مقالات تخصصی

نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز

نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز

نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز ، یک روش جدید و مدرن برای پوشش دادن دیوارها و نماهای داخلی و خارجی ساختمان ها می باشد. این روش شامل استفاده از سنگ و آجر نسوز به صورت ترکیبی است که نتیجه یک نمای مدرن و زیبا را برای ساختمان ایجاد می کند. در این مقاله به بررسی مزایا، موارد استفاده و کاربردهای نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز می پردازیم. تا انتهای مقاله همراه آجر دوران باشید.

نمای ترکیبی چیست؟

اگر در نمای ساختمان از چند نوع متریال استفاده شود ( مانند سنگ، چوب، شیشه، آجر، بتن و … ) به آن نمای ترکیبی می‌گویند. دلیل استفاده از نمای ترکیبی می‌تواند موارد متعددی را شامل شود، اما مهم ترین علت آن، زیبا تر شدن و جذاب شدن نمای ساختمان است. نمای ترکیبی سنگ و آجر یکی از این ترکیب‌ها است که امروزه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

انتخاب نوع سنگ یا آجر مورد استفاده در این سبک، کاملا سلیقه‌ای است. از سنگ‌های مرمریت به دلیل عدم مقاومت در برابر نور خورشید، سنگ گرانیت به دلیل وزن بالا و سنگ‌های مرمر به دلیل قیمت بالای آن‌ها در این نما زیاد استفاده نمی‌شود. تنها سنگی که کاربرد فراوانی در این نماها دارد، سنگ نما تراورتن می‌باشد

مزایای نمای ترکیبی سنگ و آجر نما:

  • مقاومت بالا در برابر حریق: نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز، دارای مقاومت بالا در برابر آتش سوزی است که از آسیب دیدن ساختمان در صورت وقوع آتش سوزی جلوگیری می کند.
  • مقاومت در برابر رطوبت: نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز، دارای مقاومت بالا در برابر رطوبت است که از خراب شدن ساختمان به علت رطوبت جلوگیری می کند.
  • ظاهر زیبا: این نمای ترکیبی، دارای ظاهری زیبا و مدرن است که به ساختمان شما زیبایی و جذابیت بیشتری می بخشد.
  • دوام بالا: همچنین دارای دوام بالایی است که باعث افزایش عمر ساختمان می شود.
  • عایق حرارتی: نمای ترکیبی سنگ و آجر نما، دارای عایق حرارتی قوی است که باعث کاهش مصرف انرژی در ساختمان می شود.
  • نگهداری و تعمیر آسان: دارای نگهداری و تعمیر آسان است که باعث کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات ساختمان می شود.

موارد استفاده ترکیب سنگ و آجر نما:

  • پوشش دادن نماهای خارجی ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی
  • پوشش دادن دیوارهای داخلی ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی
  • پوشش دادن فضاهای باز مانند لابی ها و ….

از کدام سنگ و آجر استفاده کنیم؟

ترکیب سنگ سفید با آجر نمای قرمز

در این موارد، اغلب سنگ‌های سفید از نوع تراورتن می‌باشد. در مقابل می‌توان از آجر نمای قرمز و طرح‌های انگلیسی استفاده کرد. ترکیب این دو مورد معمولا مورد پسند کارفرماها می‌باشد. علاوه بر این می‌توانید در این ترکیب از آجر نسوز مشکی و یا سنگ نمای سیاه نیز در قاب پنجره‌ها و طبقات پایین استفاده کنید.

سنگ کرم با آجر نمای شاموتی

در این سبک از نما، بیشتر از رنگ‌های کرم و یا مایل به کرم مانند سنگ‌های دره بخاری، سنگ حاجی آباد و سنگ‌های آتش کوه استفاده می‌شود. به کارگیری سنگ‌های شاموتی پرتقالی رنگ با این سنگ‌های کرم، ترکیب بسیار زیبایی را خلق می‌کند.

این سبک نیز از مدل‌های پر طرفدار برای نما می‌باشد. البته از سنگ‌های روشن و سفید نیز می‌توانید برای ترکیب با آجرهای نسوز شاموتی استفاده کنید.

سنگ شکلاتی با آجر نما سفید

این سبک نیز ترکیب رنگی جذابی را تشکیل می‌دهد. استفاده از سنگ شکلاتی یزد و کاشان در کنار آجرهای سفید نسوز، به ایجاد نمای زیبا، شیک و ساده کمک فراوانی می‌کند.

نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز

اخیرا در برخی از کتیبه‌های نمای سنگ رومی، از آجر نسوز نما یا همان آجرهای قزاقی استفاده می‌کنند. استفاده از این آجر سبب کاهش هزینه‌ها و زیبا تر شدن نمای ساختمان خواهد شد.

نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز

روش‌های ترکیب سنگ با آجر

بنا به طرح‌های معماری ساختمان، می‌توان سبک‌های کلاسیک، مدرن و ترکیب نمای کلاسیک با رومی و … را پیاده سازی کرد. همانطور که گفته شد، ترکیب نماها به دلیل جلوه‌ی بیشتر و زیبایی ساختمان اجرا می‌شوند که نمای ترکیب سنگ و آجر یکی از انواع ترکیب‌های آن است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه می‌توان این دو مصالح را با هم ترکیب کرد؟ در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

استفاده از سنگ و آجر در برجستگی‌ها

این سبک که یکی از پر طرفدار ترین نمای ترکیبی سنگ و آجر است که سطحی صاف و یکدست دارد و معمولا برجستگی‌ها را با یکی از دو متریال سنگ و آجر، و فرو رفتگی‌ها را نیز با متریال دیگری نماکاری می‌کنند. این نوع نما به دلیل قابلیت ایجاد تنوع بسیار بالا برای معماران و ایجاد نماهای خاص از کاربرد ترین مدل‌ها است.

استفاده از تضاد در قاب پنجره‌ها

در ساختمان‌هایی که اغلب مصالح به کار رفته در آن سنگ و آجر است، می‌توان قاب پنجره را با مصالح مخالف آن، قالب بندی کرد. زیرا این کار تضاد جالبی را به وجود می‌آورد که می‌تواند زیبایی نما را افزایش دهد.

آجر مشبک با سنگ نما

به کار گیری آجر مشبک نیز در نمای ترکیبی سنگ و آجر بسیار رایج است. در این روش قسمتی از نما را با استفاده از آجر مشبک، نماکاری می‌کنند. بخش‌های توخالی قسمت آجری در ترکیب با سنگ، زیبایی نما را دو چندان می‌کند.

ترکیب آجر و سنگ به شکل نامنظم

در این مدل، آجر و سنگ به گونه‌ای استفاده می‌شوند که عدم تقارن و منظمی آن‌ها، حس تازگی و زیبایی را در نما ایجاد می‌کنند. اجرای اینگونه نماها به طراحان ماهری نیاز دارد.

انواع سنگ نما مناسب برای نمای ترکیبی با آجر نسوز

آیا می دانستید نما سنگ و آجر به صورت ترکیبی یکی از بهترین و کم هزینه ترین نماها برای ساختمان و آپارتمان می باشد. از نمای ترکیبی سنگ و آجر نما در ساختمان های ویلایی یک طبقه، دو طبقه و چند طبقه استفاده می شود. انواع سنگ نمای ترکیبی عبارتند از:

  • سنگ تراورتن: پر طرفدارترین سنگ نما برای نمای بیرونی ساختمان در کشورمان همین سنگ تراورتن می باشد. برای نماهای ترکیبی که به آجر نما در آن بکار گرفته می شود نیز، استفاده سنگ تراورتن توصیه می شود.
  • سنگ مرمریت: این سنگ برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان مورد استفاده می باشد. این سنگ به سنگ زنده معروف می باشد.
  • سنگ مرمر: سنگ مرمر با مرمریت متفاوت می باشد و قطعات آن بلوری شکل می باشند که نور را از خود عبور می دهند.
  • سنگ گرانیت: این سنگ حاوی خاک و ذرات آهن می باشد و معمولا به رنگ مشکی می باشد. سنگ گرانیتی در سراسر جهان جزء محکمترین و مقاومترین سنگ های نما شناخته می شود.
  • سنگ لایم استون: یکی از ارزانترین سنگ های نمای ساختمان با تنوع بسیار بالا در ابعاد، طرح ها و رنگ ها می باشند.
  • سنگ چینی: از ترکیب سنگ های ریز و کوچک تولید می شوند و مقاومت نسبتا قابل قبولی هم دارند.

نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز

مزایا و معایب نمای ترکیبی آجر وسنگ

مزایا نمای ترکیبی آجر و سنگ عبارت‌اند از:

  • کاهش هزینه ها با نمای ترکیبی: برای مثال قیمت سنگ نما از آجر نما به نسبت بالاتر می باشد و گران تر یا چوب ترموود از آجر طرح چوب گران تر می باشد. کار کاردن بخشی از نمای ساختمان با آجر نما باعث کاهش هزینه ها می شود.
  • افزایش سرعت نصب و اجرا نمای ترکیبی: استفاده از دو اکیپ نصب متریال نمای ساختمان باعث افزایش سرعت در مرحله نصب نمای ساختمان می شود.
  • زیباتر شدن و حرفه ای شدن نما در نماهای ترکیبی
  • سازگار بودن با انواع اقلیم های آب و هوایی مخصوصا سازگار با آب و هوای خیلی سرد.
  • عایق حرارتی مناسبی می باشند.
  • در میان انوع مصالح ساختمانی آجر عایق صوتی به شدت عالی می باشد.
  • طراحی و ایجاد نمایی جدید و خلاقانه

معایب نما با ترکیب سنگ و آجر:

  • خرید متریال های مختلف و دردسرهای به خصوص آن
  • نما را از حالت مینیمال خارج می‌شود
  • نیاز به ۲ نصاب مختلف به جای یک نصاب متخصص

موارد ممنوع در نمای ترکیبی سنگ و آجر نما

این ترکیب اما باید ضوابط و حد و مرزی داشته باشد وگرنه از زیبایی آن کاسته می شود و حتی ممکن است ترکیب سنگ و آجر در نمای ساختمان موجب نقض غرض و زشتی آن شود. برای مثال در نمای ترکیبی سنگ و آجر نباید هر نوع سنگ و هر نوع آجر را با هر نوع طرح و رنگی انتخاب کنیم. انتخاب رنگ این دو مصالح باید متناسب با یکدیگر و از نظر بصری و زیبایی شناسی هماهنگ باشد.

از دیگر نکاتی که در طراحی نمای ترکیبی سنگ و آجر نما باید رعایت شود می توان گفت:

  • استفاده نکردن از فرم های ناهمگون؛
  • عدم زیاده روی در بکارگیری مصالح مختلف و متنوع در نمای سنگ و آجر؛
  • استفاده نکردن از مصالح شکننده و برنده در طبقات اول یا همکف.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید