مقالات تخصصی

عوامل موثر بر قیمت آجر نما نسوز

قیمت آجر نما نسوز

عوامل موثر بر قیمت آجر نما نسوز : آجرنما محصولی است که از ترکیب خاک رس، آب و سایر مواد معدنی به دست می آید. این محصول از مهم ترین مصالح ساختمانی است که از زمان های گذشته در زمینه های مختلف مورد استفاده بوده است. آجرنما به دلیل قرار گرفتن در معرض باد و باران، نم و رطوبت و سایر عوامل مخرب محیطی، لازم است از ویژگی های مختلفی برخوردار باشد. از جمله این خصوصیات و ویژگی ها می توان به مواردی نظیر چسبندگی بالا، مقاومت فوق العاده و جذب آب پایین اشاره داشت.‌

امروز تنوع در آجرنما ها رو به پیشرفت می باشد و همواره نمونه های جدید در بازار عرضه می گردند. آجر نما نسوز، آجرنما رس، آجرنما لفتون و… از جمله انواع آجرنما هایی می باشند که در طراحی و ساخت نمای داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.‌ با توجه به تنوع بالا در آجر نما ها می توان گفت قیمت آن ها نیز در تفاوت با یکدیگر قرار دارند. عوامل بسیار زیادی در ایجاد تفاوت قیمت آجر نما نسوز موجود می باشد که ما در آجر دوران به برخی از آنها پرداخته ایم.در ادامه با ما همراه باشید.

آجر نما چیست؟

آجرهای نما به مصالح ساختمانی گفته می‌شود که برای ساخت نماهای مختلف ساختمانی و همچنین دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آجرها نمای ساختمان را تشکیل داده و با هدف دیده شدن و افزایش زیبایی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند، بنابراین برخلاف آجرهای معمولی و ماشینی، طراحی‌های زیبایی داشته و در طراحی و ساخت آن‌ها خلاقیت زیادی به کار گفته شده است. انواع مختلف و متنوعی از آجرهای نما در رنگ‌بندی‌ها و ابعاد متعدد تولید و در بازار عرضه شده و افراد می‌توانند با توجه به نوع معماری ساختمان خود، یکی از این انواع را انتخاب نمایند. از انواع آجرهای نما می‌توان به آجر رستیک، کرکره‌ای، حصیری، لعابی، نسوز و غیره اشاره کرد.

قیمت آجر نما

مزایای آجر نما

  • آجرهای نما عایق خوبی در برابر صوت و صدا هستند و از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می‌کنند.
  • این نوع آجرها بسیار در برابر ضربه مقاوم هستند.
  • آجر نما علی‌الخصوص آجرنمای نسوز در برابر سرما و یخ ‌زدگی مقاومت زیادی دارد.
  • علاوه بر مناسب بودن قیمت آجر نما، این متریال در برابر گرما، حرارت بالا و آتش‌سوزی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.
  • این آجرها سبک هستند و در زمان اجرا و نصب، ریزش بسیار کمی دارند. بنابراین می‌توانآن‌ها را در ساختمان‌های مرتفع به راحتی به کار برد.
  • نوع ساخت آجرهای نما به گونه‌ای است که ضدشوره، جلبک و سفیدک زدن هستند.
  • جذب آب آجرهای نما بسیار کم بوده و به همین دلیل در شرایط آب و هوایی متفاوت کارکرد بسیاری دارند.
  • تنوع رنگی این آجرها زیاد بوده و زیبایی چشم‌گیر و منحصر به فردی را برای نما و دکوراسیون ساختمان به وجود می‌آورند.
  • الگوی چیدمان برای آجر نماها بسیار بوده و طراحان با توجه به خلاقیت خود، طراحی‌های مختلفی را اجرا می‌کنند.
  • همچنین آجرها همخوانی زیادی با انواع هنرهای معماری دارند و در اغلب سبک‌های ساختمانی قابل استفاده هستند.
  • سایز و ابعاد مختلفی از آجر نما در بازار موجود بوده که با توجه به نوع طراحی ساختمان، می‌توان از هرکدام استفاده کرد.
  • آجرها به طور کامل از مواد معدنی تولید می‌شوند و سازگاری زیادی با محیط زیست دارند.
  • در تولید آجرهای نما از رنگ‌های مصنوعی استفاده نشده و رنگ‌های مورد استفاده نیز به علت پخت در کوره کاملاً تثبیت می‌شوند. در نتیجه بعد از گذشت مدتی، آجر دچار رنگ پریدگی نخواهد شد.

علت تفاوت قیمت آجر نما نسوز

زمانی که به قصد خرید آجرنما به سایت ها یا مراکز فروش مراجعه می کنید این محصول را با قیمت های مختلفی در بازار می یابید. علت تفاوت قیمت آجر نما نسوز به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این مقاله به بررسی چرایی تفاوت قیمت آجرنما می پردازیم و علت تفاوت آجر نما نسوز را مورد بررسی قرار می دهیم.

کیفیت آجر نما نسوز

از مهم ترین عوامل موثر بر تفاوت قیمت آجرنما می توان به میزان کیفیت این محصول اشاره کرد. هرچه میزان کیفیت آجرنما بیشتر باشد و مواد تشکیل دهنده آن از درجه مرغوبیت بالایی برخوردار باشد قیمت آن نیز افزایش می یابد. عدم وجود ناخالصی در ترکیبات این محصول و برخورداری از بافتی همگن، با تاثیر بر کیفیت آجر قیمت آن را نیز بالا می برد.

برند آجرنما

موضوع دیگری که در مبحث بررسی چرایی تفاوت قیمت آجرنما بسیار مطرح است موضوع برند است. همان طور که می دانید آجرنما توسط تولیدکنندگان مختلف و با برند های گوناگون در بازار عرضه می شود. خرید آجر از برند های شناخته شده و معتبر، از دیگر علت های تفاوت قیمت آجرنما می باشد.

رنگ آجرنما

رنگ آجرنما را می توان از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول برشمرد که علت تفاوت آجر نما نسوز را ایجاد کرده است. به این صورت که هرچه میزان کیفیت مواد تشکیل دهنده آجر بیشتر باشد، رنگ یکنواخت تری خواهد داشت و البته قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

سایز و اندازه

علاوه بر موارد مذکور سایز و اندازه، در تفاوت قیمت آجرنما بسیار تاثیر می گذارد و زمینه نوسان در این زمینه را فراهم می کند. باتوجه به این موضوع هرچه آجرنما اندازه بزرگ تری داشته باشد در مقایسه با آجرهای کوچک، قیمت بیشتری خواهد داشت.

بررسی قیمت آجر نسوز نما

در بررسی قیمت آجر نسوز نما ، الگوی مشخصی وجود دارد که استحکام و دوام و کارایی آجر از آن جمله می باشد . علاوه بر این ها مواردی از قبیل زیبا شناختی و دکوراتیو نیز بر قیمت آن ها تاثیر می گذارد .

بررسی قیمت آجر نسوز ساده

ضخامت آجر مهم ترین عامل موثر بر قیمت آن می باشد . قیمت آجر با توجه به متر مربع آن ارائه می شود و هر چقدر ضخامت آن بیشتر باشد قیمت بیشتر می شود . بنابرین ارزان ترین  آجر نسوز ساده ، کم ضخامت ترین آن می باشد . به عنوان مثال آجر نسوز ساده با ضخامت  5.5 سانتی متر که آجر نسوز کامل شاموتی می باشد از گران ترین آن ها و آجر نسوز پلاک انگلیسی با ضخامت 2.7 سانتی متر از ارزان ترین آن ها به شمار می رود . علاوه بر این ها در مقایسه آجر پلاک و آجر کامل  ، قیمت آجر کامل گرانتر می باشد .

رده پایین قیمت آجر نما

در این قسمت ارزانترین نوع آجر نسوز را جست و جو می کنیم و از کم تا زیاد قیمت آن را بررسی می کنیم .

آجر نما رسی با رنگ گشنیزی کمترین قیمت را دارند و پس از آن ها نیز رنگ های زرد و قرمز آجر نمای شیل قرار می گیرد . سپس در رده های بعدی به ترتیب آجر نمای شیل با آجر پلاک گلبهی و زرد و آجر نمای خشتی زرد و آجر نمای رسی قرار می گیرد .

آجر نمای پلاک آنتیک در رده های پایین قیمت قرار دارند . هیچ کدام از آجر ها یی که رده بندی شدند از انواع نسوز نمی باشند و در نتیجه نمی توان از آن ها در اطراف شومینه و حرارت های بالا استفاده کرد . در رده های پایین قیمت می توان انواع آجر های نسوز انگلیسی و آجر نمای نسوز  قهوه ای و آجرهای رستیک و ابر و باد و انواع خشتی را نیز جای داد .

رده بالا قیمت آجر نما

آجر های لوکس دارای طرفداران زیادی می باشند  و از آن جایی که قیمت بالایی دارند به طور معمول در کارهای لوکس به کار برده می شوند . انواع مختلف آجر نما رستیک لوکس از قبیل رنگ قرمز و قهوه ای آن با ظاهر شیک و زیبا و کلاسیک در رده گران بهاترین می باشند و انواع آجر های آنتیک در رتبه های بعدی قرار دارد که رده های بالایی از قیمت را به خود اختصاص می دهند و بسیار پر طرفدار می باشد .

بررسی قیمت آجر سنتی و قزاقی

آجرهای قزاقی از جمله انواع آجرهای سنتی می باشند که از گذشته به صورت دستی تهیه می شدند و در بازارهای ایران نیز امروزه انواع دستی آن را می توان مشاهده کرد . دست ساز بودن این آجر ها موجب می شود تا دستمزدی که بر نیروی کار پرداخت می شود بر قیمت نهایی آن تاثیر گذارد . البته موارد دیگری همچون میزان تحمل مقاومت فشاری و توانایی تحمل حرارت نیز بر قیمت آن تاثیر می گذارد . برای تهیه آجر قزاقی بهتر است از نمایندگی ها خریداری شود تا با حذف واسطه پول کمتری بر آن پرداخت شود .

آجرهای سنتی  استحکام بیشتر و مقاومت بالاتر و البته کاربرد بیشتری نسبت به انواع قزاقی دارند . اما با این وجود قیمت آن ها کمتر از نوع  قزاقی می باشد ، زیرا آجر قزاقی بیشتر جنبه استفاده دکوراتیو دارد و استفاده از آن ها در نمای ساختمان موجب می شود قیمت آن ها بالاتر رود . لازم به ذکر است که بناهایی که با نمای آجری طراحی شده باشند ، قیمت بالاتری دارد و هزینه بیمه ساختمان را نیز کاهش می دهند .

قیمت آجر نما

بررسی قیمت آجر فشاری

متریال اولیه و شیوه پرداخت آجر فشاری و میزان حرارت دهی آن ها از فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت آجر می باشد . بنابراین ارزش آجر فشاری بستگی به انتظار مشتری از مقاومت حرارتی ، مقاومت در برابر اسیدها و بازها و مقاومت فشاری آن دارد .

در صورتی که مشتری مقاومت حرارتی بالایی را مد نظر داشته باشد ، زمان پخت بیشتر خواهد بود و میزان سوخت بیشتری مصرف خواهد شد . در صورتی که بالا بودن مقاومت فشاری مد نظر باشد خلوص خاک رس و میزان و شدت پرس آن اهمیت دارد . در مورد مقاومت اسید و باز ترکیباتی که به آن اضافه می شود اهمیت دارد . موارد گفته شده بر قیمت آجر فشاری تاثیر می گذارد و ظاهر آجر فشاری اهمیت آن چنانی ندارد .

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید