مقالات تخصصی

روش های تمیز کردن آجر شومینه

تمیز کردن آجر شومینه

یک شومینه می تواند افزودنی دنج برای هر خانه باشد، اما یکی از محصولات جانبی اجتناب ناپذیر دوده روی آجرهای اطراف است. دوده می تواند لکه های ماندگاری بر روی موادی که با آن در تماس است باقی بگذارد، بنابراین تمیز کردن این تجمع حداقل یک بار در سال مهم است. برای تمیز کردن آجر شومینه ، از جوش شیرین یا سرکه سفید به عنوان محلول طبیعی استفاده کنید، یا از پاک کننده های شیمیایی مانند TSP برای تمیز کردن دوباره آجرها استفاده کنید. برای مطالعه بیشتر و آشنایی با نحوه تمیز کردن آجر شومینه تا انتهای مقاله همراه آجر دوران باشید.

چرا شومینه هیزمی دود میکند

توجه داشته باشید سهل انگاری ناشی از دود چوب شومینه و مشکلات آن می تواند سلامت ساکنان به خطر بیندازد و یا به محیط آسیب وارد کند. حتی اگر سطح دود کم باشد، می تواند داخل خانه را کثیف کند. حتی اگر میزان دود تولید شده توسط شومینه ناچیز باشد، می تواند ایجاد کننده مشکلاتی شود. خارج شدن دود از شومینه هیزمی می تواند ناشی از موارد متعددی باشد که در ادامه به آن ها پرداخته خواهد شد.

اگر خروجی شومینه به هر دلیلی مسدود شود، شومینه دود می کند. به همین دلیل قبل از اقدام به روشن کردن شومینه، بررسی کنید که دودکش و مجاری آن بسته نشده باشند. هنگامی که شومینه دود نمی کند و سپس این مشکل ایجاد می شود، بررسی دقیق مسیر دودکش مورد نیاز است. زیرا ممکن است چیزی سر راه دودکش قرار گرفته باشد.

تمیز کردن آجر شومینه

دیواره پشتی شومینه ها طوری ساخته می شوند که کمی به سمت بیرون شومینه خم شده باشند. دود حاصل از احتراق به سمت دودکش و به سمت بالا هدایت می شود که این مسئله به دلیل وجود انحنا است. در نظر نگرفتن این انحنا در دیواره پشتی از خروج دود از دودکش جلوگیری می کند و باعث برگشت دود به داخل خانه می شود.

نکاتی برای کاهش دود کردن شومینه

مصرف بیش از حد هیزم نیز می تواند باعث دود گرفتن شومینه شود. یعنی اگر بیش از حجم استاندارد شومینه، هیزم در آتش قرار دهید، شومینه به طور غیر عادی دود می کند. پس در نتیجه به منظور کاهش دود کردن شومینه می توانید، ‌حجم استاندارد را از متخصص نصب شومینه پرس و جو کنید. حجم استاندارد هیزم برای هر شومینه بر اساس شکل، ابعاد و اندازه های داخلی شومینه هیزمی محاسبه می شود.

نکات ایمنی مهم قبل از تمیزکردن شومینه

همواره رعایت نکات ایمنی به بهبود عملکرد و بالاتر رفتن ایمنی و حفظ جان و سلامت افراد کمک می کند. قبل از شروع نظافت شومینه، خاکستر باید در دمای کمتر از ۴۰ درجه سانتیگراد خنک شود. تنها در زمانی شروع به استفاده از جاروبرقی کنید که مطمئن باشید هیچ آتش پنهانی در شومینه وجود ندارد. به منظور تمیزکردن شومینه فقط از لوله فلزی برای دستگاه جاروبرقی استفاده می شود.

چه مواقع آجرهای شومینه را تمیز کنیم؟

هنگامی که دوده تجمع می یابد ، بوی دود و لکه های سیاه و نامطبوع سیاه روی آجر ، کاشی و دوغاب سرامیکی ، فرش ، پارچه و روکش و سطوح رنگ آمیزی می ماند. حذف دوده اغلب مهم است زیرا در نهایت می تواند باعث آسیب دائمی به ویژه سطوح متخلخل شود.

هرچه بیشتر از شومینه استفاده می کنید ، بیشتر باید زمان تمیز کردن را تعیین کنید. هر چه زودتر تغییر رنگ دوده روی آجرهای شومینه را تمیز کنید ، کار راحت تر خواهد بود.

روش های تمیز کردن دوده از آجر

چندین راه حل تمیز کننده وجود دارد که می توانید از آنها برای تمیز کردن شومینه خود استفاده کنید. با هر روش ، چندین مرحله باید قبل از شروع تمیز کردن واقعی انجام دهید ، که به حذف دوده و محافظت از سطوح قبل از شروع به پاکسازی واقعی کمک می کند.

روش تمیز کردن آجر شومینه 1 : شومینه خود را برای تمیز کردن آماده کنید

  1. قبل از شروع به کار اجازه دهید شومینه شما حداقل 12 ساعت خنک شود. آجرهای داغ را نباید تمیز کرد. بعد از آتش زدن، بگذارید همه چیز یک شبه یا حداقل 12 ساعت قبل از شروع هر روش تمیز کردن خنک شود. این کار از دست‌های شما محافظت می‌کند و مطمئن می‌شود که هنگام استفاده از آنها هیچ ماده شیمیایی گرم نمی‌شود.
  • اگر از شومینه خود برای گرما استفاده می کنید، در طول ماه های تابستان که نیازی به استفاده زیاد از آن ندارید، آن را تمیز کنید.
  1. خاکستر و دوده شل را بردارید. قبل از اینکه شومینه خود را بشویید، از یک برس و گردگیر برای تمیز کردن آن استفاده کنید. خاکستر یا تکه های بزرگ چوب زغالی که ممکن است در شومینه باشد را دور بریزید. این روند تمیز کردن شما را بسیار آسان تر می کند.
  • می توانید چوبی را که نسوخته اند کنار بگذارید تا بعداً استفاده کنید.

برای محافظت از کفپوش، پارچه یا حوله ای را روی زمین قرار دهید. هنگام تمیز کردن، ممکن است آب یا مواد شیمیایی روی زمین اطراف شومینه خود چکه کنید. یک پوشش محافظ روی کف‌های اطراف شومینه‌تان بگذارید تا مطمئن شوید که به فرش یا چوب سخت‌تان آسیب نمی‌رسانید.

تمیز کردن آجر شومینه

آجر نسوز شومینه

هشدار: از روزنامه استفاده نکنید، زیرا جوهر در صورت خیس شدن می تواند به کف منتقل شود.

  1. برای محافظت از دستان خود دستکش لاستیکی بپوشید. همانطور که شومینه خود را تمیز می کنید، ممکن است در نهایت مواد شیمیایی روی دستان خود وارد شوید. برای محافظت از پوست و جلوگیری از تحریک، دستکش های لاستیکی آشپزخانه بپوشید. اگر از پاک کننده TSP استفاده می کنید، عینک ایمنی را نیز به چشم بزنید.

روش تمیز کردن آجر شومینه 2 :تمیز کردن شومینه با جوش شیرین

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن شومینه استفاده از مخلوط مایع ظرفشویی و یا دستشویی با جوش شیرین است. برای درست کردن این ترکیب مقدار مساوی از این دو ماده را باهم ترکیب کنید. مثلا دو قاشق مایه ظرف شویی و دو قاشق جوش شیرین. سپس این دو را با هم ترکیب کنید تا مخلوطی خمیری به دست آید. این مخلوط را با کمک یک فرچه و یا برس روی قسمت سیاهی دیوار بکشید تا تمیز شود.

روش تمیز کردن آجر شومینه 3 : تمیز کردن با سرکه

  1. نسبت 1:1 سرکه سفید و آب را در یک بطری اسپری ترکیب کنید. 1 فنجان (240 میلی لیتر) سرکه سفید را با 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب گرم در یک بطری اسپری ترکیب کنید. بطری را تکان دهید تا مطمئن شوید که خوب مخلوط شده اند. از یک بطری اسپری تمیز استفاده کنید که هرگز مواد شیمیایی خشن در آن وجود نداشته باشد.

اخطار: اگر آجرهای شما بیش از 20 سال از عمرشان گذشته باشد، ممکن است سرکه روی آنها خیلی سخت باشد. به جای آن از پاک کننده های غیر اسیدی مانند جوش شیرین استفاده کنید.

  1. داخل و خارج شومینه را با محلول سرکه اسپری کنید. با کار از بالا به پایین، محلول سرکه خود را روی تمام آجرها اسپری کنید. به مناطقی که دوده زیادی دارند توجه ویژه ای داشته باشید که می تواند درست در اطراف دهانه شومینه باشد. اطمینان حاصل کنید که یک پارچه قطره ای پایین دارید تا هر قطره ای را بگیرید.
  • اگر محلول سرکه باقی مانده است، می توانید از آن به عنوان یک پاک کننده طبیعی برای حمام ها و میزها استفاده کنید.
  1. بگذارید مخلوط به مدت 10 دقیقه بماند. سرکه اسیدی ملایمی دارد، بنابراین برای از بین بردن دوده و دوده چسبیده به آجرها موثر است. بگذارید سرکه و آب روی آجرهایتان بنشیند، اما نگذارید خشک شود. اجازه ندهید بیش از 10 دقیقه بماند، در غیر این صورت اسیدیته ممکن است شروع به آسیب رساندن به آجرهای شما کند.
  1. آجرها را از بالا به پایین با برس اسکراب بشویید. برس اسکراب خود را در آب گرم فرو کنید و آجرهای خود را بشویید. به شیارهای بین آجرها و هر قسمتی که دوده زیادی دارد توجه ویژه ای داشته باشید. آجرها را بمالید تا بوی سرکه دیگر نباشد.
  • می توانید جوش شیرین را روی آجرهای خود بپاشید تا سرکه سریعتر از بین برود. با این حال، این باعث ایجاد واکنش کف در آجرهای شما می شود و می تواند باعث ایجاد آشفتگی شود.
  1. آجرهای خود را با آب گرم تمیز کنید و پارچه های قطره را بردارید. از یک اسفنج نرم برای پخش سریع آب گرم روی تمام آجرهای خود استفاده کنید. هر گونه پارچه یا حوله ای را که روی زمین اطراف شومینه خود استفاده کرده اید بردارید. بگذارید شومینه شما کاملاً خشک شود قبل از اینکه دوباره چیزی در آن بسوزانید.

روش تمیز کردن آجر شومینه 4 : حذف دوده با TSP

  1. برای محافظت از دستان خود دستکش بپوشید. TSP یا تری سدیم فسفات می تواند به پوست شما آسیب برساند اگر مستقیماً آن را به بدن خود وارد کنید. برای محافظت از دستان خود دستکش لاستیکی آشپزخانه بپوشید. تا می توانید از لمس TSP با دست خالی خودداری کنید.

هشدار: TSP همچنین می تواند به چشم شما آسیب برساند. اگر نگران پاشیدن آن هستید از عینک ایمنی استفاده کنید.

  1. تری سدیم فسفات و آب گرم را در یک سطل مخلوط کنید. 8 قاشق غذاخوری (112 گرم) TSP و 1 گالن (3800 میلی لیتر) آب گرم را با هم ترکیب کنید. از یک سطل پلاستیکی استفاده کنید که بعداً با مواد غذایی تماس پیدا نکند. مخلوط را هم بزنید تا به صورت خمیر نازک و آبکی در بیاید.
  2. از یک برس موی سخت برای مالش دادن مخلوط روی آجرها استفاده کنید. خمیر را با استفاده از برس روی آجرهای خود در خارج و داخل شومینه خود بمالید. از بالا به پایین کار کنید و خمیر اضافی را روی مناطقی که دوده بیشتری دارند بمالید. نواحی را بشویید تا دوده از بین برود. مواظب باشید در هنگام شستشو به خود آجرها آسیب نرسانید، به خصوص اگر شومینه شما قدیمی است.
  3. آجرها را با آب گرم با اسفنج بشویید. از یک اسفنج نرم برای اعمال آب گرم روی تمام آجرهای خود استفاده کنید. به آرامی هر گونه باقیمانده TSP را که روی آجرهای شما باقی مانده است دور بریزید. سطل و برس های خود را پس از پایان استفاده از آنها کاملاً بشویید.
  • اگر هنوز دوده روی آجرهای شما باقی مانده است، خمیر TSP بیشتری بمالید و دوباره آنها را بشویید.
  • وقتی کارتان تمام شد، پارچه های قطره ای را بردارید.

نحوه براق کردن آجر نسوز شومینه

بعد از مدتی استفاده از شومینه علی رغم از بین بردن کثیفی ها معمولا براقیت و زیبایی روزهای اولیه آن از بین می رود. برای اینکه زیبایی روزهای اولیه آن برگردد باید با نحوه براق کردن آجر نسوز شومینه آشنا شد. روغن جلای آلکیدی یکی از موادی که برای براق شدن شومینه اثرگذاری بالایی دارد و به خوبی می تواند زیبایی را به سنگ های شومینه برگرداند. استفاده از این ماده به آسانی امکان پذیر است. ابتدا باید روغن جلای آلکیدی را با تینر روغنی مخلوط کرد و سپس با استفاده از قلم مو بر روی سطح اجر بزنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید