مقالات تخصصی

مزیت های آجر نسوز سفید چیست؟

آجر نسوز سفید

مزیت های آجر نسوز سفید چیست؟ اکثر مردم تصور می کنند منظور از دیوارها یا نماهای ساخته شده با آجر، خانه های بسیار قدیمی است که درچندین سال گذشته ساخته شده اند. در صورتی که این طرز فکر اشتباه است زیرا امروزه؛ مهندسین و ساختمان سازان با استفاده از انواع آجرها و رنگ بندی های متفاوت آن می توانند طرح های بسیار جذاب و شیکی خلق کنند و زیبایی ساختمان را چندین برابر کنند.
آجرها دارای انواع مختلفی هستند که آجر نسوز سفید یکی از آنها است. از ویژگی های آجر سفید می توان به استحکام بالا و قیمت مناسب آنها اشاره کرد و از این نوع آجر در ساختن دیوارهای داخلی و خارجی استفاده می کنند. اکنون می خواهیم در مقاله زیر درمورد مزیت های آجر نسوز سفید مطالب ارائه دهیم؛ پس آجر دوران همراه باشید:

آجر نسوز چیست؟

آجر معمولی گل پخته شده در ابعاد مختلف است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. مواد اولیه ی بکار رفته در این آجر ها عموما از خاک رس است و بعد از ترکیب شدن با آب در ابعاد مشخصی قالب گیری شده و با قرار گرفتن در کوره های پخت آماده می شود. امروز نوع پیشرفته ی این آجر ها با اسم آجر نسوز در بازار به فروش می رسد. شاید برای شما هم سوال شده که ساختار این آجرها به چه صورت است.

در واقع آجر نسوز از ترکیب خاک رس به همراه خاک های چینی تهیه می شود. این نوع خاک رس حاوی ۳۰ الی ۴۰ درصد ماده ای به نام آلومینا هستند. همین ماده موجب وجه تمایز آن نسبت به خاک رس معمولی شده است. خاک نسوز مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. کوره هایی که قالب های آجر نسوز در آن پخته می شوند دمایی بین ۱۲۰۰ الی ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد دارند.

آجر نسوز سفید

در واقع پروسه ی ساخت آجر نسوز با آجرهای معمولی بسیار متفاوت است. ابتدا لازم است که مواد اولیه به صورت کاملا مکانیزه توسط نقاله های مخصوص وارد خط تولید شوند. سپس تحت درجه حرارت بالا روند کلسینه شدن خاک صورت می پذیرد. مرحله ی بعد در پخت آجر های نسوز اضافه کردن محصولی از چسب به ترکیب اولیه ی آن است. بعد از مخلوط مواد اولیه، این ترکیبات در سیلوهای مخصوص ذخیره و نگهداری می شوند تا فرایند پرس آغاز شود. در این مرحله قالب های آجر تحت فشار ۴۰۰ الی ۱۴۰۰ تن قرار می گیرند، به این ترتیب پروسه ی پخت آجرهای نسوز به پایان می رسد.

نحوه تولید آجرهای نسوز سفید 

برای تهیه و تولید آجرهای سفید از خاک کائولین استفاده می شود. کائولین در تولید انواع چینی ، سرامیک و آجر نما سفید کاربرد دارد. این خاک در مناطق خراسان جنوبی و آذربایجان غربی با کیفیت خوبی یافت می شود. از لحاظ تولید ، خاک سفید این محصول باید دارای آهن و اکسید فلزهای دیگر مانند اکسید آهن ، منگنز ، تیتانیوم به میران خیلی کم باشد تا موجب بوجود آمدن رنگ طوسی یا سفید گردد.

آجر نما نسوز برای پخت در کوره به حرارت زیادی نیاز دارد. این درجه حرارت چیزی در حدود ۱۲۵۰ تا ۱۲۸۰ درجه می باشد. جنس کوره در سفیدی آجر تاثیر بسزایی دارد. اگر آهک در آجر سفید وجود داشته باشد به دلیل همرنگی با آجر دیده نمیشود. ولی مدتی بعد این کد رنگ آجر دچار مشکلاتی خواهد شد.

مزیت های آجر نسوز سفید

آجر نسوز سفید یکی از پرطرفدار ترین آجر ها به خصوص از نوع آجر نما می باشد اما دلیل این محبوبیت چیست؟ در ادامه مزیت های آجر نسوز سفید را بررسی می کنیم:

  1. شوره و آلونک نمی‌زنند.
  2. جذب آب پایین داشته و در نتیجه در برابر شرایط جوی بسیار پایدار است.
  3. مستحکم و مقاوم در برابر آتش‌سوزی می‌باشد.
  4. در برابر اشعه UV تغییر رنگ نمی‌دهند.
  5. به دلیل نبود ناخالصی در مواد اولیه و پخت با دمای بالا، ترک خوردگی و پوسیدگی پیدا نمی‌کنند.
  6. نسبتا عایق می‌باشند.
  7. استحکام و مقاومت بالا
  8. مقاوم در برابر یخ زدگی و سرمای شدید
  9. جذب آب استاندارد و متناسب با نیاز و کاربرد (۸ الی ۱۸ درصد وزن آجر )
  10. تراکم مولکولی خوب آجرنما و دانه بندی مناسب
  11. قیمت مناسب
  12. رنگ های طبیعی و غیر قابل تغییر در برابر اشعه خورشید
  13. مقاومت در برابر آتش سوزی و مقاومت بالا در برابر ضربه

ویژگی های آجر نسوز سفید

  •  آجر نسوز سفید با رنگ طبیعی می باشد و با برش آجر تغییری در رنگ آجر به وجود نمی آید. یعنی به راحتی می توانید آجر ها را برش بدهید و فارسی بر کنید.
  • این نوع آجر به دلیل شرایط پخت ویژه و خاک مرغوب در شرایط جوی متفاوت و با تابش خورشید به هیچ عنوان تغییر رنگ نمی دهد و ترک نمی خورد.
  • آجرهای نسوز همگی در درجه حرارت بالا پخت می شوند چیزی حدود ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد، که این امر موجب افزایش مقاومت آجرهای نما و عدم فرسایش آن ها در طول سالیان سال می شود.
  • به دلیل تحت فشار بودن این آجر به هنگام پخت، تخلخل و پوکی در محصولات امیران نما وجود ندارد.

آجر نسوز سفید

استفاده از آجر نسوز سفید در نماها و فضاهای مختلف :

استفاده از آجر سفید نما در آشپزخانه :

ما هرگز با استفاده از آجر در دکوراسیون آشپزخانه خسته نخواهیم شد، خواه در کفپوش، جزیره ثابت آشپزخانه یا هر سطح دیگری باشد که خواستار ایجاد یکپارچگی است. 

تنها چیزی که باید بخاطر بسپارید این است که سطوح آشپزخانه مستعد تجمع چربی است. برای لذت بردن از یک دیوار آجری بدون لک، پانل های آجری مصنوعی یا کاشی و سرامیک را در مناطقی که بیشتر در معرض لک هستند، در نظر بگیرید.

 یکی از راه های غلبه بر این مانع، اگر می خواهید یک صفحه پشتی آجر سفید اصل داشته باشید، نصب یک صفحه شیشه ای برای محافظت از آجر کاری است.

سبک اسکاندیناویایی و آجر نمای سفید داخلی :

نیازی به متقاعد کردن علاقه مندان به دکوراسیون اسکاندیناوی نیست که نمای سفید آجر، یک خیره کنندگی بینظیر در آن ایجاد میکند. مینیمالیسم نیز به طرز شگفت انگیزی با طراوت و جذابیت بی نظیر دیوارهای آجری سفید بازی می کند. 

این سبک فضایی را ایجاد می کند که تمیز و کاربردی به نظر می رسد، اما در عین حال دنج و پذیرا است. از میان پالت های رنگی خنثی و خطوط ظریف که از مشخصه های دکور اسکاندیناوی است، آجر سفید دیگر پس زمینه نیست، بلکه سهم بزرگی در ایجاد تأثیر بصری اتاق دارد.

دیوار سفید آجری در نشیمن :

صرف نظر از منشأ ساده آن، آجر سفید یک راه حل زیبا است که طراحان داخلی و صاحبان خانه از چند سال گذشته به سمت آن گرایش پیدا کرده اند تا ویژگی منحصر به فرد و زیبایی روز را به یک فضا اضافه کنند.

در هیچ کجای دیگر واقعی تر از اتاق نشیمن مخصوصا نمای پشت تلویزیون این آجر نمیتواند خود را نشان دهد. همچنین آجر اطراف شومینه میتواند به رنگ سفید باشد که این امر کاملا سلیقه ای می باشد.

ورودی خانه با رنگ سفید آجر :

آجر نسوز سفید ضخیم ، یک ورودی چشم نواز ریتم بقیه خانه شما را تعیین می کند. راهروها کم حجم ترین فضاهای یک خانه هستند و اگر می خواهید آنها را آراسته کنید، به راه حلی نیاز دارید که توجه را به خود جلب کند، اما باعث نمی شود فضای تنگ و گرفتگی ایجاد شود.

یک دیوار با  آجر نسوز سفید هم بافت جالبی به دیوارها می بخشد و هم چشم را فریب می دهد تا دیگران فکر کنند ورودی خانه ی شما کمی بزرگتر از حد واقعی است.

معایب آجر نسوز

همانطور که اشاره شد آجر نسوز در کنار برخورداری از مزیت های متعدد دارای معایبی نیز می باشد، که به طور عمده این مشکلات در صورتی رخ می دهد که آجر نسوز مرغوب نباشد و یا اینکه طی فرآیند تولید پروسه ی ساخت با رعایت اصول استاندارد انجام نشود با مشکلاتی از قبیل تیرگی رنگ، نیم پز شدن، شوره زدگی، پوکی و آلوئک مواجه خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید