دسته‌بندی نشده

موارد استفاده آجر نسوز

موارد استفاده آجر نسوز

موارد استفاده آجر نسوز :  آجر نسوز یکی از مدرن ترین آجرهایی است که با خاک چینی و نسوز تولید می شود. این آجر، حرارت بالای ۱۰۰۰ درجه را به خوبی تحمل می کند و به همین دلیل یکی از مناسب ترین متریال ها برای پوشش دیواره های کوره های صنعتی، ساخت شومینه و تنور و… می باشد.

آجر نسوز با توجه به درجه حرارت پخت، رنگ، ابعاد و… انواع مختلف و متنوعی دارد. این مطلب را از دست ندهید تا در ادامه متوجه شوید دقیقا موارد استفاده آجر نسوز چیست و چه انواعی دارد؟ با آجر دوران همراه باشید.

آجر نسوز چیست؟

همانطور که پیش تر در پاسخ به سوال “آجر نسوز چیست؟” گفته شد:

آجر نسوز از ترکیب خاک چینی و نسوز تولید شده که ساختار مولکولی متراکم و ظریفی دارد. همچنین این آجر در دمای ۱۵۰۰ درجه تولید می شود که با توجه به میزان حرارت کوره، طیف رنگی های مختلفی از آن ایجاد می شود. به همین دلیل آجر نما نسوز از محبوبیت ویژه ای بین معماران و مهندسین برخوردار است.

ترکیبات آجر نسوز چیست؟

از اصلی ترین ترکیبات آجر نسوز سیلیس و آلومینیا است که وجود دانه های سیاه شکل در آجر نسوز به دلیل سیلیس موجود در این آجر می باشد که ۷۳ درصد آن سیلیس و ۲۳ درصد آلومینیوم است.

سایر مواد تشکیل دهنده آجر نسوز همچون فریک اسید، تیتانیوم و سایر اکسیدهای فلزی، این آجر را تشکیل می دهند. علاوه بر این ترکیبات خاک نسوز از اصلی ترین مواد اولیه تولید آجر نما نسوز می باشد.

خاک نسوز چیست؟

خاک نسوز همانطور که از نامش مشخص است نوعی خاک که در برابر حرارت بسیار مقاوم است و ترک بر نمی دارد. این خاک را می توان در کوره تا دمای ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد حرارت داد. ۲ ترکیب اصلی این خاک، سیلیس و آلومینا است، که می توان در زیر لایه های ذغال سنگ آن را پیدا کرد.

خاک نسوز مهم ترین ترکیب برای تولید انواع آجر نسوز نما است که با تغییر ترکیب مواد معدنی موجود در این خاک می توان رنگ های بسیار متنوعی را تولید کرد.

موارد استفاده آجر نسوز

موارد استفاده آجر نسوز

استفاده در موارد صنعتی و تولیدی

آجر نسوز در کارخانه های تولید سیمان و کوره های دایره ای آنها ، پوشش دیواره کوره های ذوب فولاد و فولادسازی ، در کوره های گازسوز تولید کک ، کوره های بلند ذوب آهن و صنایع فلزی غیر آهنی مانند کوره های سرامیک سازی و کوره های ذوب شیشه نیز مورد استفاده قرار میگیرد

استفاده از آجر نسوز در ساخت و ساز و نمای خارجی و داخلی ساختمان ها

آجر نسوز در طراحی نما و دکوراسیون داخلی انواع ساختمان ها به شکل مدرن و سنتی مورد استفاده قرار میگیرد

بررسی موارد استفاده آجر نسوز

شاید برای افرادی که آشنایی کاملی با آجر نمای نسوز ندارند سوال باشد که دقیقا موارد استفاده آجر نسوز چیست؟ آجر نسوز به عنوان مدرن ترین نوع آجر، ویژگی هایی دارد که باعث شده از جایگاه ویژه و گسترده ای در صنعت ساختمان سازی برخوردار شود. از کاربردهای مهم این آجر می توان موارد زیر را مطرح کرد:

  • نمای آجر نسوز در ساختمان
  • نمای داخلی
  • کف فرش
  • باربیکیو
  • شومینه
  • ساخت کوره با آجر نسوز

یکی از دلایل پر کاربرد بودن آجر نسوز، تنوع رنگی و ابعادی آن است. با توجه به این امر معروفترین آجرهای نسوز که آجر شاموتی و انگلیسی می باشند در برخی از کاربری ها باهم متفاوت هستند.

به طور مثال کاربرد آجر نسوز شاموتی به دلیل مقاومت بالایی که نسبت به آجر انگلیسی در برابر حرارت دارد، در ساخت کوره های صنعتی بسیار استفاده می شود و بهترین گزینه برای این امر می باشد.

کاربرد آجرهای نسوز انگلیسی که نسبت به آجر شاموتی مقاومت کمتری در برابر حرارت دارند، باعث شده است تا برای ساخت کوره های صنعتی مورد استفاده قرار نگیرند و با توجه به علایق افراد، در نمای خارجی بیشتر استفاده شوند.

۱- کاربرد آجر نسوز در نمای خارجی ساختمان

نمای خارجی ساختمان با آجر نسوز می تواند یکی از ماندگارترین و جذاب ترین نماهای شهر باشد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. علاوه بر آن آجر نسوز به دلیل ویژگی ضد حرارت بودن بهترین گزینه برای ساخت کوره، باربیکیو و شومینه محسوب می شود.

آجر نسوز نسبت به سایر مصالح و انواع آجرها به دلیل ویژگی ضد حرارت و مقاومت بالایی که در برابر عوامل محیطی دارد، مناسب ترین گزینه برای نمای خارجی ساختمان ها محسوب می شود. کاربرد آجر نسوز در نمای ساختمان باعث می شود عمر مفید ساختمان بسیار بالا رود.

آجر نسوز در رنگ های متنوع بسیاری از جمله قرمز تیره تا روشن (آجر نسوز انگلیسی یا سمیرم)، طلایی، سفید، مشکی، کرم و… موجود می باشد که با طراحی های خلاقانه می توان نمای بسیار چشم گیری را در ساختمان و ویلاها ایجاد کرد و رنگ و بوی متفاوتی به آن داد.

۲- موارد استفاده آجر نسوز در نمای داخلی ساختمان

همانطور که گفته شد آجر نسوز با توجه به تنوع رنگ و مدل های مختلف جذابیت ظاهری شیکی دارد که جلوه نمای داخلی ساختمان را بسیار جذاب می کند. کاربرد آجر نسوز در نمای داخلی بسیار متنوع می باشد که با هریک از رنگ ها می توان سبک های شیک و متفاوتی را ایجاد کرد به طور مثال:

  • استفاده آجر نسوز مشکی و خاکستری برای ایجاد نما به سبک کلاسیک و مینیمال
  • استفاده از رنگ های کرم، طلایی، قهوه ای و… برای ایجاد نما به سبک مدرن
  • استفاده از رنگ سفید و قرمز با طرح رستیک برای ایجاد نمایی سنتی و جذاب

از انواع رنگ آجر نسوز می توانید در فضای نشیمن منزل همچون تی وی وال، شومینه، آشپزخانه، دیوار تزئینی، دیوار پشت مبل و… استفاده کرده و سبک دکوراسیون دلخواه خود را ایجاد کنید.

۳- ساخت باربیکیو با آجر نسوز انگلیسی

از آنجایی که آجر نسوز در برابر حرارت مقاوم است بهترین متریال برای ساخت باربیکیو محسوب می شود. آجر انگلیسی که طیف رنگی قرمز دارد از پر طرفدارترین ها برای این امر است. بنابراین اگر قصد ساخت باربیکیو را دارید و به دنبال متریالی مناسب برای آن می گردید، آجر انگلیسی نسوز به عنوان مقرون به صرفه ترین آجر، از بهترین گزینه ها برای این کار می باشد.

البته شما می توانید برای ساخت تنور با آجر نسوز هم از این آجر استفاده کنید. آجر انگلیسی یا آجر شاموتی بهترین نوع آجر نسوز برای ساخت تنور می باشد.

۴- کاربرد آجر نسوز شاموتی در شومینه

امروزه استفاده از شومینه در دکوراسیون منزل بسیار رایج شده و فضای مدرنی را در نشیمن ایجاد می کند. از آنجایی که استفاده از آجر در شومینه بسیار کاربردی تر و مقرون به صرفه تر از سایر مصالح می باشد، شما می توانید از بهترین نوع آجر برای شومینه، یعنی آجر نسوز شاموتی استفاده کنید.

از کاربرد آجر نسوز در شومینه می توان به فضای داخلی و خارجی آن اشاره کرد. استفاده از آجر نسوز در شومینه باعث می شود تا دیوارها داغ نشده و حرارت زیاد ناشی از آتش به دیوارهای کناری آسیب نزند؛ همچنین مقاومت بالای این آجر نسبت به حرارت باعث می شود هرگز تحت تاثیر حرارت و دما زرد نشود.

۵- موارد استفاده آجر نسوز در کوره

کوره ها به دلیل حرارت بسیار زیادی که دارند نیازمند آجرهایی می باشند که مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشند. یکی از بهترین آنها آجر نسوز است. از کاربرد آجر نسوز در انواع کوره ها می توان به موارد زیر اشاره کرد و برای ساخت آنها از این نوع آجر کمک گرفت:

  • استفاده آجر نسوز در ساخت دیواره‌های داخلی کوره‌های ذوب آهن
  • کاربرد آجرهای نسوز در ساخت کوره‌هایی که در آن‌ها آلیاژهای غیر آهنی تولید می‌شود
  • جهت استفاده در صنعت شیشه سازی و ساخت کوره‌های تولید شیشه
  • کاربرد انواع آجر نسوز کوره در تمام کوره های آجر پزی

موارد استفاده آجر نسوز

ابعاد آجر های نسوز نما

از گذشته تا به حال، ابعاد آجرها دچار تغییرات فراوانی شده اند. به طوری که نوع نظامی آن در ابعاد “cm “۵×۵۰×۵۰ تولید می شدند، اما امروزه آجرهای مورد استفاده در دیوار چینی غالبا در ابعاد “cm “۵×۱۰×۲۰ و یا “cm “۲/۵×۱۱×۲۲ ساخته می شوند.

وزن آجر های نسوز نما

■ ابعاد  “cm” ۲/۵×۷×۳۲ با وزن تقریبی ۹۰۰ گرم
■ ابعاد ” cm “۲×۴۷×۲۰ با وزن تقریبی ۲۷۰ گرم
■ ابعاد  “cm” ۲×۴×۱۰ با وزن تقریبی ۱۴۰ گرم
■ ابعاد  “cm “۲×۵/۵×۱۰ با وزن تقریبی ۱۷۵ گرم
■ ابعاد  “cm” ۲×۵/۵×۲۰ با وزن تقریبی ۳۵۰ گرم

مزایای آجرنسوز

این مدل از آجرها که امروزه به صنعت ساختمان سازی راه پیدا کرده اند، از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار می باشند. بنابراین به بررسی مزایا و معایب آجر نسوز بپردازیم. از مزیت های مهم آجرهای نسوز میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

کاهش مصرف انرژی

کاهش مصرف انرژی اولین و مهمترین امر در خصوص مزایای آجر نسوز می باشد. با توجه به تحقیقات انجام شده، ثابت شده است که ضخامت دیوارها تاثیر بسزایی در حفظ انرژی دارد. بافت منسجم و ساختار آجر نسوز به گونه ایست که موجب ثبات تغییرات دمایی می شود. این آجرها مانع از تبادل انرژی محیط داخلی با فضای بیرونی ساختمان می شوند و همچون عایق عمل می کنند.

دوام و ماندگاری بالا

برخورداری از دوام بالا در آجرهای نسوز ویژگی دیگری است که موجب محبوبیت آن ها شده است. مواد اولیه مصرف شده در فرمولاسیون این آجر نسوز به جهت دارا بودن مواد معدنی موجب افزایش طول عمر آن شده اند. آجرهای نسوز دارای دوام بالایی در برابر آفات، آتش و تغییرات آب و هوایی می باشند.

هزینه پایین نگهداری

از دیگر نکات مهم این است که هزینه ی نگهداری آجرهای نسوز بسیار پایین و مقرون به صرفه است. به دلیل برخورداری از دوام بالای این‌محصول، سال های متمادی همچنان بدون آسیب پذیری ماندگاری خوبی دارد و دیگر هزینه های مورد نیاز برای ترمیم و مرمت را حذف می کند.

معایب آجر نسوز

همان گونه که اشاره شد، آجرنسوز در کنار برخورداری از مزیت های متعدد دارای معایبی نیز می باشد، که به طور معمول این مشکلات در صورتی رخ می دهد که آجر نسوز مرغوب نباشد و یا اینکه طی فرآیند تولید پروسه ی ساخت با رعایت اصول استاندارد انجام نشود، با مشکلاتی از قبیل تیرگی رنگ، نیم پز شدن، شوره زدگی، پوکی و آلوئک مواجه خواهد شد.

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید