مقالات تخصصی

پوشش نانو آجر چیست؟

پوشش نانو آجر

فناوری نانو در صنعت ساختمان و بهبود کیفیت مصالحی مانند آجر تاثیرات چشمگیری داشته است. در این مطلب به کاربرد پوشش نانو آجر در افزایش مقاومت و ماندگاری آجر و افزودن ویژگی‌های برجسته دیگر به آن می‌پردازیم. با آجر دوران همراه باشید.

تکنولوژی نانو عبارتی است که در چندین سال اخیر در مورد آن زیاد شنیده‌ایم و مدت‌هاست که شاهد کاربرد این فناوری پیشرفته در زمینه‌های مختلف هستیم. از آنجایی که صنعت ساختمان نیز از آن مصون نمانده، در این مطلب به این فناوری پیشرفته و کاربرد آن در این صنعت اثرگذار و خصوصا به نانو آجر می‌پردازیم. پس با ما تا پایان این مطلب همراه باشید چرا که عملکرد این فناوری در آجر فوق‌العاده است.

قرن بیست و یک برای صنایع از مهمترین زمان‌ها به شمار می‌رود و حضور فناوری‌هایی پیچیده مانند نانو بر اهمیت آن می‌افزاید. قرن نانو قرن صرفه‌جویی، سلامتی و آرامش نامیده شده و حتی به دلیل پدید آوردن تحولاتی شگرف از آن به عنوان “رنسانس فناوری” نیز یاد می‌شود.

بهره‌گیری از خواص ماده در مقیاس نانو نویدبخش فواید و منافعی است که موجب تحولات اساسی در تمامی جنبه‌های زندگی انسان می‌شود و صرفه‌های بسیاری را برای او به ارمغان می‌آورد. برای آشنایی بیشتر با این فناوری ابتدا به تاریخچه آن می‌پردازیم.

تاریخچه فناوری نانو

عمر تکنولوژی نانو حدود نیم قرن است اما در گذشته “فیزیک اتمی” نامیده می‌شد. شاید به همین دلیل است که اکثریت آن را به اشتباه، علمی جدید می‌دانند.

نخستین بار فردی به نام Eric Drexler مطالعات خود در این زمینه را در آزمایشگاه مشهور MIT متعلق به انستیتو Foresight با سیستم‌های بیولوژیکی آغاز و طی تحقیقات و اکتشافات گسترده خود به این واقعیت پی برد که قادر است دستگاه‌های مولکولی تولید کند. به این طریق تکنولوژی نانو را به جهانیان عرضه کرد.

جالب است بدانید کلمه نانو برگرفته از واژه‌ای در زبان یونانی به معنای کوتوله است و به ابعاد بسیار ریز آن اشاره دارد.

پوشش نانو آجر چیست؟

فناوری نانو چیست؟

حال به زبانی ساده به بیان این تکنولوژی و نقش‌های اثرگذار آن می‌پردازیم.

فناوری نانو یکی از شاخه‌های تحقیقاتی و نوآورانه مربوط به مواد و تجهیزات در مقیاس اتم‌ها و مولکول‌ها و موضوع اساسی آن مهار ماده و تولید دستگاه‌هایی در ابعاد نانو است. به بیان دیگر این تکنولوژی به‌کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در ابعاد نانومتر است که اثرات جدیدی متاثر از خواص کوانتومی از خود نشان می‌دهند.

ابعاد آن یک نانومتر یعنی یک میلیاردم متر و ده برابر قطر اتم هیدروژن است. برای درک بهتر این ابعاد بد نیست بدانید قطر یک تار موی انسان به طور میانگین 8000 نانومتر است. بنابراین بدیهی است که در چنین ابعادی، قوانین عادی فیزیک و شیمی مانند واکنش‌پذیری، رسانایی و مقاومت به شکلی متفاوت عمل می‌کنند.

بر اساس عقیده محققان، فناوری نانو از علومی است که در راستای ایجاد تحولات فنی قرن، پیشرفت‌های بسیاری را رقم می‌زند. به‌کارگیری این فناوری زمینه‌ساز راه‌حل‌هایی هوشمندانه جهت تولید محصولات متنوع با ویژگی‌های منحصر به فرد است.

مزایای فناوری نانو

تکنولوژی نانو تا به امروز نقش‌های اثرگذاری را در هر زمینه‌ای به گونه‌ای ایفا کرده که علوم مختلف را دستخوش تحولات بسیاری کرده است. در ادامه به سه مورد از مهمترین مزایای آن اشاره می‌کنیم.

1. این فناوری قادر به تولید انبوه محصولات با کاهش میزان قابل توجهی از هزینه‌های آنها است.

2. تکنولوژی نانو پتاسیل بالایی برای افزایش میزان بهره‌وری در مصرف انرژی دارد و به همین دلیل به پاکسازی محیط زیست و به طبع، حل معضلات سلامتی کمک شایانی می‌کند.

3. علاوه بر دو مورد بیان شده، مدافعان فناوری نانو معتقدند محصولات تولید شده توسط آن نسبت به سایر محصولات کوچکتر، ارزانتر، سبک‌تر و جهت تولید نیز نیازمند مواد اولیه کمتری می‌باشند.

پوشش نانو آجر

ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد آجر باعث شده که استفاده از آن در سازه‌ها، طراحی‌های داخلی و نما ساختمان‌ها به طور گسترده مورد توجه قرار گیرد. این متریال جذاب از گذشته تاکنون در دوام و ماندگاری سرآمد بوده اما در صورت جذب آب، آلودگی و سایش کمتر، متحمل رطوبت و آسیب کمتری نیز می‌گردد و این امر طول عمر بیشتر آجر را در پی دارد.

در چند سال اخیر امری که برای بسیاری از مصالح ساختمانی مانند آجر متداول شده، استفاده از تکنولوژی نانو در آنها است. این فناوری به شکل لایه‌ای پوششی به صورت محلول بر سطح آجر پاشیده می‌شود و تا حدود 5 سال به خوبی می‌تواند از آن محافظت کند. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این لایه دقیقا چه عملکردی دارد و برای ایفای چه نقشی از آن استفاده می‌کنند؟

کاربرد پوشش نانو آجر نما

امروزه استفاده از انواع آجر نما سنتی،آجر نسوز ، هلندی و… در نماهای خارجی و داخلی ساختمان بسیار محبوب شده است. اما یکی از اصلی ترین دغدغه هایی که افراد برای استفاده از آجر نما دارند، شوره زدن، آسیب پذیری در برابر باران و مناطق رطوبتی و جذب آلودگی است.

به خصوص استفاده از آجر سنتی که شوره می زند. البته توجه داشته باشید شوره ای که در آجر نما سنتی ظاهر می شود، معمولا به دلیل ملات آن است که دارای کلر می باشد. کیفیت این آجرها در آجر آنلاین تضمین شده است.

به جرئت می توان گفت که با پوشش نانو برای آجر نما دیگر جای هیچ نگرانی باقی نمی ماند. به طور کلی دو تا از اصلی ترین کاربردهای پوشش نانو برای آجر موارد زیر است:

  • بالا بردن بازده و کیفیت انواع آجر
  • آبگریز کردن آجر

پوشش نانو آجر چیست؟

بالا بردن بازده و بهبود کیفیت آجر

آجر به دلیل وجود خلل و فرج هایی که دارد بسیار راحتتر از سایر مصالح نما، آلودگی را به خود جذب می کند. این امر باعث می شود تا انواع قارچ ها و کپک ها در میان ذرات آن رشد نمایند و در مدت زمان کمتری نیاز به نظافت داشته باشد.

استفاده از پوشش نانو آجر نما به علت ساختارهای منظم مولکولی که دارد، همه ذرات و خلل و فرج های آجر را پر می کند و مانند لایه ای از سپر حفاظتی از آجرها در برابر آلودگی ها و کثیفی ها محافظت می کند. همچنین بهترین نانو آجر مانع از رشد قارچ ها و کپک ها نیز می شود.

آبگریز کردن آجر

آجرها به دلیل ساختاری که دارند پس از تماس با آب، مدتی بعد شوره می زنند. حتی با کیفیت ترین آجرها هم که بیان می شود ضد شوره هستند نیز پس از نصب، روی سطح آن سفیدک هایی ظاهر می شود.

اصلی ترین دلیل شوره زدن آجر، نمک موجود در ملات آن است که پس از نصب و تبخیر آب ها، نمک موجود به سطح آجر می آید و باعث این شوره ها می شود.

با پوشش نانو آجر نما این مشکل به راحتی حل می شود. به این صورت که نانو پوشش پس از ورود به حفره های آجر مانع از هر گونه ذرات دیگر مانند آب به آن می شود. درصورت تماس آب و یا قطرات باران با پوشش نانو ضد آب آجر، به سرعت از سطح آجر غلتانده می شوند.

مزایای استفاده از نانو آجر نما

همان‌طور که گفتیم به‌طور خلاصه نانو آجر از این محصول در برابر رطوبت محافظت می‌کند که متضمن مزایای زیر است:

  • حفظ کیفیت رنگ آجر نما در برابر رطوبت
  • جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌ها مانند قارچ و کپک در بافت آجرها
  • محافظت از استحکام اتصال آجرها
  • کاهش هزینه‌های تعمیرات نما
  • کاهش هزینه‌های مربوط به شستشوی نما
  • جلوگیری از ایجاد شوره روی آجر نما

بهترین نانو آجر نما در بازار

تمامی مزایایی که در قسمت قبل ذکر کردیم تنها در صورتی محقق می‌شوند که از محلول خوب و استاندارد استفاده کنید. در غیر این صورت، نه‌تنها هزینه خود را هدر داده‌اید؛ بلکه ممکن است با استفاده از محلول‌های بی‌کیفیت به نما نیز آسیب بزنید.

جمع بندی

استفاده از پوشش نانو آجر نما یکی از جدیدترین فناوری هایی است که در حوزه صنعت آجر وجود دارد. آجر با پوشش نما از جذاب ترین فناوری هایی است که باعث بهینه سازی بسیار در صنعت ساختمان و محیط زیست شده است و تمامی این مزایا استقبال از نمای آجری با پوشش نانو را چندین برابر کرده است.

سوالات متداول

پوشش نانو برای چه آجرهایی مناسب است؟

از پوشش نانو می توان برای هر نوع آجر نما از جمله سنتی، نسوز، پلاک نما و… استفاده کرد.

نانو پوشش چه کاربردهایی برای آجر دارد؟

آجر با پوشش نانو آبگریز می شود و شوره نمی زند. همچنین کیفیت و عمر آجر با پوشش نانو افزایش می یابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید