مقالات تخصصی

قبل از طراحی آلاچیق پشت بام این نکات را بدانید

آلاچیق پشت بام

یکی از فضاهایی که این روزها مورد توجه طراحان قرار گرفته؛ بام است! روف گاردن، بام­ سبز و باغ بام از ایده­ هایی است که در آن از فضای به ظاهر بی ­استفاده‌­ی بام استفاده کاربردی می ­شود. عناصر مختلفی برای طراحی روف گاردن استفاده می ­شود که آلاچیق یکی از آنهاست. آیا می ­توان هر نوع آلاچیقی را بر روی پشت‌بام نصب کرد؟ برای سفارش آلاچیق پشت ­بام باید به چه نکته­ هایی توجه شود؟ در این مطب از آجر دوران با انواع آلاچیق پشت بام و نحوه انتخاب نوع مناسب آن بررسی می‌شود. با ما همراه باشید…

آلاچیق پشت بام

استفاده از آلاچیق پشت بام معمولاً در پروژه‌های روف گاردن انجام می شود. روف گاردن به معنای بام سبز است. در این پروژه فضای غیر قابل استفاده پشت بام منازل تبدیل به فضایی کاربردی و رؤیایی می شود. در این پروژه از امکانات مختلفی از جمله آلاچیق استفاده می شود. در ادامه می خواهیم به معرفی آلاچیق‌هایی که در فضای پشت بام قابل استفاده هستند اشاره‌ای داشته باشیم.

کاربرد و مزایای طراحی آلاچیق در پشت بام

روف گاردن یا پشت بام خانه از فضاهایی هستند که افراد خانه معمولا در ساعات پایانی روز برای استراحت و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی استفاده می‌کنند. امروزه طراحی آلاچیق در پشت بام خانه‌های آپارتمانی و ویلایی، یک مزیت محسوب می‌شود. در ادامه شما را با مزیت‌های طراحی آلاچیق در پشت بام خانه آشنا می‌کنیم.

  •  فضایی برای گذراندن اوقات فراغت و بازی با کودکان
  •  محیطی مناسب برای در نظر گرفتن گلخانه در پشت بام به دلیل دریافت نور کافی
  •  آیتم تاثیرگذار در جلوه نورپردازی روف گاردن با استفاده از تجهیزات نورپردازی مناسب
  •  نرده‌های آلاچیق برای قرار دادن فلاورباکس‌ها و فضایی مناسب برای رشد گیاهان رونده
  • فضایی مناسب برای برگذاری مراسم و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی
  •  قرار دادن مبلمان در فضای آلاچیق برای استراحت و مطالعه
  •  ایجاد فضایی برای غذاخوردن با قرار دادن میز ناهارخوری

 آلاچیق پشت بام

عوامل موثر در انتخاب آلاچیق پشت بام

چه عواملی در انتخاب نوع و مدل آلاچیق روف گاردن تاثیرگذار است؟ در ادامه این عوامل موثر را معرفی می‌کنیم.

مساحت فضا

اولین و مهم‌ترین عامل موثر، فضا و اندازه‌ی آن است. آیا اندازه پشت بام خانه‌ی شما به گونه‌ای است که بتوان یک آلاچیق در گوشه‌ای از آن ساخت؟ پس از بررسی ابعاد پشت بام به نما و فضای اطراف پشت بام باید توجه کرد. ممکن است مساحت فضای پشت بام مناسب باشد اما دور تا دور آن با ساختمان‌های بلندی ساخته شده باشند که عملا قرار دادن آلاچیق در پشت بام حس بدی به شما خواهد داد.

آب و هوای منطقه

نکته مهم دیگری که مستقیما روی انتخاب جنس آلاچیق و مدل آن تاثیرگذار است، آب و هوای منطقه‌ای‌ست که در آن زندگی می‌کنید. اگر اقلیم محل زندگی شما گرم و خشک است، بهتر است آلاچیق‌هایی را انتخاب کنید که در برابر گرمای هوا مقاوم باشند و در ضمن بتوان فضایی برای قرار دادن وسایل سرمایش آلاچیق در آن در نظر گرفت. جنس متریالی که برای آلاچیق در پشت بام مورد استفاده قرار می‌گیرد ارتباط مستقیمی با اقلیم و آب و هوای منطقه دارد.

سبک طراحی پشت بام

در بخش‌های بعد به طور مفصل درباره سبک طراحی پشت بام صحبت می‌کنیم اما در این بخش خوب است بدانید که یکی از مهم‌ترین متغیرها در زدن آلاچیق در پشت بام، سبک طراحی آن است؛ مدرن، سنتی و کلاسیک سبک‌هایی‌ست که می‌توانید برای طراحی پشت بام انتخاب کنید که با توجه به معماری خانه و سلیقه‌ی شما می‌تواند انتخاب شود.

حفظ حریم خصوصی

طراحی آلاچیق پشت بام باید به گونه‌ای باشد که حریم خصوصی افرادی در آلاچیق می‌نشینند حفظ شود. اگر پشت بام خانه شما در دید ساختمان‌های بلند دیگر قرار دارد، آلاچیق باید به گونه‌ای طراحی شود که مسیر رفت و آمد به آلاچیق و فضای داخلی آن در دیدرس ساختمان‌های دیگر قرار نگیرد.

سقف متحرک یا ثابت

اگر دوست دارید پس از نشستن روی صندلی‌های آلاچیق، آسمان و ستارگان را بتوانید تماشا کنید، حتما سقف آلاچیق را از نوع متحرک انتخاب کنید. این نوع سقف‌ها گرچه طول عمر کمتری به نسبت سقف ثابت دارند اما برای اقلیم‌های گرم و خشک که باران و برف کمتری دارند، بسیار مناسب‌تر هستند.

هماهنگی با نمای ساختمان

برای سازگاری آلاچیق با نمای ساختمان باید به متریال‌ها، رنگ‌ها، سبک‌های طراحی و نوع جانمایی عناصر مختلف نمای ساختمان توجه کنید. به عنوان مثال؛ در صورتی که نمای ساختمان شما با متریال آجر نسوز به سبک سنتی ایرانی طراحی شده، بهتر است در نمای روف گاردن یا پشت بام خانه از متریال آجر استفاده کنید. طراحی به سبک سنتی فضایی جذاب و زیبا را برای پشت بام خانه شما ایجاد می‌کند.

 آلاچیق پشت بام

آلاچیق پشت بام؛ فلزی، چوبی یا شیشه ­ای؟

آلاچیق پشت بام چوبی:

یکی از انواع پرطرفدار آلاچیق پشت‌بام؛ نوع چوبی آن است. متریال چوب به دلیل حسی که از طبیعت به محوطه وارد می­ کند انتخاب بسیاری از کارفرماها است. ترموود از متریال­ هایی است که برای ساخت این مدل استفاده می ­شود. ولی این نوع چوب هزینه بالایی دارد.

آلاچیق پشت بام چوب پلاست:

به دلیل اینکه چوب متریالی گران و نیازمند نگهداری است؛ اغلب مجریان بام سبز و محوطه ­سازی از متریال­ هایی مانند چوب ­پلاست که ترکیبی از پلاستیک و چوب است استفاده می ­کنند. قیمت چوب پلاست نسبت به چوب مقرون به صرفه ­تر است. اسکلت اصلی برای ساخت آلاچیق با روکش چوب پلاست فلزی است.

آلاچیق پشت بام شیشه ­ای:

یک آلاچیق با دیواره­ های شیشه ­ای؛ گزینه ­ی مناسبی برای چهارفصل است. دیواره شیشه ­ای را می­ توان طوری طراحی کرد که در فصل گرم دیواره­ های آن قابل باز شدن باشند و دور تا دور آن هوا جریان پیدا کند و در فصل سرد وجود این دیواره ­ها فضای داخل را گرم نگه می­ دارد و در عین حال منظره بیرونی قابل دیدن است. با توجه به میزان استفاده از این فضا در هر فصل می­ توانید نوع شیشه ­ای را انتخاب کنید.

آلاچیق پشت بام فلزی:

برخی از افراد آلاچیق فلزی را با توجه به طول عمر بالا و مقاومت آن انتخاب می­ کنند. این نوع را با طرح­ های متنوعی می توان سفارش داد. نوع فلزی برای یک محوطه بام سبز با سبک کلاسیک و مجلل می­ تواند مناسب باشد. فلز آلومینیوم با توجه به مقاومت بالا و وزن پایین؛ برای ساخت نوع فلزی مناسب است.

هزینه طراحی و اجرای آلاچیق در روف گاردن

با توجه به تنوع در طراحی آلاچیق روی پشت بام، هزینه‌ها در اجرا متفاوت است. در هنگام انتخاب طرح آلاچیق بهتر است، یک برآورد کلی از طراحی و اجرای آن داشته باشید. متریال‌ها نقش اصلی را در تعیین هزینه اجرای آلاچیق دارند. هزینه‌های طراحی و اجرای آلاچیق شامل؛ زیرسازی سطح اشغال آلاچیق، نوع برش و اتصالات متریال‌ها، اجرای سقف آلاچیق، نورپردازی و طراحی و اجرای دکوراسیون آلاچیق می‌باشد. برآورد هزینه‌ها به طور کلی به طرح مورد نظر شما مرتبط است. به عنوان مثال؛ اگر طرح آلاچیق شیشه‌ای برای طراحی روف گاردن مد نظرتان است، باید در انتخاب نوع شیشه، هزینه‌های برش و اتصالات و حمل و نقل آن توجه کنید.

کلام آخر

وجود آلاچیق در پشت بام باعث ایجاد یک فضای اضافی در ساختمان می ­شود. روف گاردن فضایی خاص در هر ساختمان است که برای ایجاد فضای نشستن آلاچیق انتخاب مناسبی است. شرکت های­ بسیاری در زمینه طراحی و اجرای انواع آلاچیق و یا طراحی روف ­گاردن فعالیت می­ کنند و با توجه به بودجه شما می­ توانند بهترین طرح را به شما ارائه دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید