مقالات تخصصی

ترندهای معماری سال 2023

ترندهای معماری سال 2023

ترندهای معماری سال 2023 : معماری یکی از حیاتی‌ترین صنایع در جهان است که با تغییر و تحولات به سرعت همسو می‌شود. ازین رو معماران همواره سعی دارند در خلق ایده‌ها از یکدیگر پیشی بگیرند. چرا که ایده‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد که بکر و خلاقانه باشد.

معماران در شروع هر سال خود را برای انطباق با واقعیت‌های در حال تغییر، پذیرش فناوری‌های جدید و به‌کارگیری روش‌های پیشگامانه آماده می‌کنند. به همین دلیل ما در این مطلب برای شما مجموعه‌ای از ترندهای معماری سال 2023  را جمع‌آوری کرده‌ایم. این تمام چیزی است که معماری امسال به دنبال آن خواهد بود. با آجر دوران تا انتها مقاله همراه باشید.

تغییرات و ترندهای معماری سال 2023

در سال های اخیر همواره تغییراتی در معماری لحاظ شده است که نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده و به تغییرات مطرح و ترند تبدیل می شدند اما در سال 2023 این تغییرات به صورت چشمگیری با ظاهری مناسب و گیرایی بالایی ارائه شد به گونه ای که سبکی عامه پسند و متناسب با سلیقه افراد زیادی به شمار می آید و شالوده ای از سبک های قدیمی و کلاسیک نیز به این سبک از دکوراسیون و معماری داخلی وارد شده است.

همواره به یاد داشته باشید خانه، محل کار یا هر فضایی که زمان زیادی را در آن صرف می کنید قطعا اهمیت بالایی دارد که لازم است معماری و دکوراسیون داخلی آن به گونه ای باشد تا زمانی را که در آن صرف می کنید همراه با احساس آرامش و انرژی بالا باشد تا در نهایت کار یا استراحت روح تازه ای به ما ببخشد.

ترندهای معماری سال 2023 از ساخت تا طراحی داخلی

در ادامه به این ترندها و نمونه‌های موفق از آنها در سراسر جهان اشنا می‌شویم. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

معماری پرینت سه بعدی از ترندهای معماری سال 2023

از چند سال پیش این نوع معماری به سکونتگاه‌هایی قابل اعتماد تبدیل شده و امسال شاهد گسترش این نوع معماری هستیم. این یک تکنیک کارآمد و در عین حال مقرون به صرفه است که به شدت در زمان نیز صرفه‌جویی می‌کند. چرا که بسیاری از مراحل خسته‌کننده فرآیند ساخت را ریشه‌کن و آن را ساده می‌کند.

خانه‌های کوچک

یکی از ترندهای معماری سال 2023، خانه‌های کوچک است که حدود 2 سال پیش به عنوان یک روند دوست‌داشتنی پا به عرصه معماری گذاشتند و با گذشت زمان در سراسر جهان توسط مردم پذیرفته شدند. با توجه به این روند، انتظار می‌رود امسال محبوبیت این نوع خانه‌ها افزایش یابد.

معماری بیوفیلیک (Biophilic Architecture)

معماری بیوفیلیک یک رویکرد معماری است، که به دنبال پیوند دادن انسان با طبیعت و با ساختمان‌های اطراف است. نور طبیعی و گیاهان سبز دو ویژگی مهم این نوع از سکونتگاه‌هاست.

خانه‌های پوشیده شده با چوب ذغالی

در سال 2022 شاهد افزایش خانه‌هایی بودیم که با چوب زغالی پوشیده شده بودند و مطمئنا با توجه به روند شکل گرفته، امسال نیز استقبال از این خانه‌ها بیشتر می‌شود. این یک روش عالی طراحی پایدار است که در ژاپن شروع شد و به آن (shou sugi ban) می‌گویند.

روکش چوب زغالی که به عنوان یک ماده بسیار بادوام و انعطاف‌پذیر طبیعی است که ویژگی‌های زیر را دارد:

  • مقاومت در برابر شعله‌های آتش
  • دفع حشرات
  • ضد آب بون از طریق کربن‌سازی

ترندهای معماری سال 2023

معماری پیش‌ساخته از ترندهای معماری سال 2023

معماری پیش ساخته امسال از محبوبیت خاصی برخوردار است و یکی از ترندهای معماری سال 2023 است. سازه‌های پیش‌ساخته دارای مزایای فراوانی هستند که در ادامه به برخی از آنها پرداخته می‌شود:

  • اقتصادی‌تر شدن پروژه‌ها
  • توجه بیشتر معماران به مدولار بودن و سادگی طرح‌هایشان.
  • پایدار شدن و انعطاف‌پذیر شدن پروژه‌ها
  • حل مشکلات کمبود نیروی کار

ساختمان‌های شناور

تغییرات اقلیمی سریعتر از همیشه به سمت ما حرکت می‌کنند و مانند یک سونامی می‌توانند خسارت‌بار باشند. اگر افزایش سطح آب دریاها را نیز در نظر بگیریم، یک بحران جهانی در به سمتمان در حرکت است.

به همین دلیل ممکن است در مقطعی که امیدواریم در زمانی دور باشد، مجبور شویم به سمت آب برویم و در آن زندگی کنیم. بنابراین به این دلایل و با پرجمعیت شدن زمین، شاهد افزایش تعداد سازه‌های معماری شناور روی آب خواهیم بود.

سازه‌های بتنی بروتالیست

بروتالیست، از ترندهای معماری ال 2023، سبکی از معماری است که در آن ساختمان‌ها با بتنو آجر نسوز بکر و بدون روکش و دیگر عناصر کاربردی و به عبارتی عریان و عاری از هر زینتی اجرا می‌شوند. اصطلاح (بروتالیسم) در ۱۹۵۴ در فرانسه و انگلستان برای توصیف این شیوه جذاب به کار رفت.

معماری بروتالیست اساساً بر سازه‌هایی متمرکز است که همانطور که از نامش مشخص است، سنگین و جسورانه به نظر می‌رسند. سازه‌ها الگوها و ترکیب‌بندی‌هایی با نور و سایه ایجاد می‌کنند که عنصری از بازیگوشی را به ظاهر عظیم و یکپارچه آن می‌افزاید.

خانه‌های کانتینری از ترندهای معماری سال 2023

احتمالا شما هم این روزها در شبکه‌های اجتماعی محتواهای بسیاری در مورد خانه‌های کانتینری، از ترندهای معماری سال 2023 را مشاهده کرده‌اید.

در نگاه اول زندگی در این نوع خانه‌ها دور از ذهن است. چرا که تبدیل کردن یک کانتینر حمل و نقل به محلی برای زندگی کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما بد نیست بدانیم این نوع از سکونت‌گاه‌ها به محبوبیت بسیاری رسیده‌اند و  با لوله‌کشی، برق و سایر امکانات مدرنی که یک خانه به آن نیاز دارد، آنها را مجهز می‌کنند.

ترندهای معماری سال 2023 در طراحی داخلی

همزیستی با طبیعت در معماری داخلی

یکی از مواردی که به طور چشمگیری در حال افزایش است و محبوبیت زیادی در معماری و دکوراسیون داخلی کسب کرده است، استفاده از گیاهان سبز و گلدان هایی با گل طبیعی است، با توجه به اینکه ارتباط افراد با طبیعت کاهش یافته و زمان زیادی را در محیط بسته سپری می کنند بنابراین می توان با گل و گیاهان طبیعی احساس خوشایند و انرژی بالایی را به محیط زندگی خود اضافه کنیم.

ورودی های سرگرم کننده تر

شاید یکی از مهمترین مواردی که ابتدای ورورد به یک ساختمان می تواند توجه افراد را جلب کند ورودی ساختمان باشد اما اغلب مهندسین و طراحان تاکنون به آن توجهی نداشتند و خوشبختانه یکی از ترندهای معماری 2023 طراحی ورودی منزل با ایده پردازی های زیبا است که باعث انتقال حس خوبی در ابتدای ورود به ساختمان می شود. البته به این نکته توجه کنید برای طراحی ورودی باید دقت بالایی داشته باشید و حتما از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید زیرا در صورت طراحی نامناسب می تواند احساس مخالف و ناخوشایندی را منتقل کند.

استفاده از فرش های قدیمی، قفسه و تجهیزات دیگری متناسب با طراحی بخش های مختلف می تواند جذابیت زیادی را بوجود آورد.

ترندهای معماری سال 2023

استفاده از محصولات دست دوم احیا شده از ترندهای معماری سال 2023

یکی دیگر از مواردی که بیش از گذشته به چشم می آید استفاده از لوازم دست دوم احیا شده است که یکی از مهمترین ترندهای معماری داخلی در سال های اخیر بخصوص 2023 می باشد، با توجه به اینکه اغلب افراد سعی در کم کردن مصرف گرایی دارند از این رو استفاده از لوازم دست دوم سالم و احیا شده بسیار رواج پیدا کرده است تا آسیب کمتری نیز به محیط زیست وارد شود.

برای استفاده از لوازم دست دوم و بازیافتی حتما باید ایده های جذابی اجرا کنید تا بتوانید زیبایی و هارمونی که به دنبال آن هستید را در فضای منزل یا محیط کار خود بوجود آورید، لازم به ذکر است نه تنها کالای دست دوم بلکه امروزه بسیاری از افراد با استفاده از محصولات بازیافتی، اکسسوری های دکوراتیو بسیار زیبایی را برای استفاده در محیط طراحی و تولید می کننده که نشان از ذهن خلاق می باشد.

فضاهای چند منظوره

با توجه به اینکه در سراسر جهان اغلب خانه های کوچکتری طراحی می شوند از این رو تلاش می شود تا فضاها به صورت چندمنظوره طراحی گردند، به عنوان مثال طراحی بخش پذیرایی به گونه ای است که بتوان به عنوان اتاق کار نیز از آن استفاده کرد، اضافه کردن مبلمان تخت خواب شو یا میز نهارخوری قابل تبدیل به میز کار از جمله تجهیزات این منازل است که می توان از یک فضا استفاده های مختلفی داشته باشیم و امروزه به یکی از ترندهای معماری داخلی تبدیل شده است.

تزئینات دست ساز

استفاده از تزئینات دستساز نیز یکی دیگر از ترندهای 2023 است که افراد زیادی از آن استفاده می کنند زیرا ساختمانی که در آن زندگی می کنیم نه تنها محلی برای استراحت و رفع خستگی بلکه نشان دهنده هویت، علاق و سلیقه ما است بنابراین استفاده از لوازم و اکسسوری های دستساز می تواند به سادگی احساس ما را بیان کند.

سبک صنعتی در معماری داخلی منزل از ترندهای معماری سال 2023

با توجه به اینکه افراد زیادی در جهان با سلایق و علایق مختلفی در حال زندگی هستند بنابراین طبیعی است که هریک به طرح و رنگ خاصی علاقمند باشند، استفاده از اشکال نامتقارن و سبک صنعتی نیز یکی دیگر از ترندهای معماری در سال های اخیر به ویژه 2023 می باشد که طراحان با استفاده از ترکیبات آلومینیوم، چوب و دیگر فلزات یا پلاستیک های بازیافتی اقدام به طراحی المان های کاربردی با سبک صنعتی در فضای داخلی می کنند که این سبک مورد پسند اغلب افراد جوان و میانسال است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید