مقالات تخصصی

نمای آجری مدرن چیست؟

آجر مدرن

نمای آجری مدرن و آجرنماهای آن؛ نحوه استفاده و کاربرد آجر در هر سازه‌ای متفاوت است. ممکن است در برخی موارد از آجر برای نما استفاده شود و در برخی موارد هم آجر ستون و بنای سازه را تشکیل بدهد.

نمای آجری مدرن امروزه بین سازندگان باب شده است و به‌شدت از آن استفاده می‌کنند. به‌طورکلی نمای مدرن جایگزین برحق نما سنتی شده است که امروزه کاربرد کمتری را در قیاس با ۲ دهه اخیر پیدا کرده است.

آجرنمای مدرن باتوجه‌به تنوع رنگی و مدلی که دارد، مصارف گوناگونی را به خودش می‌بیند که بسیاری از آنها در صنعت ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرند. نمای آجری مدرن برای دکوراسیون داخلی و خارجی استفاده می‌شود و جنبه تزیینی دارند.

یکی از مزیت‌های آجرنمای مدرن، امکان تلفیق این نوع آجرها با مصالح سنتی و متریال‌های قدیمی‌تر است. آجرنمای مدرن از آن دسته از مصالح است که همخوانی بالایی با هر دو سبک سنتی و کلاسیک را دارد.

آجر نیز به مانند بسیاری از مصالح ساختمانی دیگر در طول تاریخ دست خوش تغییرات زیادی شده است و هم اکنون با طرح‌ها و مدل‌های جدی‌تری در بازار عرضه می‌شود.

آجرنمای مدرن یکی از چندین مصالح جدید و به روزی است که برای نمای مدرن مورداستفاده قرار می‌گیرد. این آجرها به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم. با آجر دوران همراه باشید.

نمای آجری مدرن چیست؟

یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمانی، نمای بیرونی آن است که باید توجه زیادی به آن بشود. آجرنمای مدرن می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای طراحی خارجی ساختمان باش چرا که هم ظاهری به‌روز و جذاب دارد و هم اینکه با سایر اجزای سازه همخوانی بالاتری دارد.

نمای مدرن به نمایی گفته می‌شود که برای طراحی و ساخت آن از متریال و مصالح جدید و متفاوت استفاده بشود و یک نوع تضاد در طراحی آن دیده بشود. البته همین تضادها هستند که این معماری را زیباتر می‌کنند.

نمای آجری یکی از چندین مصالح پر استفاده برای نماکاری ساختمان‌ها بشمار می‌رود که امروزه باتوجه‌به تنوع بالایی که پیدا کرده است، جایگزین مصالح قدیمی‌تری مانند سیمان و گچ شده است.

البته این موضوع که نمای آجری مدرن کاربرد و مصرف بیشتری هم دارد در محبوبیت این سبک بی‌تأثیر نبوده است. نمای سنتی مانند زمان‌های گذشته طرف‌دار آن‌چنانی ندارد مگر اینکه به یک نحوی با نمای مدرن تلفیق بشود و موردپسند افراد قرار بگیرد.

نما مدرن تلفیقی از چند سبک مختلف و چند متریال جدید است که در آن می‌توان انواع رنگ‌ها، به‌هم‌ریختگی و نظم را باهم دید و از خلق آثار زیبا و جذاب آن لذت برد.

نمای آجری که یک نمای قدیمی است را امروزه به اشکال جدیدتر و مدرن‌تری طراحی کرده‌اند که علاوه بر زیبایی، استحکام بالاتری هم پیدا کرده است و یک انتخاب عالی برای سازه‌های تازه‌ساخت محسوب می‌شود.

نمای آجری مدرن چیست؟

اصطلاح نمای آجری مدرن چندان مفهوم پیچیده‌ای نیست و نیاز به توضیح و تفسیر خاصی ندارد. به عبارتی در اجرای این نوع از نما در انواع نوین و مهندسی شده آجر استفاده می‌کنند تا از طرفی مقاومت و ماندگاری و از طرفی هم جنبه‌های زیباشناختی نمای بیرونی ساختمان را بتوان تا درجه زیادی بهبود بخشید. برای این کار انواع مختلفی از آجر در دسترس است که در انتخاب آن‌ها باید فاکتورهایی را مد نظر قرار داد.

نمای آجری مدرن

بهترین آجر برای ساخت نما کدام است؟

انتخاب آجر مناسب یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که در طی اجرای نمای آجری مدرن باید صورت گیرد. آجر از نظر کیفیت و رنگ می‌تواند تأثیر زیادی بر نتیجه نهایی داشته باشد. در ادامه به معرفی بهترین انواع آجر نمای مدرن پرداخته شده است.

آجر نمای رسی

در تهیه این آجر نما که امروزه به شیوه‌های مدرن ساخته می‌شوند تنها از خاک رس استفاده می‌شود. آجر نمای رسی به طور عمده در دو رنگ گلبهی و زرد در بازار موجود است. این تفاوت رنگ تنها به دلیل درجه پخته شدن آجر است. آجر در صورت کم پخته شدن رنگ گلبهی به خود می‌گیرد. این نوع از آجر نمای مدرن علی‌رغم تمامی مزایایی که دارد اما به دلیل محتوای بالای آهکی که با گذشت زمان تأثیر منفی بر زیبایی نمای آجری مدرن می‌گذارد، امروزه گزینه مناسبی برای ساخت نمای بیرونی در نظر گرفته نمی‌شود.

آجر نمای شیل

آجر نمای شیل همان‌طور که از اسم آن بر می‌آید از سنگ‌هایی به نام شیل ساخته می‌شود. سنگ شیل در واقع متشکل از رس و ذرات دانه درشت‌تری تحت عنوان سیلت هستند. شیل‌ها بر اثر فرآیند تشکیلی که دارند حالت ورقه ورقه به خود گرفته اند. این نوع از آجرهای مناسب برای نمای مدرن نسبت به آجر رسی از مقاومت و ماندگاری بهتری برخوردار هستند که دلیل آن هم به میزان جذب آب کمتر و مقاومت فشارشی بیشتر آن‌ها بر می‌گردد.

از نظر هزینه اجرای این نوع از نمای آجری مدرن نسبت به آجر نمای رسی گران‌تر و نسبت به آجر نمای نسوز ارزان‌تر تمام خواهد شد. آجر نمای مدرن نوع شیل اگرچه در مقایسه با نوع قبلی قابلیت جذب مقدار کمتری از رطوبت و آب را دارد اما باز هم مقداری را به خود جذب می‌کند که در نهایت می‌تواند تأثیراتی منفی بر کیفیت آن بگذارد.

آجر نمای نسوز

آجر نمای نسوز از یک نوع خاک به اسم کائولینیت ساخته می‌شود که در واقع از نظر ترکیب شیمیایی و اندازه خود نوعی خاک رس است. کائولینیت که هر از گاهی خاک نسوز نیز خوانده می‌شود به مانند تمامی کانی‌های رسی از آلومینیوم و سیلیس ساخته شده است. برای تهیه آجر مناسب از این نوع از خاک آن را با ترکیب با برخی از مواد شیمیایی در کوره‌های مخصوص تا درجه حرارت‌های بالا حرارت می‌دهند.

شایان ذکر است که کائولینیت تحمل درجه حرارت‌هایی تا 1500 درجه سانتی‌گراد را دارد. آجر نسوز در رنگ‌های مختلفی نیز وجود دارند که این تفاوت به ترکیب خاک نسوز و مقدار آهن موجود در آن بر می‌گردد. آجر‌های نسوز در شرایط بازار امروزی بهترین گزینه برای ساخت نمای آجری مدرن هستند و نسبت به انواع قبلی مزایای زیادی را در اختیار قرار می‌دهند اما نباید از یاد برد که این مزایا، ارزان هم به دست نخواهد آمد. آجر نسوز به دلیل فناوری ساختی که در تولید آن‌ها به کار برده می‌شود انواع مختلفی دارند که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به انواع زیر اشاره کرد:

  1. آجر نسوز تایل: استفاده از این نوع از آجر نسوز در ساخت نمای مدرن ساختمان‌ها رایج است که دلیل آن هم هزینه پایین‌تر، اندازه و رنگ‌های متنوع آن است. سفید، گرانیتی و قرمز از متداول‌ترین رنگ‌های این نوع از آجر نسوز هستند.
  2. آجر نسوز رستیک: فرآیند ساخت آجر نسوز رستیک در واقع مانند نوع تایل است. برای ساخت این نوع از آجر نسوز، به وسیله فرآیندی تحت عنوان سندبلاست به سطح آجر‌های نوع تایل پرداخته می‌شود و بافت‌های متفاوتی را ایجاد می‌کنند.
  3. آجر نسوز آنتیک: این نوع از آجر نسوز با پرداختن به آجر نسوز تایل ساخته و تولید می‌شود. در نوع آنتیک دیگر از لبه‌های تیز آجر خبری نیست و تمامی لبه‌ها به وسیله دستگاه‌هایی خاص گرفته شده‌اند. گاهی نیز با تغییر رنگ‌هایی خاص جنبه آنتیک بودن این نوع از آجرهای نسوز را بهبود می‌بخشند. هزینه لازم برای اجرای این نوع از نمای آجری مدرن در مقایسه با سایر سبک‌ها به مراتب پر هزینه‌تر خواهد بود.

ویژگی‌های نمای مدرن آجری

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کرده بودیم، در نمای مدرن از خطوط افقی و مورب استفاده زیادی می‌شود. این خطوط علاوه بر زیبایی که به نمای و دیزاین سازه می‌دهند، یک نظم خاصی را هم برای نما ایجاد می‌کنند که خالی‌ازلطف نیست.

نمای آجری مدرن یکی از این مصالحی است که در اشکال مختلفی طراحی شده است و دارای این خطوط مورب و موازی است. ضمناً آجرنمای مدرن باید به‌صورت ۹۰ درجه‌ای بر روی محل نصب شود.

نمای مدرن آجری مزایای قابل‌توجهی نسبت به نمای سیمانی و بتنی دارد. زمانی که از آجرنمای مدرن استفاده می‌کنید، وزن سازه خیلی پایین‌تر می‌آید و همین موضوع باعث بالاتر رفتن ایمنی سازه می‌شود.

علاوه بر کاهش وزن سازه اصلی، نصب آجر نما به سبک مدرن بسیار راحت‌تر از دیگر نماهای موجود است. در بحث مرمت و بازسازی نیز بیشتر از این مدل نماهای مدرن استفاده می‌شود و می‌توان گفت نمای آجری مدرن جایگزین برحق نمای سیمانی و گچی شده است.

آجرنمای مدرن با دیگر اجزای ساختمانی همخوانی بسیار بالایی هم دارد. این محصول در قسمت کنج و لبه‌های ساختمان با پنجره‌ها و بریدگی‌های تراس سازگاری و سنخیت بالایی دارد و می‌توانید آن را در بخش‌های مختلف ساختمان بکار گیرید.

 

دو عاملی که باعث می‌شود نما مدرن به چشم بیاید، نورپردازی و استفاده حداقلی از مصالح غیرضروری است. به زبان عامیانه بخواهیم بگوییم؛ یعنی خیلی نباید نما را شلوغ کرد و مبنا را بر روی سادگی بگذاریم.

نباید از این موضوع به‌راحتی بگذریم که نما یک بخش مهم در ساختمان محسوب می‌شود و همواره در معرض دید عموم افراد قرار می‌گیرد.نمای آجری مدرننمای آجری مدرن به دلیل سادگی و زیبایی که دارد، جزو پرکاربردترین نماهای خارجی محسوب می‌شود که زمینه آن در بازار بسیار زیاد شده است.

نکته‌ای که در نما مدرن باید موردتوجه قرار بگیرد، رنگ آجرنمای مدرنی است که مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر از رنگ روشن استفاده می‌کنید باید به فکر نگهداری و تمیزشدن آن‌هم باشید و اگر از رنگ تیره استفاده می‌کنید باید فکری به حال گرمای تابستان کنید.

تفاوت نمای مدرن آجری با نمای آجری سنتی

تفاوت‌های ریز و درشتی میان نمای اجری مدرن با نمای آجری سنتی وجود دارد که قبلاً به‌صورت کلی به آن پرداخته بودیم. اما در این بخش هم قصد داریم به برخی از این تفاوت‌ها اشاره کنیم.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های نمای آجری مدرن با سنتی در کیفیت ساخت و متریال به کار گرفته شده در آنها است. مصالحی که در طراحی نما مدرن مورداستفاده قرار می‌گیرد نسبتاً جدی‌تر بوده و معمولاً از ترکیب دو یا چند ماده طبیعی و مصنوعی ساخته شده‌اند. به همین دلیل کیفیت ساخت بالاتری را نسبت به مصالح نمای سنتی دارا هستند.

تفاوت دوم در بحث ماندگاری و طول عمر سازه است. هنوز نمی‌توان به‌طورقطع اظهارنظر کرد که طول عمر نمای مدرن آجری از نمای سنتی آجری بیشتر است یا نه. چراکه بسیاری از سازه‌های قدیمی مانند معبد زیگورات با نمای اجری سنتی طراحی شده‌اند و هنوز که هنوز است پابرجا باقی‌مانده است.

یکی از مزیت‌های نمای مدرن آجری این است که می‌توانید از این نما در کنار دیگر مصالح و متریال‌ها نیز به طور هم‌زمان استفاده کنید. این ویژگی را نمی‌توان برای نمای آجری سنتی مطرح کرد چرا که نما قدیمی با هر چیزی سنخیت و همخوانی ندارد.

نمای مدرن می‌تواند در عین سادگی و زیبایی، بسیار کاربردی باشد و در برابر عوامل مختلف فیزیکی و شیمیایی دوام و ماندگاری خوبی را از خودش نشان بدهد. نمای سنتی هم شاید استحکام نمای مدرن را نداشته باشد؛ اما یکپارچگی در طراحی و معماری که دارد باعث شده تا این مدل طراحی همچنان موردپسند عامه مردم قرار بگیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید