کنید، بگذارید 2 دقیقه بماند و سپس سطوح را پاک کنید. پس از آن، منطقه را به خوبی تهویه کنید.

5- جوش شیرین

در حالی که جوش شیرین یک ماده چند منظوره ملایم است، همچنین یک پودر معدنی سفید است. این بدان معنی است که می توان از آن برای از بین بردن کپک در اطراف خانه استفاده کرد و همچنین استفاده از آن در اطراف برای حیوانات خانگی بی خطر است.
این مخلوط علاوه بر از بین بردن کپک، رطوبت را از بین می برد و به دور نگه داشتن کپک کمک می کند.
برای از بین بردن کپک ها با استفاده از جوش شیرین، باید 1 چهارم قاشق غذاخوری جوش شیرین را به یک بطری اسپری آب اضافه کنید و تکان دهید تا تمام آب حل شود و سپس محل کپک زده را با مخلوط اسپری کنید.

سپس با استفاده از یک سطح برس اسکراب اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس سطح را با آب بشویید و بقایای کپک آجر را از روی سطح آن پاک کنید. سطح را دوباره اسپری کنید و اجازه دهید تا خشک شود.

چند نکته برای جلوگیری از رشد کپک روی آجر

محافظت از خانه و جلوگیری از رشد کپک روی آجر کار سخت و پیچیده‌ای نیست. با رعایت چند نکته ساده می‌توانید ریسک به وجود آمدن کپک را کاهش دهید.

  • برای محافظت از خانه و جلوگیری از رشد کپک روی آجر باید تهویه مناسب داشته باشید. باز کردن در و پنجره راهکاری مناسب برای ایجاد جریان هوا است. با این کار هوای تازه وارد خانه شده و هوای کهنه و مرطوب خارج می‌شود.
  • در خانه تعدادی گلدان و گیاه طبیعی قرار دهید. گیاهان هوا را تصفیه کرده، ذرات مضر را جذب می‌کنند و هوای خانه را تازه نگه می‌دارند.
  • به نظافت خانه خود اهمیت دهید. هر چند وقت یک‌بار تمام سطوح خانه را با آب و مواد شوینده مناسب تمیز کنید.
  • حمام باید دارای سیستم تهویه مناسب باشد. به این ترتیب بخار در آنجا باقی نمی‌ماند و رطوبت اضافی خارج می‌شود. همچنین سیستم فاضلاب خانه باید به‌گونه‌ای باشد که آب اضافی را در لوله‌ها نگه ندارد. اگر آب از لوله‌ها خارج نشوند، رطوبت ایجاد می‌کنند و زمینه رشد کپک فراهم می‌شود.
  • خانه باید اصولی ساخته شده باشد. در ساخت خانه نباید از مصالح بی‌کیفیت استفاده کرد، در این صورت احتمال به وجود آمدن کپک کاهش می‌یابد.

سخن آخر

راهکارهای لازم برای از بین بردن کپک را با هم مرور کردیم. اما بهتر نیست از همان اول خانه را پاکیزه و روشن نگه داریم تا با کپک روبه‌رو نشویم؟ با ساده‌ترین وسایلی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود می‌توانید دیوارهای خانه را تمیز کنید. به‌جای استفاده از مواد شیمیایی خطرناک و گران با تمیزکننده‌های طبیعی خانه را ضدعفونی کنید. معجزات تمیز کردن با سرکه و کاربردهای جوش شیرین در نظافت خانه را دست کم نگیرید. با رعایت نکات گفته‌شده به‌راحتی خانه خود را نظافت کنید و دیگر نگران کپک دیوار آجری نباشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید