مقالات تخصصی

قبل از خرید آجر نسوز چه نکاتی را باید بدانیم؟

خرید آجر نسوز

آجر نسوز جزء اجزای مهم ساختمان است که به عنوان عایق حرارتی در برابر آتش و حرارت به کار می‌رود. برای خرید آجر نسوز باید به نکاتی همچون نوع و کیفیت آجر، اندازه و ضخامت آجر، مقاومت حرارتی، قابلیت عایق‌بندی، قابلیت نصب، قیمت و هزینه نگهداری توجه کرد. همچنین بهتر است پیش از خرید آجر نسوز، از کارشناسان مجرب و صاحب‌نظر در این زمینه مشاوره بگیرید تا از خرید اشتباه جلوگیری کنید. در ادامه به بررسی بیشتر این نکات خواهیم پرداخت با آجر دوران همراه باشید.

تفاوت بین آجر نسوز و آجر معمولی، کدام برای شما مناسب تر است؟

آجرهای نسوز از مواد سرامیکی نسوز ساخته شده اند استفاده از این مواد تنها به نمای ساختمان و شومینه‌ها ختم نمی‌شود بلکه از این مواد با توجه به مقاومتشان در برابر حرارت ۱۸۰۰ درجه فارنهایت در کوره‌ها و صنایع فولاد هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آجرهای نسوزِ متراکم از لحاظ ترکیب شیمیایی با آجرهای معمولی تفاوت‌های زیادی دارند. آجرهای نسوز و آجرهای معمولی در رنگ، شکل و رسانایی حرارتی هم تفاوت‌هایی با هم دارند.

دما

آجرهای نسوز با توجه به ماهیت شیمیایی که دارند در برابر حرارت و دما مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند.

این آجرها برای شومینه، اتاق‌های پخت و پز، اجاق‌های چوبی، جعبه‌های آتش نشانی و صنایع مختلفی مانند کوره‌ها، صنایع فولاد هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آجرهای نسوز علاوه بر اینکه سنگین هستند تخلخل کمی هم نسبت به آجرهای معمولی دارند (به راحتی از هم جدا نمی‌شوند)

ترکیب بندی

آجرهای نسوز از ترکیب شیمایی ۲۳ درصد آلومینیا و ۷۳ درصد سیلیس تشکیل شده اند.

فریک اکسید، تیتانیوم و سایر اکسیدهای فلزی مابقی مواد تشکیل دهنده‌ی آجرهای نسوز را تشکیل می‌دهند.

اما ترکیب اصلی آجرهای معمولی، سیلیس، آلومینا، منیزیا، آهک، اکسید آهن و مواد قلیایی است و در صورتی که هر یک از این مواد تشکیل دهنده بیشتر یا کمتر از میزان تعیین شده ترکیب شوند مشکلات جدی برای ساختار آجرها به وجود خواهد آمد.

اهمیت ترکیب مواد در آجرهای معمولی عموما کمتر از آجرهای نسوز است.

رنگ و شکل

رنگ آجر نسوز به طور طبیعی سفید است. اما امکان ساخت رنگ‌های متفاوت وجود دارد بدین صورت که لکه ها در داخل ماده آبکی (دوغاب) مخلوط می‌شوند تا آجر در طول مراحل ساخت رنگ گردد؛ برخی رنگ‌های محبوبی که برای نماهای ساختمانی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل رنگ اسپرسو، سبز خزه‌ای، قرمز و سیاه است.

شکل آجرهای نسوز مورد استفاده در نماهای ساختمانی به طور یکنواخت مستطیل شکل هست و این در حالی است که آجرهای معمولی ممکن است شکل‌های متفاوت‌تری داشته باشند.

رسانایی گرمایی

رسانایی و هدایت حرارتی آجرهای معمولی بسیار بیشتر از آجرهای نسوز است. آجرهای نسوز می‌توانند درجه حرارتی بالایی را تحمل کنند زیرا موادی مانند سرامیک، اکسید فریک و سایر موارد افزودنی شیمایی دمای بالا را جذب کرده و منتقل نمی‌کنند.

هدایت حرارتی پایین باعث می‌شود آجرهای نسوز گزینه‌ی مناسبی برای عایق بودن دیواره ها باشند و مقدار عایق بیشتری را نسبت به آجرهای معمولی ارائه دهند.

به دلیل جذب گرمای بالا و هدایت حرارتی کم آجرهای نسوز گزینه‌ی مناسبی برای مکان‌هایی همانند کوره‌ها، صنایع سیمان و صنایع فولاد تبدیل شده است.

متراکم‌تر بودن، مقاومت بیشتر در برابر سایش و آسیب از جمله‌ ویژگی‌های آجر نسوز است.

خرید آجر نسوز

درجه آجرهای نسوز

عنصر اصلی در آجرهای نسوز خاک نسوز است که بیشتر حاوی آلومینا و سیلیس است، عناصری که قادر به تحمل دمای بالا هستند. آجرهای سخت بسته به ترکیب و خواص آنها در چندین درجه موجود است که تعیین کننده کارآمدترین استفاده از آنها در ساخت و ساز است. ترکیبات آلومینا بالا از 50٪ آلومینا شروع می شود و برای بالاترین خلوص و گرانترین مقدار آلومینا تا 98٪ افزایش می یابد. بسیار نادر است که یک سفالگر به محتوای آلومینا بیش از 70 درصد نیاز داشته باشد.
کم کار (Low-duty): به طور معمول تا حداکثر دمای سرویس 1750 درجه فارنهایت رتبه بندی می شود. عمدتاً برای دودکش های شومینه استفاده می شود و حاوی 24-26٪ آلومینا است.

وظیفه متوسط (Medium duty): درجه حرارت تا حداکثر دمای 2700 درجه فارنهایت. موارد استفاده شامل آسترهای پشتیبان، کوره های سرامیکی با دمای پایین تر و دودکش ها و حاوی 34 تا 38 درصد آلومینا است.

High Duty (آجر نسوز با کیفیت اول): درجه حرارت حداکثر تا 2850 درجه فارنهایت در سرویس صرفاً گرما. اتمسفرهای خاص می توانند این درجه حرارت را تا چند صد درجه کاهش دهند و حاوی 36 تا 40 درصد آلومینا هستند. موارد استفاده شامل دیگ های بخار، کوره های سرامیکی، دودکش ها و پوشش های پشتیبان می باشد.

Super Dutyدرجه حرارت تا 2900 درجه فارنهایت در سرویس حرارتی خالص. اتمسفرهای خاص می توانند این درجه حرارت را تا چند صد درجه کاهش دهند. در مواردی که دماهای بالاتری در آن دخیل هستند، کاربردهای مشابه با کارکرد بالا. حاوی ۴۰ تا ۴۴ درصد آلومینا

High-Fired Super Duty: درجه حرارت بین 3000 درجه فارنهایت تا 3150 درجه فارنهایت. یک نسخه سوخته بالاتر از آجر نسوز فوق العاده که برای کاهش تخلخل، افزایش قدرت فیزیکی و بهبود مقاومت در برابر حمله قلیایی و تجزیه مونوکسید کربن طراحی شده است. حاوی ۴۰ تا ۴۴ درصد آلومینا

خرید آجر نسوز

راهنمای خرید آجر نسوز

آجر نسوز یکی از محصولاتی است که برای ساختمان هایی که با خطر آتش سوزی مواجه هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. اما قبل از خرید آجر نسوز باید به چند نکته توجه کرد.

1. استاندارد های مربوط به آجر نسوز

قبل از خرید آجر نسوز باید مطمئن شوید که محصول مورد نظر با استاندارد های مربوط به آجر نسوز سازگار است. استفاده از آجر نسوز بدون استاندارد، می تواند خطراتی برای ساختمان ایجاد کند.

2. کیفیت آجر نسوز

بهتر است آجر نسوزی که می خواهید خریداری کنید، کیفیت بالایی داشته باشد. این آجرها باید توانایی مقاومت در برابر حرارت را داشته باشند و در صورتی که با آتش سوزی مواجه شوند، نیز بتوانند از پایداری ساختمان حفاظت کنند.

3. قیمت آجر نسوز

توجه به قیمت نیز از موارد مهمی است که در خرید آجر نسوز باید به آن توجه کرد. قیمت آجر نسوز معمولاً بالاتر از آجرهای ساده است اما این باید با کیفیت بالای محصول توجیه شود. بهتر است قبل از خرید، قیمت های مختلف را با هم مقایسه کنید.

4. بهره وری از آجر نسوز

آجر نسوز معمولاً به دلیل مقاومت بالایی که در برابر حرارت دارد، در ساختمان هایی که با خطر آتش سوزی مواجه هستند، استفاده می شود. اما بهتر است قبل از خرید، با مشاوران و متخصصان مربوطه، بهره وری صحیح از این محصول را بیاموزید.

خرید آجر نسوز

خلاصه مقاله راهنمای خرید آجر نسوز

آجر نسوز از مواد سرامیکی نسوز ساخته شده‌اند و مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت 1800 درجه فارنهایت دارند. این آجرها برای شومینه‌ها، اتاق‌های پخت و پز، جعبه‌های آتش نشانی، کوره‌ها و صنایع فولاد استفاده می‌شوند. آجرهای نسوز به دلیل ترکیب شیمیایی خاصی که دارند، تفاوت‌هایی با آجرهای معمولی در رنگ، شکل و رسانایی حرارتی دارند. آجرهای نسوز سنگین تر و تخلخل کمتری نسبت به آجرهای معمولی دارند. این آجرها می‌توانند درجه حرارتی بالایی را تحمل کنند و گزینه‌ی مناسبی برای عایق بودن دیواره ها و مکان‌هایی همانند کوره‌ها، صنایع سیمان و صنایع فولاد هستند. ترکیب شیمیایی این آجرها شامل 23 درصد آلومینیا و 73 درصد سیلیس است.

– آجر نسوز برای ساختمان‌هایی با خطر آتش سوزی استفاده می‌شود.
– قبل از خرید باید مطمئن شد که با استاندارد های مربوطه سازگار است.
– کیفیت بالا و مقاومت در برابر حرارت از خصوصیات مهم آجر نسوز است.
– قیمت بالا با کیفیت بالا توجیه می‌شود.
– بهتر است بهره وری صحیح از آجر نسوز را با متخصصان مربوطه بیاموزید.

سوالات متداول در مورد خرید آجر نسوز

۱. کاربرد های آجر نسوز چیست؟
آجرهای نسوز برای شومینه، اتاق‌های پخت و پز، اجاق‌های چوبی، جعبه‌های آتش نشانی و صنایع فولاد هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲. چه ترکیباتی در آجرهای نسوز وجود دارند؟
آجرهای نسوز از ترکیب شیمایی ۲۳ درصد آلومینیا و ۷۳ درصد سیلیس تشکیل شده اند. به علاوه فریک اکسید، تیتانیوم و سایر اکسیدهای فلزی مابقی مواد تشکیل دهنده‌ی آجرهای نسوز را تشکیل می‌دهند.

۳. چه ترکیباتی در آجرهای معمولی وجود دارد؟
ترکیب اصلی آجرهای معمولی شامل سیلیس، آلومینا، منیزیا، آهک، اکسید آهن و مواد قلیایی است.

۴. چه تفاوت‌هایی بین آجر نسوز و آجر معمولی وجود دارد؟
آجرهای نسوز و آجرهای معمولی در رنگ، شکل و رسانایی حرارتی هم تفاوت‌هایی با هم دارند. همچنین، رسانایی و هدایت حرارتی آجرهای معمولی بسیار بیشتر از آجرهای نسوز است و آجرهای نسوز می‌توانند درجه حرارتی بالایی را تحمل کنند.

۵. چه درجه‌هایی از آجر نسوز وجود دارد؟
چندین درجه از آجر نسوز وجود دارد شامل:

  • کم کار (Low-duty)
  • وظیفه متوسط (Medium duty)
  • High Duty (آجر نسوز با کیفیت اول)
  • Super Duty
  • High-Fired Super Duty.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید