مقالات تخصصی

راهنمای خرید آجر نما با کیفیت

خرید آجر نما

بدون شک پیش از خرید هر نوع کالایی، باید با جمع آوری اطلاعات اولیه حول آن کالا، از انتخاب بهترین و مرغوب‌ترین گزینه موجود اطمینان حاصل کرد.
در مورد انواع آجر نیز با این مقوله روبرو هستیم و خواندن یک راهنمای خرید آجر نما با کیفیت می‌تواند تا حد بسیاری به شناخت این محصول از نقطه نظر کیفیت و ویژگی‌های منحصر به فرد آن کمک کند.

چرا که بر خلاف تصور عموم مردم، آجرها جزء دسته محصولاتی هستند که نه تنها در طی سال‌های گذشته کاربرد خود را از دست نداده‌اند، بلکه روز به روز نیز بر محبوبیت این مصالح ساختمانی افزوده شده است.

در حقیقت راهنمای خرید آجر نما یک مبحث فشرده از کلیدی‌ترین ویژگی‌های انواع آجر است که می‌تواند در بخش‌های مختلفی از جمله قیمت آجر، کیفیت آجر، ابعاد و وزن آجر و… مؤثر باشد.
به این ترتیب در مقاله راهنمای خرید آجر با آجر دوران همراه باشید تا با کیفیت ترین آجر موجود در بازار را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید.

راهنمای خرید آجر مرغوب و با کیفیت

همان طور که می‌دانید به کار گیری مصالح ساختمانی مرغوب در یک بنا، علاوه بر حفظ ایمنی و استاندارهای کیفی سازه در ایجاد ساختار ظاهری چشم نواز و معماری منحصر به فرد نیز نقش دارد.
چرا که امروزه آجرها تنها مواد اولیه مورد استفاده در دیوار چینی نیستند، بلکه با وجود تنوع گسترده در انواع آجر بنا، شاهد نما سازی‌هایی خاص همچون یک اثر هنری هم هستیم.
بنابراین راهنمای خرید آجر نما می‌تواند در حوزه ایجاد طراحی ظاهری ساختمان، چیدمان نما داخلی و همچنین نما خارجی آن مورد استفاده شما قرار گیرد.

به هر حال باید بدانید که آجر یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی پر فروش و پر کاربردی است که از دیرباز تا کنون مورد توجه معماران و سازندگان ساختمان‌های سراسر دنیا بوده است.
به شکلی که روز به روز بر تعداد انواع آجر از نقطه نظر ابعاد، رنگ بندی، شکل، جنس و.. افزوده شده تا جایی که نیاز به راهنمای خرید آجر امری معمول تلقی شود.

هر چند که معیارهای ذکر شده تنها معطوف به ویژگی‌های قابل لمس و اولیه آجر است، اما در باطن نیز آجرها خواصی را شامل می‌شوند که توجه به آن‌ها مهم بوده و می‌تواند تضمین‌کننده طول عمر بنا شما باشد.

معیارهای آجر مرغوب

برخی از این معیارهای آجر مرغوب و با کیفیت عبارت‌اند از:

  • اندازه و خمیدگی آجر نما
  • مقاومت حرارتی آجر
  • میزان تخلخل و جذب آب
  • رنگ و بافت به کار رفته شده در ساخت آجر
  • جنس و مرغوبیت مواد اولیه
  • فرایند پخت صحیح و استاندارد

تست اندازه و خمیدگی آجرنما:

یکی از نشانه های با کیفیت بودن آجرنما داشتن ظاهری مکعب شکل و بدون خم است. یک آجرنمای مرغوب و با کیفیت دارای شکلی صاف و بدون تاب می باشد. وجود خم در ظاهر آجر حاکی از این است که پخت آجر در درجه حرارتی پایین صورت گرفته که به آن آجر نپخته می گویند. همچنین می توانید چند قطعه از آجر پلاک را نیز مورد بررسی قرار دهید، در صورتی که آجر نماها دارای طول، عرض و ارتفاع یکسانی باشند این خود بیانگر این است که آجرهای با کیفیتی را خریداری کرده اید. دارا بودن لبه قائم یا ۹۰ درجه نیز از دیگر ویژگی های یک آجرنمای مرغوب و با کیفیت به شمار می آید.

تست مقاومت حرارتی

از دیگر نکات مهم در رابطه با راهنمای خرید آجرنما تست مقاومت حرارتی می باشد. آجرنماهای نسوزی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند در موقع آتش سوزی دچار ذوب شدن و سوختگی نمی شوند. همچنین این آجرهای با کیفیت در آتش تغییر فرم و شکل نخواهند داد. آجر نما نسوز با کیفیت قادر به تحمل حرارت تا ۱۴۰۰ درجه سانتی گراد هستند. با انتخاب آجرنماهای با کیفیت آسوده خیال خواهید بود که نمای ساختمان شما در آتش سوزی دچار هیچ گونه آسیب و صدمه ای نخواهد شد.

خرید آجر نما

بررسی میزان تخلخل و جذب آب آجر

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، برای خرید آجر باید مواردی مانند محل استفاده را در نظر داشت تا مطابق با محیط پیرامون از آجر متناسبی بهره گرفته شود.
به طور مثال نصب آجرهایی با جذب آب بالا در مناطق شمالی کشور که از آب و هوای به‌شدت مرطوب و پرباران برخوردار است، چیزی جز فرسودگی زود هنگام بنا را به دنبال نخواهد داشت.
بنابراین ما در راهنمای خرید آجر توصیه بسیاری به انتخاب آجرهایی با میزان جذب آب پایین داریم تا در فصول سرد سال دچار یخ زدگی و ترک خوردن نشوند.

البته این تنها دلیل انتخاب یک آجر با جذب آب پایین نیست، چرا که میزان جذب آب صرف نظر از طول عمر یک آجر، در چسبندگی ملات آن نیز تأثیر گذار خواهد بود.
به نحوی که اگر جذب آب بیشتر یا کمتر از مقدار معمول آن، یعنی حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد باشد، با تغییر خاصیت چسبندگی ملات و خواص دیگر آن، فرایند نصب آجر را مختل می‌کند.
به این ترتیب بنا بر راهنمای خرید آجر نما ذکر شده توسط متخصصان این حوزه، می‌توان وزن آجر را محاسبه کرده، آن را به مدت ۲۴ ساعت در ظرف آبی قرار دهید.
سپس آجر را از آب خارج کرده و با محاسبه وزن فعلی آن، میزان آب جذب شده را از طریق فرمول‌های موجود به دست آورید.

راهنمای خرید آجر نما با رنگ و بافت مرغوب

چنانچه خواهان به کار گیری آجر در نمای داخلی یا خارجی ساختمان هستید، قطعاً رنگ بندی و بافت آن باید به دقت هرچه تمام‌تر مورد بررسی و انتخاب قرار گیرد.
البته امروزه شاهد تنوع بسیار گسترده انواع آجر نما هستیم، به نحوی که رنگ بندی‌های گوناگونی مطابق با هر سلیقه و بنایی عرضه شده است.
همین امر نیز آجر را تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین مصالح ساختمانی مربوط به نما کرده که قابلیت همخوانی و انتخاب آسان مطابق با نیاز مشتریان را به دنبال دارد.

از سوی دیگر راهنمای خرید آجر شامل موارد دیگری چون دقت در انتخاب بافت یک آجر نیز می‌شود که به نوعی بیانگر هویت ساختمان شما خواهد بود.
در واقع بسته به نوع خاک استفاده شده در ساخت آجر، شمایل ظاهری آن تحت تأثیر قرار گرفته و هرچه آجر فوق مرغوب‌تر باشد، شاهد بافت یک پارچه و یک دست تری در سطح هستیم.
البته برخی از آجرها مانند آجر لعاب‌دار در سطح خود از لعابی بهره‌مند می‌شوند که رنگ بندی و جلا خاصی را به منظور استفاده در نما ساختمان به همراه میاورند.
بنابراین باید کیفیت رنگ و بافت یک آجر را تجزیه و تحلیل کرد تا از سطح مرغوبیت آن اطمینان پیدا کنید.

جنس انواع آجر با کیفیت

شاید بتوان اولین و شناخته شده‌ترین مورد در راهنمای خرید آجر نما را مربوط به جنس یک آجر دانست که دیگر خواص آن را متأثر می‌کند.
در واقع همان طور که می‌دانید آجرها عمدتاً از خاک رس در کنار درصد جزئی از مواد دیگر ساخته می‌شوند.
اما همین خاک و مواد دیگر از معادنی استخراج خواهند شد که ممکن است سطح کیفیت خاک آن‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و برخی از مرغوبیت کافی برخوردار نباشند.

عدم استفاده از مواد مرغوب در ساخت آجر نیز باعث شوره زدن آن خواهد شد.
در نتیجه مهم است که کارخانه سازنده آجر درصد صحیحی از با کیفیت ترین مواد اولیه موجود در معادن را استفاده کرده و دریافت گواهی نامه استاندارهای جهانی نیز گواهی بر آن باشد.
به طور مثال متخصصان راهنمای خرید آجر ذکر کرده‌اند که آجرهای دارای خاک مرغوب و یکدست، تراکم کافی داشته و کاملاً پر هستند.

بنابراین در صورتی که آن‌ها را به هم بزنید صدایی زنگ دار و یکنواخت می‌شنوید.
این در حالی است که آجرهای نامرغوب دارای فضای خالی بسیار بوده، کم تراکم‌اند و اگر آن‌ها را به هم بزنید صدایی بم را تولید می‌کنند.
به این ترتیب همان طور که انتظار می‌رود یک آجر کم تراکم پوک بوده، سریعاً می‌شکند و میزان جذب آب بالای آن مشکلات بیشتری را در طولانی مدت ایجاد خواهد کرد.

راهنمای خرید آجر نما بر اساس بررسی ظاهر

یکی از نکات مهمی که به عنوان راهنمای خرید آجر نما باید مورد توجه قرار گیرد بررسی ظاهر آجر نما است. آجرهای مرغوب و با کیفیت دارای هیچ گونه گودی و حفره ای بر روی سطح خود نیستند. آجرهای با کیفیت دارای سطحی صاف، آجری شکل همراه با کمی زبری هستند. این زبری ها باید هم تراز و صاف باشند. بهتر است بدانید وجود این زبری ها به نوعی موجب نصب آسان تر و راحت تر آجر بر روی نمای ساختمان می شود. توجه داشته باشید که وجود زبری های زیاد بر روی آجرنماها حاکی از بی کیفیت بودن آنها است. با انجام دادن تست های ذکر شده مطابق با راهنمای خرید آجر نما می توانید بهترین محصول را خریداری نمایید.

خرید آجر نما

راهنمای خرید آجرنما بر اساس رنگ و بافت

از دیگر فاکتورهای انتخاب آجرنما انتخاب آن بر اساس رنگ و بافت است. یکی از مزیت های بسیار مهم آجرنما تنوع بالای آن در رنگ بندی می باشد. این مزیت به نوعی موجب افزایش قدرت انتخاب مشتریان با هر نوع  سلیقه ای شده است. همچنین مشتریان می توانند این آجرها را به صورت رنگ ترکیبی یا رندوم به صورت تک رنگ سفارش دهند.

از دیگر موارد مهم در راهنمای خرید آجرنما توجه به بافت آن است. در واقع بافت آجرنما  هویت، جذابیت و شخصیت را به یک ساختمان می بخشد. بافت آجرهای با کیفیت دارای سطح ظاهری یک دست و یکپارچه بوده و لبه های تیزی دارند. با استفاده از آجرهای نسوز لعابدار می توانید زیبایی فوق العاده و بی نظیر را به ساختمان خود ببخشید. زمانی که ناخن دست خود را بر روی یک قطعه آجر نما نسوز می کشید، در صورتی که با کیفیت باشند تغییری در ظاهر و شکل آجر به جود نمی آید. این تست به تست سختی آجر نما معروف می باشد. آجرهایی که از این آزمایش به خوبی بر بیاید آجر سخت نامیده می شود.

نگاهی بر مزایا و معایب آجر نسوز نما

در ادامه آشنایی با راهنمای خرید آجرنما نگاهی بر مزایا و معایب آجر نسوز نما خواهیم داشت. امروزه از آجر نسوز نما به طور گسترده ای در نمای آپارتمان، دیوار بیرونی ساختمان، پوشش دیوار داخلی، محوطه سازی باغ، حیاط و … استفاده می شود.

مزیت های مهم این نوع آجرنما :

  • مقاومت و استحکام بالای آن نسبت به دیگر مصالح ساختمانی
  • با استفاده از این نوع نما حرارت از داخل به بیرون و بالعکس انتقال پیدا نمی کند.
  • عدم تغییر رنگ آنها در برابر تابش نور خورشید
  • مقاوم شدن نمای خارجی ساختمان در برابر آتش سوزی
  • استفاده از این نوع نما به نوعی باعث مقاوم سازی ساختمان در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و رعد و برق

این نوع نماها در کنار مزایای بسیار دارای یکسری معایب نیز هستند. برای مثال آجرنماهای نسوز نسبت به دیگر نماها از وزن بالاتری برخوردار می باشند. همچنین از دیگر معایب این نوع نما می توان به وجود تیرگی بروی آن بر اثر آلودگی هوا یا بارش باران اسیدی اشاره کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید