مقالات تخصصی

تاثیر رنگ در طراحی داخلی

تاثیر رنگ در طراحی داخلی

رنگ‌ها تأثیر عمیقی بر یک فضا و افراد موجود در آن دارند، و می‌توانند حس و حال آن را به طور کلی تغییر دهند. انتخاب رنگ مناسب برای فضاهای یک ساختمان و دکوراسیون آن، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های طراحی داخلی است. در ادامه مقاله با آجر دوران همراه باشید تا تاثیر رنگ در طراحی داخلی را باهم بررسی کنیم.

انتخاب رنگ مناسب برای طراحی داخلی

برای اینکه بتوانید مناسب‌ترین رنگ را برای فضاهای داخلی ساختمان و دکوراسیون داخلی انتخاب کنید، ابتدا باید با روانشناسی هر رنگ و تاثیر رنگ‌ها بر حس و حال فضا آشنا شوید. اینگونه می‌توانید از آنها به نفع خود استفاده کنید تا فضایی جذاب و پربار ایجاد کنید. با ما همراه باشید تا شما را با کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی آشنا کنیم.

دسته بندی رنگ ها

رنگ‌ها اساسا به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد.
رنگ های گرم مانند: قرمز، نارنجی و زرد می‌توانند به فضا و ساکنان آن انرژی ببخشند.

رنگ های سرد مانند: آبی، سبز و بنفش فضایی لطیف و آرامش بخش را ایجاد می‌کنند.

هنگام انتخاب رنگ دیوار، کف و دکوراسیون، بسیار مهم است که هدف فضا را در نظر داشته باشید. برای فضاهایی که در آن کارهای پرانرژی انجام می‌شود، می‌توان از رنگ‌هایی با تناژ گرم و نشاط آور استفاده کرد؛ اما برای فضاهایی که بیشتر برای استراحت استفاده می‌شوند رنگ‌هایی با تناژ خنک مناسب‌تر است زیرا حس صلح و آرامش را به فضا می‌بخشد.

روانشناسی تاثیر رنگ در طراحی داخلی

طراحی داخلی هنری است که شخصیت فرد را با علایق او ترکیب می‌کند. اینکار مانند پر کردن یک بوم خالی با رنگ‌ها و دیگر متریال به منظور دلنشین‌تر شدن فضا است. از آنجا که ساکنان خانه ساعات زیادی را در اتاق‌ها و دیگر فضای خانه می‌گذرانند، علاوه بر روانشناسی رنگ‌ها باید سلیقه و روحیه را نیز به طوری که به نفع آنهاست در نظر بگیریم.

انواع رنگ ها

در قرن هفدهم، پزشک معروف و ریاضیدان سر ایزاک نیوتن، آزمایش های مختلفی را انجام داد تا نشان دهدکه رنگین کمان از تمام رنگ های موجود تشکیل شده است.
او اتاق را تاریک کرد و اجازه داد نور خورشید نازک از یک سوراخ کوچک وارد اتاق شود و با قرار دادن منشور در مقابل آن، موفق به بازتاب تمام هفت رنگ در یک صفحه سفید، مانند رنگین کمان شد.
نیوتن، پس از این آزمایش، این هفت رنگ را به عنوان طیف قابل مشاهده نامگذاری کرد.
این رنگ ها قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نارنجی و بنفش هستند.

تاثیر رنگ در طراحی داخلی

در طبیعت، سه رنگ اصلی وجود دارد که قرمز، زرد و آبی هستند. رنگ های فرعی از ترکیب این سه شکل تشکیل می شوند.
به عنوان مثال، ترکیب قرمز و زرد نارنجی، ترکیب آبی و زرد ،سبز و ترکیب آبی و قرمز بنفش می شود.
رنگ هایی که در مقابل طیف رنگی قرار دارند، رنگ های مکمل نامیده می شوند.
این رنگ ها آبی و نارنجی، بنفش و زرد، سبز و قرمز هستند.

طبقه بندی دیگر بر اساس اثرات رنگ بر روی مردم، یعنی سرد و گرم است.
رنگ های گرم  قرمز، نارنجی و زرد هستند. در حالی که رنگهای سرد آبی، سبز و بنفش هستند.

سیاه، سفید و خاکستری رنگ های خنثی هستند.
رنگ های خنثی ترکیبی از تمام رنگ های اصلی است که منجر به بی رنگی شدن می شود .
رنگ های گرم معمولا باعث ، شادی، هیجان و پرتحرک بودن می شوند.
رنگ های سرد سبب آرامش، راحتی و آرامش می شود.

خصوصیات و تاثیر رنگ در طراحی داخلی

رنگها علاوه بر اینکه برای ابراز احساسات استفاده می شوند، برای فعال شدن احساسات نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
در حالی که آبی و سبز احساس صلح و آرامش را در ما ایجاد می کند، قرمز روشن ، نارنجی و زرد تمایل دارند که یک اثر تحریک کننده داشته باشند.

تاثیر رنگ در طراحی داخلی: رنگ قهوه‌ای

با رنگ قهوه‌ای شروع می‌کنیم. چرا که در خانه‌های ایرانی رنگ‌های طیف قهوه‌ای به دو دلیل زیر از رنگ‌های بسیار محبوب و پرکاربرد هستند:

  1. استفاده از آنها ریسک کمی دارد.
  2. به سادگی با سایر رنگ‌ها ترکیب می‌شوند.

قهوه‌ای رنگی است که هیچ زمانی خسته‌کننده نمی‌شود و به دلیل اینکه یادآور طبیعت و یادآور حس و حال دلچسب متریال چوب است، احساس گرمی، پایداری و آرامش را القا می‌کند. شاید یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن نیز به همین علت باشد.

رنگ سفید

سفیدا نماد معصومیت و پاکی است و در هر خانه با هر طراحی و سبکی، این رنگ نقش‌آفرینی می‌کند. چون حتی اگر وسایل سفید موجود نباشد، حداقل یک دیوار سفید رنگ در هر مکانی وجود دارد.

یک دیوار یا وسیله سفید تا همیشه زیباست و به سادگی با هر المان دیگری همخوانی پیدا می‌کند.

سفید کاربردهای بسیاری دارد. برای مثال برای فضاهای کوچک به منظور بزرگتر نشان دادن فضا، رنگ‌های روشن خصوصا سفید بهترین گزینه است.

رنگ قرمز

قرمز به هر میزان و کاربردی که در دکوراسیون داخلی به کار رود، نقش قدرتمندی را ایفا می‌کند. چرا که به سادگی می‌تواند توجه‌ها را به خود جلب می‌کند و نقطه کانونی تبدیل شود. رنگ قرمز نشانگر عشق، حرارت و صمیمیت است و برانگیزاننده هیجانات قوی مانند شور و هیجان و حتی خشم و عصبانیت و افزایش تمرکز است.

به کار بردن رنگ قرمز در بخش‌هایی از خانه مانند ورودی برای ایجاد احساسی مثبت و یا برای اتاق نشیمن برای ترغیب افراد با معاشرت با یکدیگر به میزانی سنجیده مناسب است.

برای بخش‌هایی مانند اتاق نشیمن و یا محلی که غذا در آن صرف می‌شود، به کار بردن این رنگ پیشنهاد می‌شود چون افراد را به برقراری ارتباط با یکدیگر ترغیب می‌کند. با قرمز زیبایی و جسارت را کنار هم خواهید داشت و به دلیل انرژی که به همراه دارد میزان بالایی آدرنالین در خون ترشح می‌کند.

رنگ مشکی

رنگ مشکی از آن دسته رنگ‌هایی است که انتخاب این رنگ در طراحی داخلی جسارت بالایی نیاز دارد و در استفاده از آن باید حد و مرز را به خوبی شناخت. اما جالب اینجاست بدانید مشکی برخلاف تصور برخی از افراد رنگ قدرت، تجمل و ظرافت است.

بد نیست بدانید برای نشان دادن تضاد، مشکی بهترین گزینه است و رنگ‌های دیگر در کنار مشکی بهتر دیده می‌شوند.

تاثیر رنگ در طراحی داخلی

 سبز

تاثیر رنگ در طراحی داخلی: سبز به هماهنگی، آرامش، صلح، سکوت، صداقت، صداقت، رضایت و سخاوت اشاره می کند.
سبز با سکوت، بهره وری، زندگی، رشد، طبیعت، خرد و اعتقاد همراه است.
نتایج یک پرسشنامه در اروپا و ایالات متحده نشان می دهد که سبز عمدتا با طبیعت، زندگی، سلامت، جوانان، بهار، امید و آرزو همراه است
سبز توسط افرادی که هوشمند، اجتماعی، خوش صحبت و علاقه مند به غذا هستند ترجیح داده می شود.
علاوه بر این، رنگ دارای اثر آرامش بخش و طراوت است .
امواج سبز سبب تنظیم قلب و سیستم گردش خون، کمک به آرام سازی و درمان بیماری هایی مانند تب یونجه و مشکلات کبدی می شود.

استفاده در فضای داخلی:

با توجه به اثرات روحی و فیزیولوژیکی سبز، زمانی که درفضای داخل استفاده می شود، می توان ادعا کرد که اثر آرامش بخش و حتی طراوت و شادابی بر روی افراد می گذارد.
به همین دلیل استفاده از سبز در اتاق خواب منطقی است ، مکانی که از آن برای آرامش استفاده می شود.
با توجه به ویژگی ارامش بخش بودن رنگ سبز، در فضاهای بهداشتی نیز از آن استفاده می کنند و به نظر می رسد که رویکرد مناسب را در انتخاب رنگ است.

 آبی

رنگ آبی یکی از آرامش بخش‌ترین رنگ‌ها در پالت رنگی طراحی داخلی است. در مورد تأثیرات روانی رنگ آبی میتوان گفت آبی باعث آرامش ذهن می‌شود و ضربان قلب، متابولیسم و فشار خون را کند می‌کند.
طیف‌های مختلف آبی به ویژه آبی آسمانی و آبی روشن، تأثیر درمانی بر ذهن دارند و یادآور دریا، استخر و شنا هستند. آبی تنها رنگی است که تاثیرات مثبت گسترده‌ای دارد و تأثیرات منفی چندانی بر روان ندارد.

شما می‌توانید از طیف‌های مختلف رنگ آبی در همه قسمت‌های خانه استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از سایه‌های تیره‌تر آن مانند آبی رویال به عنوان رنگ اصلی استفاده کرده و آن را با زرد ست کنید و آنها را در فضاهای آشپزخانه، اتاق کودک و … بکار ببرید. همچنین می‌توانید از ترکیب رنگ‌های آبی روشن و آبی تیره در اتاق‌خواب و اتاق غذاخوری نیز استفاده کنید.
البته استفاده از رنگ آبی در اتاق‌های کوچک می‌تواند احساسی وهم انگیز مانند گیر افتادن در یخ ایجاد کند، اما شما می‌توانید برای خنثی کردن آن از رنگ‌های گرم در کنار آن استفاده کنید. رنگ آبی حس ظرافت، لوکس بودن و حق برتری را در انسان ایجاد می‌کند. نورهای آبی نیز برای چشم ملایم است و ناراحتی را کاهش می‌دهد. به طور کلی آبی یک رنگ عالی است که در تمام سبک‌های طراحی داخلی مدرن و معاصر کاربرد ویژه‌ای دارد.

رنگ آبی چه احساساتی را در انسان ایجاد می‌کند؟

  • آرامش ، خونسردی، کنترل، سعادت، نرمی.
  • دانش، خرد، هوش، قدرت، جدیت.
  • ایمان، اعتماد، وفاداری، راستی، شجاعت، صداقت.
  • شفا، سلامتی.
  • ظرافت، تجمل، رفاه.

نارنجی

نارنجی رنگی پر جنب و جوش است که نماد آفتاب و طبیعت است. نارنجی و همه طیف‌های آن تا حد زیادی روی روان تأثیر مثبت دارند. رنگ‌های مشابه نارنجی، مانند طلایی نشان‌دهنده ثروت و رفاه است و می‌تواند منعکس‌کننده موفقیت و شهرت باشد.

احساسات منتقل کننده رنگ نارنجی بسیار شبیه به رنگ قرمز است و اشتیاق، عشق، تمایلات جنسی و اشتها را القا می‌کند. رنگ نارنجی بر آرامش حواس نیز تأثیر می‌گذارد، زیرا یادآور ساحل و نوشیدن نوشیدنی‌های گرمسیری است.
نارنجی معمولاً در اتاق‌خواب‌ها و در ترکیب با رنگ‌های متعادل‌کننده و همچنین در سالن‌های ورزشی برای تحریک حس نشاط و روحیه دادن به افراد استفاده می‌شود. رنگ نارنجی می‌تواند اشتها را افزایش دهد، به همین دلیل برای فضاهای داخلی و خارجی آشپزخانه و سالن‌های غذاخوری نیز مناسب است.

رنگ نارنجی چه احساساتی را در انسان ایجاد می‌کند؟

  • شادی، آرامش، گرما.
  • عشق، جذابیت، اشتیاق، میل جنسی، لذت ، دلبستگی.
  • تشویق، عزم، سرزندگی.
  • موفقیت، ثروت، اعتبار، برجستگی، رفاه، حکمت.
  • فریب، خیانت، تجاوز، تسلط ، بی‌اعتمادی.
  • شفا، انرژی، ارتعاشات.
  • خلاقیت، ماجراجویی.

تاثیر رنگ زرد در طراحی داخلی

رنگ زرد یادآور نور خورشید است، در نتیجه میزان نور و شادی را افزایش می‌دهد. همچنین به دلیل نزدیکی به رنگ طلا با خرد و کامیابی نیز ارتباط دارد.
در طراحی داخلی رنگ زرد برای آشپزخانه، فضای ناهارخوری، راهروها و حمام توصیه می‌شود. رنگ زرد روحیه افراد را بالا می‌برد و فضا را روشن و آفتابی می‌کند.

اگرچه بیشتر طیف‌های رنگ زرد تأثیر مثبتی بر روان دارند، اما زرد مات باعث ایجاد احساس مرگ، پوسیدگی و بیماری می‌شود؛ پس بهتر است از طیف‌های روشن رنگ زرد  و به میزان کم در خانه استفاده کنید زیرا باعث تحریک احساسات غیرارادی می‌شود. برای مثال یک اتاق کاملا زرد می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و از آنجایی که مغز فشار خون بالا را با احساس عصبانیت مرتبط می‌داند، ممکن است باعث شود افراد بدون هیچگونه تحریک خارجی، کنترل عصبانیت خود را از دست بدهند.
رنگ زرد به ویژه هنگامی که با خاکستری یا سفید ترکیب می‌شود باعث ایجاد پیچیدگی در طراحی داخلی می‌شود. دیوارهای گچ بری شده زرد با روکش و نقوش خاکستری در دهه 90 محبوبیت زیادی پیدا کردند و امروزه نیز مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

رنگ زرد چه احساساتی را در انسان ایجاد می‌کند؟

  • شادی، نشاط، مراقبت، صمیمیت.
  • هوش، برتری، اطاعت، بهره‌وری.
  • انرژی، طراوت، طبیعت.
  • احتیاط، بیماری، عذاب، زوال، حسادت.
  • خوش‌بینی، تشویق.

سخن آخر

جادوی رنگ‌ها بر محل زندگی یا کار شما غیر قابل انکار است و رنگ‌ها می‌توانند تاثیراتی بر انسان و محیط داشته باشند که غیر قابل انکار است. در این مطلب به چند مورد از رنگ‌ها پرداخته‌ایم که از رنگ‌های محبوب در دکوراسیون داخلی هستند و دانستن تاثیر رنگ در طراحی داخلی فضایی متناسب با کاربردی که مد نظرتان است، لازم و ضروری است.

برای خرید آجر نسوز در رنگ ها مختلف برای طراحی داخلی به فروشگاه آجر دوران مراجعه کنید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید