مقالات تخصصی

مقایسه ی آجر نسوز شاموتی و آجر سمیرم

مقایسه ی آجر نسوز شاموتی و آجر سمیرم

مقایسه ی آجر نسوز شاموتی و آجر سمیرم : آجر نسوز شاموتی یکی از محبوبت‌ترین انواع آجر در بین مصالح مختلف می باشد. تنوع جنس و قیمتی که در بازار این نوع آجر وجود دارد، گاه انتخاب را برای خریدار سخت می‌کند. در این میان آجر شاموتی و سمیرم که از انواع پرکاربرد آجر نسوز هستند، به نسب مزایا و قیمت مناسب، طرفداران بیشتری دارند. معمولا برای استفاده از آجر در کوره‌ها، شومینه، باربیکیو، نمای ساختمان و محل‌های مشابه، نیاز به تهیه آجر نسوز خواهیم داشت. در این حالت میان دو نوع آجر نسوز شاموتی و آجر سمیرم کدام یک بهتر است؟ در ادامه به بررسی تفاوت میان این دو آجر پرداخته و سپس آن‌ها را از لحاظ قیمت بررسی خواهیم نمود. با آجر دوران همراه باشید

آجر شاموتی چیست؟

کلمه شاموت در اصل یک کلمه آلمانی است و به بخشی از مواد اولیه (شامل: خاک رس پلاستیک، کائولن، رس فلینت، بنتونیت، خاک نسوز) که از قبل پخته شده و بعدا با مواد خام مخلوط می‌شود شاموت می‌گویند.

آجر شاموتی نیز یکی از انواع مصالح ساختمانی جدید است که در انواع سایز و رنگ‌های مختلف وجود دارد این آجر بیشتر در نماهای بیرونی و درونی ساختمان از جمله برای داخل شومینه، صنعت ذوب آهن، نمای ساختمان، ریخته گری فولاد، کوره ذوب فلزات و غیره کاربرد دارد و واژه‌ی نسوز که برای آن به کار برده می‌‌شود به معنای مقاومت کامل آن در برابر آتش نیست بلکه تا دماهای خاصی می‌تواند در برابر حرارت مقاومت داشته باشد.

آجر شاموتی نوعی آجر نسوز است که از ترکیبات اکسید سیلیسیوم (SiO2) به میزان 50 تا 85% و اکسید آلومینیوم (Al2O3) به میزان 10 تا 45% و همچنین مواد دیگری از قبیل اکسید‌های سدیم، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، تیتانیوم و آهن با درصد‌های پایین‌تر ساخته می‌شود.

تقسیم بندی آجر شاموتی بر اساس شکل، رنگ (کرم کم رنگ تا قهوه‌ای کم رنگ)، ابعاد، کاربرد و خواص آن می‌تواند متفاوت باشد اما تقسیم بندی آن بر اساس تولید و ساخت شامل پرس خشک، پرس نیمه خشک و پرس پلاستیک است.

مقایسه ی آجر نسوز شاموتی و آجر سمیرم

آجر انگلیسی یا سمیرم چیست؟

آجر انگلیسی (English Brick) نوعی آجر نسوز است که معمولا با خک سمیرم تولید می شوند، آجرهای انگلیسی رنگ مایل به قهوه ای روشن، میانه و تیره دارند گاها این سبک از آجرها با پخت بیشتر در کوره به رنگ جگری رنگ و قرمز نیز تمایل پیدا می‌کنند. این سبک رنگ آجر، به نام آجر انگلیسی شهرت یافته است زیرا در ساختمان‌های بسیاری در انگلستان استفاده شده است. از آجر انگلیسی عمدتا برای نمای بیرونی ساختمان و کف فرش استفاده می شود، اما از ابعاد قطورتر و بزرگتر آن با آنالیز بخصوصی جهت استفاده در کوره های دما پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد اصلی آجر انگلیسی در ساختمان‌ها به عنوان جزء اصلی سازه ساختمانی است. با استفاده از آجر نمای انگلیسی، می‌توان طرح‌ها و الگوهای مختلفی را در دیوارها و سازه‌ها ایجاد کرد. این آجر معمولاً به عنوان نمای دیوارهای خارجی ساختمان و برخی از دیوارهای داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت آجر انگلیسی و شاموتی چیست؟

آجر شاموتی و سمیرم از انواع آجر نسوز می باشند که با توجه به قیمت مناسب و مزایایی که نسبت به سایر مصالح دارند بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. شاید برایتان سوال باشد که آجر شاموتی و انگلیسی (سمیرم) که هر دو آجر نسوز می باشند چه تفاوت هایی باهم دارند؟

آجر انگلیسی و شاموتی نسوز تفاوت های قابل توجهی دارند که توجه به تفاوت آجر سمیرم و شاموتی در طراحی بهترین نمای ساختمان و یا کاربردی ترین آن در مصرف مورد نیازمان بسیار کمک کننده می باشد.

مقایسه ی آجر نسوز شاموتی و آجر سمیرم

تفاوت‌ها در مقایسه ی آجر نسوز شاموتی و آجر سمیرم ، از تنوع در مقاومت حرارتی، جنس مواد اولیه، ظاهر و قیمت، ناشی می‌شود.

  • مقاومت حرارتی آجر شاموتی بسیار بیشتر از آجر انگلیسی (سمیرم) بوده و به همین علت از آجر شاموتی بیشتر در کوره و شومینه استفاده می‌شود. اما در مورد ساخت باربیکیو این مورد برعکس بوده و آجر سمیرم طرفداران بیشتری دارد.
  • درجه حرارت قابل تحمل برای آجر شاموتی از ۱۳۰۰ درجه تا ۱۴۰۰ بوده و این درجه تحمل برای آجر انگلیسی سمیرم، از ۷۰۰ تا ۸۰۰ درجه است.
  • در مورد مواد اولیه، آجر شاموتی نسوز از خاک شاموت، که یکی از بهترین خاک‌ها برای تولید آجر است، تولید می‌شود و رنگی با بیس زرد دارد. اما آجر سمیرم از نوعی خاک به اسم سمیرم تولید شده و به همین علت رنگ آن قرمز است.
  • در مورد قیمت، به علت ساخت آجر شاموتی نسوز از خاک‌های بسیار باکیفیت و در جه تحمل بالاتر برای حرارت، قیمت این نوع آجر بیشتر است.

مقایسه ی آجر نسوز شاموتی و آجر سمیرم در کاربرد

به طور کلی تفاوت آجر شاموتی و سمیرم از نظر کاربرد هیچ است؛ زیرا از هر دو این آجرها می توان در نمای ساختمان، شومینه، نمای داخلی، باربیکیو، کوره و… استفاده کرد.

اما با توجه به اینکه مقاومت حرارتی آجر شاموتی بسیار بیشتر از آجر انگلیسی (سمیرم) است اصلی ترین کاربرد این آجر در کوره می باشد. علاوه بر آن به دلیل زیبایی های ظاهری و طیف رنگی مختلف از آن در نما نیز استفاده می کنند.

برای ساخت باربیکیو، آجر سمیرم به صورت رندوم یا سفارشی، طرفداران بیشتری نسبت به آجر شاموتی دارد. از این رو هنگام خرید توجه به تفاوت آجر شاموتی و انگلیسی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

تفاوت آجر شاموتی و آجر نسوز سمیرم در مواد اولیه آنها

آجر شاموتی نسوز از خاک شاموت تولید می شود که این نوع خاک را می توان در معادن طبس یافت. خاک شاموت معادن طبس از با کیفیت ترین و بهترین نوع خاک ها برای تولید آجر نسوز محسوب می شود.

آجر سمیرم (انگلیسی) از نوعی خاک به اسم سمیرم تولید می شود که بیس رنگی آن قرمز می باشد و استفاده از آن در نمای ساختمان نمایی انگلیسی به آن می دهد.

تولید آجر شاموتی در کوره به گونه ای می باشد که می تواند درجه حرارت ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ را تحمل کنند. اما درجه حرارتی که آجرهای سمیرم تحمل دارند از ۷۰۰ تا ۸۰۰ درجه می باشد. بنابراین از تفاوت آجر شاموتی و انگلیسی می توان نتیجه گرفت که آجر شاموتی مقاومت بالایی در برابر حرارت نسبت به آجر انگلیسی دارد.

تفاوت آجر شاموتی و انگلیسی در طیف رنگی آنها

بارزترین تفاوت آجر شاموتی و انگلیسی طیف رنگی آنها است. بیس رنگی آجر نما شاموتی زرد است که در رنگ های زرد، کرم، خردلی و پرتقالی تولید می شوند. اما آجر سمیرم در طیف رنگی قرمز روشن تا قرمز تیره، جیگری، زرشکی و… می باشد.

برای شیک تر و خاص تر شدن نمای ساختمان خود می توانید از هریک این آجرها به صورت رندوم استفاده کنید. بازی رنگ ها و ترکیب آن ها به قدری زیبا می باشد که با ترکیب آنها می توان نماهای خلاقانه، زیبا و با شکوهی طراحی کرد.

مقایسه ی آجر نسوز شاموتی و آجر سمیرم

گرانترین و ارزانترین آجر نسوز

قیمت آجر نسوز به عوامل مختلفی بستگی دارد. نکته جالب این است که در بسیاری از موارد، برای شیک‌تر و خاص‌تر کردن نمای ساختمان خود می‌توانید از ترکیب جذابی از آجرها استفاده کنید و در این حالت بهتر است با تمامی انواع قیمت آن‌ها آشنا باشید. از جمله عواملی که بر قیمت آجر نسوز موثر هستند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. برند تولید کننده آجر
  2. ابعاد و متراژ
  3. رنگ و جنس آجر
  4. وضعیت بازار و عرضه و تقاضا
  5. کیفیت محصول
  6. تورم و تاثیر آن بر بازار مصالح
  7. حجم سفارش و تخفیفات

گران ترین آجر نسوز

همانطور که  در مقایسه ی آجر نسوز شاموتی و آجر سمیرم خواندیم، آجر نسوز شاموتی قیمت بالاتری نسبت به آجر انگلیسی سمیرم دارد. آجر سمیرم نیز که همان آجر قرمز رنگ است، پراستفاده‌ترین نوع آجر در نمای ساختمان است. اما جدا از این دونوع محبوب، گرانترین آجر نسوز مربوط به آجر مشکی نسوز است. این نوع آجر خود انواع مختلفی دارد اما گرانترین آن مربوط به آجر نسوز مشکی یکدست و تک رنگ است. مراحل پخت اضافی با درجه حرارت بیشتر برای ایجاد رنگ تیره نیاز است. در این میان توجه داشته باشید که آجر با قیمت بالاتر صرفا باکیفیت‌تر و مناسب‌تر نیست. برای خرید باصرفه و معقول، به نسبت نیاز خود و محل مورد استفاده اقدام نمائید.

آجر شاموتی بهتر است یا انگلیسی؟

آجر شاموتی و انگلیسی هر دو از یک نوع مواد اولیه تهیه شده اند و هر دو آجر جز پرفروش ترین آجرها محسوب می شوند. از نظر کاربرد، هر دو هم برای ساخت کوره، باربیکیو و نمای ساختمان استفاده می شود تنها تنفاوت این دو آجر در قیمت و تحمل درجه حرارت است . آجر شاموتی درجه تحمل حرارت بیشتری نسبت به آجر انگلیسی دارد و طبیعتا دارای قیمت بالاتری است.
در نهایت، برای انتخاب بین دو نوع آجر، باید به نیازها و شرایط ساختمان خود توجه کنید و با‌توجه‌ به مزایا و معایب هر کدام، تصمیم بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید