مقالات تخصصی

ویژگی های نمای آجری ساختمان چیست؟

ویژگی های نما اجری

ویژگی های نمای آجری ساختمان چیست؟ نمای ساختمان ، از اصلی ترین بخش های ساختمان است. به طور کلی نما، ساختمان را معرفی می کند و یک دید کلی درباره داخل ساختمان به بیننده می دهد. بنابراین بهتر است نمای ساختمان ، با در نظر گرفتن همه موارد زیبا شناختی و بودجه انتخاب شود. آجر یکی از متریال هایی است که در نمای ساختمان از آن استفاده می شد.

اگر چه استفاده از آجر در نمای ساختمان قدمتی دیرینه دارد اما در سال های اخیر شاهد انواع نمای آجری مدرن هستیم که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. در این مقاله تصمیم داریم تا درباره انواع طراحی نمای آجری مدرن ساختمان با شما صحبت کنیم. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره نمای آجری ویلا، آپارتمان و … هستید، با آجر دوران در ادامه همراه باشید.

نمای آجری ساختمان چیست؟

منظور از نمای آجری ، نمایی است که از اجر برای دیزاین ساختمان استفاده می شود. اجر ها به طور طبیعی در طبیعت یافت نمی شوند. انسان ها به صورت دستی و ماشینی با استفاده از خاک های مخصوصی به تولید آجر می پردازند. در کارخانجات آجرسازی ، آجر های متنوعی برای دیزین نمای بیرون ساختمان تولید می شوند. به آجر هایی که برای نماسازی ساختمان استفاده می شود ، آجرنما می گویند. و باعث زیبایی بیشتر ساختمان و افزایش مقاومت آن در برابر زلزله و آتش سوزی می شود.

نمای آجری

معرفی انواع آجر نمای ساختمان

آجرنما ها به گونه ای ساخته می شوند که در برابر نفوذ آب و بارش باران مقاوم باشند. این آجر ها نسبت به انوع دیگر آجر ها از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. تنوع در طرح و رنگ آجرنما ها باعث شده است تا بسیاری از افراد برای نمای بیرون ساختمان از نما آجری استفاده کنند. انواع آجرنما که در ساختمان استفاده می شوند عبارتند از:

آجر نسوز

یکی از پر کاربردترین آجر هایی که در نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود ، آجر های نسوز است. آجر های نسوز با استفاده از خاک های نسوز در کارخانجات آجر سازی ساخته می شود. در خاک های نسوز از موادی چون سیلیس ، آلومین ، اکسید منیزیم و… استفاده می شود که باعث نسوز شدن خاک می شود. آجر نسوز از مواد معدنی بالایی برخوردار هستند ، به همین دلیل در برابر حرارت مقاوم هستند. این دسته از آجر ها در رنگ های قرمز ، زرد و… تولید می شوند و در نمای آجری مدرن به کار برده می شوند.

آجر فشاری

از دیگر آجر هایی که در نمای ساختمان استفاده می شود ، آجرهای فشاری یا گری هستند. این دسته از آجر ها اگرچه از زیبایی خاصی برخوردار نیستند اما به دلیل توپر بودن ، مقاومت بالایی دارند. آجر های فشاری با استفاده از آب و خاک رس تهیه می شوند. در گذشته برای نمای آجری بیشتر ساختمان های سنتی از این دسته از آجر ها استفاده می کردند.

آجر سیمانی

نوعی دیگر از آجر که در نمای ساختمان و ساختمان سازی استفاده می شود ، آجر سیمانی است. این دسته از آجر ها بسیار پرکاربرد هستند و به دلیل وزن کمی که دارند ، برای محیط های مختلف قابل استفاده هستند. برای ساخت آجر سیمانی از موادی چون شن و ماسه و سیمان استفاده می کنند. امروزه برای تفکیک سازی نمای آجری مدرن از آجر سیمانی استفاده می کنند.

مزیت های استفاده از آجر نما نسوز

آجر نما نسوز به دلیل مزیت هایی که دارد مورد توجه بوده و بازار خرید و فروش بالایی را از آن خود کرده است. مقاومت بالا به دماهای بسیار بالا تا 1200 درجه سانتی گراد از ویژگی های مطلوب و مهم این آجر نما هاست. همین ویژگی سبب کاربرد گسترده ی این آجر در صنعت و ساختمان شده است.

اگر دقت کرده باشید بسیاری از آجرها در اثر تماس با هوای مرطوب و نم دچار سفیدک و شوره می شوند، این موضوع سبب می شود تا نمای ساختمان ها زیبایی و جذابیت خود را از دست بدهد، در حالی که استفاده از آجرنما نسوز این معضل را به وجود نمی اورد و اجری ضد شوره و ضد سفیدک می باشد.

آجرنما نسوز در برابر سایش و فرسایش مقاوم بوده و سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارد.
در مناطقی مانند شمال ایران که در اثر رطوبت زیاد ممکن است نمای ساختمان ها جلبک بزند،آجر نسوز بهترین گزینه می باشد، چرا که در برابر رشد جلبک ها و میکروارگانیسم ها مقاوم بوده و شرایط را برای رشد و تکثیر ان ها فراهم نمی کند.

آجر نسوز نما ثبوت رنگ بالایی داشته و در اثر عوامل محیطی مختلف چون تابش خورشید، رطوبت و دمای بالا و یا پایین رنگ خود را حفظ می کند.
گران بودن آجر نسوز نما نسبت به سایر آجر نماها، نصب سخت تر آن و مهارت بیشتر برای نصب آن از محدودیت های اجرایی آجر نسوز می باشد. اما با توجه به مزیت های زیادی که دارد این معایب به چشم نمی آیند.

چه رنگ هایی برای آجرنما استفاده می شود؟

آجر نما های مورد استفاده در نمای آجری مدرن از طیف رنگی بالایی برخوردار هستند. از آجرنما ها ، نه تنها در نماهای ساختمان آجری بلکه در دکوراسیون داخلی هم استفاده می شود. بیشترین رنگ های این محصول در طیف قهوه ای قرار دارند. از دیگر رنگ های نما آجری مدرن می توان به رنگ های زیر اشاره کرد.

  • رنگ قهوه ای روشن
  • رنگ قهوه ای تیره
  • رنگ قهوه ای با بافت های ریز و درشت
  • رنگ نارنجی مایل به قهوه ای
  • زرد مایل به نارنجی
  • نارنجی تیره
  • نارنجی روشن
  • زرد روشن
  • زرد تیره
  • رنگ نارنجی با بافت های ریز و درشت
  • خاکستری
  • سفید
  • طوسی

ابعاد استاندارد آجر چیست؟

آجر ها جزء واحد های کوچک مصالح ساختمانی هستند. آجر ها به شکل بلوک های مستطیلی به اندازه عرض 4 اینچ و طول 8 اینچ تولید می شوند. آجرها با توجه به کاربرد هایشان ضخامت های مختلفی دارند.

ویژگی های نما اجری

مزیت ها و معایب نمای آجری چیست؟

نما آجری مانند دیگر نما ها دارای مزایا و معایب مختلفی است. آجرنما ها علاوه بر اینکه با هنر و معماری ایرانی تطبیق دارند دارای مزایای دیگری مانند:

  • مواد اولیه آجر ها قابل دسترس است و در نتیجه به راحتی تولید می شود.
  • داشتن قیمت مناسب از دیگر مزایای نمای ساختمان آجری است.
  • برای اجرای آجر نما نیازی به مهارت و تجهیزات خاصی نیست و به راحتی قابل اجرا است.
  • نما های آجری در برابر نور خورشید تغییر رنگ نمی دهند.
  • در برابر آتش سوزی ، مقاومت بالایی دارند.
  • از استحکام بالایی برخوردار هستند.
  • تقریبا در همه اقلیم های آب و هوایی قابل اجرا است.
  • آجرنما ها به راحتی تخریب می شوند.
  • آجر به راحتی از نما جدا نمی شود.

نما های آجری در کنار داشتن مزایای ذکر شده، دارای معایبی نیز هستند که در زیر به آن ها اشاره می شود.

  • به دلیل بارش باران و تابش نور خورشید ، روی نمای ساختمان آجری لکه و شوره ایجاد می شود.
  • ایجاد حفره بر روی نما های آجری با گذشت زمان یکی دیگر از معایب نمای آجری است. جمع شدن آلودگی در داخل حفره ها ، باعث خوردگی و تیره شدن نما می شود.
  • امکان نصب تابلو بر روی نما آجری وجود ندارد. زیرا نمای ساختمان آجری بسیار سخت و مقاوم هستند.
  • آجر ها رطوبت را به خود جذب می کنند و درنتیجه کپک بر روی نما ها ایجاد می شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است بر روی آجر ها از رنگ استفاده شود.
  • نمای آجری مدرن قابل استفاده در ساختمان های مرتفع نیست. زیرا وزن آجر زیاد است و هر چه تعداد آجر استفاده بیشتر باشد، وزن نما افزایش می آبد.
  • مراحل اجرای نمای ساختمان آجری زمان بر است.

قیمت نمای آجری ساختمان

قیمت نمای آجری ساختمان نسبت به انواع دیگر نما های موجود در بازار مناسب تر است. برای مثال انواع نمای سنگی که از سنگ مرمر یا مرمریت برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می کنند از قیمت بالایی برخوردار هستند.

قیمت نما آجری ساختمان بر اساس تعداد آجر ، نوع آجر ، مواد مصرفی و… تعیین می شود. آجرنما ها در قیمت های مختلفی در بازار عرضه می شوند که با توجه به کیفیت آجر ، قیمت های آن متفاوت است.

سخن پایانی

در این مقاله از میان انواع مصالح نمای ساختمان به بررسی نمای آجری ساختمان پرداختیم. این نمای ساختمان از دیر باز تا به الان مورد علاقه بسیاری از افراد قرار گرفته است. امروزه با وجود ساخت خانه های مدرن ، از آجر برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می کنند. شما می توانید برای نمای ساختمان خود از انواع مختلفی از آجر ها استفاده کنید. آجرنما ها از کیفیت و مقاومت مطلوبی برخوردار هستند و باعث زیبایی بیشتر نمای بیرون ساختمان می شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید