مقالات تخصصی

هره چینی آجر چیست؟

هره چینی آجر

هره چینی آجر به قرار دادن آجرها کنار هم طوری که طول، ارتفاع یا عرض آن کاملا نمایان باشد، می گویند. هره در لغت به معنای بافتن و ترتیب منظم است که در زبان ترکی از مصدر هورمک می آید. در صنعت ساخت و ساز از این واژه بسیار استفاده می شود و نحوه چیدمان آجر یا سنگ را بیان می کند.

آجرها با چیدمان هره چینی کنار هم به صورت مرتب قرار می گیرند و ظاهر کلی شان کاملا نمایان است. به همین خاطر، دیوار با جلوه بهتری ظاهر می شود و هره چینی آجر در طراحی نما بسیار پرکاربرد است. در ادامه انواع روش‌های هره چینی را بررسی خواهیم کرد با آجر دوران همراه باشید.

هره چینی آجر

چیدن آجرها در مراحل دیوارکشی هنری دیرینه است که برای تزیین نمای اصلی ساختمان ها کاربرد فراوانی دارد. طراحان ساختمانی همیشه در تلاش بودند با کمک انواع آجر تزیینی مانند آجر دکوراتیو به حالات طبیعی جلوه ای خاص به دیوار و نمای سازه بخشند. جالب است بدانید معماران کشورمان از چهارم هجری به روش های مختلف از آجرکاری استقبال کردند و هنوزم این موضوع جذابیت خودش را دارد.

هنر هره چینی آجر بسیار خاص و چشمگیر است و به دلیل دقت و مهارت بالا در چیدمان مرتب آجرها زمان زیادی نیاز دارد. نحوه اجرایی این روش چیدمان به گونه ای است که آجرها کنار هم با دقت بالا قرار می گیرند و ضلع ۵ سانتی آن کاملا مشخص است. از هره چینی برای دیزاین قسمت های مختلف مانند دورتادور پنجره، بالای درب ورودی و پایین دیوارها استفاده می کنند.

هره چینی آجر

جهت‌های هره چینی 

هره چینی آجر را بسته به جهت رویه‌ی مرئی آجر در نما، می‌توان در جهت‌های مختلف انجام داد. از چینش‌های مختلف در قسمت‌های متفاوت سازه استفاده می‌کنند. هره‌چینی می‌تواند هم جنبه‌ی زیبایی داشته باشد و هم ساختاری.

  1. آجرها افقی چیده می‌شوند به طوری که درازای (ضلع طول در ارتفاع) آن‌ها در موازات نمای دیوار باشد. ساده‌ترین نوع هره چینی آجر همین روش است.
  2. آجرها روی سطح عریض‌ترشان چیده می‌شوند به طوری که رویه‌ی کوچک‌تر آن‌ها (عرض در ارتفاع) در نما پیدا باشد. از این روش برای متصل کردن ردیف جلویی دیوار به ردیف پشتی آن استفاده می‌کنند.
  3. آجرها روی باریک‌ترین سطحشان چیده می‌شوند. به طوری که رویه‌ی کوتاه‌تر آن‌ها (عرض در ارتفاع) در نما پیدا باشد. این روش برای آجرچینی لبه‌ی باغچه‌ها و لبه‌ی زیر پنجره‌ها استفاده می‌شود.
  4. آجرها به صورت عمودی بر روی کوچک‌ترین سطحشان چیده می‌شوند. به طوری که باریک‌ترین سطح آن‌ها (طول در ارتفاع) در نما پیدا باشد. از این روش چیدن آجر در بالای پنجره‌ها و بالای دیوار استفاده می‌شود.

نکات مهم در هنگام هره چینی آجر

یکی از معضلاتی که هنگام هره چینی دیوار با آن مواجه می‌شویم این است که گوشه‌های دیوار را چه کار کنیم؟ برای هره چینی از آجرهای استاندارد سوراخ دار نمی‌توان استفاده کرد. چرا که وقتی به گوشه‌ها می‌رسیم، وجه سوراخ دار آجر در نما پیدا می‌شود.

هم‌چنین برای هره چینی از آجرهایی که تنها یک سطح آن‌ها طرح دارد هم نمی‌توان استفاده کرد. چون در گوشه‌ها دو سطح آجر در معرض دید قرار می‌گیرد. برای حل این دو مشکل به روش‌های زیر می‌توان عمل کرد:

هره چینی آجر

برای گوشه‌ها از آجرهایی استفاده کنید که با دیگر آجرهای هره چینی یک سایز، یک رنگ و یک بافت دارند، اما سوراخ دار نیستند و دو وجه آن‌ها یک بافت و طرح دارد.

معضل بعدی در مورد هره چینی منقطع است؛ که فقط در بالای در یا پنجره استفاده می‌شود. سوالی که در مورد این هره چینی‌ها پیش می‌آید این است که هره چینی آجر در کجا تمام و آجرچینی معمولی از کجا ادامه یابد. اگر ابعاد آجرهای مورد استفاده برای هره چینی با آجرهای دیوار چینی متناسب نباشد، مجبور به استفاده از آجرهای شکسته می‌شویم.

یکی دیگر از نکات مهم برای هره چینی این است که آجرهای دارای یک سطح طرح دار غیر قابل استفاده است. زیرا در دو گوشه کار دو سطح آجر مشاهده می شود. برای رفع این مشکل می توان در قسمت گوشه ها از دیگر آجرها در یک سایز، یک رنگ و بافت مشابه استفاده کنید.

فواید هره چینی آجر

هره چینی به خاص بودن نمای ساختمان بسیار کمک می کند و موجب مرتب نشان دادن آن می شود. یکی از آجرهای محبوب در این زمینه می توان به آجر نسوز انگلیسی اشاره کنیم. این آجر نمای دل نشینی در ظاهر و معماری ایرانی ایجاد می کند و در برابر رطوبت و ترک خوردگی مقاوم است.

هره چینی موجب بار مرده مواد و مصالح در ردیف های بالای دیوار نمی شود و فرسایش و فرو ریختن قسمت های بالایی را به دوش می کشد.

اجرای این ایده روی بام ساختمان به شکل همباد ظاهر می شود، زیرا از برخورد باران به جداره های جلوگیری می کند. البته برای رسیدن به این هدف پیشنهاد می شود از زنجاب کردن آجر استفاده شود. این کار موجب مانع برخورد رطوبت به ملات می شود و رطوبت باران را جذب نمی کند.

همیشه آجرهای پخته برای هره چینی بهترین انتخاب است، زیرا مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی دارند.

آجر نما برای دور پنجره

خلاصه مقاله

هره چینی آجر به چیدمان آجرها کنار هم به صورت مرتب و منظم گفته می‌شود. این روش در طراحی نما بسیار پرکاربرد است و انواع جهت‌های هره چینی آجر و نحوه اجرایی آن بررسی شده است. از هره چینی برای دیزاین قسمت‌های مختلف مانند دورتادور پنجره، بالای درب ورودی و پایین دیوارها استفاده می‌شود.

– انتخاب نوع آجر برای هره چینی آجر بسیار مهم است و آجر ده سوراخ مناسب نیست
– آجر نسوز به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی و درجات حرارتی بالا برای اجرای نمای ساختمان محبوبیت زیادی دارد
– استفاده از آجرهای دارای یک سطح طرح دار مشکلاتی در گوشه ها ایجاد می کند و باید از آجرهای با سایز، رنگ و بافت مشابه در گوشه ها استفاده شود
– اندازه آجرهای هره چینی باید با اندازه دیوار چینی معمولی همخوانی داشته باشد تا نمای ساختمان زیبا باشد
– هره چینی آجر به زیبایی نمای ساختمان کمک می کند و بار مرده‌ی مواد و مصالح بر روی ردیف بالای دیوار (رخبام) را بر عهده دارد.

سوالات متداول

۱. چرا هره چینی آجر برای تزیین نمای ساختمان ها استفاده می شود؟
– برای به حالات طبیعی جلوه ای خاص به دیوار و نمای ساختمان بخشیدن و تزیین نمای اصلی ساختمان.

۲. چگونه آجرها در هره چینی چیده می شوند؟
– آجرها کنار هم با دقت بالا قرار می گیرند و ضلع ۵ سانتی آن کاملا مشخص است.

۳. چهار جهت هره چینی آجر چیستند؟
– افقی، روی سطح عریض‌ترشان، روی باریک‌ترین سطحشان، عمودی بر روی کوچک‌ترین سطحشان.

۴. چه نکاتی برای هره چینی آجر باید در نظر گرفت؟
– انتخاب نوع آجر، استفاده از آجرهای دارای یک سطح طرح دار غیر قابل استفاده نیست، ادامه پیدا کردن آجر چینی معمولی، استفاده از آجرهای پخته‌تر برای مقاومت در برابر شرایط جوی.

۵. فواید هره چینی آجر چیست؟
– زیبا شدن نمای ساختمان و ایجاد فواید سازختاری مانند جلوگیری از فرسایش و فرو ریختن بخش بالایی سازه و جلوگیری از ورود رطوبت به داخل سازه.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید