مقالات تخصصی

معایب آجر نسوز که باید بدانید

معایب آجر نسوز

معایب  آجر نسوز را میتوان نقطه مقابل مزایای آجر نسوز دانست ، این معایب را شناخت و با آگاهی بیشتر و انتخاب دقیق تر تا حد امکان آنها را کاهش داد

آجر نسوز در صورتی که به شکل استاندارد و در شرایط کنترل شده تولید شده باشد به خودی خود عیب یا اشکالی به آن وارد نیست اما در غیر اینصورت میتوان درصد بالایی از معایب آجر نسوز را که باعث شکایت پیمانکارن و استفاده کنندگان آن شود

عدم تولید استاندارد و آزمایش شده در شرایط نامناسب و یا اشتباهات در نصب واجرای آجر نسوزر دانست.

در این صورت معایب و اشکالاتی نظیر از شکل افتادن یا دفرم شدن آجر نسوز ، شوره زدگی و آلوئک آجر ، ترک خوردگی آجر ، تغییر و تیرگی رنگ آجر نسوز ،  پوک یا جوش شدن و از این دست آفات را میتوان برشمرد.

لازم به ذکر است برخی از معایبی که نام برده شد در مدت زمان کمتر و برخی از آنها با گذشت زمان بیشتری نمایان خواهد شد که در یک نگاه کلی ریشۀ تمامی این معایب را میتوان در میزان و مواد به کار رفته در آجر نسوز و شرایط تولیدی آن دریافت.

بنابراین ما به شما اکیدا توصیه میکنیم برای خرید آجر نسوز ، از کارخانجات و یا نمایندگی های معتبر و استاندارد تولید آجر نسوز استفاده کنید . ( آجر دوران با بهترین کیفیت و تضمین مصالح عرضه شده در این زمینه همراه شما میباشد ) در ادامه به بررسی معایب آجر نسوز علل آنها و روش های اصلاح این عیب ها پرداخته ایم.

آجر نسوز چیست؟

به منظور بررسی مزایا و معایب آجر نسوز بد نیست ابتدا آجر را معرفی کنیم اینگونه درک بهتری از مقایسه ی آجر نسوز با معمولی خواهیم داشت. آجر معمولی گل پخته شده در ابعاد مختلف است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. مواد اولیه ی بکار رفته در این آجر ها عموما از خاک رس است و بعد از ترکیب شدن با آب در ابعاد مشخصی قالب گیری شده و با قرار گرفتن در کوره های پخت آماده می شود. امروز نوع پیشرفته ی این آجر ها با اسم آجر نسوز در بازار به فروش می رسد. شاید برای شما هم سوال شده که ساختار این آجرها به چه صورت است.

در واقع آجر نسوز از ترکیب خاک رس به همراه خاک های چینی تهیه می شود. این نوع خاک رس حاوی ۳۰ الی ۴۰ درصد ماده ای به نام آلومینا هستند. همین ماده موجب وجه تمایز آن نسبت به خاک رس معمولی شده است. خاک نسوز مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. کوره هایی که قالب های آجر نسوز در آن پخته می شوند دمایی بین ۱۲۰۰ الی ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد دارند.

در واقع پروسه ی ساخت آجر نسوز با آجرهای معمولی بسیار متفاوت است. ابتدا لازم است که مواد اولیه به صورت کاملا مکانیزه توسط نقاله های مخصوص وارد خط تولید شوند. سپس تحت درجه حرارت بالا روند کلسینه شدن خاک صورت می پذیرد. مرحله ی بعد در پخت آجر های نسوز اضافه کردن محصولی از چسب به ترکیب اولیه ی آن است. بعد از مخلوط مواد اولیه، این ترکیبات در سیلوهای مخصوص ذخیره و نگهداری می شوند تا فرایند پرس آغاز شود. در این مرحله قالب های آجر تحت فشار ۴۰۰ الی ۱۴۰۰ تن قرار می گیرند، به این ترتیب پروسه ی پخت آجرهای نسوز به پایان می رسد.

معایب آجر نسوز

اجرای نما با آجر نسوز

اجرای نما برای پیمانکار نما با استفاده از آجرهای نسوز دارای جذابیت ویژه ای می باشد، و امروزه مزایای زیاد آن باعث شده تا پیمانکار نما از این متریال در اجرای زیباترین نماهای ساختمانی بهره مند گردند.
آجرنسوز از خاک نسوز و خاک چینى (Kaolin)، که دارای ساختار ظریف و متراکمی در مقایسه با دیگر آجرها می باشد، تولید می شود. جالب است که بدانید در زمان اجرای نماهای ساختمانی با استفاده از آجر نسوز نما، به هنرنمایی و دقت بیشتری نیاز است، و همین امر سبب جذابیت و برتری نمای آجر نسوز شده است. پس چه بهتر که پیمانکار نما  از نصاب های کار آزموده، ماهر و مسلط به نحوه نصب و بندکشی آجر نسوز استفاده شود.

آجر نسوز نما دارای تنوع بالایی در رنگ، سایز و طرح می باشد و بسیاری از طراحان خلاق، در زمان اجرای نماهای آجرنسوز، از آن ها به صورت تصادفی استفاده می کنند، که علاوه بر زیبایی و شکیل بودن در نماها، تفاوت در سبک، طرح و رنگ، در تک تک آجرهای نسوز به کار رفته را به نمایش می گذارند. آجرهای نسوز به دلیل مقاومت بالا، جذب آب مناسب و همچنین گیرایی بالا در تماس با ملات، از مزایای متفاوتی نسبت به دیگر مصالح در مراحل نصب و اجرا برخوردار می باشد.

مزایای اجرای نما آجر نسوز

مزایایی که در ادامه مطلب برای شما بازگو کرده ایم باعث افزایش روز افزون استفاده  پیمانکار نما از این متریال در طراحی ها و معماری شد تا جایی که در حال حاضر می‌توان این محصول را جایگزین مناسب و بجایی برای آجر های رُسی دانست. این موضوع علاوه بر اهمیت معماری و فرهنگی، باعث تنوع طراحی، زیبایی بیشتر و ایمنی بالاترسازه ها نیز شده است

  • شوره نزدن در حین نصب و پس از بهره برداری که دلیل این موضوع استفاده از مواد اولیه ی مرغوب تر و کنترل شده تر و دمای پخت بالاتر است.
  •  تنوع رنگ بالا که بر گرفته از تنوع مواد اولیه، امکان ترکیب کردن و فرموله کردن مواد اولیه، شرایط پخت کنترل شده و تکنولوژی ساخت بالاتر است.
  • استحکام بالاتر که به دلیل دمای پخت بالاتر و محیط کنترل شده تر است.
  • ثبات ابعادی و شکل هندسی مطلوب که بر گرفته از فرآیند ساخت پیشرفته تر و کنترل شده تر در این محصولات است.
  • تنوع شکل و ابعاد.

معایب آجر نسوز

عمده ترین معایب اجرای نما آجر نسوز برای پیمانکار نما  عبارتند از : پیچیدگی و از شکل افتادگی ، ترک خوردگی ، جوش شدن ، نیم پز شدن ، تیرگی رنگ ، پوکی ، آلوئک و شوره زدگی . در ادامه مطلب به توضیح هر یک از این معایب می پردازیم.

معایب آجر نسوز : پیچیدگی در اجرای نما آجر نسوز

پیچیده گی و از شکل افتادگی اجر یعنی خارج شدن شکل ان از مکعب مستطیل به خاطر زیادی خاک رس در خاک آجر . برای جلوگیری از این عیب ، باید خاک اجر را ازمایش و در صورت لزوم ان را اصلاح کرد.

معایب آجر نسوز : از شکل افتادن یا دفرم شدن آجر نسوز

در صورتی که خاک رس در آجر بیشتر از میزان استاندارد باشد امکان از شکل افتادن یا دفرم شدن آجر نسوز وجود دارد که برای اطمینان از میزان صحیح آن باید خاک اجر آزمایش شده و در صورت لزوم اصلاح گردد

معایب آجر نسوز : آلوئک آجر

یکی از متداول ‌ترین معایب انواع آجرهای ساختمانی آلوئک است که علت آن  وجود آهک یا سنگ آهک دانه درشت و سایر مواد اضافی در آجر می‌باشد که طی زمان با جذب رطوبت، افزایش حجم پیدا می‌کنند و باعث تخریب قسمتی از آجر و یا کل آن می‌شوند .  برای جلوگیری از این عیب ، خاک آجر باید سرند گشته و دانه های درشت ماسه را از ان خارج کرد علاوه بر آزمایشات و رعایت میزان موارد در مراحل تولید ، آجر مورد استفاده در نما باید قبل از مصرف در آب خیس خورده  شود تا در صورتی که آلوئک در آجر وجود دارد نمایان گردد

معایب آجر نسوز : ترک خوردگی آجر

اشکال ترک خوردگی آجر میتوان دلایل مختلفی داشته باشد اما عمده ترین دلیلی که باعث ترک خوردگی آجر و این عیب میگردد. وجود ماسه درشت سلیسی یا سیلیکاتی در خاک آجر و زیادی خاک رس در آجر است که می بایست در پروسۀ تولید نظارت و به شکل استاندارد تولید گردد تا از بروز آن جلوگیری شود

معایب آجر نسوز : تغییر و تیرگی رنگ آجر نسوز

منشاء تغییر و تیرگی رنگ آجر را میتوان وجود سولفور آهن (Fes2) یا پیریت دانست.

معایب آجر نسوز : پوک شدن آجر

پوک شدن آجر را میتوان به دلیل وجود مواد آلی و کربنات‌ها در خاک آجر و یا زیادی آب در خشت آجر و کافی نبودن  تراکم کافی آن دانست

معایب آجر نسوز : جوش شدن آجر نسوز

اصطلاح جوش شدن آجر به این معنی است که گاها وجود مواد گدازآور مانند اکسیدهای قلیایی در خاک و یا عدم تناسب توزیع گرمای کوره آجر پزی در نقاط مختلف آن سبب جوش شدن برخی از آجر‌ها و نیم پز شدن پاره‌ای دیگر‌‌ خواهد شد.

معایب آجر نسوز

چه مواردی پیش از خرید آجر نسوز مهم می باشد؟

نکات مهم خرید آجر نما نسوز ساختمان و روش های تست کیفیت آجر که باید پیش از خریداری آجر نما آن ها را بدانید. همچنین اگر سوالاتی همچون کیفیت، نحوه ارسال، قیمت و نگهداری پس از نصب نما را دارید همه و همه در این مطلب گنجانده شده است.

مشخصات فنی قبل خرید آجر نما

سایز آجر نما چقدر باشه؟ اندازه استاندارد آجر نما چند سانت است؟ اندازه استاندارد و معمول آجر نسوز برای نمای ساختمان ۲/۵*۳۳*۷ یا ۲/۵*۳۲*۷ می باشد. جای نگرانی نیست از این محصول سایز های مختلفی قابل تولید می باشد و بسته به نیاز شما این اندازه و ابعاد قابلیت تغییر را دارند.

دارا بودن نماد استاندارد آجر نما نیز یک ویژگی خوب به هنگام خرید آجر نما می باشد.

هدف از اجرای نما برای ساختمان

سوالی که شاید برای شما هم پیش بیاید: با نصب آجر نسوز برای نمای ساختمان چه انتظاراتی از آن دارم؟

  • زیبایی مناسبی داشته باشد.
  • عایق حرارتی و صوتی داشته باشد.
  • دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد.
  • نیاز به صرف هزینه اضافی برای نگهداری نداشته باشد.
  • نصب محکم و بدون دردسری داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید