مقالات تخصصی

چسب آجر نما چیست و چه کاربردی دارد؟

چسب آجر نما

چسب آجر نما چیست؟ به طور کلی از چسب آجر برای چسباندن آجر نما روی سطوح استفاده می شود. در زمان قدیم برای این امر از ملات ماسه و سیمان استفاده می کردند، اما امروزه با توجه به تنوع بالای آجر برای عملکرد بهتر آن از چسب مخصوص آجر نما استفاده می شود.

چسب مخصوص آجر نما انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع آجر نما و کاربرد آنها انتخاب می شود. شما را برای مطالعه ادامه مطلب که کامل تر در خصوص چسب آجر نما توضیح داده است، دعوت می کنیم. با آجر دوران همراه باشید.

چسب آجر نما چیست؟

استفاده از ملات ماسه و سیمان یا به اصطلاح همان دوغاب، از رایج ترین و قدیمی ترین روش های چسباندن آجر بوده است. امروزه برای سرعت بخشیدن به چسباندن آجرها و بالا بردن مقاومت آجر در برابر رطوبت از چسب مخصوص آجر نما استفاده می کنند.
به طور کلی در خصوص اینکه دقیقا چسب آجر نما چیست می توان گفت که از آن برای چسباندن دو آجر روی هم استفاده میشود و یا از آن برای چسباندن آجر روی سطح مختلف استفاده می کنند. خوب است توجه داشته باشید که چسب آجرنما برای سطوح شیشه ای و آهن قابل استفاده نمی باشد.

کاربرد چسب آجر چیست؟

با توجه‌به قیمت چسب آجر پودری می‌توان گفت این چسب علاوه بر قیمت مناسبی که دارد و خرید آن مقرون‌به‌صرفه می‌باشد، کارایی بسیار زیاد و بالایی هم دارد.
متداول‌ترین کاربرد چسب آجر، چسباندن انواع آجر پازلی و آنتیک یا نسوز بر روی نما یا دیوار می‌باشد. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر مفهوم چسب آجر را بیان کنیم باید بگوییم وسیله‌ای مناسب جهت چسباندن انواع آجرها بر روی سطح دیوار می‌باشد.

قبل‌تر برای چسباندن آجرها به سطوح و کنار هم قراردادن آنها از ملات استفاده می‌کردند که کمی زمان بر بود. اما امروزه مهندسان و طراحان ساخت‌وساز چسب‌هایی تولید کرده‌اند که جای ملات را پرکرده و در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود. البته نباید قدرت چسبندگی بالای ملات را هم زیر سؤال ببریم؛ اما چیزی که در حال حاضر مصرف بیشتری دارد و زمان را برای کار ما می‌خرد استفاده از چسب‌های آجر است.

قیمت چسب آجر خمیری با همه این ویژگی‌ها نسبتاً پایین بوده و از آنجایی‌که در زمان را به نفعمان جلو می‌برد گزینه مناسبی برای جایگزین‌کردن سیمان و ملات است.

محصولاتی نظیر کاشی و آجر، بتن و ازاین‌دست قبیل محصولات قادر چسبیدن با کمک چسب آجر بر روی سطوح خواهند بود.

چسب‌های آجر به‌صورت پودری و خشک در  بازار یافت می‌شود که از تنوع کیفیت و مدل‌های زیادی برخوردار هستند. قیمت چسب آجر پودری چندان بالا نبوده و می‌توانید از مراکز یا شرکت‌های معتبر اقدام به خرید یا سفارش بکنید.

استفاده از چسب آجر پازلی در ساخت‌وساز محدودیتی نداشته و باعث استحکام بیشتر سازه نیز خواهد شد. چسب آجر نسوز در مکان‌های مرطوب و یا خیلی سرد نیز کارایی داشته و امنیت سازه را تا حد ممکن بالا می‌برد.

چسب آجر نما

نحوه استفاده از چسب آجر

زمانی که چسب را خریداری کردید و آماده استفاده از آن بودید، باید آن را به‌وسیله کاردک بر روی سطح سیمان بکشید. بهتر است برای اطمینان حاصل کردن از درست پیش رفتن کارمان ضخامت چسب را به ۳ میلیمتر برسانیم.

وقتی چسب را به‌خوبی بر روی سطح پخش کردید ۲۰ دقیقه زمان خواهید داشت تا سنگ یا آجر موردنظرتان را بر روی محل مورد نظر نصب کنید در غیر این صورت چسب خشک می‌شود و کارایی خودش را از دست می‌دهد.

وقتی سنگ را بر روی محل مورد نظر قرار دادید کافی است آن محل را به‌خوبی فشار دهید (توصیه می‌شود با یک جسم سخت این کار را پیش ببرید) تا درزها به‌خوبی گرفته بشوند و سنگ به طور کامل به سطح بچسبد.

 مشخصات چسب آجر

برای چسباندن آجرهای مختلف مانند آجر نسوز، آجر نما، آجر سفال و… به سطح زیرین آنها از چسب استفاده می شود. ترکیبات و نحوه تولید چسب آجرها به صورت استاندارد و مکانیزه می باشد به همین دلیل از کیفیت و مقاومت خوبی برخوردار هستند.

مواد پایه و اصلی چسب آجرها از مواد پلیمری است. از ویژگی های مواد پلیمری عدم جذب حرارت، آب و یخبندان می باشد. چسب آجر نما انعطاف پذیر بوده و در برابر نشست ساختمان مقاوم است و به مرور زمان میزان چسبندگی آن کاهش پیدا نمی کند. برای چسباندن آجر نما مقدار نازکی از چسب بر روی سطح آجر قرار می گیرد به همین دلیل میزان چسبی که استفاده می شود کم است. چسب آجر نما در کنار مصرف کم قیمت مناسبی هم دارد. نصب آجر نما با چسب در کوتاه ترین زمان انجام می شود زیرا نیاز به اضافه کردن مواد اضافی و یا فرآیند آماده سازی خاصی ندارد و در کمترین زمان نمای ساختمان آماده می شود.

استفاده از چسب به عنوان زیرساز آجر نما باعث پوشش کامل درزها و جلوگیری از نفوذ رطوبت می شود. چسب مخصوص آجر نسوز به دلیل ترکیباتی که در آن وجود دارد در برابر حرارت و عوامل آسیب زا مقاوم است و میتوان از آن برای نصب آجرهای نسوز کوره و یا کاشی و سرامیک استفاده کرد. چسب آجر نما برای ترمیم آجرهای شکسته یا ترک خورده هم کاربرد دارد.

انواع چسب آجر و ویژگی آنها

چسب آجر برای نصب آجرهای مختلف مانند آجر نما، آجر نسوز، آجر سفال و… استفاده می شود. در ادامه به بررسی انواع چسب آجر نما و مشخصات آنها می پردازیم.

چسب آجر نما

چسب آجر نما:

انتخاب چسب برای زیرسازی نما بسیار مهم است و نیاز به تایید مهندس ساختمان دارد. چسب مخصوص آجر باید مشخصات فنی و ترکیبات مناسبی داشته باشد تا علاوه بر ایجاد مقاومت با نمای ساختمان متناسب باشد. چسب آجر الاستیک بوده و یکی از بهترین گزینه ها برای زیرسازی آجر و کاشی است. برای نصب نمای آجری لازم است ابتدا پلاستر سیمانی  بر روی سطح دیوار اجرا شود.

چسب مخصوص نمای آجری ساختمان باید درست و مناسب بر روی سطح پشتی آجر پخش شود و ضخامت مناسبی داشته باشد. اجرای نمای آجر با استفاده از چسب کار زمانبری نیست اما نیاز به دقت و مهارت لازم دارد. لازم است تا تمام سطح آجر آغشته به چسب باشد تا بعد از گذشت زمان و تغییرات آب و هوایی آب و رطوبت به قیمت داخلی آجر نفوذ نکند. یکی از عواملی که باعث کنده شدن آجر می شود نفوذ آب به قسمت داخلی آجر است. اگر آب وارد قسمت داخلی نمای آجر شود در فصل سرما یخ زده و باعث کنده شدن آجر می شود و این اتفاق زمانی می افتد که چسب کافی  به همه قسمت های آجر در زمان نصب زده نشده باشد.

یکی از عواملی که از نفوذ آب به قسمت درونی نمای ساختمان جلوگیری میکند بند کشی است. برای اجرای نمای  ساختمان با چسب آجر لازم است دما بین ۱۰ الی ۴۰ درجه سانتی گراد باشد تا چسب به خوبی خشک شود. بهتر است نصب آجر نما با استفاده از چسب در مناطق خشک و معتدل انجام  شود.

چسب آجر نسوز:

چسب آجر نسوز: چسب مخصوص آجر نسوز ملات های آماده ای هستند که از ترکیبات مواد نسوز و فرمولاسیون مشخص ساخته می شوند. از این چسب برای ترمیم لایه های نسوز و همچنین چسباندن آجرهای نسوز برای فضاهای مختلف استفاده می شود. از آجر نسوز عموما در فضاهایی که دمای بالا و یا شرایط جوی نامناسبی وجود دارد استفاده می شود به همین دلیل چسب مخصوص اجرای آن به صورت ملاتی مرطوب و غیر آلی است که در برابر حرارت بالا استحکام و مقاومت بسیار خوبی دارد. چسب آجر نسوز علاوه بر مقاومت در برابر حرارت زیاد قابلیت بسیار خوبی در برابر خوردگی گازهای داغ و فلزات غیر آهنی مذاب  دارد.

آجرهای نسوزی که با چسب به فضاهای مختلف متصل می شوند بعد از خشک شدن چسب استحکام و مقاومت بالایی پیدا می کنند و چسب باعث ایجاد اتصالات بسیار مقاوم در بین آجرها می شود. چسب آجر نسوز با فرمولاسیون مخصوصی که دارد عایق مناسب در برابر حرارت بوده و استفاده از آن برای نصب آجر نسوز کوره مناسب می باشد.

جمع بندی

چسب آجر برای استحکام بیشتر آجرها، سرعت بخشیدن به کار، مقرون به صرفه بودن و… یکی از پر طرفدارترین محصولاتی است که در کنار آجر خریداری می شود. شاید بسیاری از ما با اینکه دقیقا چسب مخصوص آجر نما چیست و چه کاربردهایی دارد آشنا نبودیم؛ اما این مطلب شناخت ما را در این خصوص کامل کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید