مقالات تخصصی

نکات مهم در ساخت و ساز ساختمان که باید بدانید

ساخت و ساز ساختمان

اطلاع دقیق از تمام نکاتی که برای ساخت و ساز ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، به بهبود نتیجه کار شما کمک می کند. برای اینکه بتوانید در آینده به بهترین نحو سازه خود را تکمیل کنید، این مطلب را برای شما تهیه کرده‌ایم. در این مطلب شما می توانید تمام نکات مربوط به محاسبت ساخت و ساز و تمام مواردی که در زمان ساختمان سازی احتیاج شما می شود را یاد خواهید گرفت. با امید به اینکه تمام نکات اجرایی ارائه شده در این مطلب برای شما کارآمد باشد با آجر دوران همراه باشید.

نکات مهم در ساخت و ساز ساختمان در زمینه تخریب

قبل از شروع پروژه باید نقشه برداری ساختمان به صورت درست انجام شود بعد از آن عملیات تخریب یکی از مراحلی است که عوامل بسیاری  باید در آن رعایت شود. این نکات که در ادامه قصد توضیح آن ها را داریم از جمله نکاتی است که توسط سال ها تجربه مهندسان بدست آمده است.

این نکات به شرح زیر است:

  • اولین نکته ای که در زمینه تخریب ساختمان باید رعایت کنید، توجه به ساختمان های مجاور است. این ساختمان ها ممکن است از استحکام پایینی برخوردار باشند که در صورت تخریب ساختمان شما آسیب شدید به آن ساختمان وارد شود.
  • ممکن است ساختمانی که قصد تخریب آن را دارید از جنس بتن، آهن و یا آجر باشد. از این رو برای هر کدام از این ساختمان ها بر اساس نوع اسکلت آن، نوع ویژه ای از تخریب به کار می رود.
  • در تخریب ساختمان هایی که از جنس آجر نسوز و یا بدون اسکلت هستند، یعنی اسکلت مشخصی را ندارند، اندازه زیر بنای ساختمان را ملاک بنایی قرار می دهند. و بر اساس آن نوع تخریب را مشخص می کنند.
  • با توجه به تفاوت نوع اسکلت ساخته شده در ساختمان ها، حجم اسکلت در آن ها می تواند بسیار متفاوت باشد. با توجه به این تفاوتی که در حجم اسکلت ها وجود دارد، نوع تخریب آن ها نیز متفاوت است. در اصل حجم اسکلت نوع تخریب را مشخص می کند.

نکات مهم در ساخت و ساز ساختمان در زمینه خاکبرداری

در این قسمت ابتدا قصد داریم با وسایل ساخت و ساز ساختمان ، خاکبرداری ساختمان که با استفاده از وسایل ساخت و ساز ساختمان انجام می شود را برای شما توضیح دهیم. تا شما اطلاعات کاملی را در زمینه خاکبرداری کسب کنید. سپس قصد داریم نکات طلایی ساخت و ساز ساختمان را در مرحله خاکبرداری توضیح دهیم.

ساختمان سازی

خاکبرداری چیست؟

خاک برداری یکی از مهم ترین مراحل ساختمان سازی است که این مرحله در جهت آماده سازی پی ساختمان انجام می شود.از این رو می توان گفت خاکبرداری و گودبرداری ساختمان از مهم ترین و حتی می توان گفت از پیچیده ترین مراحل ساختمان سازی است.که قبل از طراحی سازه ساختمان انجام می شود.

  • زمین خاکبرداری شده، نباید به مدت 72 ساعت در برابر باران و یا دیگر عوامل جوی قرار بگیرد.
  • در صورت قرارگیری زمین خاکبرداری شده، در برابر عوامل جوی، خاکبرداری باید دوباره انجام شود.
  • عملیات رگلاژ مرحله است که باید به طور همزمان با خاکبرداری انجام شود. اگر این موارد به درازا بکشد، پیمانکار موظف است با مهندسان مربوطه نسبت به آماده سازی مجدد بستر خاک جهت ساخت اقدام کند.
  • نکته مهمی که در جهت خاکبرداری باید رعایت شود، عدم خاکبرداری اضافی است. 
  • انجام عوامل خاکبرداری باید طبق نقشه و با اندازه های دقیق انجام شود.

نکات مهم در ساخت و ساز ساختمان در زمینه عملیات بنایی

در ساختمان سازی شما می‌توانید بنایی با سنگ را به دو صورت انجام دهید. این موارد در زیر ارائه شده است:

  1. نوع اول بنایی با استفاده از سنگ لاشه و ملات (ماسه سیمان، آهک، باتارد) است که برای مواردی مانند پی سازی، کرسی چینی، دیوار حائل و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. نوع دوم عملیات بنایی با سنگ خشکه چینی است. این نوع بنایی با سنگ در بلوک سازی کف، محوطه درناژ، پشت دیوارهای حائل و زهکشی، استفاده می‌شود.
  • بلوکاژ: عبارت بلوکاژ به معنی سنگ‌های چینی است که در کف ساختمان استفاده می‌شود. بلوکاژ می‌تواند با استفاده از سنگ لاشه یا قلوه برای زهکشی استفاده شود.
  • درناژ: درناژ عبارتی است که در بخش سنگ ریزی پشت دیوار و پی ساختمان به گوش شما می‌خورد. درناژ برای زهکشی با استفاده از سنگ قلوه (یا سنگ‌های لاشه) صورت می‌گیرد.
  • برای جلوگیری از نشت آب به سمت بالا از قلوه سنگ یا سنگ لاشه استفاده می‌شود. این سنگ‌ها به صورت خشکه چینی استفاده شده و خاصیت مویینگی دارند.
  • توجه داشته باشید که بنایی باید با توجه به قوانین تعریف شده، نقشه‌های اجرایی، دستورالعمل‌های دستگاه نظارت و … انجام شود. پس توجه داشته باشید برای تهیه سنگ‌ها حتما نقشه اجرایی بررسی شده و سپس قواره سنگ‌ها در کارگاه آماده شده و مورد استفاده قرار گیرد. آماده سازی سنگ‌ها کمک می‌کند عملیات بنایی به طور پیوسته انجام شده و وقفه‌ای در کار رخ ندهد.

نکات مهم ساخت و ساز ساختمان در زمینه قالب بندی

یکی از عملیات های مهم در جهت اجرای فونداسیون ساختمان، ستون و تیر های بتنی قالب بندی است.  از این رو می توان گفت قالب بندی در فونداسیون، ستون ها و تیر ها به کار می رود.

  • سعی کنید از قالب های فلزی در ستون های بتنی، سقف ها و دیوار ها استفاده کنید.
  • ملاک محاسبه در قالب بندی ساختمان، سطح بتن ریخته شده در تماس با قالب است.
  • دیگر نکته مهم در قالب بندی، برای محاسبه قالب بندی در ستون و دیوار طبقه همکف از روی پی محاسبه می کنند. از این رو برای محاسبه قالب بندی دیگر طبقات ساختمان نسبت به کف همان طبقه محاسبه می کنند.

نکات طلایی در ساخت و ساز ساختمان در زمینه بتن ریزی

ابتدا قصد داریم درباره بتن ریزی توضیحی به شما ارائه دهیم.  به ترکیبی از سیمان، آب و سنگ ریزه ها بتن می گویند.

بتن ریزی یعنی تخلیه بتن برای کف سازی در کف سازه، فونداسیون و سقف سازه است.

  • نوع سیمان در بتن ریزی بسیار مهم است.
  • استفاده از بتن با حجم مناسب

نکات مهمی برای اجرای سقف سبک بتنی در صنعت ساختمان ‌سازی وجود دارد که در ادامه می‌توانید این موارد را بررسی کنید:

    1. در زمان اجرای سقف بتنی از مصالح مختلفی استفاده می‌شود. تیرچه یکی از این مصالح است و به عنوان عضو باربر شناخته می‌شود. در زمان استفاده از تیرچه برای پر کردن فضاهای خالی می‌توان از بلوک‌های سفالی، یونولیتی، توخالی بتنی و … استفاده کرد.
    2. مصالح مورد نیاز از جمله تیرچه، بلوک و … را تهیه کنید. پس از تهیه تمام مصالح اجرای بخش‌های مختلف سقف مانند تراز کردن، شمع‌بندی، قالب بندی و … انجام می‌شود.
    3. در سقف سبک بتنی، میلگردهای مورد نیاز به طور کاملا جدا با توجه به نقشه و نظر مهندس، محاسبه می‌شود. بد نیست بدانید که در زمان محاسبه نوع میلگردهایی که استفاده می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است. از انواع میلگردهایی که در ساخت استفاده می‌شود، می‌توان انواع میلگردهای آج‌دار، قیمت فولاد آلیاژی، میلگردهای استیل و … را نام برد.
    4. اگر تکیه‌گاهی که برای تیرچه استفاده می‌کنید، از نوع ساده، مرکب یا دیوار بنایی انتخاب شده باشد؛ در زمان اندازه‌گیری سطح سقف به طور کامل در نظر گرفته می‌شود. در این مواقع مرز قسمت خارجی بتن سقف است.
    5. در مواردی تیر یا دیوار بتنی به عنوان تکیه‌گاه تیرچه انتخاب می‌شود؛ در این مواقع مرز مبنا جدار داخلی تعریف شده است.
    6. فاصله قسمت زیر تیرچه تا آخرین سطح بتن به عنوان ضخامت سقف تعریف می‌شود.
    7. برای اندازه گیری این دسته از سقف‌ها از واحد متر مربع استفاده می‌شود.

ساختمان سازی

نکات طلایی در ساخت و ساز ساختمان در زمینه مدیریت پروژه

مدیریت پروژه یکی از سنگین ترین مسئولیتی است که به شرکت های پیمانکاری تحمیل می شود. با توجه به این موضوع بلد بودن مدیریت پروژه  مانند محاسبه ی سود ساخت و ساز ساختمان توسط یک شرکت پیمانکاری مهم ترین نکات است.

1.پیمانکاران باید به تمام نکات ریز و درشت توجه کنند. از این رو باید برنامه های اجرایی را برای خود مشخص کنند. از جمله مواردی که باید در برنامه اجرایی مشخص شود، به شرح زیر است:

      • زمان انجام و اتمام پروژه
      • کیفیت پروژه
      • بررسی استاندارد ها
      • مشخص کردن هزینه های در انتظار

2. دارا بودن قدرت اجرایی بالا. هر چه قدرت اجرایی یک پیمانکار بالا باشد، راحت تر می تواند پروژه را مدیریت کند و سریع تر می تواند به اهداف برنامه ریزی شده برسد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم، مهم ترین نکات مهم در ساخت و ساز ساختمان را به شما شرح دهیم. این نکات بر اساس تجربه و زحمات چند ساله پیمانکاران بدست آمده است.

با توجه به این مطالب هر کدام از مراحل ساختمان سازی دارای یک سری ریزه کاری ها و نکاتی است که باید رعایت شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید