مقالات تخصصی

آجر نما پلاک چیست؟

آجر نما پلاک

آجر نما یکی از مهمترین انواع آجر است که مصرف کنندگان از آن برای نماکاری داخلی یا خارجی ساختمان استفاده می کنند. تنوع بالای آجرها از نظر طرح و رنگ باعث شده تا دست مشتری برای انتخاب باز باشد. آجر دکوراتیو و آجر نما پلاک از مهمترین آجرهای نما در ساختمان است که به ویژه در نماکاری خارجی کاربرد دارد. از آنجا که آجر پلاک نما با فناوری نانو تولید می شود امروزه طرفداران بیشتری پیدا کرده که در این مقاله به طور کامل به معرفی و بیان مزایای آن می پردازیم پس با آجردوران همراه باشید.

از این محصول در ابتدا برای طراحی شومینه استفاده می‌شد، اما در حال حاضر کاربردهای گسترده‌تری دارد. آجرنسوز نما پلاک به لحاظ مقاومت دمایی، قابلیت تحمل دمای بین ۱۱۰۰ تا ۱۶۰۰ درجه سانتی گراد را دارد. دلیل مقاومت دمایی این سبک آجر را می‌توان در مقدار آلومنیوم به کار رفته در بافت آن دانست. این مقدار آلومنیوم گاهی به 50% تا 60% نیز می‌رسد. آجر نما پلاکی علاوه بر مقاومت بالا در برابر حرارت، در مقابل عوامل جوی و محیط های اسیدی بسیار مقاوم است.

آجر نما پلاکی چیست؟

آجر نما پلاکی ویژگی های خاصی دارد و در دنیای امروز دارای شکل های گوناگونی نیز می باشد، دلیل استفاده زیاد از آجر پلاک زیبایی آن در ساختمان و قیمت مناسب می باشد. آجر پلاک قرمز در ساخت نمای داخل و خارج ساختمان ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. آجر پلاک دارای رنگ های بسیار متنوع و زیبا می باشد که جلوه خاصی به ساختمان شما می دهد .برای تهیه و تولید آجر پلاک از خاک رس طبیعی به همراه افزودنی ها و … استفاده می شود. رنگ بندی آجر پلاک بسیار زیاد و متنوع است و شما در انتخاب رنگ های متنوعی از آجر پلاک از روشن تا تیره آزاد می باشید.

ساختار آجر پلاک نما

انواع آجر همگی به دلیل تفاوت در ترکیب یا نحوه تولید با هم تفاوت دارند. آجرهای پلاک نما نیز دارای ساختار متمایزی از سایر آجر هستند که در صورت انتخاب آن برای کاربری مورد نظر باید به آن توجه کنید.

به معنا که همان ویژگی ها و مشخصاتی که در زمان خرید آجر نسوز در نظر میگیرید باید برای انواع دیگر آجر نیز مدنظر قرار دهید تا در نهایت نتیجه مطلوب را به دست آورید.

ساختار آجر نما پلاک به دلیل استفاده از تکنولوژی نانو تفاوت بسیار زیادی با انواع دیگر آجر دارد. همین تکنولوژی باعث دوام و ماندگاری بالای این آجرها می شود. استحکام آجر را در برابر ساییدگی، خراشیدگی، نور خورشید و تماس با مواد شیمیایی افزایش می دهد. علاوه بر اینکه این آجر را در برابر رطوبت مقاوم می کند، از همین رو این آجرها در برابر شوره مقاومت زیادی دارد، این آجرها ۱۸ درصد آب را به خود جذب می کند. از دیگر مشخصاتی که در ساختار آجرهای نما پلاک میتوان مورد توجه قرار داد تحمل بالای فشار است.

پیدایش آجر پلاک نما

آجر یکی از مصالح پر کاربرد در طول تاریخ بوده و امروزه نیز از آن به طور وسیع در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. از همین رو خرید آجر یکی از موارد مهم در ساختمان سازی است. آثار باستانی و تاریخی به جا مانده از سده های پیش نشان می دهد که یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که به دلیل دوام و ماندگاری بالای آن امروزه هم محبوب مصرف کنندگان است.

آجرهای پلاک در مقایسه با انواع دیگر آجر جدیدتر است چرا که در فرایند تولید آن از تکنولوژی نانو استفاده می شود اما به دلیل شکل ظاهری و مقاومت بالایی که دارد می توان از آن برای مرمت آثار تاریخی و قدیمی نیز استفاده کرد.

کاربرد های آجر پلاک نما

  • آجر پلاک نما مانند آجر انگلیسی یا هر آجر دیگری بسته به کیفیت و طرح و رنگ آن می تواند کاربردهای خاصی داشته باشد. از مهمترین کاربردهایی که می توان برای این آجر برشمرد:
  • ترمیم و مرمت آثار تاریخی و باستانی
  • بازسازی مساجد قدیمی
  • بناهای با معماری کلاسیک و سنتی
  • نماکاری ساختمان های نوساز
  • استفاده در محیط داخلی ساختمان مثل آشپزخانه
  • استفاده در دیواره های راه پله
  • دکور دیوار اتاق خواب
  • دیوار پشت تلویزیون

آجر نما پلاک

رنگ های آجر نما پلاکی

آجرنمای پلاکی از خاک رس ایجاد شده است و بر اساس درجه حرارتی که در کوره به این نوع آجر می دهند و نوع خاک رسی که در هنگام استفاده در مکان ساخت به کار می رود دارای رنگ های مختلفی می باشند، معمولا آجر نما پلاکی در طیف رنگی که قرار دارند از رنگ زرد پر رنگ تا گلبهی را شامل می گردد. البته هر کدام از رنگ های اشاره شده طیف رنگ متفاوتی دارند مثلا طیف رنگ قرمز در انتخاب آجر نمای پلاکی شامل دو رنگ با کدهای مختلف می باشد که این دو کد تفاوتی که دارند در این است که یکی از دیگری پررنگ تر می باشد.

رنگ آجرنما باید به صورت طبیعی باشد و در سطح پایداری زیاد داشته باشد، هم چنین رنگ مغز آجر با رنگ سطح آجر همرنگ باشد و در مقابل سایش و … رنگ آن دچار تغییر نشود. آجرنمای پلاکی که به رنگ قرمز می باشد در تهیه آن از همان پایه سنگ شیل به کار برده می شود، اینکه مواد افزودنی ندارد سبب شده که وزن این آجر بیشتر و همچنین استحکام دادن آن به نسبت رنگ های دیگر مانند زرد بیشتر باشد.

مزایای استفاده از آجر پلاک نما

استفاده از آجرهای پلاک نما نیز برای مصرف کننده مزایای زیادی به همراه دارد که مهمترین آن ها عبارت است از:

  • متناسب با معماری ایرانی و اسلامی
  • مقاومت بالا در برابر آتش و حرارت
  • ظاهری طبیعی و مقاوم در برابر تغییرات ناشی از نورخورشید یا بارندگی و…
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • تولید آسان و دوستدار محیط زیست
  • تنوع رنگی زیاد
  • مقاوم در برابر ساییدگی، خوردگی و گرما

نحوه تشخیص آجر نما پلاک درجه یک

برای اینکه بتوانید آجر پلاک نما درجه یک را شناسایی کنید، کار سختی نیست. مثل شناسایی آجر شاموتی یا دکوراتیو یا…. کافی است رنگ آن را اول مورد بررسی قرار دهید. اگر رنگ مورد نظر تا عمق آجر یکسان بود می توانید به مرغوب بودن و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که رنگ فقط به صورت سطح برای آجر ایجاد شده باشد این آجر بی کیفیت است و در صورت خریداری و استفاده از آن در کوتاه مدت تاثیرات آن را خواهید دید. زیبایی ظاهری تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و نور خورشید از بین می رود و رنگ اصلی آجر نمایان می شود.

آجر نما پلاک

خلاصه مقاله

آجر نما پلاک یکی از مهمترین آجرهای نمای ساختمان است که با تکنولوژی نانو تولید می شود. این آجر بسیار مقاوم در برابر حرارت، عوامل جوی و محیط های اسیدی است و به دلیل شکل ظاهری و مقاومت بالا می توان از آن برای مرمت آثار تاریخی و قدیمی نیز استفاده کرد. کاربردهای آن شامل ترمیم آثار تاریخی و باستانی، بازسازی مساجد قدیمی، نماکاری ساختمان های نوساز و دیواره های راه پله و دیوار پشت تلویزیون می باشد.

– آجرنمای پلاکی از خاک رس به صورت پلاک ایجاد می‌شود
– رنگ آجرنما باید طبیعی و پایدار باشد
– آجرنمای پلاکی از شیل بدون مواد افزودنی تهیه می‌شود
– مزایای استفاده از آجر پلاک نما شامل متناسب بودن با معماری ایرانی و اسلامی، مقاومت در برابر آتش و حرارت، قیمت مناسب، تولید آسان و دوستدار محیط زیست، تنوع رنگی و مقاومت در برابر ساییدگی، خوردگی و گرماست
– رنگ آجرنمای پلاکی می‌تواند در طیف مختلفی از رنگ‌ها شامل زرد پررنگ تا گلبهی باشد
– برای تشخیص آجر پلاک نمای درجه یک، باید رنگ آن تا عمق یکسان باشد و اگر رنگ فقط به صورت سطحی برای آجر ایجاد شده باشد، این آجر بی کیفیت است
– آجر پلاکی با رنگ‌های زرد و قرمز دارای کیفیت بالاست و بدون مواد افزودنی است.

سوالات متداول

۱. آیا آجر پلاک نما کاربردهای مختلفی دارد؟
بله، آجر پلاک نما می تواند در ترمیم و مرمت آثار تاریخی و باستانی، بازسازی مساجد قدیمی، بناهای با معماری کلاسیک و سنتی، نماکاری ساختمان های نوساز، استفاده در محیط داخلی ساختمان، دیواره های راه پله، دکور دیوار اتاق خواب و دیوار پشت تلویزیون استفاده شود.

۲. چرا آجر پلاک نما جدیدتر از سایر آجرهاست؟
آجر پلاک نما در فرایند تولید از تکنولوژی نانو استفاده می کند که باعث می شود ظاهری زیبا و مقاومت بالایی داشته باشد.

۳. چه رنگ هایی در آجر پلاک نما وجود دارد؟
رنگ های آجر پلاک نما شامل زرد پر رنگ تا گلبهی است و هر کدام از رنگ ها طیف رنگ متفاوتی دارند.

4. چگونه می توان آجر پلاک نمای درجه یک را شناسایی کرد؟
برای شناسایی آجر پلاک نمای درجه یک می توان با توجه به رنگ آن، اگر رنگ مورد نظر تا عمق آجر یکسان بود می توانید به مرغوب بودن و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. همچنین باید مطمئن شد که رنگ مغز آجر با رنگ سطح آن همرنگ باشد و در مقابل سایش و … رنگ آن دچار تغییر نشود.

دیدگاهتان را بنویسید