مقالات تخصصی

روش ساخت شومینه با آجر نسوز شومینه

انواع آجر برای شومینه

امروزه استفاده از شومینه ها در خانه ها کاربرد گسترده ای پیدا کرده است. حتی در خانه های مدرن نیز از آجر نسوز شومینه برای نما دادن و ایجاد حس گرم بین اهالی خانه به وفور استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی شومینه آجری و آموزش ساخت شومینه با آجر نسوز شومینه بپردازیم.

آجر شومینه ای همان آجر نسوز معولی می باشد که از آن در ابعاد استاندارد ۷*۳۲ برای نمای شومینه، ۵٫۵*۲۰*۱۰ به عنوان آجر کامل و دیوارچینی شومینه و آجر ال ۱۰*۲۰*۷ برای زوایای قائم و گوشه های شومینه، تشکیل شده است. آجر نسوز با دارا بودن خاصیت اصلی خود یعنی نسوز بودن، تحمل حرارتی را تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد را دارا می باشد. برای آشنایی با نحوه ساخت و محاسبه تعداد آجر تا پایان مقاله همراه آجر دوران باشید.

مواد لازم جهت ساخت شومینه هیزمی

  • آجر معمولی
  • آجر نسوز انگلیسی
  • گچ
  • سیمان
  • خاک نسوز
  • پودر سنگ
  • سطل بزرگ یا فرغون جهت ساخت ملات
  • ماله
  • خط کش بنایی
  • اسفنج

هزینه ساخت شومینه هیزمی دست ساز

تمام مواردی که در قسمت بالا لیست شده است، نیازمندی های ساخت شومینه هیزمی باغی دست ساز است. این مواد با توجه به کیفیت و مقدار استفاده ای که دارند، می توانند هزینه های محتلفی برای شما در پی داشته باشند. برای مثال، اگر از متریال مناسب استفاده کنید و اندازه شومینه شما معمولی و ساده باشد، هزینه ساخت بسیار معقول و مناسب خواهد شد. در مقابل، اگر از متریال باکیفیت استفاده کنید و حجم و اندازه شومینه هیزمی باغی بسیار بزرگ باشد، قاعدتا هزینه نهایی شما افزایشی است. در نتیجه هزینه ساخت شومینه با آجر نسوز، امری کاملا وابسته به مواد و اندازه شومینه است.

نحوه ساخت کوره گازی

ساخت کوره گازی یا همان شومینه هیزمی دست ساز کار دشواری نیست و تنها نیازمند اندکی زمان و دقت است. در ساخت کوره گازی چند قدم مهم و حیاتی وجود دارد که با رعایت کردن آن ها، سازه نهایی فراتر از حد تصور شما خواهد بود. در ادامه تمام مراحل ساخت شومینه را مرحله به مرحله بررسی خواهیم کرد:

محاسبه تعداد آجر و مصالح مورد نیاز

ابتدایی ترین مرحله در ساخت این سازه، محاسبه کردن تعداد آجر و برآورد مصالح مورد نیاز است. همانطور که قبل تر ذکر کردیم، محاسبه میزان مصالح مورد استفاده در ساخت شومینه با اندازه شومینه رابطه مستقیم دارد. در نتیجه هرچه اندازه شومینه بزرگ تر باشد میزان مصالح استفاده شده شما نیز بیشتر خواهد بود.

برای یک محاسبه تقریبی و به دست آوردن تعداد مورد نیاز آجر در سازه، کافی است، جمع مساحت کف، دودکش و دیواره های شومینه را از مقدار بند کشی کثر کرده و عدد به دست آمده را بر مساحت هر آجر تقسیم کنید. با این فرمول شما می توانید به راحتی تعداد دقیق آجرهای مورد نیاز را محاسبه کنید. دیگر مصالح مورد نیاز اعم از گچ، سیمان، پودر سنگ و خاک نسوز نیز نسبت به اندازه بند کشی و طول و عرض شومینه متغییر خواهد بود.

آجر نسوز شومینه

تعیین نوع آجر نسوز

برای محاسبه دقیق تر بهتر است ابتدا نوع آجر نسوز خود را انتخاب کنید. با این کار تعداد آجر مورد نیاز به صورت دقیق اندازه گیری می شود و می توانید نوع و شکل نهایی شومینه (شکل ظاهری و اضلاع) را از قبل مشخص کنید. در خرید آجر نسوز توجه داشته باشید که آجرهای داخلی باید بتوانند دمایی حدود 1600 درجه را تحمل کنند. برای قسمت بیرونی هم آجر مورد استفاده علاوه بر زیبایی باید تحمل حرارت بالا را داشته باشند.

تعیین محل ساخت شومینه

بعد از انتخاب آجر و به دست آوردن اندازه نسبی شومینه، محل سازه را مشخص کنید. این کار موجب می شود تا مشکلات اولیه محل ساخت از همان ابتدا قابل مشاهده باشد. توجه داشته باشید که این محل به پنجره و مکان های سرد نظیر دیوارهای بیرونی نزدیک نباشد. برای طراحی و زیبایی بیشتر، پیشنهاد می شود محل ساخت شومینه با آجر نسوز، در گوشه های محیط و محل های خلوت تر باشد.

زیرسازی و ساخت

پس از خرید مصالح و تعیین محل ساخت شومینه، ابتدا باید زیرسازی سازه را آغاز کنید. برای این کار باید با استفاده از سیمان و خاک نسوز ملات را بسازید. پیشنهاد می شود که علاوه بر خاک، از سیمان نسوز هم استفاده کنید (برای بهتر شدن کیفیت ساخت). مراحل ساخت ملات دقیقا برروی کیسه سیمان نوشته شده و ممکن است برای هر برند کمی متفاوت باشد. پیشنهاد می کنیم ملات را دقیقا مطابق با نوشته های همان سیمان بسازید. نکته مهمی که در این قسمت باید به آن توجه کنید، غلظت ملات نهایی است. سعی کنید غلظت ملات کم یا زیاد نباشد و حد وسط آن را رعایت کنید.

در قدم بعدی باید زیرساخت شومینه را از کف آغاز کنید و یک لایه ملات برروی کف شومینه و دیوار بکشید. این کار موجب می شود که شکاف هوا گرفته شود و یک لایه محافظ در برابر حرارت میان دیوار و شومینه ایجاد شود. در این مرحله سعی کنید ماله را با آرامش و وسواس زیادی برروی دیوار بکشید تا سطح آن کاملا صاف شود. پس از اینکه زیرساخت نهایی را با ملات ایجاد کردید، 24 ساعت صبر کنید تا ملات کاملا خشک شود.

آجرچینی شومینه

در قدم بعدی از ساخت شومینه گازی، به مرحله آجرچینی می رسیم. در این مرحله باید به قطر و ارتفاء دهانه شومینه دقت داشته باشید. سپس مرحله آجرچینی را از کف شروع کنید. توجه داشته باشید که ملات برروی دو طرف آجرهای نسوز به خوبی قرار بگیرد. برای بندکشی هم می توانید از پودر مخصوص بندکشی استفاده کنید.

در این مرحله برای تعیین اندازه دهانه شومینه و بندکشی سعی کنید از خط کش استفاده کنید تا سازه با دقیق ترین حالت ممکن ساخته شود. اگر قصد دارید شومینه گازی بسازید، باید در این مرحله گازکشی لازم را برای آن انجام دهید. در غیر این صورت، می توانید بدون گازکشی شومینه خودرا ساخته و با استفاده از چوب و هیزم از آن استفاده کنید.

تمیز کردن و خشک شدن شومینه

بعد از اتمام آجرچینی شومینه حدود 48 ساعت زمان می برد تا کاملا خشک شود و به مرحله استفاده برسد. در این مدت زمان می توانید با یک اسفنج مرطوب مصالح اضافی را تمیز کرده و اطراف آن را جارو کنید.

نحوه براق کردن شومینه ی آجری

چگونه می توان شومینه آجری را با سرکه تمیز کرد؟

وقتی به فکر تمیز کردن آجر شومینه هستید، سرکه اولین چیزی نیست که به ذهن شما خطور می کند. با این حال، اسیدیته سرکه برای تجزیه تجمع دوده ها بسیار مناسب است. از قدمت آجرهای خود آگاه باشید. اگر آجرهای قدیمی (20 سال به بالا) دارید، سرکه اولین راهی نیست که باید امتحان کنید. برای شروع با قدرت تمیز کردن سرکه، ابتدا در بطری، قسمت های مساوی سرکه و آب را مخلوط کنید.آجرهای داخل شومینه را خوب خیس کنید و سپس بیرون را اسپری کنید. 2 تا 5 دقیقه صبر کنید.دوباره اسپری کنید. با برس مویی با حرکت دایره ای بمالید و از بیرون به داخل کار کنید. آجرها را بشویید و پاک کنید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید. برای مقابله با اسیدیته سرکه، چند قاشق غذاخوری جوش شیرین و آب را در بطری اسپری ترکیب کنید. آجرها را اسپری کنید. بگذارید خشک شود.

نحوه تمیز کردن شومینه با کرم (سس) تارتار

این روش در صورت استفاده در مناطق کوچکتر و متمرکز مانند محیط احاطه شده یا روی کوره، بهترین عملکرد را دارد. در مقایسه با روش های دیگر، این بهترین نتیجه را دارد. اما اگر به مقدار زیادی کرم تارتار دسترسی نداشته باشید، احتمالا با جوش شیرین یا سرکه برای فضای داخلی شومینه استفاده خواهید کرد. در یک کاسه، حدود 2 قاشق غذاخوری کرم تارتار و کمی آب را ترکیب کنید تا یک خمیر نازک ایجاد شود. یک لایه از خمیر را به منطقه دوده بمالید و اجازه دهید 5-10 دقیقه بماند. محل را با آب گرم بشویید، در صورت لزوم مراحل را تکرار کنید.

تمیز نگه داشتن شومینه

تمیز کردن آجر شومینه هرگز سرگرم کننده نیست. با این حال، شومینه شما باید حداقل دو بار در سال به طور کامل تمیز شود تا عملکرد بهینه و ظاهر زیبایی داشته باشد. آیا زمان تمیز کردن فرا رسیده است؟اگر مرتباً کار تمیز کردن شومینه را انجام دهید، کار سختی نیست.مدیریت تمیز کردن شومینه شومینه یک افزودنی فوق العاده برای هر خانه ای است. که می تواند زمینه دنجی برای اوقات خوش خانوادگی یا فقط احساس آرامش باشد. اما اگر شومینه خود را تمیز نگه ندارید، می تواند به یک خطر تبدیل شود.

خاکستر پس از هر آتش سوزی در شومینه شما جمع می شود. برای کاهش تجمع باید خاکسترهای اضافی را مرتباً تمیز کنید. هنگام تمیز کردن خاکستر، از یک بطری اسپری با آب استفاده کنید تا از انتشار گرد و غبار در فضای جلوی اتاق خود جلوگیری کنید. اسپری با آب همچنین می تواند به شما در جلوگیری از تشدید آلرژی یا تنفس در گرد و غبار دوده کمک کند.

آجر نسوز شومینه

محاسبه تعداد آجر نسوز مورد نیاز در شومینه

بارها از کارشناسان فروش آجرچی سوال شده است که برای ساخت یک شومینه در خانه یا در خانه باغ به چه تعداد آجر نسوز نیاز می باشد و از چه نوع آجر نسوزی می توانیم استفاده کنیم؟!

پاسخ کارشناسان ما بسته به نوع شومینه و اندازه ای که میخواهید برای آن در نظر بگیرید متفاوت است، چرا که هر شومینه ای بسته به ابعادی که برای خود آن و یا برای دودکش آن در نظر گرفته اید نیاز به تعداد آجر مشخصی دارد.

نکته و فرمول محاسباتی برای تمام شومینه ها به شکل زیر می باشد:

انواع آجر نما در ابعاد ۷*۳۲ با احتساب ۱ سانتیمتر بندکشی، در هر متر مربع با ۳۸ عدد آجر میتوان یک متر از نمای شومینه را پوشش می دهد. آجر ال ۷ سانتی نیز در هر متر طول به ۱۲ عدد نیاز دارد تا آن را پوشش دهد. ۷۳ عدد آجر کامل نسوز برای دیوارچینی داخل شومینه کافی است.

قیمت آجر نسوز شومینه

قیمت آجر نسوز شومینه با آجر نسوز نما یکی می باشد و تفاوتی ندارد. پیش از خرید آجر مناسب شومینه حتما با نصاب یا کارشناسان آجر دوران تماس حاص فرمائید تا بهترین خرید را تجربه کنید.

قیمت آجر مناسب برای ساخت شومینه هیزمی و گازی یکسان می باشد و با هم تفاوتی ندارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید