مقالات تخصصی

کاربرد آجر ال شاموتی

کاربرد آجر ال شاموتی

همواره از آجر برای زیبایی و استحکام هر چه بیشتر نمای ساختمان استفاده می شده است. با گذشت زمان و رشد صنعت ساختمانی و پیشرفت معماری روز، آجر نمای نسوز شاموتی تولید و روانه بازار شد. این آجر نسوز خاص  در قالب ال به سرعت فروش بالایی بین خریداران پیدا کرده است .آجر نسوز پلاک شاموتی یکی از گزینه های اصلی معماران در صورت تصمیم به اجرای نما به وسیله آجر می باشد. برای هر چه زیباتر شدن نمای آجر پلاک از مکمل آن یعنی آجر ال شاموتی استفاده می کنند برای آشنایی با کاربرد آجر ال شاموتی تا انتها با آجر دوران همراه باشید.

آجر شاموتی چیست؟

ریشه کلمه شاموت به کشور آلمان مربوط می‌شود. منظور از شاموت بخشی از مواد اولیه همچون خاک رس و خاک نسوز است که از قبل آماده و پخته شده‌اند و باید با مواد خام مخلوط بشوند.

آجر شاموتی را باید جزو مصالح ساختمانی بدانیم که در رنگ و سایز بسیار متنوع است و با رنج قیمتی مناسبی که دارا است، قادر است مشتری‌های زیادی را به سمت خودش جذب کند.

از انواع آجر شاموتی در ساخت نمای داخلی و خارجی ساختمان، ساخت شومینه، استفاده در صنایع مهمی همچون صنعت ذوب‌آهن، ریخته‌گری و ذوب فلزات بهره گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که اجر شاموتی قابلیت مقاومت در برابر حرارت را هم دارد.

اجر شاموتی درواقع یک نوع آجر نسوز محسوب می‌شود. امروزه استفاده از آجرهای نسوز بسیار رایج شده است و ازآنجایی‌که آجر شاموتی در بین آجرهای نسوز از تنوع بسیار زیادی برخوردار است می‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده نصابان و طراحان داخلی باشد.

انواع آجر شاموتی از ترکیب‌شدن چند عنصر و ماده اصلی همچون ۷۰ درصد سیلیسیم و چیزی بین ۳۰ درصد اکسید آلومینیوم و بهره‌گیری از عناصر دیگری مانند پتاسیم و کلسیم تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند.
کاربرد اجر شاموتی به‌عنوان یک آجر نسوز عاملی شده است تا این محصول فروش نسبتاً خوبی را تجربه کند. تحمل دما برای اجر شاموتی نسبت به خاک و موادی که در آن استفاده شده است دارد. انواع اجر شاموتی به طور میانگین قادر به تحمل دمای بین ۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه را دارند.

آجر ال شاموتی

نحوه تولید آجر شاموتی

پایه و اساس آجر شاموتی با خاک رس نهادینه شده است. برای تهیه و پخت آجر نسوزی مانند اجر شاموتی باید بخشی از خاک رس از قبل پخته شده و آماده باشد. پخت خاک رس باید در دمای ۱۵۰۰ درجه‌ای صورت بگیرد که نیازمند کوره‌های مخصوص است.

به‌طورکلی برای ساخت آجر نسوز باید از مواد اولیه باکیفیت استفاده کرد که مقاومت بالایی را از خودشان در برابر عوامل محیطی نشان بدهند.

شاموت محصولی است که به شکل خرد و دانه‌ای از قبل آماده شده و پس از تهیه آن باید به سراغ پخت آجر بروید. شاموتی که خریداری کردید باید با مقدار مشخصی از آب‌وخاک رس مخلوط شود تا ترکیب اولیه ما آماده بشود.

بعدازاین که ترکیبمان آماده شد باید به آن شکل بدهیم و سپس مدت‌زمان کوتاهی به آجرهای شکل داده شده استراحت بدهیم. بعد از خشک‌شدن باید سراغ مرحله آخر تولید آجر شاموتی برویم یعنی پخت در کوره‌های آجرپزی. رایج‌ترین روش پخت انواع آجر شاموتی استفاده از کوره‌های تونلی و قائم است.

شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که چرا باید بخشی از خاک رس از قبل پخته بشود؟ خاک رس خام اگر در جریان ساخت اجر شاموتی به کار برود می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل شکستگی و ترک‌خوردگی بشود. برای همین خاک رس قبل از استفاده در فرایند تهیه اجر شاموتی، پخته می‌شود.

بهترین رنگ آجر شاموتی

احتمالاً تا به الان باید کاربرد آجر شاموتی برایتان محرز شده باشد. کاربرد اجر شاموتی نسبت به دیگر آجرهای نسوز بیشتر بوده و از تنوع رنگ و مدلی بالاتری برخوردار است. انواع اجر شاموتی را می‌توان به آجرهای قرمز تشبیه کرد چرا که شباهت‌های زیادی بین این دو آجر وجود دارد.

برای برخی از مدل‌های آجرها بهتر است رنگ آجر انتخابی با منظره و رنگ پس‌زمینه تطابق بیشتری داشته باشد. اجر شاموتی نیز از این دسته آجرها محسوب می‌شود. رنگ آجرها نشان‌دهنده سابقه تاریخی و یا احراز هویت یک ساختمان و سازه است. پس بهتر است بهترین رنگ را با درنظرگرفتن مواردی که ذکر شد انتخاب کنید.

انواع کاربرد آجر ال شاموتی نسوز

مهمترین کاربرد آجر شاموتی در پوشش دیوار داخلی کوره‌ها، دستگاه دمش کوره بلند، ریخته‌گری فولاد، کوره‌های پخت کک، کوره سیمان، کوره ذوب فلزات غیرآهنی، و صنعت شیشه و همچنین صنعت ساختمان سازی می‌باشد. همچنین آجر نسوز شاموتی یکی از پرفروش ترین رنگ های آجرنسوز میباشد به دو علت هم قیمت مناسب و هم رنگ زیبایی که دارد و با هر سلیقه ای هماهنگ میشود.

آجر شاموتی هم در کنار چوب طرح مدرن و زیبایی دارد وهم در کنار کاشی و یا سرامیک . درواقع با آجر شاموتی میتوان هم طرح های سنتی اجرا کرد و هم طراح های مدرن و همچنین میتواند تلفیقی از این دو طرح را به ما بدهد و زیباتر به نظر برسد . فقط با اندکی سلیقه میتوان طرح های متنوع و زیبایی با آجرهای شاموتی اجرا کرد چه برای نمای ساختمان و چه برای طراحی داخلی و در داخل منزل . چیزی که آجر شاموتی را متفاوت ساخته این است که آجر شاموتی طیف رنگ پرتقالی و زرد دارد و کار کردن آجر شاموتی به تنهایی یک طیف رنگی مطلوب به ما میدهد چرا که نه خیلی روشن است که محیط سرد به نظر بیاید و نه خیلی تیره که فضا و یا نما را دلگیر و تاریک کند. بنابراین یکی از بهترین پیشنهادات برای طراحی داخلی و طراحی نما میباشد

با توجه به فیزیک ظاهری آجر ال نسوز، این آجر برای بالا بردن ظرافت کار تولید و به کار برده می شود. انواع کاربرد آن عبارتند از:

  • استفاده در به عنوان قاب دور پنجره
  • برای کنج دیواره ها و جرز ها
  • لب پله ها و قرنیز ها
  • دور تا دور ستون های مربعی
  • ساخت انواع شومینه و کباب پز
  • زاویه های بیرون زده دیوار
آجر ال شاموتی

آجر ال شاموتی

نکات قبل از خرید آجر ال شاموتی نسوز

نکاتی بنظر ساده هستند که پیش از خرید آجر نما بهتر است به آن توجه کرد. یکی این که در صورت نیاز به استفاده از آجر ال شاموتی برای نما حتما از مسئول فروش آجر بپرسید که کارخانه تولیدی هر دو مدل آجر یکسان باشند. چرا که با توجه به ترکیب متفاوت خاک هر تولید کننده و رنگ منحصر بفرد،ممکن است یک مدل آجر خاص دارای تفاوت کد رنگ باشند.و در صورت خرید آجر پلاک از یک تولیدی و آجر ال نسوز شاموتی از تولید کننده دیگر، کار دو رنگ می شود و هارمونی خود را از دست می دهد.

مزیت های استفاده از آجر ال نسوز برای نما

  • استحکام بیشتر نمای آجری در نقاط انتهایی کار
  • زیبایی هرچه بیشتر نمای ساختمان
  • جلوگیری از ریزش آجر از نما
  • یکدست تر شدن و بالا رفتن هارمونی نما
  • سرعت اجرای نما در زاویه های 90 درجه و عدم نیاز به فارسی بر
  • پرتی کمتر آجر پلاک و دقت بالاتر هنگام اجرا

معایب آجر نما ال نسوز

  • قیمت بیشتر آجر ال نسبت به آجر پلاک نسوز
  • هزینه نصب اجرا به متر طول محاسبه می شود
  • گاهی اضلاع این آجر بلند تر از نیاز هست و باید برش بخورد

فروش آنلاین آجر ال شاموتی با قیمت تولیدی

یکی از دغدغه های خریداران مصالح ساختمانی این است که محصول مورد نظر خود را با کیفیت بالا و قیمت ارزان خرید کنند.با توجه به بالا رفتن سطح دسترسی شهروندان عزیز به اینترنت، این امکان فراهم شده تا مشتریان آجرال نسوز شاموتی  انواع تامین کنندگان را از نظر کیفیت و قیمت مقایسه کنند.پس از بررسی و اطمینان خاطر با چشمانی باز نسبت به خرید خود به صورت آنلاین اقدام کنید و سفارش خود را در محل خود دریافت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید