مقالات تخصصی

کاربرد آجر نسوز در ساختمان

کاربرد آجر نسوز در ساختمان

آجر نسوز یکی از مهمترین مصالح ساختمانی است که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. این نوع آجر به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش، مناسب برای ساخت بخش هایی از ساختمان هایی است که با خطر حریق مواجه هستند، مانند پله های آتش نشانی، دیوارهای جداکننده و درب های خروج اضطراری. آجر نسوز همچنین می تواند به عنوان یک عایق حرارتی برای کاهش هزینه های گرمایشی و خنک کننده در ساختمان ها استفاده شود. در کل، کاربرد آجر نسوز در ساختمان برای ایجاد ایمنی و کاهش هزینه های انرژی بسیار مهم است. در ادامه کاربرد های دیگر آجر نسوز را باهم بررسی خواهیم کرد. تا پایان مقاله همراه آجر دوران باشید.

علت محبوبیت آجر برای معماران

دلیل محبوبیت آجر برای معماران، در دسترس بودن، سازگاری با شرایط جوی مختلف، عمر طولانی و قیمت مناسب شمرده می شود .آجر های قدیمی در مقایسه با سنگ ها، مقاومت بالایی نداشتند و به مرور زمان، جای خود را به آجر نسوز دادند. این آجر ها در رنگ ها و مدل های مختلف، کاربرد های متفاوتی را دارند.

جالب است بدانید که این روز ها حتی در نمای داخلی ساختمان هم از آجر نسوز استفاده می شود. به دلیل این تنوع بالا، می خواهیم کاربرد آجر نسوز در ساختمان ها را با هم مرور کنیم.

آجر نسوز چیست ؟

بد نیست قبل از اینکه به بررسی کاربرد آجر نسوز در ساختمان ها بپردازیم، آن را معرفی کنیم. این آجر ها از ترکیب خاک چینی با مواد نسوز و پخته شدن گِل آن ساخته می شوند. مواد نسوز، دوام و مقاومت آجر را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. پس از آن، آجر ها نه تنها در برابر حرارت و آتش بلکه در مقابل ضربه های فیزیکی و مواد شیمیایی نیز مقاوم می شوند.آجر های نسوز، تخلخل بسیار کمتری نسبت به نوع سنتی و قدیمی خود دارند. همانطور که می دانید، این تراکم بالا نیز به عمر مفید آجر، اضافه می کند.

کاربرد آجر نسوز در ساختمان

انواع آجر های نسوز

آجرهای نسوز یکی از مهم‌ترین اجزای ساختمان‌های مقاوم در برابر حریق و ایجاد امنیت در معابر، ساختمان‌های صنعتی و ساختمان‌های آتش‌بندی هستند. آجرهای نسوز از موادی تشکیل شده‌اند که در برابر دما و آتش مقاوم هستند و پس از گذشت آتش، هیچگونه آسیبی به آن‌ها نمی‌رسد. امروزه با توجه به اهمیت این مسئله، تولید کنندگان بسیاری آجرهای نسوز را تولید می‌کنند که به دلیل انواع مختلف آن‌ها، انتخاب آجر مناسب برای ساختمان‌های مختلف امری بسیار مهم و حیاتی است.

آجرهای سیلیکاتی:

این نوع آجرها از سیلیکات‌های کلسیم، آلومینیوم و سیلیکون تشکیل شده‌اند. آجرهای سیلیکاتی دارای مزایایی همچون مقاومت بالا در برابر آتش، گرما و رطوبت هستند. همچنین آجرهای سیلیکاتی دارای ویژگی‌هایی همچون انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت بالا در برابر خوردگی و اسیدها و همچنین پایداری در برابر سایر عوامل محیطی می‌باشند.

آجرهای شیشه‌ای:

آجرهای شیشه‌ای از شیشه‌های سیلیکاتی پرمیوم و سایر مواد شیمیایی تهیه می‌شوند. این نوع آجرها دارای مقاومت بالا در برابر آتش، گرما، سایش، خوردگی و تغییرات دما هستند. همچنین آجرهای شیشه‌ای دارای پایداری عالی در برابر مواد شیمیایی می‌باشند و بدون ایجاد هیچگونه گرد و غباری، می‌توانند سال‌ها در برابر شرایط محیطی مختلف مقاومت کنند.

آجرهای کربنات کلسیم:

آجرهای کربنات کلسیم از موادی همچون کربنات کلسیم، مواد رسی و شن استخراج می‌شوند. این نوع آجرها دارای مقاومت بالا در برابر آتش، گرما، رطوبت، خوردگی و همچنین عوامل محیطی مختلف می‌باشند. همچنین آجرهای کربنات کلسیم دارای وزن کمتری نسبت به آجرهای دیگر هستند و مقاومت بالا در برابر گرما و رطوبت را دارند.

آجرهای پلی‌ستر:

آجرهای پلی‌ستر از موادی همچون رزین های پلی استر، سیلیکا، زغال سنگ و سایر مواد شیمیایی تهیه می‌شوند. این نوع آجرها دارای مقاومت بالا در برابر آتش، گرما، خوردگی و سایر عوامل محیطی هستند. همچنین آجرهای پلی‌ستر دارای وزن کمتری نسبت به آجرهای دیگر هستند و می‌توانند به راحتی هنگام نصب و حمل و نقل منتقل شوند.

آجرهای فولادی:

آجرهای فولادی از موادی همچون فولاد، آهن، نیکل و سایر فلزات تهیه می‌شوند. این نوع آجرها دارای مقاومت بالا در برابر آتش، گرما، خوردگی و سایر عوامل محیطی هستند. اما به دلیل وزن بالای آن‌ها، نیاز به تجهیزات خاصی برای نصب دارند. همچنین، آجرهای فولادی دارای طول عمر بالا و پایداری در برابر تغییرات دما هستند.

کاربری های آجر نسوز

  • نمای ساختمان
  • دکوراسیون داخلی
  • کوره های صنعتی

آجر های نسوزی که در نمای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • آجر نسوز شومینه
  • آجر نسوز نما
  • آجر نسوز دکوراتیو
  • آجر نسوز رستیک
  • آجر نسوز صخره ای
  • آجر نسوز لعابی
  • آجر نسوز کوره
  • آجر نسوز مشکی
  • آجر نسوز سفید

تنوع این لیست، شگفت انگیز است. فکرش را می کردید کاربرد آجر نسوز در ساختمان ها تا این اندازه زیاد باشد؟ همانطور که می دانید، هرکدام از این آجر ها، در قسمتی خاص به کار می روند.

کاربرد آجر نسوز در ساختمان

کوره های صنعتی

در لیست بالا، به کاربرد آجر نسوز در ساختمان های صنعتی اشاره کردم. تا سال 1960، برای پوشش داخلی کوره ها از ترکیب خاک نسوز و کربن استفاده می شد.با این حال پس از ابداع و تولید آجر های نسوز، از آن ها برای پوشش داخلی دیواره های کوره ها استفاده می شود. این مورد، جزء اولین کاربرد های آجر نسوز بود.

کاربرد آجر نسوز در شومینه

به شومینه ها دقت کرده اید؟ آجر های زیبایی دارند. این طور نیست؟ گذراندن یک شب برفی در مقابل حرارت آتشی که از شومینه ساطع می شود هم دلچسب است.

آجر های نسوز، جداره داخلی و خارجی شومینه ها را می پوشانند. به این ترتیب، دیگر خطر آتش سوزی و غیره وجود ندارد. می توانید تا خود صبح با خیالی آسوده، مقابل شومینه بنشینید و بارش برف را تماشا کنید.

کاربرد آجر نسوز در ساختمان ها و نمای داخلی

آجر های نسوز، تنوع رنگی جالب و اندازه های مختلفی دارند. به همین دلیل در زیبا تر شدن نمای داخلی ساختمان ها نیز به کار می روند.از آجر های نسوز مختلفی برای زیبایی دکوراسیون ساختمان ها استفاده می شود. آجر های دکوراتیو، رستیک، لعابی و صخره ای از جمله آجر های نسوزی هستند که در نمای داخلی به کار می روند.

بیشترین استقبال در بکار گیری آجر نسوز در نمای داخلی، برای آشپزخانه، دیوار پشت تلوزیون و دیوار شومینه است. با این حال، هیچ محدودیتی برای معماران و طراحان وجود ندارد.در موارد بسیاری، افراد از سبک رستیک پیروی می کنند. به این ترتیب، تمام نمای داخلی ساختمان را با آجر نسوز رستیک می پوشانند.

همانطور که اشاره کردیم، آجر های نسوز در برابر مواد شیمیایی مثل انواع اسید ها، مقاومت دارند. به همین دلیل نگرانی بابت شست و شوی آن ها با مواد پاک کننده قلیایی، وجود ندارد.

کاربرد آجر نسوز در ساختمان ها و نمای خارجی

کاربرد آجر های نسوز، بیشتر از چیزی هست که فکرش را بکنیم. بیشترین کاربرد آن ها که احتمالا شما هم دیده اید، نمای خارجی ساختمان است.به دلیل مقاومت حرارتی، مقاومت فیزیکی و همینطور تراکم بالایی که آجر های نسوز دارند، گزینه بسیار مناسبی برای پوشش نمای ساختمان هستند.

از طرفی دیگر، مقاومت آجر های نسوز در مقابل آلاینده ها، تابش خورشید و ذرات معلق نیز قابل توجه است. از این رو، استفاده از آجر نسوز در نما، عمر مفید ساختمان را افزایش می دهد.

دوام آجر نسوز در برابر ضربه و وزن، باعث شده که آن ها را نه تنها در نما بلکه در کف پوش نیز به کار ببرند. یکی دیگر از کاربرد های آن، همین کف پوش ها هستند.

مقاومت رطوبتی بالای آجر نسوز، آن را به گزینه محبوبی برای کفپوش های داخلی و حتی حیاط ها تبدیل کرده است. با استفاده از این آجر های جذاب می توانید رنگ و بوی دیگری به حیاط منزل خود ببخشید.

خلاصه مقاله

آجر های نسوز در نمای داخلی و خارجی ساختمان ها، دکوراسیون داخلی، شومینه ها و کوره های صنعتی استفاده می شوند. این آجر ها شامل نوع های مختلفی همچون آجر نسوز شومینه، نما، دکوراتیو، رستیک، صخره ای، لعابی، کوره، مشکی و سفید هستند. آجر های نسوز به دلیل مقاومت آن ها در برابر مواد شیمیایی، حرارت و آلاینده ها، گزینه مناسبی برای پوشش نمای ساختمان ها هستند. همچنین، آن ها با تنوع رنگی و اندازه های مختلفی که دارند، در زیبا تر شدن نمای داخلی ساختمان ها نیز به کار می روند.

سوالات متداول

۱. آیا آجر نسوز در ساختمان ها به کار می رود؟
بله، آجر نسوز در ساختمان ها به کار می رود.

۲. چه کاربردهایی برای آجر نسوز در ساختمان ها وجود دارد؟
می توان آجر نسوز را در نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی، کوره های صنعتی و شومینه ها استفاده کرد.

۳. چرا آجر نسوز در شومینه ها به کار می رود؟
آجر نسوز در شومینه به دلیل مقاومت آن در برابر آتش و جلوگیری از خطر آتش سوزی استفاده می شود.

۴. آیا آجر نسوز در نمای ساختمان به کار می رود؟
بله، آجر نسوز در نمای ساختمان به کار می رود.

۵. آیا آجر نسوز برای پوشش کفپوش های داخلی و حیاط ها به کار می رود؟
بله، آجر نسوز برای پوشش کفپوش های داخلی و حیاط ها نیز به کار می رود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید