مقالات تخصصی

روش های تمیز کردن دوده از نمای ساختمان

تمیز کردن دوده از نمای ساختمان

دود و لکه‌های سیاه یکی از چیزهایی است که همیشه نمای ساختمان‌ها را به شدت زشت می‌کند. این دود‌ها می‌تواند ناشی از آلودگی هوا، آتش‌سوزی و یا دودکش‌های خانگی باشد. متاسفانه باید بگوییم که تمیز کردن دوده از نمای ساختمان کار راحتی نیست و دردسرهای خاص خودش را دارد.

به دلیل اهمیت نماشویی ساختمان و پاک کردن آن از انواع دوده‌ها در زیبایی ساختمان، بهتر است با روش‌ها و نحوه‌ی تمیز کردن دود از نمای ساختمان بیشتر آشنا شوید؛ از همین رو، در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت؛ جهت آشنایی بیشتر با این موضوع، از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه این مقاله با آجر دوران همراه باشید.

کار های مقدماتی برای تمیز کردن نمای ساختمان چیست؟

قبل از شروع یک برنامه تمیز کردن نما، شناسایی انواع سنگ تراشی و آجر در ساختمان و انتخاب مناسب ترین روش تمیز کردن برای نمای خود مهم است. تشخیص بین انواع مختلف سنگ بسیار مهم است. بعنوان مثال بعضی از سنگ های آهکی می توانند مانند ماسه سنگ به نظر برسند و آنچه به نظر می رسد سنگ طبیعی است می توان از سنگ ریخته یا بتن استفاده کرد.

همچنین توجه داشته باشید که برخی از مواد شیمیایی (و حتی آب) که برای سنگ تراشی ایمن هستند می توانند باعث خوردگی یا آسیب به سایر عناصر ساختمان مانند عناصر تزئینی فلزی، شیشه، ارسی های پنجره چوبی، میله های پنجره آهنی شوند. هر قسمت از ساختمان که تحت تمیز کردن نیست اما در معرض آسیب است باید پوشیده شود یا در غیر این صورت محافظت شود.

نحوه‌ی تمیز کردن دود از نمای ساختمان

به منظور تمیز کردن دود از نمای ساختمان، می‌توان از روش‌های نماشویی با طناب، نماشویی با داربست و یا نماشویی با بالابر استفاده کرد. البته برای آپارتمان‌های بلند و ساختمان‌هایی که ناهمواری زیادی در نمای خارجی خود دارند، بهتر است نماشویی را با طناب انجام داد.

حال به نظر شما پاک کردن دوده چه تفاوتی با پاک کردن سایر آلودگی‌ها دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که دوده از مواد کربنی ساخته شده است که چسبندگی زیادی به سنگ، سیمان و سرامیک دارد و تمیز کردن آن به سادگی سایر آلودگی‌ها نیست. برای تمیز کردن دود از نمای ساختمان می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

1- استفاده از آب

استفاده از آب راحت‌ترین راهی است که برای تمیز کردن دود از نمای ساختمان به کار می‌رود؛ در حقیقت، با کمک فشار آب می‌توان دوده‌های موجود روی سطح خارجی نما را از بین برد، اما باید توجه داشت که این فشار آب، می‌تواند به نماهایی که استحکام کافی ندارند، آسیب جدی وارد کند؛ علاوه بر آن، فشار آب تنها دوده‌هایی را پاک می‌کند که تازه روی سطح نشسته باشند، بنابراین برای شستشوی دود‌ه‌های کهنه باید از مواد قوی‌تری استفاده کرد.

برای تمیز کردن نما سه نوع روش مبتنی بر آب وجود دارد:

• شستشوی تحت فشار

• خیساندن و شستشو

• بخار / تحت فشار گرم

تمیز کردن دوده از نمای ساختمان

به طور صحیح، استفاده از آب تصفیه شده برای تمیز کردن کمترین آسیب را به نما می زند و یک روش محافظه کارانه برای شروع کار، به ویژه هنگام برخورد با آلودگی معمول است.

شستشوی نمای ساختمان با فشار

متداول ترین روش شستشوی تحت فشار است که در آن شما یک اسپری با فشار کم تا متوسط (100 تا 400 پوند در اینچ مربع) به سطح ساختمان می زنید. اگر بتوانید به همراه فشار آب از یک برس نرم نه فلزی، در مناطق و درزهای کثیف استفاده کنید.

خاک های یک اینچ با آب تحت فشار شسته می شوند. این روش برای سنگ تراشی و همچنین نمای سنگی و بتونی ایده آل است. به طور موثری لکه های آلی و جوی را از بین می برد.

خیساندن آب

خاک با یک جریان ثابت آب شل شده و شسته می شود. سپس ، آن را با برس مالش داده و یا با آب psi 400 شستشو بدهید. این روش اغلب برای آجرهای لعاب سنگ آهک استفاده می شود.

خیساندن شامل سمپاشی یا مه پاشیدن سطح سنگ تراشی برای مدت طولانی، معمولاً تا چند روز در یک زمان، برای از بین بردن تجمعات سنگین دوده و پوسته، به ویژه در قسمت هایی از ساختمان که در معرض باران نیستند. خیساندن، همراه با فشار و به دنبال آن شستشوی نهایی با آب، به برنامه های مکرر نیاز دارد که ممکن است چندین هفته طول بکشد. اما چون آرام و ملایم است، برای سنگ تراشی تاریخی ایده آل است.

بخار و تحت فشار آب گرم

روش چهارم، بخار یا تمیز کردن تحت فشار گرم، معمولاً استفاده نمی شود، اما می تواند برای از بین بردن رسوبات خاک و گیاهان مانند پیچک موثر باشد. این روش یک گزینه ی مناسب برای تمیز کردن سنگ هایی است که به اسیدهای مورد استفاده در برخی از پاک کننده های شیمیایی حساس است.

2- تمیز کردن دوده از نمای ساختمان با استفاده از محلول سولفات تری سدیم

استفاده از محلول‌های شیمیایی برای تمیز کردن دود از نمای ساختمان یک گزینه‌ی ایده‌آل است؛ چرا که این محلول‌ها معمولا قدرت بیشتری از فشار آب دارند و دوده‌های چسبنده‌تر را نیز به راحتی پاک می‌کنند. یکی از پرکاربردترین محلول‌های شیمیایی در این زمینه، سولفات تری سدیم است که از مخلوط کردن این ماده با آب ساخته می‌شود، البته باید توجه داشته باشید که این ماده ممکن است برای بدن مضر باشد؛ پس هنگام استفاده از آن باید نهایت دقت را داشته باشید و موارد احتیاطی را رعایت نمایید.

3- سمباده زنی

برخی از دوده‌هایی که از آتش‌سوزی‌ بر روی نمای ساختمان‌ها ایجاد می‌شود، آنقدر چسبناک و مستحکم هستند که با استفاده از هیچ ماده‌ای نمی‌توان آن‌ها را پاک کرد. در این شرایط، توصیه شده است که لکه‌های دود را از طریق سمباده زنی پاک کرده و سپس با محلول سولفات تری سدیم و آب شستشو دهید.

4- تمیز کردن دود از نمای ساختمان با رنگ آمیزی

رنگ آمیزی و نقاشی نما آخرین راهی است که برای تمیز کردن دود از نمای ساختمان پیشنهاد می‌شود. در این روش، به جای اینکه دوده را از روی سطح پاک کنیم، آن را رنگ آمیزی کرده و پوشش می‌دهیم؛ بنابراین، اگر دیدید که پاک کردن دود به سختی انجام می‌شود و یا اثر لکه‌ها همچنان باقی می‌ماند، بهتر است کل نمای ساختمان را نقاشی کنید؛ در این صورت علاوه بر از بین رفتن دوده، نمای ساختمان نیز عوض شده و شکل بهتری پیدا می‌کند.

تمیز کردن دوده از نمای ساختمان

5- تمیز کردن دوده از نمای ساختمان با استفاده از واترجت و سیلیس

در حالتی که سطح کثیفی بسیار گسترده باشد و امکان تمیز کردن آن با فشار آب قوی باشد .و همچنین زیرسازی نما تحمل فشار را داشته باشد با روش سندبلاست اقدام به تمیز کردن دود از نمای ساختمان می کند . این حالت مناسب متراژ های بالا بوده و نیز برای حالتی است که صاحبخانه سریعا پس از اتفاق اقدام به جبران آن باشد .

6- تمیز کردن دوده از نمای ساختمان با استفاده از مواد نفتی

روش های بسیاری جهت تمیز کردن کثیفی از نما وجود دارد که بستگی به عوامل متعدد تعیین می شود .اگر نما طوری باشد که نه رنگ و نه روش های دیگر امکان اجرا جهت پاک کردن و تمیز کردن دوده از نمای ساختمان نباشد انجام می شود .

در این حالت نماکار ماهر نماشویی با طناب اقدام به پاک کردن با تینر و سمباده تمیز کردن دود از نمای ساختمان می نماید . آخرین راه حل استفاده از روش رنگ کاری نمای ساختمان است تا دوده از نما برطرف شود .

سخن آخر

از آنجا که تمیزی و زیبایی نمای ساختمان، تاثیر زیادی بر روحیات ساکنان آن دارد و همچنین، بسیاری از افراد، با توجه به نما در مورد ساختمان شما قضاوت خواهند کرد، بهتر است که به موضوع اهمیت داده و در صورت وجود آلودگی بر روی نمای ساختمان، حتما به فکر نماشویی باشید. در این مقاله بهترین روش های نماشویی برای پاکسازی دوده از نمای ساختمان، به طور مختصر معرفی شد. قطعا این روش‌ها، محدود به این چند مورد نبوده و روش‌های بسیار دیگری نیز برای این کار وجود دارد. چنانچه نظر و تجربه‌ای درباره نماشویی دارید، حتما نظر خود را ثبت نموده و آن را با ما و سایر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید