مقالات تخصصی

آجر نسوز در ساخت و ساز یکی از بهترین ها است

آجر نسوز در ساخت و ساز

یکی از مصالح ساختمانی که از مقاومت بالایی برخوردار بوده و جز مهمترین متریال ها در ساخت و ساز ساختمان به شمار می رود، آجر می باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی آجرهای متفاوت با کیفیت بالا تولیده شده و به بازار عرضه می گردد. یکی از بهترین نوع آجرها که مورد استقبال اکثر معماران قرار گرفته است، آجر نسوز در ساخت و ساز می باشد؛ زیرا علاوه بر زیبایی و تنوع رنگ، بسیار مقاوم تر از آجر های دیگر به شمار می رود.اکنون قصد داریم با انتشار این مقاله، اطلاعاتی در زمینه معرفی آجر نسوز در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس برای کسب اطلاعات در این زمینه، تا انتهای مقاله با آجر دوران همراه باشید.

آشنایی با آجر نسوز:

آجر نسوز به دلیل اینکه از مواد نسوز در برابر حرارت ساخته می شود ، جز بهترین آجرها شناخته شده است. همچنین این آجر ها به دلیل ساختار ظریف و منظمی که دارند، از توان بالایی در برابر دمای بالا برخوردار هستند. از این رو آن ها می توانند استحکام و مقاوت خود را در برابر شرایط جوی، ضربه ها و تاثیرات مواد شیمیایی حفظ نمایند. یکی از موادی که در ساختار آجر نسوز به کار رفته و موجب افزایش مقاوت آن شده است، خاک چینی می باشد.

وجود کانی های نسوز در این خاک، مقاومت آجر را در برابر حرارت و دما بالا می برد. همچنین در حفظ خواص شیمیایی و فیزیک آن، نقش مفیدی را ایفا می نماید. از این رو برای ساخت کوره ها از این آجر استفاده می شود. آجرهای نسوز در زمینه های متفاوت همچون پوشش جداره آتشدان، ساختن باربیکو، نماکاری ساختمان ، محوطه سازی و دکوراسیون داخلی کاربرد دارند.

نحوه استفاده از آجر نسوز در ساخت و سازها و طراحی داخلی

آجر نسوز یکی از مصالح ساختمانی در ساخت و ساز است که دارای خصوصیات منحصر به فرد و مقاومت بالایی در برابر حرارت، سایش، رطوبت و یخ‌زدگی است. این آجر از مواد معدنی خاص و پوکه‌های معدنی تشکیل شده است که قابلیت تحمل دمای بالایی را دارند. آجر نسوز علاوه بر استفاده در صنایع فولاد، سیمان، شیشه و … به عنوان پوشش داخلی کوره‌های صنعتی، در سطح بازار نیز به عنوان یک مصالح زیبا و مناسب برای طراحی نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی مورد تقاضا قرار گرفته است.

آجر نسوز در ساخت و ساز

چرا از آجر نسوز در ساخت و ساز و طراحی داخلی استفاده کنیم؟

آجر نسوز چندین دلیل برای استفاده در ساخت و ساز و طراحی داخلی دارد. این دلایل عبارتند از:

  • دارای رنگ‌بندی طبیعی و متنوع است که با هر سبک معماری و دکوراسیون هماهنگ است.
  • به دلیل پخت در دمای زیاد، در برابر شوره‌زدگی، پوسیدگی، جلبک‌زدگی و رشد قارچ‌ها مقاوم است.
  • به دلیل جذب کم آب، در برابر تغییر حجم ناشی از گرم شدن و سرد شدن مقاوم است.
  • به دلیل عایق بودن حرارت، صدا و الکترومغناطیس، فضای دلپذیر و امن را فراهم می‌کند.
  • به دلیل قابل شستشو بودن، تمیز نگه‌داری آسان‌تر و هزینه کم‌تر نگه‌داری دارد.
  • به دلیل قابل تولید در ابعاد، شکل‌ها و الگوهای مختلف، امکان خلاقانه بودن در طراحی را فراهم می‌کند.

نحوه استفاده از آجر نسوز در طراحی نمای ساختمان

آجر نسوز نما با توجه به تنوع رنگ، طرح و ابعادی که دارد، می‌تواند برای طراحی نمای ساختمان‌های مختلف از جمله سنتی، کلاسیک، مدرن و … استفاده شود. برخی از روش‌های استفاده از آجر نسوز در نمای ساختمان عبارتند از:

  • استفاده از آجر نسوز به صورت کامل برای پوشش دیوارهای خارجی ساختمان.
  • استفاده از آجر نسوز به روش ترکیبی با مصالح دیگر مانند سنگ، چوب، شیشه و … برای ایجاد تنوع و کنتراست در نمای ساختمان.
  • استفاده از آجر نسوز به صورت قطعات کوچک و رنگین برای ایجاد الگوها و نقش‌های هندسی یا هنری در نمای ساختمان.
  • استفاده از آجر نسوز به روش حلقه‌ای، مثلثی، مستطیلی و … برای ایجاد بازشوها، پنجره‌ها، درب‌ها و … در نمای ساختمان.

نحوه استفاده از آجر نسوز در دکوراسیون داخلی

آجر نسوز علاوه بر استفاده در نمای ساختمان، می‌تواند برای دکوراسیون داخلی نیز به کار رود. برخی از روش‌های استفاده از آجر نسوز در دکوراسیون داخلی عبارتند از:

  • استفاده از آجر نسوز به صورت کامل یا جزئی برای پوشش دیوارهای داخلی فضاهای مختلف مانند پذیرایی، خواب، آشپزخانه و … برای ایجاد حس گرم و صمیمی.
  • استفاده از آجر نسوز به صورت تابلو یا قاب برای قرار دادن عکس‌ها، تابلوهای هنری، آینه‌ها و … بر روی دیوار برای اضافه کردن جذابیت و شخصیت به فضا.
  • استفاده از آجر نسوز به صورت قفسه یا کنسول برای قرار دادن لوازم تزئینی، گل‌دان‌ها، شمع‌دان‌ها و … بر روی دیوار برای اضافه کردن حالت سه‌بعدی و عمق به فضا.
  • استفاده از آجر نسوز انگلیسی به صورت شومینه برای ایجاد حس گرمی و رمانتیک در فضا.
  • استفاده از آجر نسوز به صورت ستون یا پایه برای حمایت از سقف یا ساختارهای دیگر برای ایجاد حس قدرت و استحکام در فضا.
  • استفاده از آجر نسوز به صورت کفپوش برای ایجاد حس سنتی و با دوام در فضا.

نحوه نصب آجر های نسوز

توجه داشته باشید که برای نصب آجرنسوز می توانید از چسب استفاده کنید، اما با استفاده از ملات و سیمان هم قابل نصب هستند. نکته مهم این است که طرح و ترکیب رنگ ها و همچنین ترکیب سنگ و آجر باعث می شود تا کار زیبایی را در نهایت ارائه دهید. توجه داشته باشید که اگر از گران ترین آجرنسوز هم برای نمای ساختمان استفاده کنید، اما در زمان اجرا، طرح و ترکیب مناسبی را در نظر نداشته باشید، بی فایده خواهد بود و تمام هزینه هایی که کردید به هدر خواهد رفت. از این رو توصیه می کنیم که برای نمای ساختمان طرحی مناسب و زیبا را با کمک طراحان در نظر گرفته و اجرا نمایید.

از مزایای آجرنسوز در نمای بیرونی ساختمان هم می شود به موارد زیر اشاره کرد:

  •  به علت پخت در دمای زیاد در مقابل فرسایش و سرما وگرما مقاوم می باشد.
  •  به علت پخت ، شامل طیف های رنگی زیبا می باشد که در پایان کار زیبایی نما صد چندان می شود.
  • سبک بوده و نیاز به اسکوب و نگه دارنده ندارد و در نتیجه هزینه اضافی برای مشتری ندارد.
  • جذب زیادی با ملات و سیمان دارد و هرگز از ساختمان نمی افتد وخطر سقوط مصالح صفر است.
  • هرنوع طرح و الگویی را میتوان با آجر اجرا کرد و محدودیت اندازه در محل نصب ندارد.
  • در نهایت عایق سرما وگرما بوده و از اتلاف انرژی در همه فصول جلوگیری می کند.

آجر نسوز در ساخت و ساز

رنگ آجر های نسوز

معروف ترین رنگ های آجر نسوز قرمز و قهوه ای می باشد، اما فراموش نکنید که تنوع رنگ در آجر های نسوز زیاد بوده و از مشکی گرفته تا سفید می توانند تغییر رنگ داشته باشند. حتی وجود رنگ های زنده و به رنگ طبیعت هم در آجر های نسوز به چشم می خورد که باعث می شود نمایی منحصر به فرد ایجاد شود.

4 نکته مهم هنگام خرید آجر نسوز در ساخت و ساز

1) نمک موجود در آن کمتر از 1% باشد.
2) در ساختار آن هیچ پیچیدگی یا لب پریدگی نباشد.
3) از توانایی جذب آب کمتر از 2% برخوردار باشد.
4) استحکام آن در برابر رطوبت ، حرارت و یخ زدگی بالا باشد.

کلام آخر:

آجر های نسوز از بهترین نوع آجر ها به شمار می روند؛ زیرا علاوه بر استحکام بالایی که دارند، از رنگ و طرح های متنوع برخوردار هستند. از این رو در همه ی زمینه ها همچون دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی می توان آن ها را به کاربرد برد. به همین دلیل به اکثر معماران و طراحان ساختمان سازی، استفاده از این آجر ها، اکیدا توصیه می گردد.

بهتر است بدانید قبل استفاده از این آجرهای شگفت انگیز ، طرح نماسازی آن باید از قبل تعیین گردد. همچنین پیشنهاد ما به شما و تمامی معماران عزیز برای برخورداری از آجرهای نسوز مرغوب و باکیفیت، استفاده و خرید از وبسایت آجر دوران می باشد. هدف ما از تهیه ی مقاله فوق، معرفی آجرهای نسوز آشنایی با کاربرد آن ها بود. . البته لازم به ذکر است که این مقاله همینجا به اتمام نمی رسد و در مقالات بعدی به ادامه آن خواهیم پرداخت . امیدواریم که با مطالعه ی این مقاله ، اطلاعات مفیدی به دست آورده و مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه مقالات وبسایت در اختیار ما قرار دهید تا با در نظرگرفتن آن ها، سطح کیفیت مقالات را افزایش دهیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید