مقالات تخصصی

آجر آنتیک در طراحی داخل منزل

آجر آنتیک

استفاده از آجر آنتیک در نمای داخلی جهت پروژه‌های ساختمانی، دکوراسیون منزل و ویژگی‌های باغ، روشی مدبرانه است. نمای آجری قدیمی، زیبایی منحصر به فردی را ارائه می دهد و به خانه شما سبکی جاودانه می دهد که با استفاده از آجرهای جدید قابل تکرار نیست. شما می توانید یکپارچگی آجرهای قدیمی خود را ارزیابی کنید تا بتوانید نحوه استفاده از آنها را به بهترین نحو انتخاب نمایید. در ادامه مقاله در مورد آجر آنتیک در طراحی داخل منزل صحبت خواهیم کرد، با آجر دوران همراه باشید.

آجر آنتیک و انواع آن

بزرگترین ویژگی استفاده از آجر آنتیک برای نمای ساختمان، منحصر به فرد شدن نمای پایانی است. آجر آنتیک حاصل اضافه شدن یک مرحله سنگ شور به مراحل تولید آجر نماست. مرحله ی سنگ شور کردن آجر به این معناست که آجرهای تازه طبخ شده در مخزن آب گردان قرار گرفته و همزمان با گردش دستگاه، لبه های تیز آجر صیقل می خورد. درست مانند ماسه های رودخانه ای که در اثر اصطکاک با سنگ های دیگر لبه هایی گرد پیدا میکنند. مراحل تولید این آجر به نحوی است که  علاوه بر فرسایش ظاهری آجر، بر قیمت تمام شده آن می افزاید.

آجر آنتیک بسته به نوع مواد اولیه آجر نسوز استفاده شده برای تولید آن می تواند انواع مختلفی داشته باشد. ولی معروف ترین انواع آجر آنتیک عبارتند از:

آجر آنتیک خنثی:

در ساخت این آجر نسوز از ترکیب اکسیدهای کلسیم، آهن، پتاسیم، تیتانیم و منیزیم استفاده میشود. همین موضوع باعث مقاومت بالای آن در برابر انواع مواد شیمیایی اسیدی و بازی میشود به طوری که حتی مواد بی رنگ کننده هم روی آنها بی اثر خواهند شد.

آجر اسیدی:

این نوع آجر آنتیک به دلیل مقاومتی که در برابر مواد خورنده و اسیدی دارد چنین نامی را به خود گرفته است. اسیدها در انواع مواد شوینده وجود دارند و همین مسئله، آجر آنتیک اسیدی را به یکی از قابل شستشو ترین آجرها تبدیل کرده است. راز این مقاومت در برابر مواد اسیدی، استفاده از سیلیس بیشتر در ترکیب مواد اولیه آجر نسوز است.

آجر آنتیک پایه:

این آجر هم مانند آجرهای اسیدی در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمیایی مقاوم است.  ولی استفاده از منیزیم در ترکیب مواد اولیه خشت آجر موجب تغییر بافت و رنگ آجر شده است.

آجر آنتیک

آجر آنتیک چه کاربردی در نمای داخلی دارد؟

آجر آنتیک به‌عنوان یک آجرنمای پر مصرف و پر فروش کاربردهای فراوانی در نمای داخلی و بیرونی ساختمان‌ها دارد. اصلی‌ترین مورداستفاده آجرهای آنتیک به‌عنوان دیوارهای داخلی ساختمان است. فرقی نمی‌کند که دیوارهای داخلی باشند یا دیوارهای خارجی، مهم کیفیت و ماندگاری بالای این آجرها است که سبب استفاده زیاد آنها می‌شود.

یکی از موارد استفاده از سنگ آنتیک در فضای خارجی ساختمان استفاده به‌عنوان نمای ویلا و کلبه است. از آجر آنتیک در دیوارکشی‌های بلند برای باغ نیز استفاده می‌شود.

در بخش دکوراسیون داخلی مصرف آجرنمای داخلی کمی بیشتر می‌شود و موارد استفاده تقریباً دوبرابر دیگر مصارف خواهد بود. یکی از متداول‌ترین جاهایی که از آجر آنتیک استفاده می‌شود نمای پشت شومینه یا تلویزیون است.

آجرنمای داخلی در آشپزخانه نیز کاربردهای به‌خصوص و زیادی دارد. از آجر آنتیک برای تزئين دیوارهای مجاور به پنجره استفاده زیادی می‌شود. این آجرها انتخاب خوبی برای پر کردن فضای خالی بین کابینت‌ها نیز هستند.
صبر کنید هنوز تمام نشده! آجرنمای داخلی به دلیل طرح‌های گوناگون و ابعاد مناسبی که دارند در سرویس‌های بهداشتی و اتاق‌خواب‌ها نیز بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند به زیباسازی فضای داخلی خانه کمک شایانی کنند.

۵ دلیل برای استفاده از آجر آنتیک در نمای داخلی

  1. رنگبندی متنوع: با توجه به اینکه این آجر از آجر نسوز ساخته میشود، از همان تنوع رنگی آجر نسوز برخوردار است. تنوع رنگ بندی این مصالح ساختمانی باعث می شود در موارد مختلف به عنوان مکمل هارمونی نما استفاده شود. اجرای انواع نمای آجری متناسب با سلیقه های متفاوت از مزایای این آجر جدید با ظاهر قدیمی است.
  2. مقاومت حرارتی: نسوز بودن آجر آنتیک و پخت این آجر در دمای زیاد باعث مقاومت حرارتی بالا و دوام زیاد در برابر شعله ور شدن در دمای بسیار بالا و ترک خوردن و متلاشی شدن در دمای پایین است.
  3. دوام بالا در عین سبکی: آجرهای نسوز آنتیک به دلیل فرایند ساخت آن علی رغم سبکی وزن، از مقاومت فیزیکی بالایی در برابر ضربه و ساییدگی برخوردارند.
  4. تنوع شکل ظاهری: این نوع آجر بر خلاف دیگر آجرها که شکل ظاهری یکدستی به دیوار می دهند، طرح های متنوع و منحصر به فردی خلق میکند. آخرین مرحله ی تولید آجر آنتیک موجب تنوع شکل این آجرها شده است. برخلاف انواع دیگر آجرهای نما، استفاده از چارک ها و آجرهای شکسته در نمای آنتیک متداول بوده و ارزش کار را بالا میبرد.
  5. عایق صوتی و حرارتی: این آجر هم مانند سایر آجرهای نما، به عنوان یک لایه عایق از ورود صداهای خارجی جلوگیری می کند. نسوز بودن این آجر یکی از عوامل تغییر بافت شیمیایی آن و مقاومت در برابر ضربه و ایجاد امواج رادیویی است. همین موضوع باعث میشود که از این آجر در نمای داخلی آپارتمان و روی دیوارهای خارجی و حایل بین واحدها و اتاقها استفاده شود. همچنین، بافت شیمیایی پوک و سبک این آجر مانع  هدر رفتن گرما در فصول سرد سال و کاهش هزینه های مصرف انرژی می شود.

مزایای آجر آنتیک نسبت به سایر آجرنماها

آجر آنتیک نسبت به رقبا و محصولات هم رده خودش از مزایای خاصی برخوردار است که همین مزایا در بسیاری از موارد باعث برتری و کاربردی‌تر شدن این آجر می‌شود.

اولین مزیت آجر آنتیک نسبت به سایر آجرنماها قیمت پایین‌تر این محصول است. آجر آنتیک باتوجه‌به محبوبیت بالایی که دارد همواره جزو پرفروش‌ترین محصولات بوده است که قیمت مناسب و منطقی‌اش در این امر تأثیر بسزایی داشته است.

دیگر مزیت آجرنمای داخلی سرعت نصب بالای این محصول است. آجر آنتیک به دلیل وزن نسبتاً پایینی که دارد به‌راحتی با ملات قابل‌نصب است و در بسیاری از مواقع حتی نیاز به نصاب هم نخواهید داشت. نصب آجر آنتیک بسیار کار راحتی است و برای انجام این کار نیاز به دانش و تخصص خاصی هم نمی‌باشد.

آجر آنتیک

این اجر  یک محصول انعطاف‌پذیر است! منظور از این انعطاف‌پذیری در اینجا یعنی می‌توانید این محصول را همراه با دیگر سنگ نماها به‌صورت تلفیقی مورداستفاده قرار دهید تا علاوه بر زیبایی بیشتر نما یک تنوع جذاب نیز در کارتان ایجاد کرده باشید.

آجرهای آنتیک ابعاد خیلی بزرگی ندارند. به همین دلیل می‌توانید از این آجر در فضاهای پرت و کنج نیز استفاده کنید تا فضای خالی باقی‌مانده نمای کار ساختمان‌تان را خراب نکند. علاوه بر این آجرنمای داخلی قابلیت ضد اشتعال هم دارد که این موضوع  خیلی جدیدی محسوب نمی‌شود؛ اما برای ایمنی سازه نقش مهم و حیاتی دارد.

یکی از جذابیت‌های منحصربه‌فرد آجرهای آنتیک داشتن حفره‌های کوچکی است که بر روی سطح آجر ایجاد شده است. آجرهای آنتیک با داشتن تنوع رنگی بالا و ابعاد جمع‌وجورتر یک‌سروگردن از آجرهای معمولی بالاتر هستند. همین تنوع رنگ و سایز باعث شده است تا دست مشتریان هنگام خرید بازتر باشد و با خیال آسوده‌تری خرید خودشان را انجام دهند.

نکاتی درباره اجرا و نگهداری نمای آجری

نمای آجر آنتیک علاوه بر اینکه بسیار خاص و زیباست، یکی از گرانترین و لوکس ترین نماهای داخلی است. نگهداری این نما هزینه ی خاصی ندارد اما بهتر است نکاتی را درباره آن رعایت کرد تا همیشه از زیبایی این نما بهره مند شد.

  • مواظب گرد و خاک روی لبه بالایی آجرها باشید، اگر برای دیوار اتاق خواب از آجر آنتیک استفاده می کنید بهتر است از نمای برجسته پرهیز کنید تا دچار عوارض ناشی از حساسیت به گرد و خاک نشوید.
  • آجرهای آنتیک کف ساختمان مقاومت بالایی در برابر مواد شوینده دارند. ولی برای پاکسازی آن حتی الامکان از مواد اسیدی پر قدرتی مانند سود سوزآور و انواع جرمگیر استفاده نکنید. آجرهای نسوز مقاومت بالایی در برابر نفوذ رطوبت و میکرو ارگانیسم ها دارند و استفاده از مواد شوینده معمولی برای شستشوی آنها کافی است.
  • آجر آنتیک در برابر شوره، قارچ و جلبک مقاوم است ولی برای جلوگیری از تشکیل جرم روی آجرها بهتر است پس از هربار شستشو، آن را خشک کنید.
  • اگر برای پیاده سازی شومینه از این آجر نسوز استفاده می کنید غیر از کنترل دوده های ناشی از شعله ها نیاز نیست نگران چیز دیگری باشید. فراموش نکنید که ترکیبات کربن در مجاورت حرارت می توانند اثر سیاهی ماندگاری روی آجر ایجاد کنند. پس اگر می خواهید ظاهر شومینه خود را تازه نگه دارید بهتر است میزان شعله ی آن را در حد استاندارد نگهدارید.
  • اجرای نمای آجر آنتیک نیاز به دقت و مهارت کافی استادکار دارد. بهترین ملات برای اجرای آن روی دیوارهای حایل، چسب آجر نماست. ولی بهترین ملات برای اجرای شومینه، ملات سیمان با ماسه می باشد. استفاده از ملات رنگی میتواند زیبایی نمای آجر آنتیک را چند برابر کند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید