مقالات تخصصی

کاربرد آجر نسوز رندوم در ساختمان سازی

کاربرد آجر نسوز رندوم

آجر نسوز رندوم یکی از انواع طرح بندی ها در آجر نما نسوز است که در طراحی و اجرای نمای ساختمان ­های مدرن و کلاسیک کاربرد دارد. این نوع آجر با داشتن رنگ و طرح ­های متنوع و جذاب، می­تواند به زیبایی و شکوه ساختمان­ شما بیافزاید. در این مقاله به معرفی و بررسی ویژگی ­ها، مزایا و کاربرد آجر نسوز رندوم می پردازیم با آجر دوران تا انتهای مقاله همراه باشید.

آجر نسوز

این گونه ی آجر چنان که از نام آن پیداست مقاومت زیادی در برابر حرارت از خود نشان می دهد. آجر نسوز آن هنگام که در معرض حرارت بالا قرار می گیرد کیفیت خواص فیزیکی و شیمیایی خود را حفظ می کند و هیچ تغییری نمی یابد. همچنین آجر نسوز علاوه بر ایستادگی و مقاومت بالا در برابر حرارت، در مقابل تخریب های ناشی از مواد شیمیایی، ضربات سنگین و برخی حوادث طبیعی نیز بسیار مقاوم و پایدار است.

ممکن است برایتان سوال شده باشد که دلیل این همه مقاومت زیاد چیست. باید بگوییم که این آجرها ساختار متراکم و ظریفی دارند و همین ظرافت و تراکم بالا، در تحمل حرارت و تخریبات ناشی از عوامل مختلف، کمک کننده است.

علاوه بر این مورد باید به ترکیبات آجر نسوز نیز اشاره کنیم زیرا یکی از دلایل مقاومت این نوع آجر، ترکیبات آن است. در ساخت و تولید آجر نسوز، خاک چینی به کار گرفته می شود. خاک چینی متشکل از کانی های نسوز معدنی است و همین امر سبب بالا رفتن مقاومت این نوع آجرها می شود.

کاربرد این نوع از آجرها برخلاف تصور اغلب مردم، تنها به مصارف ساختمانی محدود نمی شود و در صنایع بسیاری از جمله صنایع فولاد، سرب، سیمان، شیشه، روی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای آجر نسوز

آجر نسوز مزایای متعدد و متنوعی دارد که از این میان می توان به این موارد اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر سرما و گرما
  • جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان ها و تثبیت رنگ
  • این نوع از آجر به دلیل ظاهر زیبا، رنگ های متنوع و کارایی بالا گزینه ای مناسب تر در مقایسه با آجرهای معمولی است

کاربردهای آجر نسوز

آجرهای نسوز انواع خاصی از آجر هستند که در برابر حرارت بالا مقاومت می داشته و همین امر باعث می شود تا کاربردهای آجر نسوز، در موقعیت های خاص در نظر گرفته شود. این نوع از آجرها، به آجر سرامیکی نیز معروف هستند. کاربردهای آجرهای نسوز به دلیل مقاومت حرارتی و مقاومت فشاری خوبی که دارند، بسیار مورد توجه است. همچنین، ترکیب شیمیایی آجرهای نسوز با ترکیب شیمیایی آجرهای معمولی متفاوت است.

آجر نسوز در برابر درجه حرارت بالا مقاومت می کند. آنها دوام فشاری خوبی داشته و عمدتا وزن آنها 150 پوند در هر فوت مکعب است. این آجرها را می توان در اندازه های 9×4.5×2.5 اینچ یا 9×2.7×2.25 اینچ تهیه نمود که در اشکال مختلف تولید می شوند و در کاربردهای متفاوت آجر نسوز مورد استفاده قرار می گیرند.

 آجر نسوز رندوم

آنها همچنین مقاومت شیمیایی خوبی دارند، زیرا با گازهای کوره واکنش نشان نمی دهند. ضمن آنکه میزان جذب آب آجر نسوز 5 تا 10 درصد بوده و نقطه همجوشی بالایی دارند. آجر نسوز در اندازه ها و اشکال مختلف موجود است که در چیدمان های متفاوتی اجرا می شود.

شناخت انواع آجر نسوز رندوم

آجر نسوز رندوم به چهار دسته تقسیم می شود:

آجر نسوز انگلیسی رندوم:

آجر نسوز انگلیسی با داشتن رنگ ­های قرمز، تیره و رنگ­ های مابین، بسیار شبیه به آجر انگلیسی است. این آجر دارای استحکام و مقاومت بالایی در برابر شوره ­زدگی، یخ­زدگی، حرارت زیاد و تغییرات دمایی است. همچنین جذب آب پایینی دارد، در نتیجه عایق خیلی خوبی محسوب می­شود.

کاربردهای گوناگون و متنوع آجر نسوز انگلیسی

این نوع از آجر به دلیل رنگ جذاب، کارایی متنوع و پوشش دهی سلیقه های گوناگون، کاربردهای زیادی دارد که در زیر به مهم ترین این کاربردها اشاره خواهیم کرد:

  • کاربرد در نمای بیرونی ساختمان ها
  • کاربرد در دکوراسیون داخلی ساختمان ها
  • پوششی برای دیواره ی درونی کوره ها
  • کاربرد در ساخت مدل های جدید و به روز باربیکیو و کباب پز
  • کاربرد در محوطه سازی
  • نمای بیرونی ساختمانی مدرن

آجر نسوز شاموتی رندوم:

این نوع آجر با داشتن رنگ های کرم، خردلی، پرتقالی و طلایی، بسیار شبیه به سنگ شاموت است. این آجر هم ویژگی‌های عایق و مقاومتی بالایی دارد و گزینه مناسبی برای استفاده در نمای ساختمان شما به حساب می­آید.

مزایای آجر نسوز شاموتی رندوم:

  1. شوره و آلونک نمی‌زنند.
  2. جذب آب پایین داشته و در نتیجه در برابر شرایط جوی بسیار پایدار است.
  3. مستحکم و مقاوم در برابر آتش‌سوزی می‌باشد.
  4. در برابر اشعه UV تغییر رنگ نمی‌دهند.
  5. به دلیل نبود ناخالصی در موارد مصرفی نما و پخت با دمای بالا، ترک خوردگی و پوسیدگی پیدا نمی‌کنند.
  6. نسبتا عایق می‌باشند.

آجر نسوز پازلی:

این نوع آجر با داشتن رنگ های مختلف و طرح های هندسی، بسیار شبیه به پازل است. این آجر دارای استحکام و مقاومت بالایی در برابر شوره، سرمای شدید، حرارت بالا و تغییرات آب و هوایی است.

آجر قزاقی رندوم:

این نوع آجر با داشتن رنگ های مختلف و طرح های نامنظم، یک نمای جذاب و متفاوت به ساختمان می بخشد. این نوع آجر با داشتن سطح صاف و براق، بسیار شبیه به سنگ مرمر است. این آجر هم مانند سایر انواع آجر نسوز، ویژگی‌های عایقی مناسبی دارد. .

تنوع رنگ بندی در آجر های نسوز

پر فروش ترین رنگ های آجر نسوز شامل آجر نسوز قرمز و آجر نسوز قهوه ای است اما تنوع رنگ در آجرهای نسوز از رنگ مشکی تا سفید قابل تغییر می باشد. حتی وجود رنگ های زنده و به رنگ طبیعت هم در آجر های نسوز به چشم می خورد که باعث می شود نمایی منحصر به فرد ایجاد شود. قبل از خرید انواع آجرنما نسوز بهتر است متراژ آجر مورد نیاز و طرح و رنگ مورد نظر خود را در نظر بگیرید. سپس با توجه به نوع نمایی که می خواهید کار کنید نسبت به خرید آجر نما نسوز با قیمت مناسب در سراسر ایران اقدام نمائید.

در ایران باستان استفاده از خشت و در سال های بعدی استفاده از آجر برای ساخت و ساز و دیوار چینی تقریبا اولین گزینه بوده است . و همواره تولید , خرید و فروش آجر نما از رونق تقریبا ثابتی در بازار بهره برده است . آجر های نما دو گروه هستند . دسته ای از آنها قابلیت استفاده به عنوان آجر ساختمانی و دیوار چینی را دارند ولی دسته ای دیگه به ضخامت بسیار کمتر تولید میشوند و فقط در رویه دیوار و نما مورد استفاده قرار میگیرد. و هم اکنون با استفاده از بهترین متریال های موجود و خاک مرغوب انواع مناسبی از آجر نما نسوز را در اختیار شما قرار داده ایم .

 آجر نسوز رندوم

چگونه آجر نسوز رندوم را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب آجر نسوز رندوم باید به چند نکته توجه کنیم:

هماهنگی رنگ و طرح با سبک معماری:

باید رنگ و طرح آجر نسوز رندوم را با سبک معماری ساختمان هماهنگ کنیم. برای مثال، برای ساختمان های کلاسیک، رنگ های قرمز، تیره و متوسط مناسب هستند. برای ساختمان های مدرن، رنگ های سفید، خاکستری و قهوه ای مناسب هستند. برای ساختمان های ترکیبی، رنگ های کرم، خردلی، پرتقالی و طلایی مناسب هستند. بر اساس این ترکیبات می­توانید نوع آجر مد نظر خود را انتخاب کند.

کیفیت و استاندارد آجر:

باید کیفیت و استاندارد آجر نسوز رندوم را بررسی کنیم. باید از فروشنده گواهینامه کیفیت و استاندارد آجر را درخواست کنیم. باید از ابعاد، جذب آب، مقاومت فشاری، مقاومت خمشی و چگالی آجر اطلاع پیدا کنیم. باید از تولید کننده گارانتی و خدمات پس از فروش آجر را درخواست کنیم.

بودجه:

باید بودجه خود را با توجه به نوع، کیفیت و تعداد آجر نسوز رندوم محاسبه کنید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نیاز به راهنمایی، می­توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

جمع ­بندی

آجر نسوز رندوم یکی از انواع طرح بندی ها در آجر نما نسوز است که در طراحی و اجرای نمای ساختمان­ ها کاربرد زیادی دارد. این نوع از آجر طرح­ و رنگ متنوعی برای شما به ارمغان آورده اند. همچنین، به علت ویژگی­ های مناسب عایقی و مقاومت در برابر شوره، می­توانید روی آن­ها حساب کنید!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید