مقالات تخصصی

مشخصات و ویژگی‌های آجر نما خشک

آجر نما خشک

اجرای آجر نما خشک یکی از مدرن ترین روش های اجرای نما می باشد که امروزه از طرف معماران، ساختمان سازها و… بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. اجرای نمای خشک با توجه به نوع پروژه معمولا اولین انتخاب معماران برای طراحی و اجرای نمای خانه ها و ساختمان های مسکونی می باشد.

آجر هرگز قدیمی نمی شود و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد؛ در واقع به همین دلیل است که نمای ساختمان با آجر نما محبوبیت خود را در طول تمام این سال ها حفظ کرده است. در ادامه این مقاله از آجر دوران میتوانید با این نوع اجرای نمای خشک بیشتر آشنا شوید، پس با ما همراه باشید.

نمای خشک چیست؟

در سیستم اجرای نمای خشک آجری برای اتصال آجرها به هم از ملات استفاده نمی شود و از اتصالات خاصی چون گیره ها و یراق آلات استفاده می شود.

با توجه به اینکه ظرفیت ها و پتانسیل های آجر و آجرنما بسیار زیاد است، امروزه طرح های بسیار شیک و متنوع را می توان با این مصالح اجرا کرد. نصب آجر به روش خشک از حالت دو بعدی و روتین خود تغییر کرده و به حالت های سه بعدی و طرح های هندسی مدرن قابل اجرا می باشد.

به طور کلی نماهای آجری مدل های مختلفی دارد که اجرای نمای آجر خشک یکی از انواع آن می باشد.

تفاوت اساسی آجر نمای خشک با دیگر آجرهای نما چیست؟

با توجه به نحوه اجرای آجر نمای خشک، در نمای ساختمان ها که بدون استفاده از ملات می باشد، سرعت اجرای نما بسیار بالاتر از دیگر آجرها می باشد، و هم چنین آجر نمای خشک نسبت به دیگر موارد عایق تر می باشد. معماران و انبوه سازانی که سرعت و زمان اجرای پروژه های ساختمانی، برای آن ها در اولویت قرار دارد، اجرای سیستم آجر نمای خشک بهترین انتخاب برای آن ها می باشد.

روش اجرای آجر نما خشک

یکی از مناسبت ترین سطوح برای شروع به عملیات اجرایی مربوط به نصب سیستم نمای خشک آجری دیوارهای خشک از جمله سیستم کناف و یا دیوارهای فایبر سمنت می باشند، ولی اجرای سیستم آجر نمای خشک بر روی سایر سطوح متدوال از جمله بلوک با دانه های سبک و سیستم های دیوارهای سه بعدی و سیستم بلوک های اتوکلاو شده ممکن و به سهولت امکان پذیر می باشد.

آجر نما خشک

با توجه به اتصالات شاقول که به عنوان اولین اتصال سیستم نمای خشک به ساختمان مورد استفاده قرار گرفته می شود، امکان اصلاحات احتمالی ناشی از خطای انسانی به راحتی ممکن خواهد بود. پس از نصب اتصالات شاقول اجزاء قائم با فواصل متناسب محاسبه شده نصب خواهند گردید و پس از آن اجزاء افقی با توجه به ابعاد و نوع آجر انتخاب شده مورد استفاده قرار خواهند گرفت و در آخر آجر شیار دار نصب و نسبت به بند کشی با پودر بند کشی خاص تعریف شده برای نمای خشک اقدام می شود.

به طور کلی مراحل اجرای سیستم آجر نما خشک در بنا عبارتند از:

  1. نصب فریم‌های فولادی: در این مرحله، فریم‌های فولادی به صورت عمودی و افقی به دیوار بتنی یا قاب فولادی بنا نصب می‌شود.
  2. نصب پانل‌های آجری: پانل‌های آجری به صورت افقی بر روی فریم‌های فولادی نصب می‌شوند. پانل‌های آجری معمولاً در اندازه‌های ۶۰ × ۶۰ و ۹۰ × ۹۰ سانتی‌متر قابل تهیه هستند.
  3. نصب عایق حرارتی: در این مرحله، عایق حرارتی بین پانل‌های آجری و فریم‌های فولادی نصب می‌شود تا از انتقال حرارت به داخل ساختمان جلوگیری شود.
  4. نصب کرکره‌های آجری: کرکره‌های آجری برای پوشش پنجره‌ها نصب می‌شوند. این کرکره‌ها معمولاً از جنس پانل‌های آجری هستند.
  5. نصب اجزای دیگر: پس از نصب پانل‌های آجری، اجزای دیگری مانند درب‌ها، پله‌ها، نورگیرها و غیره نصب می‌شوند.
  6. پوشش و نصب کف: در نهایت، کف بنا با استفاده از موادی مانند چوب، سرامیک و یا سنگ پوشش داده می‌شود.

مشخصات آجر نما خشک

آجر نما خشک یک نوع مصالح ساختمانی است که در پوشش دادن دیوارهای خارجی ساختمان به کار می‌رود. این نوع آجرها بدون نیاز به مرطوب کردن قبلی از طریق جوشکاری با هم ترکیب شده و بر روی دیوار اعمال می‌شود.

مزایای استفاده از آجر نما خشک عبارتند از:

  • سبک بودن و عدم نیاز به پشتیبانی سنگین
  • داشتن زندگی مفید بالا و مقاومت در برابر حرارت، سرما، رطوبت و ضربه
  • قابلیت جذب صدا، کاهش نفوذ صدا و افزایش عایق حرارتی ساختمان
  • قابل استفاده در نوسازی و بازسازی ساختمان‌ها به منظور بهبود عملکرد حرارتی و صوتی آنها

همچنین معایب استفاده از آجر نما خشک نیز شامل هزینه بالاتر در مقایسه با سایر روش‌ها، احتیاج به کارگران ماهر برای نصب و تعمیرات، و عدم تنوع در طرح‌ها و رنگ‌ها هستند.

مزایای اجرای نمای خشک آجری نسبت به سنتی

نمای خشک آجری اگر به صورت صحیح اجرا شود ونیازی به استفاده از ملات ماسه سیمان و… نداشته باشد مزایای بسیاری نسبت به نصب آجر نما به روش سنتی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

وزن کم سازه

با نصب آجر خشک می‌توان وزن نمای سازه را بسیار پایین آورد. این مزیت نمای خشک ساختمان آجری در مواقع زلزله و حوادث طبیعی بسیار اهمیت دارد و نخاله کمتری را تولید می‌کند، به طوری که در هر متر مربع حدود ۸۰ کیلوگرم از وزن نمای ساختمان کم می‌شود.

 زمان کم و سرعت بالا در اجرای نمای خشک آجری

اگر بخواهیم نمایی را با ملات سیمان اجرا کنیم، چیدمان آجر و دوغاب‌ریزی و سفت شدن ملات، زمان زیادی را از ما می‌گیرند. این درحالی است که  انواع نمای خشک آجرنما را می‌توان در قالب‌هایی که برای آن تنظیم شده به صورت خیلی سریع چید و در نمای ساختمان به کار گرفت.

عدم نیاز به نیروی متخصص

برای چیدمان آجرها در نمای خشک آجری نیازی نیست که استاد کار ماهر کار را انجام دهد، حتی کارگر ساده که کمی با این کار آشنایی داشته باشد می‌تواند آجرها را در مکان درست خود بگذارد.

طول عمر بالای نمای آجر نسوز و مرمت ساده آن

آجرهایی که در نمای خشک آجری به کار می‌روند از جمله آجر نسوز نما، جذب آب بسیار کمی دارند و به دلیل در امان بودن از جذب آب و در تماس نبودن با ملات و… طول عمر شان به ۵۰ سال می‌رسد.

این درحالی است که طول عمر نما ساختمان‌ها با اجرای نمای آجر سنتی و ملات بیش از ۱۵ سال نیست و بعد از ۱۵ سال نیاز به مرمت دارند که در حین مرمت جایگزین کردن آجر نسوز جدید یا دیگر انواع آجر نما بسیار سخت و در برخی موارد ناممکن است.

مقرون به صرفه بودن

با یک نگاه کلی به مزایای نمای خشک آجری می توان دریافت که از لحاظ قیمت و زمان اجرای پروژه خیلی به صرفه تر از اجرای نما به صورت سنتی می‌باشد.

آجر نما خشک

اجزای سیستم آجر نما خشک

۱. عایق حرارتی

عایق حرارتی به طور مستقل با اتصال مکانیکی یا چسب به زیر کار محکم می گردد.

۲. چهارچوب نگهدارنده

این چهارچوب می‌تواند از چوب اشباع شده، فولاد یا آلومینیوم ساخته شود. فواصل، اندازه‌ها و نوع اتصالات زیرین، به گونه‌ای طراحی می‌شود که در برابر عوامل مخرب از جمله باد از مقاومت خوبی برخوردار باشد.

۳. فضای خالی تهویه

در اغلب سیستم ‌های نمای خشک، به منظور جلوگیری از ورود نم یا رطوبت به داخل ساختمان، یک فضای خالی تهویه بین نما و عایق ایجاد می نمایند.

۴. نمای خشک و اتصالات

برخی از مصالح که برای نمای خشک می‌توان استفاده نمود، عبارتند از: صفحات رزین اشباع شده، پشم معدنی فوق‌العاده فشرده، الیاف سیلیکات کلسیم، ورقه‌های آلومینیوم و کاشی‌ها و آجرهای سفال که گستره‌ای وسیع از رنگ و بافت را در بر می گیرند.

کلام آخر

انتخاب آجر نما به سلیقه و طراحی انجام شده توسط مهندسین معمار بستگی دارد، گاهی اوقات ترکیبی از سنگ و آجر نما با هم اجرا می شود. امروزه اغلب از آجر نما نسوز در نمای ساختمان اجرا می شود که طراحی زیبایی دارد، ولی هزینه آن کمی بالاتر می رود.

اگر شما اطلاع زیادی از کارهای ساختمانی ندارید، بهتر است که از مشاور و شرکت های مربوطه ساختمان کمک بگیرید،زیرا عدم اطلاع می تواند هزینه شما رو بالا ببرد به دلیل اینکه انتخاب نوع آجر بسته به محل متفاوت می باشد  و دستمزد اجرای کار هم بالطبع متفاوت است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید