مقالات تخصصی

چطور با آجر در دکوراسیون داخلی جذابیت ایجاد کنیم؟

آجر در دکوراسیون داخلی

استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی راهی برای آوردن جذابیت به فضای داخلی خانه است. اما فراموش نکنید که اگر این متریال به درستی و در جای مناسب خود به کار نرود، ظاهر خوشایندی را به بار نمی‌آورد.

با ما همراه باشید تا با چگونگی استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی خانه آشنا شوید و با مطالعه این مطلب به سادگی بتوانید دکوراسیون منزل خود را به زیباترین شکل ممکن طراحی کنید با آجر دوران همراه باشید.

آجر در دکوراسیون داخلی

حس و حال قدم زدن در بین ساختمان‌های آجری و لمس این متریال دوست‌داشتنی تجربه‌ای است که این روزها به ندرت پیش می‌آید. ایجاد این احساس دلپذیر در فضای داخلی خانه و دریافت انرژی بی‌نظیر از آن با اقدامی ساده امکان‌پذیر است.

تنها کافی است آجر مورد نظر خود را خریداری و در هر جای خانه که دوست دارید از آن استفاده کنید. فکر نمی‌کنم متریالی به اندازه آجر بتواند تا این حد حس و حالی طبیعی و نوستالژیک را به خانه بیاورد.

سال‌ها است که استفاده از آجر علاوه بر ساخت‌وساز و نماسازی در طراحی داخلی نیز به وفور دیده می‌شود و منظره چشم‌نوازی را برای بیننده به ارمغان می‌آورد.

به کار بردن آجر در دکوراسیون داخلی یکی از روش‌های عالی به تصویر کشیدن معماری جسورانه در چهار دیواری خانه است. استفاده از آجر به منظور بخشیدن عمق، شخصیت و هویت به فضا از گزینه‌های بسیار مناسب می‌باشد.

آجر در دکوراسیون داخلی

در طول زمان‌های مختلف همواره شاهد آن بوده‌ایم که بسیاری از متریال‌های مورد استفاده در طراحی داخلی به صورت دوره‌ای مورد توجه قرار گرفته‌اند و پس از مدتی اصطلاحا “دموده” شده‌اند. شاید به همین دلیل است که آجر از آن دسته از مصالحی است که همواره مورد توجه و به روز بوده و هیچگاه قدیمی نمی‌شود. این امر از آن جهت است که به دلیل کاربردهای متفاوتی که دارد، برای اجرا و ترکیب با سایر متریال‌ها دست طراح را باز می‌گذارد. با این ویژگی می‌توان هر چند سال یک بار وسایل خانه را تغییر داد اما دیوار آجری را به همان صورت حفظ کرد.

نخستین حسی که مواجهه با یک دیوار آجری در فرد به وجود می‌آورد، حسی آشنا و دوست‌داشتنی است که ناشی از خاطره‌انگیز بودن این متریال است.

اما سوال این است که این احساس از کجا نشات می‌گیرد؟

به دلیل اینکه از دوران باستان تاکنون آجر از مصالح بسیار محبوب در ایران بوده، ایرانیان تعلق خاطر خاصی به آن دارند و یکی از دلایل محبوبیت آن می‌تواند همین مورد باشد. با مواجهه با یک دیوار آجری بلافاصله حس گرما و هم‌پیوندی با آن در شخص به وجود می‌آید.

آیا تا به حال به این مساله فکر کرده‌اید که چرا آجر این احساس را در فرد به وجود می‌آورد؟

برای پاسخ به این سوال کافی است به مواد تشکیل‌دهنده آن فکر کنید. بله درست است، خاک

خاک ماده اصلی تشکیل‌دهنده آجر است. حتما این جمله معروف را شنیده‌اید که ما از خاکیم و به خاک می‌رویم. با کمی تامل در این جمله می‌توانیم به دلیل پیوند وجودی خود با خاک پی ببریم. احتمالا برایتان پیش آمده در مکانی قرار گرفته‌اید که آجر در دکوراسیون داخلی آن به کار رفته است. با قرار گرفتن در این مکان ناخودآگاه نظر شما به سمت بخش آجری آن جلب می‌شود. این همان پیوند وجودی ما با آجر است که به دلیل عنصر اصلی آن، خاک می‌باشد.

چگونه با آجر در دکوراسیون داخلی جذابیت را به خانه بیاوریم؟

با توجه به تنوع آجرها و موارد فراوان کاربرد آن ها می توان مزایایی بسیاری را برای آن ها برشمرد. آجرها به دلیل داشتن ویژگی های منحصربفرد امروزه جایگاه ویژه ای در ساختمان سازی و کاربرد در نماهای داخلی و خارجی ساختمان ها پیدا کرده اند.

  • طبیعی و پایدار: خاک رس، شیل و آب از مواد سازنده آجر هستند که همگی مواد طبیعی بوده و از این لحاظ آجر یک محصول دوستدار طبیعت محسوب می شود. کاربرد آجر در دکوراسیون داخلی به این دلیل از اهمیت ویژه ای برخودار است که عمر طولانی، بهره وری انرژی، دوام، محتوای بازیافتی، در دسترس بودن، عایق صوتی، ضایعات ساختمانی کم و پتانسیل بازیافت و استفاده مجدد دارد و در نتیجه می تواند به طراحی پایدار کمک شایانی بکند.
  • صرفه جویی در انرژی: به عنوان یک عایق طبیعی می تواند در مصرف انرژی صرفه جویی زیادی نماید؛ زیرا استفاده آن در طراحی داخلی سبب جذب کم انرژی شده و عایق مناسبی خواهد بود. به طوری که خانه آجری در تابستان خنک و در زمستان گرم است و هزینه های مصرف انرژی در تجهیزات گرمایشی مثل بخاری یا کولر کاهش می یابد.
  • عایق صدا: آجر علاوه بر عایق گرما و سرما بودن می تواند به عنوان یک عایق صوتی طبیعی نیز عمل کند؛ زیرا خانه هایی که در ساختمان آن ها از آجر استفاده شده فضای ساکت تری را به وجود می آورند.
  • مقاومت در برابر آتش: آجر به این دلیل که از خاک رس در دمای بالایی ساخته می شود می تواند نسبت به سایر مصالح ساختمانی در برابر آتش مقاوم تر باشد. با توجه به این موضوع نرخ بیمه خانه هایی که از آجر ساخته شده اند کمتر است.
  • سَبک: آجر به دلیل چد بُعدی بودن و داشتن رنگ ها، بافت ها، اشکال و الگوهای کاربردی در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها کاربرد بسیاری دارد. بنابراین می‌توان با استفاده از آجر سبک های مختلفی را برای طراحی معماری داخلی منزل پیاده سازی کرد.

کاربرد آجر در دکوراسیون داخلی

1. دیوارهای آجری مهمان آشپزخانه شما

آجرها می توانند مهمان آشپزخانه های شما باشند. به طور مثال می توانید دیواری که گاز و هود آن جا قرار گرفته است را آجر پوش کنید و با کمی نورپردازی و استفاده از روشنایی های دیواری زیبا دیواری منحصر به فرد در آشپزخانه تان داشته باشید.

2. طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن با دیوارهای آجری

اتاق نشیمن خانه شما می تواند بسیار متفاوت و زیبا باشد، اگر بلد باشید که چگونه از مواد و مصالح برای طراحی دکوراسیون داخلی آن استفاده کنید. برای این منظور می توانید یکی از دیوارهای تاثیر گذار نشیمن تان را آجری کنید، مخصوصا اگر اتاق نشیمن تان سفید است، حضور گرم آجرها می تواند به شما کمک کند تا تجربه فضایی متفاوت تر داشته باشید.

3. ستون های آجری در طراحی دکوراسیون داخلی خانه

به گفته کارشناسان و طراحان داخلی، آجر ها می توانند به وسیله ستون ها وارد دکوراسیون داخلی خانه شوند. اگر در خانه تان ستون هایی دارید که نمی دانید با آن ها چه کار کنید، یکی از پیشنهادها این است که آن را با مواد و مصالحی نظیر آجر بپوشانید.

4. تزیین دیوار پشت تلویزیون با آجر

شاید سوال چگونه دیوار پشت تلویزیون را جذاب تر کنیم؟ ذهن شما را هم به خودش مشغول کرده باشد و اصلا شاید دلتان بخواهد تا برای دم عید چهره اتاق نشیمن و قسمتی که تلویزیون قرار می گیرد را عوض کنید، یکی از راه های خوبی که می توانید آن را انتخاب کنید آجری کردن دیوار پشت تلویزیون است.

5. آجرها، کفپوش های زیبای فضای بیرونی خانه

شما می توانید بالکن و حیاط خلوت خود را برای استقبال از بهار آماده کنید. برای این منظور می توانید برای کف فضاهای بیرونی خانه تان از آجرها استفاده کنید و از بهار با گرمی رنگ های آجر پذیرایی کنید

آجر در دکوراسیون داخلی

6. شومینه های اجری برای دکوراسیون داخلی منزل

جای دیگری که آجر نسوز می توانند حسابی خودنمایی کنند و جلوه زیبایی به دکوراسیون داخلی خانه ببخشند، روی شومینه ها است، درست است که شومینه ها در فصل بهار و تابستان مورد استفاده نیستند، اما می شود از آن ها به عنوان عناصر تزیینی جذاب برای دکوراسیون داخلی منزل استفاده کرد.

7. فرورفتگی ها و بیرون زدگی های خانه را آجر پوش کنید

اگر در دکوراسیون خانه تان قسمت هایی دارید که فرو رفته است و یا روی دیوارهای تان بنا به دلایل سازه ای بیرون زدگی هایی دیده می شود آن ها را آجر پوش کنید تا به جای یک عنصر زشت و نازیبا تبدیل به عناصر با جذابیت بصری بالا شوند.

مزایای استفاده از آجر

استفاده از آجر مزایای بسیاری را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود.

  • عایق در برابر گرما و سرما
  • قابلیت رنگ‌پذیری و تراش‌های متفاوت
  • همخوانی با سایر مصالح مانند سنگ
  • ماندگاری و دوام بالا

آجر علاوه بر اینکه طرح‎ها و رنگ‌ها متنوعی را دارا می‌باشد، این قابلیت را دارد که متفاوت نیز اجرا و پیاده‌سازی شود و جذابیت بصری فوق‌العاده‌ای را پدید آورد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید