مقالات تخصصی

نحوه رنگ آمیزی دیوار آجری

رنگ آمیزی خانه آجری

جلوه دیوار آجری در زیبایی ساختمان نقش اساسی دارد. به وسیله رنگ آمیزی دیوار آجری می‌توان دیوارهای قدیمی را نو و زیبا نمود و جلوه خاصی به آن بخشید. این کار به علاوه باعث ایجاد لایه محافظتی روی دیوار می‌شود و از آن در برابر تخریب محافظت می‌کند. امروزه نقاشی این قسمت در ساختمان‌ها بسیار متداول شده است.

رنگ آمیزی دیوار آجری نکات مهم و سبک و تکنیک مخصوص خود را دارد. برای این کار معمولاً از رنگ آکریلیک بر پایه آب و یا رنگ نمای مخصوص ساختمانی استفاده می‌شود. در صورتی که می‌خواهید با مراحل و روش رنگ کردن دیوار آجری و نکات مهم در ارتباط آن آشنا شوید، با ما در این مقاله از آجر دوران همراه باشید.

مزایا و معایب دیوار آجری

مانند همه مواد و مصالحی که طراحی و ساخت یک بنا به کار میروند آجر و دیوار آجری هم معایب و مزایایی دارد که مختصر به آن ها اشاره می کنیم.

مهم ترین مزایای دیوار های آجری تنوع و زیبایی و قابلیت انطباق پذیری با همه محیط ها و نماهای داخلی و خارجی است.

ضمن اینکه به علت تنوع در رنگ، اندازه، و ابعاد دست طراحان برای ایجاد انواع دیوار آجری داخلی و بیرونی باز بوده و از نظر قیمت هم مناسب بوده و توجیه اقتصادی دارد.

آجر و دیوار آجری معایبی هم دارد، فضاهایی که با آجر طراحی می شوند کوچکتر دیده شده و این دیوار ها از نظر گرما و سرما چندان عایق نبوده و به تدریج فرسوده و پوسته پوسته می شوند.

مهم ترین عیب این آجر ها که به آن اشاره کردیم، وزن بالای آن است که امکان استفاده از این آجر های زیبا را در نما ساختمان های بزرگ نمیدهد.

چند نکته مهم در استفاده و نگهداری از دیوار آجری

  1. برای تمیز کردن دیوار های آجری از شوینده های شیمیایی و مواد اسیدی و بازی استفاده نکنید.
  2. ریختگی و تخریب های جزئی دیوار آجری را جدی بگیرید و به سرعت ترمیم کنید تا مانع از گسترش آن و آسیب رسیدن به دیگر نواحی شوید.
  3. از کوبیدن میخ و پیج کردن دیوار خودداری نمایید و در صورتی که ضرورتی برای این کار وجود داشت از فاصله میان آجر ها برای این امر استفاده نمایید.

ابزار لازم برای رنگ آمیزی دیوار آجری

پیش از شروع به رنگ آمیزی و معرفی مناسبترین رنگ دیوار حیاط، ابزار لازم برای رنگ آمیزی دیوار آجری را مرور می‌کنیم:

  • پوشش پلاستیکی و نوار نقاشی
  • محلول آب و صابون و پارچه تنظیف
  • غلطک نقاشی با کاور نیم تا یک چهارم اینچی
  • قلم‌مو پلاستیکی
  • سیلر و رنگ آستر (پرایمر)
  • بتونه درزگیر
  • رنگ مناسب برای دیوار حیاط

رنگ آمیزی دیوار آجری

آماده سازی بستر و مراحل قبل از رنگ آمیزی دیوار آجری

قبل از رنگ کردن هر گونه سطحی، باید بستر و زیر کار آماده باشد. این موضوع در مورد رنگ آمیزی و رنگ کردن دیوار آجری اهمیت بالاتری دارد. در این قسمت مراحل آماده کردن سطح را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

1) پوشاندن کف، دیوارهای مجاور و درب و پنجره

هم در دیوارهای نما و هم دیوارهای داخل ساختمان، بسیار توصیه می‌شود که مناطقی که نمی خواهید رنگ به ان قسمت ها نفوذ کند یا به طور اتفاقی رنگی شود، پوشانده شود. این کار را می‌توانید هم با روزنامه  و پارچه و هم در موارد دقیق‌تر با پوشش پلاستیکی پوشاند.

2) تمیز کردن سطح دیوار و پاک کردن آلودگی

همانند نما و دیوارهای داخلی، دیوار آجری نیز باید تا حد ممکن تمیز شده و از آلودگی پاک شود. این کار معمولاً دو بار انجام می‌پذیرد. یکی در ابتدای امر و دیگر انتهای کار (پس از بتونه‌کاری و اصلاح ترک‌ها با ملات ماسه‌سیمان).

برای تمیز کردن می‌توانید دیوار را با مخلوط آب و صابون و یا شوینده مناسب دیگر به طور کامل شست و شو دهید و از اسفنج و پارچه استفاده کنید. اگر دیوار در گذشته رنگ‌ آمیزی شده باشد، قبل از شست و شو با آب و صابون یک بار از دستگاه سندبلاست استفاده کنید.

3) صاف کردن دیوار با کاردک

معمولاٌ دیوارهای آجری بیرون زدگی های زیادی دارد و یا ممکن است اجسام خارجی در طی زمان به آن چسبیده باشد. لازم است با یک کاردک و با حوصله، این موارد را برطرف کنید. هر چه سطح صاف تری داشته باشید، پس از رنگ‌ آمیزی جلوه بهتری خواهید داشت.

4) اجرای سیلر و پرایمر رنگ

در مواردی که دیوار آجری قدیمی است یا قبلاً رنگ نخورده است، بهتر است ابتدا سیلر بزنید. سپس رنگ پرایمر را روی دیوار اجرا کنید. حتماً پس از سیلر زدن خوب صبر کنید تا سطح کاملاً خشک شود.  در صورتی که دیوار قبلاً رنگ شده یا آجر نما باشد، نیازی به سیلر نیست و مستقیماً به سراغ اجرای رنگ پرایمر بروید.

رنگ پرایمر را هم بهتر است از رنگ روغن تهیه کنید. اما رنگ آکریلیک بر پایه آب نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. سطح کلی را با غلطک اجرا کرده و لبه ها و درزهای همه آجرها را با دقت با قلم مو پوشش دهید.

پس از اتمام اجرای پرایمر رنگ، می توانید با یک سمباده نرم روی کل دیوار اجرا کنید.

5) اصلاح درزها و ترک ها و شیارها

در ادامه با استفاده از بتونه مخصوص و نیز ملات ماسه سیمان، باید درزها و شیارها و عیوب دیوار را برطرف کنید. برای مواردی که بخش زیادی از کار آسیب دیده، بهتر است از ملات ماسه سیمان استفاده کنید. سایر موارد جزیی‌تر را با بتونه پوشش دهید و آن را با ماله صاف و یکدست کنید. همچنین ترک‌های دیوار را می‌توانید با رنگ لاتکس بپوشانید تا از گسترش آن در طی زمان جلوگیری شود.

نحوه انجام رنگ آمیزی و رنگ کردن دیوار آجری

همان گونه که ذکر شد، پس از خشک شدن بتونه و ملات ماسه سیمان، یک بار دیگر بهتر است سطح را شست و شو دهید. اکنون سطح زیر کار آماده رنگ آمیزی است. برای رنگ آمیزی دیوار آجری می‌توان هم از رنگ آکریلیک و هم از رنگ مخصوص دیوار نما استفاده نمود. رنگ های نما در برابر رطوبت، اشعه فرابنفش و پدیده‌های جوی مقاوم‌تر هستند. در ابتدا رنگ را با نسبت مناسب حلال ترکیب نمایید.دقت کنید، رنگ پرایمر و رنگ اصلی فرمول یکسان داشته باشید.

سپس با استفاده از غلطک هر قدر از دیوار و درزها را که می‌توانید نقاشی کنید. اکنون نوبت به استفاده از قلم مو است. لبه‌های آجرها و درزها باید با دقت با قلم مو به طور کامل رنگ‌ آمیزی شود.

رنگ‌ آمیزی دیوار آجری را ترجیحاً دو بار انجام دهید. بین هر دفعه رنگ‌ آمیزی  زمان کافی دهید تا دیوار خشک شود. در انتها می‌توانید پوشش پلاستیکی‌ها را بردارید.

رنگ آمیزی دیوار آجری

رنگ مناسب برای رنگ آمیزی دیوار آجری

اگر نمی‌دانید برای رنگ کردن دیوار آجری باید از چه رنگی استفاده کنید تا نتیجه‌ای زیبا و بادوام بگیرید، این بخش را از دست ندهید.

برای رنگ آمیزی دیوار آجری می‌توانید از رنگ‌های معمولی و روغنی استفاده کنید. البته انواع رنگ آجر نما و رنگ‌هایی مخصوص رنگ کردن دیوار آجری نیز برای اینکار مناسب هستند. این رنگ‌ها قابلیت عدم جذب رطوبت در یک دیوار آجری قدیمی را تا حد بسیار مطلوبی افزایش می‌دهند. با این وجود، معمولا برای رنگ آمیزی دیوار آجری از رنگ‌های اکرلیک استفاده می‌شود که حلال آنها آب است.

هنگام انتخاب رنگ مناسب برای دیوار حیاط، دقت کنید تا رنگ و پرایمری که تهیه می‌کنید یک فرمولاسیون داشته باشند.

عوامل موثر بر قیمت آجر ها

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که هنگام تهیه و خرید آجر نما و طراحی دیوار آجری در نظر گرفته می شود، قیمت آجر است.

نمای طراحی شده داخلی یا خارجی با دیوار آجری علاوه بر کیفیت و مقاومت باید از قیمت مناسبی برخوردار بوده و به اصطلاح توجیه اقتصادی داشته باشد.

در قیمت آجرها عوامل متعددی اثر گذارند که از همه مهم تر نوع آجر و مصالح به کار رفته در ساخت آن است.

آجر هایی با Al2O3 و MnO2 بیشتر ،چون مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارند، گرانتر و آجر های شیل و بهمنی به علت مواد اولیه ارزان، قیمت مناسب تری دارند.

عامل دیگری که تعیین کننده بهای آجر است، رنگ آن است.

در بازار آجر نماها با جنس یکسان با توجه به رنگ با قیمت های متفاوتی عرضه می شوند، مثلا آجر نسوز سفید رنگ نسبت به آجر نسوز قرمز رنگ با همان جنس و کیفیت از قیمت بالاتری برخوردار است.

عامل نهایی کیفیت آجر نما و شناخته شدن برند و شرکت سازنده آجر هم در قیمت آن بسیار اثر گذار است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید