مقالات تخصصی

تاثیر آجر نسوز بر میزان کاهش مصرف انرژی

تاثیر آجر نسوز بر میزان کاهش مصرف انرژی

با توجه به شواهد و آمار ارقام به دست آمده، آجر نسوز نما در بین سایر مصالح، کمترین میزان مصرف انرژی را داراست. به همین خاطر از بهترین مصالحی که می‌توان در نما به کار برد و از زیبایی و سایر ویژگی‌های ارزنده آن بهره برد. این امر از آن جهت است که این نوع آجر به دلیل جذب پایین حرارت تا حدود 4.5 درصد، سبب کاهش 23 درصدی اتلاف انرژی می‌شود. همچنین با توجه به مطالعه‌ای دیگر در شهر تهران این نوع از آجر با 6.9 درصد کاهش مصرف انرژی بهترین عملکرد را در بین سایر مصالح از آن خود کرده است. برای بررسی بیشتر این موضوع تا پایان همراه آجر دوران باشید.

تاثیر آجر نسوز بر میزان کاهش مصرف انرژی

آجر نسوز یکی از مواد ساختمانی است که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر، بررسی‌ها نشان داده‌اند که استفاده از آجر نسوز می‌تواند به کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها کمک کند. در این مقاله، به بررسی تاثیر آجر نسوز بر میزان کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌پردازیم.

آجر نسوز یک نوع آجر است که در دمای بالا (بیش از ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد) تولید می‌شود. این نوع آجر به دلیل داشتن مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت، خاصیت نسوزی را داراست. این ماده ساختمانی به دلیل خاصیت نسوزی که دارد، در صورت حریق شدید نمی‌سوخته و می‌تواند به عنوان مانعی برای گسترش حریق و خطرات آن عمل کند.

نحوه عملکرد آجر نسوز در کاهش مصرف انرژی

به دلیل خاصیت نسوز آجر نسوز، می‌تواند به کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها کمک کند. در ساختمان‌هایی که از آجر نسوز استفاده می‌شود، نیاز به سیستم‌های خنک‌کننده و گرم‌کننده کمتر است. این به دلیل این است که آجر نسوز توانایی حفظ دمای داخلی ساختمان را دارد و دمای داخلی را در یک محدوده مشخص نگه می‌دارد. در نتیجه، مصرف انرژی برای گرم‌کردن و خنک کردن ساختمان کاهش می‌یابد.

استفاده از آجر نسوز همچنین می‌تواند به کاهش مصرف انرژی در سیستم‌های روشنایی کمک کند. در ساختمان‌هایی که از آجر نسوز استفاده می‌شود، نیاز به نور مصنوعی کمتر است. این به دلیل این است که آجر نسوز توانایی انتقال نور بهتری نسبت به سایر مواد ساختمانی دارد. در نتیجه، مصرف انرژی برای روشنایی ساختمان کاهش می‌یابد.

تاثیر آجر نسوز بر میزان کاهش مصرف انرژی

مزایای کاهش مصرف انرژی با نمای آجری

خانه های آجری، دارای مزیت های بسیاری هستند که می توانند در کنار برخورداری از ظاهری زیبا و جذاب، در نظر گرفته شوند. برخی از مردم که به محکم و قابل اعتماد بودن این سبک از معماری، موافق هستند، تعجب می کنند که آیا ممکن است مشکلات جدی در پشت آن نمای بیرونی سخت، پنهان شده باشد.در این جا به مزایای داشتن خانه آجری خواهیم پرداخت.

سازگار با محیط زیست

آجرها سازگاری کاملی با محیط زیست داشته و از خاک رس و شیل که برخی از فراوان ترین مواد زمین هستند، به دست می آیند. آنها رطوبت را بهتر از هر مصالح ساختمانی دیگری جذب می کنند و احتمال ایجاد کپک و کنه و گرد و غبار را به حداقل می رسانند. آجر یک ماده قابل اعتماد و فشرده است و می‌توانید آن را برای دیوارهای حائل، مسیرها، ایده‌های محوطه‌سازی استفاده کنید.

مقاومت در برابر حرارت و کاهش مصرف انرژی با نمای آجر

ضمن برخورداری از کاهش مصرف انرژی با نمای آجری ، باید گفت که آنها ضد اشتعال و غیر قابل احتراق هستند. حتی اگر شومینه دارید، دیوارهای آجری گرما را در یک اتاق خاص یا بخشی از خانه به خوبی نگه می دارند. سازه‌های آجری همچنین می‌توانند ورود گرد وغبار را نیز بهتر مدیریت کنند.

هزینه پایین تعمیر و نگهداری

آجر به دلیل حفظ رنگ و دوام بالا، نگهداری زیادی را نمی‌طلبد. همچنین بعد از نصب پوسیده نمی شود و نیازی به رنگ آمیزی ندارد. به غیر از مشکلات گاه به گاه زهکشی، کنترل خانه های آجری آسان است. لازم نیست برای نقاشی آن سختی بکشید.

فقط آن را با قدرت بشویید و در صورت رویت هرگونه آجر شکسته یا شل، آن را تعمیر کنید. همچنین نیازی نیست که نگران موریانه یا مورچه باشید، بنابراین خانه شما بدون نگهداری زیاد به خوبی دوام آورده و با بهره مندی از کاهش مصرف انرژی با نمای آجری ، سال ها پایدار خواهد ماند.

طراحی نمای آجری با بهینه سازی مصرف انرژی و عایق کردن صدا

به دلیل ضخامت، آجر می تواند صدای بیشتری را از بیرون نسبت به چوب و سایدینگ وینیل مسدود کند، حتی اگر عایق به عنوان یک بافر باشد. این به ساکنین خانه و افرادی که حریم خصوصی خود را دوست دارند، مفید است.

اگر دیوارهای آجری شما با عایق ترکیب شده باشند، آجر دمای داخل را تثبیت می کند و حرکت گرما را از طریق دیوار به تاخیر می اندازد. در تابستان، گرما در بیرون باقی می‌ماند و در زمستان گرما در داخل باقی می‌ماند و با طراحی نمای آجری با بهینه سازی مصرف انرژی ، در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می شود.

کاهش مصرف انرژی

هزینه اجرای کاهش مصرف انرژی با نمای آجری

اگرچه هزینه اجرای کاهش مصرف انرژی با نمای  آجری بیشتر است، اما ارزش خانه شما را نیز افزایش می دهند و در هزینه های نگهداری صرفه جویی خواهند کرد.  شما می توانید برای خرید تنوع بالایی از رنگ، نوع و ابعاد آجرهای نما، با شرکت آجر نسوز آجر دوران در ارتباط بوده و اجرای آن را به این گروه حرفه ای بسپارید.

در نظر داشته باشید که انواع آجرها با کیفیت و ساختاری متفاوت، می تواند ضمن ایجاد ظاهری زیبا و ماندگار، در قابلیت های خود همچون عایق بودن صدا و کاهش مصرف انرژی نیز به اشکال مختلف، عمل نماید.

انتخاب مصالح با توجه به آب‌وهوا

برای ساخت‌وساز در هر اقلیمی باید از نوع خاصی از مصالح استفاده کرد تا با محیط و شرایط آن سازگار باشد و در نتیجه منجر به کاهش میزان مصرف انرژی شود.

در ایران به دلیل وجود اقلیم‌های متفاوت، انتخاب مصالح باید با دقت بیشتری انجام شود. در واقع شهرها هر کدام با اقلیم خاصی که دارند، دارای پتانسیل‌های بسیاری هستند. با به کارگیری همین پتانسیل‌ها می‌توان در راستای کاهش میزان مصرف انرژی اقدامات موثری انجام داد.

برای مثال در اقلیم‌های گرم و معتدل مصالحی که منجر به کاهش جذب انرژی خورشیدی و به تبع آن بهبود عملکرد حرارتی می‌شوند، بسیار مناسب هستند. آجر همان مصالحی است که به خوبی می‌تواند این ویژگی‌ها را برای مناطقی با این آب‌وهوا به ارمغان بیاورد. یا مثال دیگر اینکه در شهرهای جنوب به دلیل گرمای بیش از حد مناطق، استفاده از نماهایی با رنگ روشن از جذب گرما جلوگیری می‌کند.

سخن آخر

تاثیر نماهای آجری بر میزان مصرف انرژی از مباحث مهمی است که در این مطلب به آن پرداخته شد. آجر به دلیل دارا بودن خاصیت جرم حرارتی که به آن اشاره شد، این تاثیرگذاری را شکل می‌دهد.

در نهایت، استفاده از آجر نسوز به کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها کمک می‌کند. این ماده ساختمانی به دلیل داشتن خاصیت نسوزی، می‌تواند به عنوان مانعی برای گسترش حریق و خطرات آن عمل کند. برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها، استفاده از آجر نسوز به عنوان یکی از راه حل‌های موثر است.

خوشبختانه امروزه با افزایش نماهای آجری و استفاده کمتر از مصالحی که موجب اتلاف انرژی می‌شوند، بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت ساختمان در مسیر درستی قرار گرفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید